2018-06-26, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Om hon ville göra O till åtlöje lyckades hon i så fall genom att få det att se ut som att O ville skänka bokrättigheter värda hundralappar till en kollega. Tyvärr bortser du från Os momssaga och att han raderat allt utom sin sida om sig själv. Även att han dog sist. Jag antar att du gör det för att du alltid gjort på detta sätt i tråden, ända sedan Frankensteins dagar har det funnits sådana här motvalsare som inte kan se hela bilden.
Hur vet du att det är O som har skrivit momssagan. Är hans namnunderskrift falsk på testamentet så kan den väl vara det i sagopdf;en också. Du vägrar se andra möjligheter än din egen. Du har stagnerat i din uppfattning.
Citera
2018-06-26, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hur vet du att det är O som har skrivit momssagan. Är hans namnunderskrift falsk på testamentet så kan den väl vara det i sagopdf;en också. Du vägrar se andra möjligheter än din egen. Du har stagnerat i din uppfattning.

En intressant tanke. Kan momssagan vara ett hån från Hanna, ett sätt att försöka förlöjliga Oskar en sista gång? Att få honom att verka sämre än han var för att själv häva sig upp ett pinnhål, nu när hon hade levt i hans skugga så länge. Var det därför hon lät bli att radera företagssidan? Texten skiljer sig väldigt mycket från Oskars övriga texter, precis som namnteckningen på testamentet. Det hade varit intressant att se namnteckningarna på avskedsbrevet. Återfinns den förfalskade namnteckningen med de disharmoniska, obalanserade och spretiga bokstäverna där? Är det effeminerade k:t i Oskar kvar? Det hade i så fall kunnat vara ett bevis för att Hanna även förfalskat den namnteckningen.
Senast redigerad av japanesa 2018-06-26 kl. 17:48.
Citera
2018-06-26, 17:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Jag förstår att du tänker dig att människor talar sanning även när de riskerar skam, repressalier eller är rädda för att beskyllda för anstiftan till mord. Du har en dygdig bild av människor vilket är att betrakta som fint.
Har även svårt att tro att en person som kan planera något så djävulskt inte hade haft sinnesnärvaron nog att ta med sig egna pennor som man sedan tar med sig hem igen.
Nej, jag tror vissa människor inkl. poliser är mycket utstuderade, sluga och fullsmockade med djävulskap...
Citera
2018-06-26, 17:57
Medlem
Citat:

Momssagan kan uppfattas som en parodi på boken han inte var medförfattare till och min uppfattning är att han kan ha känt sig sviken av sin mentor. Nu har vi lagt en mönsterbild, där var och en får tycka vad de vill. Jag är nöjd med det pussel jag lagt så här långt, du gör ditt. Det fattas en grundläggande information och det är om flickornas sjukdomar. Jag har nu läst allt vad du har att komma med och kommer faktiskt sluta läsa din inlägg. (Känner jag dig rätt tar du detta som en signal att gå bananas. Gör det om du vill.)
Senast redigerad av rappytt 2018-06-26 kl. 18:00.
Citera
2018-06-26, 18:00
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Såg dom vad som stod i testamentet?
Det är klart att de inte gjorde; de såg bara sin vittnesförklaring.
Citat:
Märken efter gem från pappret som täckte över det felaktiga testamentet som O lurades skriva under på?
Inte O; H. - Vad hade ev. märken efter gem haft för betydelse?
Citat:
Varför ser hans namnunderskrift så konstig ut, har polisen verifierat äktheten?
Säkerligen har de det (inkl. ort och datum) + förhört fam. H.
Citera
2018-06-26, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är klart att de inte gjorde; de såg bara sin vittnesförklaring.Inte O; H. - Vad hade ev. märken efter gem haft för betydelse?Säkerligen har de det (inkl. ort och datum) + förhört fam. H.

Jag tror att namnteckningens äkthet kan vara en av de saker som NFC ändå undersöker. Eftersom mördaren troligen dog med sina offer prioriteras fallet troligen ned hela tiden, allt eftersom det kommer in nya brådskande ärenden. Det är synd om anhöriga som inte får veta mer. Den dagen de får veta något kommer det även stå i media, det är jag övertygad om.

Frågor som behöver ett svar:
1. Var flickorna sjuka? Ev diagnos? Vilken vård fick de, av vem?
2. På vilka grunder beslutades hemundervisningen, hur såg rutinerna ut?
3. Vem mördade vem?
4. Är testamentet äkta?
Senast redigerad av rappytt 2018-06-26 kl. 18:05.
Citera
2018-06-26, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Håller med.
A's intygskarusell borde innehålla flera efter varandra utfärdade och nyformulerade intyg för hemundervisning. Hon kan inte fått denna mycket kostsamma undervisning under så lång tid på ett och samma intyg - om inte skolan försummat kontrollen.

