2018-06-26, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
[/spoiler]

Då får man anta en planering där gärningsmännen tror/förutsätter att LOP kommer att promenera just den vägen. Varför skulle dom tro det?
Anhängare av möteshypotesen kanske då hävdar att det rörde sig om ett uppgjort möte. Om nu det skulle vara sant och OP tyckte att det var så angeläget att han ville träffa någon utanför Skandia, varför diskuterar han och Lisbet då med Mårten och Ingrid om att gå och dricka te. Dessutom är det LP som tar initiativet till att gå över gatan. Och OP nämner inte något möte till henne.
Anhängare till möteshypotesen utgår ifrån att L P undanhåller information i väsentliga detaljer.

Att de diskuterat att gå att dricka te bevisar väl varken det ena eller andra.
Var det inte Mårtens förslag?
Något tedrickande blev det ju inte, och vill man göra en hårdragen tolkning på detta, så kan man ju lika gärna hävda att det var p.g.a ett inplanerat möte.

På vems initiativ de korsade gatan är f.ö okänt, och att de tittade i ett fönster i högst tio sekunder säger hon ju.
Tyvärr har vi inte hennes ord på att det var anledningen.

Det kan ju också vara tänkbart att dom kände sig hotade av människor som stod på den västra sidan av Sveavägen på andra sidan Adolf Fredriks kyrkogata.
Senast redigerad av MacMackay 2018-06-26 kl. 17:17.
Citera
2018-06-26, 17:20
Medlem
bartrams avatar
Jag kanske borde ha varit tydligare. Min teori förutsätter inte att mordet skulle ske i korsningen Sveavägen-Tunnelgatan Det kan ha funnits olika GM ,med entourage, på olika ställen.
Däremot finns rimligen en operationsledning, som får info från olika spanare, och som beslutar vart tillslaget skall ske
Citera
2018-06-26, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har läst någonstans om knattegrupper, vet du eller någon annan vilka man syftade på då?
Det här med knattegrupper är ganska svårtolkade sammanhang. Man säger t ex att det
inom SÄPO och knarkspaningen fanns grupper av unga poliser som övade som spanare
för framtida kompetens. Men också kunde anförtros enklare speciella uppgifter. Vidare
sägs att där också kunde ingå söner till poliser!? Vilket i så fall är märkligt eftersom det
för polistjänst finns ett ämbetsansvar.
Det finns också uppgifter om att mer eller mindre hemliga institutioner inom statens
säkerhetsområden skulle ha gett uppdrag till ynglingar från MUF att hjälpa till med att
kartlägga vänstermänniskor.
Och tänker vi på Åke J "Leon" Ek och Lidingö hemvärnskrets så skulle det kunna vara
så att "Åkes gubbar" som länge hade spanat på sossar i mitten av 80-talet hade blivit
kompletterat med "Åkes knattar".
Citera
2018-06-26, 17:23
Medlem
ieshos avatar
Citat:

Då får man anta en planering där gärningsmännen tror/förutsätter att LOP kommer att promenera just den vägen. Varför skulle dom tro det?
Anhängare av möteshypotesen kanske då hävdar att det kunde vara ett uppgjort möte. Om nu det skulle vara sant och OP tyckte att det var så angeläget att han ville träffa någon utanför Skandia, varför pratar han och Lisbet då med Mårten och Ingrid om att gå och dricka te. Dessutom är det LP som tar initiativet till att gå över gatan. Och OP nämner inte något möte till henne.
Det kan ha funnits en planering som utgick ifrån kunskap om ett troligt biobesök på Grand med infiltratörer i familjen som tränat på ett psykologiskt scenario där man förmår LOP att gå Sveavägen hem.

