2018-06-27, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det handlar inte bara om honom. Jag talar om något som är vanligt inom myndigheten som dras med en mängd problematiker. Nu råkar ju dock TM ha kopplingar till den misstänkte - oavsett om han är med i utredningen eller inte.
TM är ansedd som väldigt duktig och det kan ju vara en förklaring till att man tillåter bisysslorna.
Sorry, om du tycker att jag trampar på tår, men varför mörka?

Ok kag förstod inte hur du kopplade till fallet så jag tyckte det var ett udda inlägg att namedroppa eventuell inblandad personal och deras bisysslor men då förstår jag ju hur du tänker! Mörka?
Citera
2018-06-27, 14:20
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Angående Fatima mordet i Västerås och dom nya benbitarna dom hittat där:
”Polisen räknar med att en DNA-analys skulle ta minst en vecka. ”
Mest riktat till er som tror att DNA tester tar flera månader...

I detta mord och utredning så har polisen inte hittat någon DNA som knyter tekniskt SD till mordet. Det mesta pekar på en okänd eller i alla fall ej topsad i hennes bekantskapskrets.
Tror det snart börjar topsas bland dom som umgåtts med henne.

DNA, fingeravtryck och narkotika analyser är inte dom enda analyserna NFC gör.
Vid NFC i Linköping utförs årligen 90 000–100 000 undersökningar inom 170 olika typer av
analyser.
Citera
2018-06-27, 14:25
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Varför skulle han och hans knähund mörka? Dom har med förtjusning drivit sina vendettor i media tidigare.
Antagligen för att de har fått tillsägelse från högre ort.
Citera
2018-06-27, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Identifieringen av LW gick snabbt via DNA. Tror det kan vara skillnad på fastställande av identitet och krimbevis, typ DNA och spår kring och på ett mordoffer.

Vet vi att hon identifierats med hjälp av DNA? Det kan inte ha räckt med tandkort? DNA-identifierar man alla offer?
Citera
2018-06-27, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det tråkiga är ju att det var fel trumma de slog på då hon rapporterades försvunnen. Det betecknades som människorov och PS åkte på semester innan kroppen återfanns utan att ha beslutat om ytterligare åtgärder för att hitta LW. Olyckligt, minst sagt.

Innan det finns en kropp, ett blodigt vapen, eller något annat som signalerar att det är fråga om mord går man ut med "människorov".
Citera
2018-06-27, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Identifieringen av LW gick snabbt via DNA. Tror det kan vara skillnad på fastställande av identitet och krimbevis, typ DNA och spår kring och på ett mordoffer.

Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
DNA, fingeravtryck och narkotika analyser är inte dom enda analyserna NFC gör.
Vid NFC i Linköping utförs årligen 90 000–100 000 undersökningar inom 170 olika typer av
analyser.
Jag är ganska säker på att alla viktiga mätpunkter DNA analyserades medan SD var i häktet och jämfördes mot SD. Nått hittade dom säkert, åklagaren gick ju på sannolika och TR höll det som skäligen.

Vet inte vad Snor-Johan vill framföra? Fatima benbitarna skulle ta nån vecka utan förtur på förtur på LW som polisen säger. Att NFC har mycket att göra vet vi alla, men DNA analyser går fort medan andra analyser tar månader.
Citera
2018-06-27, 14:56
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenrasande1
Ok kag förstod inte hur du kopplade till fallet så jag tyckte det var ett udda inlägg att namedroppa eventuell inblandad personal och deras bisysslor men då förstår jag ju hur du tänker! Mörka?

Jag hoppas ingen mörkar, men det kan vara ett problem om en krimtekniker är vän med den misstänkte, eller hur?
Citera
2018-06-27, 15:00
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18carat
Innan det finns en kropp, ett blodigt vapen, eller något annat som signalerar att det är fråga om mord går man ut med "människorov".
Kan inte leta upp källa just nu men mågonstans läste jag att utredningsinsatserna hade sett annorlunda ut om det betecknats som ett ”försvinnande” istället.

Vilket förvånar mig då straffsatsen för ”människorov” är mellan 4 år till livstid.

Att ”olaga frihetsberövande” bara ger ett-10 år begriper jag inte alls.
Citera
2018-06-27, 15:04
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Kan inte leta upp källa just nu men mågonstans läste jag att utredningsinsatserna hade sett annorlunda ut om det betecknats som ett ”försvinnande” istället.

Vilket förvånar mig då straffsatsen för ”människorov” är mellan 4 år till livstid.

Det kan du läsa om i samband med att Springare förlorade jobbet. Det var han som framförde kritik att polisen inte gjort tillräckliga insatser som man ska göra vid försvunnen person.
Citera
2018-06-27, 15:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Angående Fatima mordet i Västerås och dom nya benbitarna dom hittat där:
”Polisen räknar med att en DNA-analys skulle ta minst en vecka. ”
Mest riktat till er som tror att DNA tester tar flera månader...

I detta mord och utredning så har polisen inte hittat någon DNA som knyter tekniskt SD till mordet. Det mesta pekar på en okänd eller i alla fall ej topsad i hennes bekantskapskrets.
Tror det snart börjar topsas bland dom som umgåtts med henne.

Utan att veta säkert, skulle jag tro att man topsar och tar fingeravtryck på de närmaste.

Detta för att kunna utesluta andra gärningsmän, men också för att kunna påvisa t ex vems fingeravtryck eller DNA det är. Det kan ju t ex i vissa fall finnas helt naturliga skäl till varför en persons fingeravtryck finns på något.

Jag tänker att man tagit säkert hundratals tester och alla dessa kan ju inte få förtur.
Citera
2018-06-27, 15:16
Medlem
Citat:

Ganska enkelt:
Vid ett försvinnande kan man råkat ut för en olycka i närområdet. (Kanske hängande i ett träd bakom ett bullerplank)
Ett människorov återfinns kroppen sällan i närområdet.
Så var ska dom sätta in sina knappa resurser?
Citera
2018-06-27, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Utan att veta säkert, skulle jag tro att man topsar och tar fingeravtryck på de närmaste.

Detta för att kunna utesluta andra gärningsmän, men också för att kunna påvisa t ex vems fingeravtryck eller DNA det är. Det kan ju t ex i vissa fall finnas helt naturliga skäl till varför en persons fingeravtryck finns på något.

Jag tänker att man tagit säkert hundratals tester och alla dessa kan ju inte få förtur.
Säkert inte, men tror du inte att SD:s fick det....?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in