M's intyg - om det finns ett oförfalskat sådant - är väldigt märkligt för att hon måste hunnit utredas så pass att man kunde uttala sig om hennes oförmåga till skolgång efter en utredning som pågått från vårterminen till början/augusti på höstterminen 2017 - dvs en utredning under extremt kort tid.

Under denna tid gick glada pigga tjoa-Moa från hel skolgång till ingen skolgång alls. Detta intyg som enligt rektorn landade på rektorns bord "före skolstarten" i augusti - gällde minst för tiden augusti, september, oktober, november och december. Det är väldigt lång tid för ett intyg utfärdat på en tidigare frisk flicka. Ingen läkare skriver ett första sjukintyg på en vuxen för så lång tid direkt. Det verkar också bara finnas ett sjukintyg för Moa som rektorn refererar till.
Hur såg vårdplanen ut för januari 2018?

Om svenska skattekronor ska betalas ut/bekosta något vill myndigheter i stort sett alltid ha intyg utfärdade av i Sverige verksamma läkare. Det gäller sjukskrivning, assistanshjälp, invaliditetsintyg etc.
Intyg från läkare utomlands brukar inte godkännas. Man får göra om det hela med ny bedömning och eventuellt nytt intyg i Sverige. Dock kan man naturligtvis ta med sig sina utländska intyg som ytterligare underlag till den svenske läkaren, men den slutgiltiga bedömning och ev. utfärdande av godkänt läkarintyg gör den i Sverige verksamme läkaren.

Annat gäller vid intyg till resebolag, då det ej handlar om skattepengar, där resebolaget kan välja att godkänna ett i utlandet utfärdat läkarintyg om ex sjukdom.

Tack för dina klargöranden!

Ja, det är ju uppenbarligen någonting som är konstigt med M's hemundervisning. Det tycks för det första ha gått väldigt snabbt att göra bedömningen att hon inte kunde vistas i skolan.

Om man vanligtvis skriver läkarintyg för endast en kortare period – så borde det därmed ha gjorts flera avstämningar under höstterminen 2017, där man funderat över M´s situation och eventuellt förnyat eller förlängt hennes intyg – eller så bestämt att man skulle satsa på en återgång till ”vanlig” skolgång.

Vid de avstämningsträffar (som borde ha gjorts, men som kanske aldrig genomfördes?) skulle väl någon ha reagerat över inte bara M´s situation utan hela familjens tillvaro? Det är i mina ögon väldigt stor skillnad på att ett barn i en familj drabbas av oförklarlig sjukdom – jämfört med att två barn i samma familj drabbas av likartade diffusa sjukdomstillstånd Min misstanke är därför att dessa utvärderingsmöten aldrig ägde rum?

M fick alltså ett läkarintyg i början av höstterminen, sedan påbörjades hemundervisningen och så lät man allt bara rulla på?

M´s hemundervisning påbörjades under den sista perioden som barnen var i livet – kanske vid den tidpunkt när allt blev mörkare och mörkare i föräldrarnas sinnen? Barn nummer två kanske fick sin hemundervisning beviljad just när ”krisen” i familjen började fördjupas som allra värst, när det utvecklades känslor av desperation och djupaste hopplöshet hos föräldrarna? Det vill säga: både flickorna blev isolerade från omvärlden just i ett skede när de levde som mest farligt? Bokstavligt talat.

Givetvis kan man även hävda motsatsen: att föräldrarna blev olyckliga just på grund av att de hade två barn som inte kunde gå i skolan. Visst kan man fundera över hönan eller ägget – men antagligen fanns det redan någon svårighet hos föräldrarna (hos den ena eller hos båda) som fick dem att tro att hundra procents hemundervisning skulle bli det bästa, inte bara för A men även för M. Och visst kan föräldrarna på fullt allvar ha trott att barnen var synnerligen svårt sjuka och att de inte hade någon framtid – men i så fall rörde det sig väl om mer eller mindre sjuka vanföreställningar, som skulle kunnat bli upptäckta, om föräldrarna haft ett tätt samarbete med skola och sjukvård?

Att båda barnen hade hemundervisning – som eventuellt inte följdes upp så som situationen krävde – måste ha ett starkt samband med att tragedin kom i januari. Det kan inte ha varit två separata händelser (dvs hemundervisning och mord). Hemundervisningen verkar ha varit början på ett vansinne som kulminerade i början av 2018.

Frågan är fortfarande hur sambandet mellan hemundervisningen och morden såg ut?
Senast redigerad av Kryptogam 2018-06-26 kl. 18:22.
Citera
2018-06-26, 18:22
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag tror att namnteckningens äkthet kan vara en av de saker som NFC ändå undersöker. Eftersom mördaren troligen dog med sina offer prioriteras fallet troligen ned hela tiden, allt eftersom det kommer in nya brådskande ärenden. Det är synd om anhöriga som inte får veta mer. Den dagen de får veta något kommer det även stå i media, det är jag övertygad om.