Enligt Dan Köfverskjöld hade konspiratörerna personer placerade i Palmes närhet. En möjlig kandidat är MPs fästmö. Hon hade troligen förhandsinformation om ett eventuellt biobesök den 28 februari, hon var med och påverkade att det blev sena föreställningen på Grand, hon var med och påverkade att de gick mot ABF, hon föreslog att LOP skulle promenera hem och hon ville inte följa med och dricka te. Dessutom hade hon en gemensam bekant med Barbro Sagnell, som ledde spaningar på socialdemokrater. Enligt Donald Forsberg stod Barbrogruppen i Kungsträdgården och delade ut flygblad om Palmes död samma natt.
Senast redigerad av iesho 2018-06-26 kl. 17:27.
Citera
2018-06-26, 17:26
Medlem
När poliser ska utreda andra poliser kan det lätt bli lite tokigt.

"Tipsare kontaktade Palmeutredningen via tfn en gång inget hände , ringde en gång tlll ett tag senare,
Gick en stund , blev sedan uppringd av en polis i Palmeutredningen
Polisen började ställa så konstiga frågor att tipsaren blev misstänksam.
Tipsaren frågade om han kände polisman D som tipsaren ville ge information om.
Javisst ,vi brukar umgås.

Ingvar G verkar aldrig blivit förhörd angående mop.

https://www.youtube.com/watch?v=kDe73MKjmqA

Palmemordet. Poliserna Ö,D och G. Del 1

https://www.youtube.com/watch?v=1487K2DJk2k
Palmemordet. Poliserna Ö,D och G. Del 2
Citera
2018-06-26, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Anhängare till möteshypotesen utgår ifrån att L P undanhåller information i väsentliga detaljer.

Att de diskuterat att gå att dricka te bevisar väl varken det ena eller andra.
Var det inte Mårtens förslag?
Något tedrickande blev det ju inte, och vill man göra en hårdragen tolkning på detta, så kan man ju lika gärna hävda att det var p.g.a ett inplanerat möte.

På vems initiativ de korsade gatan är f.ö okänt, och att de tittade i ett fönster i högst tio sekunder säger hon ju.
Tyvärr har vi inte hennes ord på att det var anledningen.

Det kan ju också vara tänkbart att dom kände sig hotade av människor som stod på den västra sidan av Sveavägen på andra sidan Adolf Fredriks kyrkogata.

Min information är att OP ville gå och dricka te, men jag hittar inte källan nu, får leta upp den.

LP uppger ju att de gick över Sveavägen för att hon ville titta i den indiska butikens skyltfönster, men om man lämnar öppet för att hon kanske inte är sanningsenlig om det kan man givetvis spekulera vidare. Jag får läsa in mig mer på möteshypotesen och vad som skulle kunna tyda på att hon undanhåller något.
Citera
2018-06-26, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det kan ha funnits en planering som utgick ifrån kunskap om ett troligt biobesök på Grand med infiltratörer i familjen som tränat på ett psykologiskt scenario där man förmår LOP att gå Sveavägen hem.

Enligt Dan Köfverskjöld hade konspiratörerna personer placerade i Palmes närhet. En möjlig kandidat är MPs fästmö. Hon hade troligen förhandsinformation om ett eventuellt biobesök den 28 februari, hon var med och påverkade att det blev sena föreställningen på Grand, hon var med och påverkade att de gick mot ABF, hon föreslog att LOP skulle promenera hem och hon ville inte följa med och dricka te. Dessutom hade hon en gemensam bekant med Barbro Sagnell, som ledde spaningar på socialdemokrater. Enligt Donald Forsberg stod Barbrogruppen i Kungsträdgården och delade ut flygblad om Palmes död samma natt.

Ok. Jag har långt ifrån tillräcklig kunskap för att kunna kommentera det. Däremot är det ju intressant med alternativa förklaringar, även om de till synes verkar osannolika. Det finns väl ytterligare information om detta i tråden och/eller på annat håll antar jag.
Citera
2018-06-26, 18:55
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Min information är att OP ville gå och dricka te, men jag hittar inte källan nu, får leta upp den.

