Citat:
Ursprungligen postat av
japanesa
Om vi lyssnar på de som befunnit sig i tråden är det ju Hanna som har varit en varm, mjuk, hängiven och omtänksam förälder som aldrig skulle göra sina barn något ont. Oskar har utövat incest, varit spelmissbrukare, gjort försäkringsbedrägerier, slagit sin fru mm mm. Knappast bilden av den gode hängivne fadern.
Halleda, 9/10 av tråden handlar ju om att Hanna var hälften offer och hälften ängel som det var synd om och bara blev manipulerad av O. Jag tycker hon är klockren för rollen som MbP, och då har jag inte ens nämnt hennes könsbelastning.
Jag undrar dessutom om det har funnits en enda riktigt erkänd och framgångsrik man som blivit diagnostiserad med MbP. Bilden skevar rejält.
Citat:
Ursprungligen postat av
japanesa
Vi vet fullt tillräckligt mycket om MbP, narcissism och andra psykiatriska diagnoser för att veta och förstå vad de kan uppfatta som belönade. Och ja, det är ofta helt vanvettigt jämfört med vad vad en normalfungerande människa skulle tycka.
Vid en del djupare psykotiska tillstånd kan det bli svårt eftersom den galenskapen ibland kan vara svår att avkoda. I alla fall utan att tala med personen men även då. "Jag var säker på att kor var djävulens verk och behövde visa världen att jag stod upp för mamma och pappa genom skära av dem spenarna"...
Oskar var av allt att döma en driven karriärist. Inte alls omöjligt att han var narcissistisk. Det är svårt att se vad en sådan person skulle ha för nytta av att göra två barn sjuka. Att skapa en situation som påverkade det som han höll mycket högt negativt, hans karriär. Nja.
Jag känner egentligen inget behov att försöker övertyga någon om en spekulation jag/eller andra har och som är baserad på så lite fakta som vi har i det har fallet. För mig hade Mbp (O) kunnat förklara en del, mer en de flesta andra hypoteser som har framförts hittills. Men detta betyder så klart inte att det stämmer (eller att någon annan delar den uppfattningen).
Nu har Mbp framförts tidigare och då övertygade det mig inte av de två skäl som du anger att det finns få manliga förövare och att jag faktiskt inte vet om det finns någon högutbildade bland dessa. Men som sagt det är en av få hypoteser som förklarar samtidig hemundervisningen, sjukdomarna till barnen (över flera år), eventuell förgiftningshypotes och den dödliga utgången samt att O beskrivs som social, trevligt, engagerad, mycket vältalig och uppoffrande samt att kollegor känner sig lurad. (Till och med fosterbarnet hade passet in).
Så du kan följa din spekulation med H som lidit av Mbp och så följer jag min tillsvidare.
Det finns fortfarande möjlighet till empatilösa gm med sadistiska drag som gjorde detta utan någon rationalitet eller psykisk sjukdom som helst. Men det är inget jag vill tro eller anta så länge det kan finnas någon annan förklaringsmöjlighet.