Frågor som behöver ett svar:
1. Var flickorna sjuka? Ev diagnos? Vilken vård fick de, av vem?
2. På vilka grunder beslutades hemundervisningen, hur såg rutinerna ut?
3. Vem mördade vem?
4. Är testamentet äkta?
Ja, dessa frågor vore tacknämligt att få svar på + dödsorsaker. - Testamentet tror jag bägge skrivit under; sedan kan man fråga sig hur ev. manipulationer kan ha sett ut. Det är ju inte heller uteslutet att det finns mer fakta eller omständigheter som styrker att man verkligen varit överens. - Sedan är det väl ett stort frågetecken för det verkliga motivet - som kanske aldrig når allmänhetens öron, men även detta kan ju på visst sätt sägas utgöra ett svar.
Citera
2018-06-26, 18:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Hon kanske låtsades att hon hade cancer igen men när resultatet av medlidande inte var tillräckligt gick hon över på barnen.
Inte alls omöjligt. Hon kanske erfor hur öm och omhändertagande Oskar blev när hon fick cancer första gången. Plötsligt var han där, gav henne allt hon behövde, närvarande och kärleksfull. Hon längtade tillbaks till det, särskilt sedan de flyttat till Bjärred och gamla vänner, släkt och grannar var långt bort. När nu Oskar var mer på jobbet än hemma och dessutom flickorna började ta stora steg utanför hemmet på fotboll, pianolektionerna, kompisar och längre skoldagar blev det för mycket. Hon sökte hämta sjukdomsvinster genom cancer, ett recidiv skulle väl få igång honom igen, lät tom bli att sova och äta för att se sämre ut än hon var. Men Oskar genomskådade hennes charad.

Kanske var det inte så konstigt att Oskar började misstänka att Hanna skadade sina barn. Vägen är linjär från sjukdomsvinster - hypokondri - Münchhausen - Münchhausen by proxy.
Citera
2018-06-26, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Om nu Oskar lidit av MbP- sjuka
Är det vanligt att man då söker efter andra kvinnor och använder spliff?

Skulle du vilja berätta hur spliff påverkar hjärnan, Oskars tänkande, handlingar?

Hur fungerade livet för paret i Göteborg?
Banannn, undrar också över hur livet fungerade för familjen i Göteborg?
Frågan har varit uppe några gånger.
Japanesa har anbefallt att man ska läsa hans/hennes tidigare inlägg. Jag har gjort så och det finns ett förflutet i Götet?
Japanesa kanske är rätt person att lämna lite information. Om det, om dina funderingar om hur spliffar påverkar hjärnan, och mycket annat.
Hanna gick inte själv till paret som bevittnade testamentet. De var Oskars bekanta. Hon kände dem inte.
Har inte tid att sitta här, beklagar oerhört. Slut på sändningen
Citera
2018-06-26, 19:16
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Om nu Oskar lidit av MbP- sjuka
Är det vanligt att man då söker efter andra kvinnor och använder spliff?

Skulle du vilja berätta hur spliff påverkar hjärnan, Oskars tänkande, handlingar?

Hur fungerade livet för paret i Göteborg?
Det låter som att du har en slags teori bakom undran om "söker efter andra kvinnor och använder spliff? ",
eller?

Har läst litegrann om MsBP och det verkar inte finnas andra gemensamma nämnare än just driften att
skada de egna barnen i syfte att framstå som omtänksam, rådig och upphöjd. De vill ha uppmärksamhet
på bekostnad av de stackars barnen.
Citera
2018-06-26, 19:17
Medlem
Citat:
Momssagan kan uppfattas som en parodi på boken han inte var medförfattare till och min uppfattning är att han kan ha känt sig sviken av sin mentor. Nu har vi lagt en mönsterbild, där var och en får tycka vad de vill. Jag är nöjd med det pussel jag lagt så här långt, du gör ditt. Det fattas en grundläggande information och det är om flickornas sjukdomar. Jag har nu läst allt vad du har att komma med och kommer faktiskt sluta läsa din inlägg. (Känner jag dig rätt tar du detta som en signal att gå bananas. Gör det om du vill.)
Det är lugnt, man får vara faltaresistent och hållas i sin bubbla bland såna som bekräftar en om man tycker att livet är för jobbigt. Baserat på tillgänglig fakta så gjorde även H samma i sin villa med pool i Bjärred. Men innerst inne visste även hon att det inte var lösningen. Hennes flykt blev mer drastisk än så...och hon tog familjen med sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in