2018-06-25, 22:30
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohämmad2
Det finns en förklaring på status.st

"Decimaltalet i mars 2017 behöver inte räknas fram med hjälp av föregående månads förändring, utan DN anger i artikeln att förändringen från mars 2016 är +3,6 vilket innebär att decimaltalet i mars 2017 blir 14,7+3,6=18,3. När man räknar baklänges månad efter månad kommer man med stor sannolikhet bygga upp ett avrundningsfel. I det här fallet blev felet bra en tiondel men det kunde varit mycket större som tex när samma beräkning görs för moderaterna."

http://privat.bahnhof.se/wb492673/3%20Main%20frame%20Synovate.html
Det står även:
Citat:
Ipsos: Decimalernas återkomst
I två års tid har Ipsos endast redovisat sina mätvärden som heltal. För att få reda på decimalen var man tvungen att räkna förändringen från föregående månad, vilket över flera månader riskerade att ge betydande avvikelser. Men i och med att Ipsos redovisade SD:s decimalvärde i juni har denna beräkningsmetod visat sig vara korrekt för SD (dock inte för några av de andra partierna). Därför redovisas nu alla Ipsos mätningar med decimal på status.st. Det kommer också att bli enklare under augusti och september, för då har Ipsos lovat att redovisa decimaler för alla partier.
Men jag förstår inte riktigt. Någon som kan förklara förenklat?
2018-06-25, 22:35
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Nja, jag menade att i takt med SD's framgångar så kanske vi får en grupp nya soffliggare? Jag tror att en del vänstermänniskor kan känna uppgivenhet och av det skälet välja sofflocket istället för att rösta.
Jag hoppas i alla fall att det blir så eftersom det ytterligare skulle öka SD's framgångar
Jaaa! jag kom på en till anledning, de kan ju tänka att det är rätt åt oss om de hemska SD vinner så vi får se hur hemska de är... kanske de tom går från soffliggande till att gå och rösta på SD för att straffa oss
2018-06-25, 22:38
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag säger inte att Anders Lindberg har barrikaderat sig med gisslan i Inizios lokaler. Det vet vi inte med säkerhet i nuläget.

Citat:
Ursprungligen postat av KokaGroda
Att inte AFTONBLADET redovisat sin juni mätningen än förstår jag inte - de bad om min röst redan 20 juni.
Det borde har kört sitt redan nu... men det verkar inte ha hänt.

Kan det vara så att oyto är något på spåret här? Är Soran med honom? Varför smakar vatten så blaskigt? Mystiken tätnar!
2018-06-25, 22:40
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Kolla mäns sympatier i senaste Yougov, ser ju helt sjukt ut.

Tänk hur dessa staplar kommer att se ut när den stora kvinnorörelsen i riktning mot SD sätter fart... Då jäklar blir det full panik hos sjuklövern, för den rörelsen är redan på gång och kommer bara att accelerera - kvinnorna har vaknat och börjar få nog. Det är bara en tidsfråga nu.
2018-06-25, 22:50
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Ordet värdegrund stinker av politisk korrekthet. Bättre med ideologisk grundsyn eller något annat traditionellt. Sedan ska taket vara högt i en demokrati. När alla blivit liberaler läser DN och röstar på Björklund då är nog intoleransen mot oliktänkande maxad.

Nej, "värdegrund" är en relevant term. Obetydliga partier med skum värdegrund behöver man (media) inte domdera emot. - just för att demokratitaket skall vara högt.

Ideologier bygger på en perception av verkligheten, och hur man vill påverka (den uppfattade) verkligheten. Värdegrunden innebär anledningen till ett ställningstagande. Ungefär som skillnaden mell etik och moral.
2018-06-25, 22:58
Medlem
catforwardpowers avatar
Jag har haft fullt upp att göra på slutet, det var inte förrän idag som jag såg att SD fick 28.5% i Yougov😁
2018-06-25, 23:13
Bannlyst
Citat:

SD skulle få 151 mandat med det där som valresultat. En tredubbling jämfört med 2014. Egen majoritet inom räckhåll. Männen visar med eftertryck vad de tycker om hur övriga partier skött sig under den senaste mandatperioden. Nu börjar också SD på riktigt vinna stöd bland kvinnliga väljare. Sista pusselbiten. Om den utvecklingen fortsätter så lär SD få 30% i valet om inte mer.
2018-06-25, 23:20
Medlem
TronaldDump666s avatar
Om det endast var män som röstade skulle SD inte bara bli största parti, utan även största block med nästan 10%-enheter.
2018-06-25, 23:26
Medlem
Jag "tror" alltså att valdeltagandet kommer att minska. Trots "Sverigebilden" har Sverige oerhörda problem nu och man ser ingen ljusning, så mycket felbehandlingar inom vården, själv har jag en kamrat som dog helt i onödan. Och så långa köer. Så mycket i Sverige verkar inte vara rätt organiserat och ovanpå detta har massinvandringen skadat landet.

Det hjälper inte att Sossarna lovar miljarder, alla kräver mer och dom svarta hålen slukar oerhörda summor. Se bara att det inte gick att organisera ett sjukhusbygge i Stockholm på ett vettigt sätt.

Dom som är mest motiverade att rösta är SD:s hårda kärna. Och dom som tillkommer är säkert också motiverade att straffa etablissemanget.

Sammantaget borde detta medföra stor valframgång för SD. Frågan vad Inizio kommer att visa nu. Hur fördelas dom osäkra rösterna. Hur påverkar soffliggarna?
Försöker Inizio spela oss nya spratt? eller försöker man mäta valvinden korrekt?
För övrigt ser jag att valarbetet går ganska bra nu.
2018-06-25, 23:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TronaldDump666
Om det endast var män som röstade skulle SD inte bara bli största parti, utan även största block med nästan 10%-enheter.
Eller så röstar kvinnor redan nästan lika mycket på SD, men YG lyckas inte fånga upp dem. Kanske bilden för män är mer rättvisande för hela väljarkåren.
2018-06-25, 23:40
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:

Det är fler män som röstar på SD än på S och M sammantaget. Det säger inte lite det.
2018-06-26, 01:23
Medlem
8711s avatar
Sverigedemokraterna är verkligen störst på alla sätt utom ett enda, bland kvinnor där dock SD ökar kraftigt även där, i Yougovs junimätning, verkligen kul att se! Det är ju helt fantastiska siffror och enorma ökningar inom varje del av befolkningen som presenteras.

Män:

SD 36,4% (+8,8)
S 19,0%
M 15,7%

Kvinnor:

SD 19,8% (+1,9)
S 25,2%
M 19,0%

18-34 år:

SD 24,0% (+6,1)
S 20,3%
M 12,7%