2018-06-27, 11:29
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
tror verkligen inte att det är hemligt och har aldrig påstått det. Vänner till UW säger att han pratar öppet om var han jobbar men inte med vad. Att han är säkerhetsklassad tycks flera i kretsen veta om.
Ja det kan han väl vara, räcker med att vara med i Hemvärnet för det. Men en del har fått det till nåt hemligt.

Försvarsmaktens centrallager ligger i Arboga tror jag.
Citera
2018-06-27, 11:30
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenrasande1
Hur är det relevant i denna utredning?

Utifrån sett, så ser jag intressekonflikter. Jag menar att det kan vara svårt att ha fokus på rätt saker med så många järn i elden. Nu vet jag dock inte om den duktiga krim-teknikern TM är inblandad i den aktuella utredningen. Det är dock ganska vanligt att driftiga anställda inom Polisen gärna bedriver affärsverksamheter på fritiden. Det kan då uppstå problem när oväntade mordfall kräver mer tid än vad som beräknats och jag anser det inte irrelevant att lyfta frågan. Jag antar dock att TM:s närmsta chefer har godkänt och bedömt att hans verksamheter inte stör i yrkesrollen som Krim-tekniker.
Citera
2018-06-27, 11:42
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ja.
På ett säkerhetsdepartement i Arboga tror jag det var. Kan dubbelkolla med källa.

Ja, gör gärna det. UW kanske nyligen har bytt till annat från sin tjänst innesäljare på T**ls. Han och brodern T*b**s jobbade ju många år som innesäljare inom samma koncern. Brodern bytte företag i december -17, så kanske UW gjort likadant?
Citera
2018-06-27, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Utifrån sett, så ser jag intressekonflikter. Jag menar att det kan vara svårt att ha fokus på rätt saker med så många järn i elden. Nu vet jag dock inte om den duktiga krim-teknikern TM är inblandad i den aktuella utredningen. Det är dock ganska vanligt att driftiga anställda inom Polisen gärna bedriver affärsverksamheter på fritiden. Det kan då uppstå problem när oväntade mordfall kräver mer tid än vad som beräknats och jag anser det inte irrelevant att lyfta frågan. Jag antar dock att TM:s närmsta chefer har godkänt och bedömt att hans verksamheter inte stör i yrkesrollen som Krim-tekniker.

Ok så du vet inte om han är tekniker i detta fall men du vill ändå lyfta frågan i detta forum och tycker att cheferna borde ha koll på honom så han verkligen klarar av sitt jobb i andra fall?
Citera
2018-06-27, 12:04
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag hoppas att polisen kollar SDs och UWs
DNA mot dubbelmördarens i Linköping.

Varför?
Citera
2018-06-27, 12:11
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Jag tror de kommer att lösa det och jag hoppas det verkligen för familjens skull.
Att mörda någon är bara en labil och psykopatisk människas verk och blir han inte dömd så kommer han att få leva med det resten av sitt liv. Det är nog inte heller så himla roligt och hans CV är väl redan förstört.
Jag tror även det finns ett skyddande av mördaren i detta fall dvs HD som mycket väl vet vad som har hänt.

Jag har också en känsla att HD och andra medlemmar i Geocaching gänget mycket väl vet vem som mördade LW men inte säger något.

Misstänker starkast HD. Det har ju även spekulerats om att hon skulle vara GM.
Citera
2018-06-27, 12:18
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Varför?
Nja varför vet inte riktigt varför heller utöver att namn och smeknamn, miljöer som dom inblandade är i skulle ha en koppling.. kanske lika mycket som året 1979 har koppling till denna utredning.
Tjoflöjt
Z
Citera
2018-06-27, 12:20
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenrasande1
Ok så du vet inte om han är tekniker i detta fall men du vill ändå lyfta frågan i detta forum och tycker att cheferna borde ha koll på honom så han verkligen klarar av sitt jobb i andra fall?

Det handlar inte bara om honom. Jag talar om något som är vanligt inom myndigheten som dras med en mängd problematiker. Nu råkar ju dock TM ha kopplingar till den misstänkte - oavsett om han är med i utredningen eller inte.
TM är ansedd som väldigt duktig och det kan ju vara en förklaring till att man tillåter bisysslorna.
Sorry, om du tycker att jag trampar på tår, men varför mörka?
Citera
2018-06-27, 12:33
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norren
Eller har någon lyckats med det perfekta mordet?
Då går en mördare lös någonstans.
Hoppas verkligen de får fast den som gjort det !!

Borde polisen informerat om isf, att de söker okänd GM.
Citera
2018-06-27, 12:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är detta jag informerade om tidigt. Fick en känsla av att ingen trodde på mina uppgifter.
Det första dygnet visste inte många att LW var försvunnen. Nära vän till familjen skrev den 18 maj på sin Facebook:

"Jag har vetat om detta i några dagar nu. Men av olika anledningar har det inte varit offentligt och man har undanbett spridning fram till nu."

Jag är övertygad om att Säkerhetspolisen var ansvariga åtminstone det första dygnet. Vid alla avvikande händelser i UWs närhet så kopplas dessa in.
Det har diskuterats om UW var hemma den aktuella natten. Några säger nej men vi är många som menar motsatsen. I UWs hem finns övervakningskameror, de syns på bild i sonens IG. Vi kan ju hoppas på att inget är raderat.

Detta inlägg som en vän till familjen skriver, tänker jag att de nära som känner till försvinnandet inte ska prata runt om innan man var närmare vad som hänt.

Kan tänka mig att det har dels med familjens och barnens bästa i fokus att göra, men också för att undvika skvaller i grannskapet.
Det kanske var delvis känt om det triangeldrama som utspolades och skvaller och spekulationer om detta kan int vara bra för ärendet och fr a inte barnen.

Har otroligt svårt att tro att man inom polisen inte arbetar parallellt vid ett försvinnande med säkerhetstjänsten om ev inkoppling med säkerhetstjänsten var aktuellt?

Det är ju en rättighet vi har i Sverige att om en medborgare försvinner/ blir bortrövad, så kommer polis att bli inkopplad. Är det en kidnappning det är frågan om kan väl polisen inte lämna över utredningen till säkerhetspolisen?
Citera
2018-06-27, 13:27
Medlem
Angående Fatima mordet i Västerås och dom nya benbitarna dom hittat där:
”Polisen räknar med att en DNA-analys skulle ta minst en vecka. ”
Mest riktat till er som tror att DNA tester tar flera månader...

I detta mord och utredning så har polisen inte hittat någon DNA som knyter tekniskt SD till mordet. Det mesta pekar på en okänd eller i alla fall ej topsad i hennes bekantskapskrets.
Tror det snart börjar topsas bland dom som umgåtts med henne.
Citera
2018-06-27, 14:00
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Angående Fatima mordet i Västerås och dom nya benbitarna dom hittat där:
”Polisen räknar med att en DNA-analys skulle ta minst en vecka. ”
Mest riktat till er som tror att DNA tester tar flera månader...

I detta mord och utredning så har polisen inte hittat någon DNA som knyter tekniskt SD till mordet. Det mesta pekar på en okänd eller i alla fall ej topsad i hennes bekantskapskrets.
Tror det snart börjar topsas bland dom som umgåtts med henne.

Identifieringen av LW gick snabbt via DNA. Tror det kan vara skillnad på fastställande av identitet och krimbevis, typ DNA och spår kring och på ett mordoffer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in