2018-06-26, 20:32
Medlem
8711s avatar
Novus, Riksdagsvalet Sörmland:

SD 21,8% (+6,7)

En mycket bra siffra som troligtvis är en betydande underskattning där stödet i verkligheten säkerligen är omkring 25%.
2018-06-26, 20:53
Moderator
Tinuviels avatar
Tråd utbruten:
(FB) Vilken typ av kvinnliga SD-politiker skulle gynna SD?

// mod
2018-06-26, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711

SD 21,8% (+6,7)

En mycket bra siffra som troligtvis är en betydande underskattning där stödet i verkligheten säkerligen är omkring 25%.

SD:s klart starkaste fästen är småorter 100-200 inv till mindre samhällen med 2000-3000 personer.

På t.ex. Gotland finns inte så mycket folk på sådana platser, så därför är SD relativt svagt där.
Antingen bor man i Visby eller på rena "bonnvischan".

I mina trakter i Småland finns massor med sådana småorter som drabbats våldsamt av mångkulturen, och SD ligger säkert mellan 40-50 % i flera kommuner i riksdagsvalet!
2018-06-26, 21:08
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
SD:s klart starkaste fästen är småorter 100-200 inv till mindre samhällen med 2000-3000 personer.

På t.ex. Gotland finns inte så mycket folk på sådana platser, så därför är SD relativt svagt där.
Antingen bor man i Visby eller på rena "bonnvischan".

I mina trakter i Småland finns massor med sådana småorter som drabbats våldsamt av mångkulturen, och SD ligger säkert mellan 40-50 % i flera kommuner i riksdagsvalet!

Ja småland kommer bli sverigedemokratiskt på de flesta ställena tror jag. Många småbyar 1000-5000 invånare ser defacto ut som Uganda idag och folk är fly förbannade. Det pratas i stort sett bara SD på kafferasterna här i just sådan by jag befinner mig i för tillfället. Över 30% här ser jag nästan som självklart nu. Inga som helst tvivel.

Dessa byar har enorma bostadsproblem. Enorma bostadsköer på vishan liksom det finns inte en chans det blir under 30%. De yngre kommer inte ut från föräldrahemmen, 30 åringar bor fortfarande hemma för migrationsverket har lagt beslag på i stort sett hela lägenhetsbesättningen.
Senast redigerad av GROKNAK.Ankbonden 2018-06-26 kl. 21:11.
2018-06-26, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Ja småland kommer bli sverigedemokratiskt på de flesta ställena tror jag. Många småbyar 1000-5000 invånare ser defacto ut som Uganda idag och folk är fly förbannade. Det pratas i stort sett bara SD på kafferasterna här i just sådan by jag befinner mig i för tillfället. Över 30% här ser jag nästan som självklart nu. Inga som helst tvivel.

Dessa byar har enorma bostadsproblem. Enorma bostadsköer på vishan liksom det finns inte en chans det blir under 30%. De yngre kommer inte ut från föräldrahemmen, 30 åringar bor fortfarande hemma för migrationsverket har lagt beslag på i stort sett hela lägenhetsbesättningen.

Vi får se om SD får över 50 % vid riksdagsvalet i någon kommun?

Kan tänka något ställe i östra Kronobergs län eller västra Kalmar län vore lämpliga kandidater?

Att SD kommer få över 50 % i enskilda valdistrikt, det är mer än säkert!
(Och därvid slå Gusselby i Lindesbergs kommun var man fick 37 %.)

https://data.val.se/val/val2014/slutresultat/R/valdistrikt/18/85/0203/index.html
Senast redigerad av Hultabultan 2018-06-26 kl. 22:01.
2018-06-26, 22:48
Medlem
Citat:

SD 21,8% (+6,7)

Stödet i Sörmland i denna undersökningen ligger lika jmf med Novus rikssnitt för SD i juni (21,9%) vilket sannolikt inte är korrekt. Enl valresultatet 2014 och SCBs undersökning ligger Sörmland 20-25% över rikssnittet.
2018-06-26, 23:00
Medlem
Citat:
Sverigedemokraterna är verkligen störst på alla sätt utom ett enda, bland kvinnor där dock SD ökar kraftigt även där, i Yougovs junimätning, verkligen kul att se! Det är ju helt fantastiska siffror och enorma ökningar inom varje del av befolkningen som presenteras.

Storstad:

SD 27,7% (+5,1)
S 18,2%
M 19,4%

Övriga Sverige:

SD 29,0% (+5,7)
S 24,7%
M 15,8%

Jag stör mig på Yougovs definition på storstad vilket rimligtvis måste inbegripa halva befolkningen för att kunna få ihop siffrorna. Dessutom ligger både Stockholm, Göteborg och Uppsala (Storlek 1,2 och 4) klart under rikssnittet i valet 2014. Något är helt fel med Yougovs SD-siffror för storstad/ övriga landet
2018-06-26, 23:22
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagganer
Stödet i Sörmland i denna undersökningen ligger lika jmf med Novus rikssnitt för SD i juni (21,9%) vilket sannolikt inte är korrekt. Enl valresultatet 2014 och SCBs undersökning ligger Sörmland 20-25% över rikssnittet.
De här görs enbart via telefonintervjuer, vanliga Novus har mer blandad inhämtning.
2018-06-26, 23:38
Medlem
Citat:
Jag stör mig på Yougovs definition på storstad vilket rimligtvis måste inbegripa halva befolkningen för att kunna få ihop siffrorna. Dessutom ligger både Stockholm, Göteborg och Uppsala (Storlek 1,2 och 4) klart under rikssnittet i valet 2014. Något är helt fel med Yougovs SD-siffror för storstad/ övriga landet

Jag har suttit och ringt en del åt Demoskop. De har en tredelad indelning (storstad, mellanstor stad, liten stad/landsbygd eller liknande).

Där får man själv välja vilken kategori man tycker att man passar in.

Kanske finns en liknande för Yougov där folk som bor i Kalmar, Norrköping, Växjö, Luleå ser sig bo i en "storstad"
2018-06-26, 23:57
Medlem
8711s avatar
Citat:

Handlar väl snarare om stad/tätbebyggt och landsbygd/glesbygd som vore mer rätta benämningar i mätningen.
2018-06-27, 00:07
Medlem
Myhr1s avatar
Tycker SD ska trycka på med MER "Med oss blir det andra bullar", lite grövre retorik för dem som tvekar i kön till vallokalen.
2018-06-27, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Hur kan det komma sig att snittet från samtliga OU precis innan valet är så felaktigt?

Jag såg ett vetenskaps program på TV som handlade om matematik. Om tillräckligt många personer (160 stycken) gissar på något, så blir snittet exakt som resultatet. Med tanke på antalet personer som deltar från de olika instituten, så borde resultatet från samtliga OU bli nästan exakt som valresultatet.

Om man tar snittet från Sentio och Yougov så blir resultatet 12 procentenheter. Det är mycket bättre, men inte helt perfekt.

Om man skulle fråga 160 personer innan riksdagsvalet, då borde resultatet rent matematiskt hamna med någon enstaka tiondel ifrån det riktiga valresultatet.

Det heter the wisdom of the crowed, eller nått dittått.

Det brukar bli en bra gissning, Dock inte bäst, jag har testat det ett par gånger. 5% fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in