2018-06-27, 10:41
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Men högsta hönset hos Örebropolisen har sagt att de inte hade några tvivel rörande hur utredningen skötts utan att petningen beror på annat. Det har varit interna problem länge inom Örebro PO.
Detta i en intervju i NA.

Högsta hönset har sin agenda, det tvivlar jag inte på. Objektivt sett kan ju ingen jävel vara nöjd med hur utredningen har skötts. När t.o.m. hundförare går ut och kritiserar sina kollegor:

"Örebropolisens chef för hundverksamheten har varit mycket kritisk till att kroppen inte hittades tidigare. "

http://www.dagen.se/nyheter/hela-spaningsledningen-byts-ut-i-fallet-lena-wesstrom-misstag-kan-ha-gjorts-1.1161167
Citera
2018-06-27, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Håller med. Undrar verkligen varför det inte gjordes hos HD. Likväl som hos vännen JG. Kanske de har 100 % alibi?

Sen är det bekymrande att Kriminaltekniker TM är geocach och gammal dykvän med den huvudmisstänkte. [b][b][b]TM verkar med vara av den hyperaktiva sorten som geocachar, driver två AB:n på fritiden, håller dans- och fotokurser. Om jag vore arbetsgivare, skulle jag fundera om fritidsverksamheterna kan störa ordinarie arbete.

Hur är det relevant i denna utredning?
Citera
2018-06-27, 10:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Det är detta jag informerade om tidigt. Fick en känsla av att ingen trodde på mina uppgifter.
Det första dygnet visste inte många att LW var försvunnen. Nära vän till familjen skrev den 18 maj på sin Facebook:

"Jag har vetat om detta i några dagar nu. Men av olika anledningar har det inte varit offentligt och man har undanbett spridning fram till nu."

Jag är övertygad om att Säkerhetspolisen var ansvariga åtminstone det första dygnet. Vid alla avvikande händelser i UWs närhet så kopplas dessa in.
Det har diskuterats om UW var hemma den aktuella natten. Några säger nej men vi är många som menar motsatsen. I UWs hem finns övervakningskameror, de syns på bild i sonens IG. Vi kan ju hoppas på att inget är raderat.

Det är väldigt olyckligt om det inte kommer snabbt ut till allmänheten att en person är försvunnen.

Det gäller ju att kunna få människor minnas den specifika kvällen.
När dagarna går suddas minnesbilderna ut snabbt och minnesbilder blandas med andra minnen och dagar.

Men funderar på vad du menar att UWs arbete skulle kunna ha att göra med LWs försvinnande att
göra?

Kamerorna hemma, är de inte bara vanliga kameror som aktiveras när larmet är på?

Om de skulle ha något med UWs jobb att göra, då borde de vara dolda?
Senast redigerad av notknapparen 2018-06-27 kl. 10:52. Anledning: Stavfel
Citera
2018-06-27, 10:54
Medlem
flixa81s avatar
Med risk för att bli lynchad ( man är ju bara människa och kan missa något inlägg)

Är det 100% fastställt att UW arbetar med det som skrivs i tråden?
Inom Säkerhetspolisen eller liknande organisation
Senast redigerad av flixa81 2018-06-27 kl. 10:54. Anledning: Stavfel
Citera
2018-06-27, 10:55
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Men högsta hönset hos Örebropolisen har sagt att de inte hade några tvivel rörande hur utredningen skötts utan att petningen beror på annat. Det har varit interna problem länge inom Örebro PO.
Detta i en intervju i NA.
Det förstår vi väl alla att han nu försöker mörka det han tidigare gått ut med.
Citera
2018-06-27, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Med risk för att bli lynchad ( man är ju bara människa och kan missa något inlägg)

Ja.
På ett säkerhetsdepartement i Arboga tror jag det var. Kan dubbelkolla med källa.
Citera
2018-06-27, 11:19
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Nej men somliga påstår ju att han är nåt hemligt inom försvaret. Inte nämnvärt hemligt dock
Citera
2018-06-27, 11:21
Medlem
Citat:

Det har varit prat om han han jobbar inom försvaret. Känns knepigt att säpo kopplas in direkt för att hans exfru försvunnit.
Säpo har aldrig framstått som någon speciellt framgångsrik organisation, så inte konstigt att det försämrade insatsen...
Citera
2018-06-27, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är väldigt olyckligt om det inte kommer snabbt ut till allmänheten att en person är försvunnen.

Det gäller ju att kunna få människor minnas den specifika kvällen.
När dagarna går suddas minnesbilderna ut snabbt och minnesbilder blandas med andra minnen och dagar.

Men funderar på vad du menar att UWs arbete skulle kunna ha att göra med LWs försvinnande att
göra?

Kamerorna hemma, är de inte bara vanliga kameror som aktiveras när larmet är på?

Om de skulle ha något med UWs jobb att göra, då borde de vara dolda?

Jag menar inte att LWs försvinnande har med UWs arbete att göra. Jag menar att det kan vara orsak till dels rubriceringen människorov och sedan fördröjningen.
Jag vet inte vilken sorts kamera UW har i hemmet. När jag googlar på det jag ser på sonens bild så verkar det vara en sådan sort som aktiveras vid rörelse och kan loggas på server.
Förstår inte vad du menar med att de borde vara dolda?
Citera
2018-06-27, 11:24
Medlem
Citat:
Nej men somliga påstår ju att han är nåt hemligt inom försvaret. Inte nämnvärt hemligt dock

tror verkligen inte att det är hemligt och har aldrig påstått det. Vänner till UW säger att han pratar öppet om var han jobbar men inte med vad. Att han är säkerhetsklassad tycks flera i kretsen veta om.
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det förstår vi väl alla att han nu försöker mörka det han tidigare gått ut med.
Varför skulle han och hans knähund mörka? Dom har med förtjusning drivit sina vendettor i media tidigare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Högsta hönset har sin agenda, det tvivlar jag inte på. Objektivt sett kan ju ingen jävel vara nöjd med hur utredningen har skötts. När t.o.m. hundförare går ut och kritiserar sina kollegor:

"Örebropolisens chef för hundverksamheten har varit mycket kritisk till att kroppen inte hittades tidigare. "

http://www.dagen.se/nyheter/hela-spaningsledningen-byts-ut-i-fallet-lena-wesstrom-misstag-kan-ha-gjorts-1.1161167

Citat från SvT, länk nedan:

"Enligt Mats Rupla som är chef på polisens hundenhet hade kroppen sannolikt hittas tidigare om man istället vidtagit de utredningsåtgärder som görs i samband med rubriceringen ”försvunnen person”."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas

Eftersom försvinnandet så snabbt övergick till en annan brottsrubricering så ändrades även tillvägagånggsättet för hur hundförarna skulle jobba.
Springare var inte ens inblandad de första dagarna.
Låter på R*pla som om han hade velat jobba längre tid med brottsrubriceringen försvinnande?

Citat taget från polisens händelser 17/5 kl 12.15:

"Ett antal utredningsåtgärder gjordes initialt angående försvunnen person. Det som då framkom, gjorde att man kunde konstatera att kvinnan med största sannolikhet inte på frivillig väg försvunnit. Uppgifterna tillställdes grova brottsgruppen och en förundersökning angående människorov inleddes.
Därifrån arbetas det nu via en utredningsgrupp under ledning av grova brott. Någon misstänkt i ärendet finns f n inte."
Senast redigerad av SonyaStolt 2018-06-27 kl. 11:30. Anledning: Korrektur
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in