LP uppger ju att de gick över Sveavägen för att hon ville titta i den indiska butikens skyltfönster, men om man lämnar öppet för att hon kanske inte är sanningsenlig om det kan man givetvis spekulera vidare. Jag får läsa in mig mer på möteshypotesen och vad som skulle kunna tyda på att hon undanhåller något.

Walls Mörkägning s898: "Mårten är kvällspigg- Han tycker att hela sällskapet ska bege sig till Västerlånggatan och dricka te. Olof tycker att det är en bra idé. Ingrid är trött och vill hellre gå hem. Lisbet är också trött. Det avgör saken"

Jag undrar mot bakgrund av ovanstående källa varifrån påståendet att K föreslog att LOP skulle promenera hem kommer?
Senast redigerad av bartram 2018-06-26 kl. 19:02.
Citera
2018-06-26, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Jag kanske borde ha varit tydligare. Min teori förutsätter inte att mordet skulle ske i korsningen Sveavägen-Tunnelgatan Det kan ha funnits olika GM ,med entourage, på olika ställen.
Däremot finns rimligen en operationsledning, som får info från olika spanare, och som beslutar vart tillslaget skall ske

Det är en givetvis en möjlighet och jag tycker det är en intressant hypotes. Alltid intressant när nån tänker utanför boxen.
Jag hakar rent generellt upp mig lite på scenarior som förutsätter en ganska stort eller stort mått av resurser och planering, att man så att säga gjorde det så svårt för sig när OP t ex rutinmässigt var utan bevakning i den s k triangeln.
Men det finns säkert nån som har ett bra svar på det, så ser fram emot det.
Citera
2018-06-26, 19:04
Medlem
Jag kan inte släppa Lisbeth Palmes idé om att plötsligt korsa gatan för att titta i ett skyltfönster kl 23:15 en svinkall fredagkväll.

Vad är det för infall?

Har någon av er gått fått den impulsen efter ett sent besök i huvudstaden? ”Jag vill bara kika in i Nike-butiken, på andra sidan gatan”.

Som någon nämnde tidigare; kan det inte vara så att Lisbeth kände något slags obehag kring Adolf Fredriks kyrka och ville byta gatusida ( kanske var livligare på Sveavägens östra sida?).

Jag gick där själv för ett tag sedan i mörkret och just den lilla sträckan ÄR obehaglig. Särskilt om man känner sig förföljd alternativt skuggad.
Citera
2018-06-26, 19:21
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiclasBen
Jag kan inte släppa Lisbeth Palmes idé om att plötsligt korsa gatan för att titta i ett skyltfönster kl 23:15 en svinkall fredagkväll.

Vad är det för infall?

Har någon av er gått fått den impulsen efter ett sent besök i huvudstaden? ”Jag vill bara kika in i Nike-butiken, på andra sidan gatan”.

Som någon nämnde tidigare; kan det inte vara så att Lisbeth kände något slags obehag kring Adolf Fredriks kyrka och ville byta gatusida ( kanske var livligare på Sveavägens östra sida?).

Jag gick där själv för ett tag sedan i mörkret och just den lilla sträckan ÄR obehaglig. Särskilt om man känner sig förföljd alternativt skuggad.

Det är en mycket märklig impuls. Jag önskar att Lisbet Palme kunde vara mer öppen och mediavänlig om vad som egentligen hände den där kvällen. Men hon kommer nog ta med sig en jäkla massa hemligheter ned i graven den dagen hon går ur tiden.
Citera
2018-06-26, 19:28
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men Lisbet såg sannolikt inte vem som sköt, hon såg enligt egen utsaga bara den person som var närmast och som hon har identifierat som CP, samt mannen i beige. En kvinnlig vakt hävdade först att SE hade en beige rock men ändrade sig sedan till mörkblå rock.

Men det kunde väl inte SE vara säker på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in