2018-06-26, 14:24
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
/.../ Jag tror att han i december insåg att han aldrig skulle bli professor och han skyllde förstås allt på barnen, som en äkta narcissist. Det var deras "sjukdomars" fel att han inte skulle krönas?

Är i vart fall rätt övertygad om att det är pappans märkliga psyke, och kanske även moderns, som gör att döttrarna blir trötta. Föräldrarna var om inte i folie a deux, så i ett sjukt förhållande. En av dem borde ha larmat, om GM inte var totalt försåtlig. Tyvärr verkar den förmågan ha funnits.
Man kan ha hypoteser om tvångstankar mm, men eftersom vi vet så pass lite om H (det finns t.ex. i tråden en uppgift om ett besök i slutet av aug på Bröst-och Melanommottagningen i L, och vidare också uppgifter som skulle kunna tolkas som att O drabbats av någon sjukdom), och eftersom man inte heller bara kan avfärda den av skolan uppfattade "ofattbara" sjukdom som döttrarna ansetts lida av, blir det till slut rätt många, mer eller mindre troliga, hypoteser att spela med.
Citera
2018-06-26, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Man kan ha hypoteser om tvångstankar mm, men eftersom vi vet så pass lite om H (det finns t.ex. i tråden en uppgift om ett besök i slutet av aug på Bröst-och Melanommottagningen i L, och vidare också uppgifter som skulle kunna tolkas som att O drabbats av någon sjukdom), och eftersom man inte heller bara kan avfärda den av skolan uppfattade "ofattbara" sjukdom som döttrarna ansetts lida av, blir det till slut rätt många, mer eller mindre troliga, hypoteser att spela med.

Ja, det viktiga är att få veta vad döttrarna led av innan det går att spekulera mer om vad som egentligen pågick. Tyvärr är det tyst.
Citera
2018-06-26, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Om vi lyssnar på de som befunnit sig i tråden är det ju Hanna som har varit en varm, mjuk, hängiven och omtänksam förälder som aldrig skulle göra sina barn något ont. Oskar har utövat incest, varit spelmissbrukare, gjort försäkringsbedrägerier, slagit sin fru mm mm. Knappast bilden av den gode hängivne fadern.

Halleda, 9/10 av tråden handlar ju om att Hanna var hälften offer och hälften ängel som det var synd om och bara blev manipulerad av O. Jag tycker hon är klockren för rollen som MbP, och då har jag inte ens nämnt hennes könsbelastning.

Jag undrar dessutom om det har funnits en enda riktigt erkänd och framgångsrik man som blivit diagnostiserad med MbP. Bilden skevar rejält.

Citat:
Vi vet fullt tillräckligt mycket om MbP, narcissism och andra psykiatriska diagnoser för att veta och förstå vad de kan uppfatta som belönade. Och ja, det är ofta helt vanvettigt jämfört med vad vad en normalfungerande människa skulle tycka.
Vid en del djupare psykotiska tillstånd kan det bli svårt eftersom den galenskapen ibland kan vara svår att avkoda. I alla fall utan att tala med personen men även då. "Jag var säker på att kor var djävulens verk och behövde visa världen att jag stod upp för mamma och pappa genom skära av dem spenarna"...

Oskar var av allt att döma en driven karriärist. Inte alls omöjligt att han var narcissistisk. Det är svårt att se vad en sådan person skulle ha för nytta av att göra två barn sjuka. Att skapa en situation som påverkade det som han höll mycket högt negativt, hans karriär. Nja.

Jag känner egentligen inget behov att försöker övertyga någon om en spekulation jag/eller andra har och som är baserad på så lite fakta som vi har i det har fallet. För mig hade Mbp (O) kunnat förklara en del, mer en de flesta andra hypoteser som har framförts hittills. Men detta betyder så klart inte att det stämmer (eller att någon annan delar den uppfattningen).

Nu har Mbp framförts tidigare och då övertygade det mig inte av de två skäl som du anger att det finns få manliga förövare och att jag faktiskt inte vet om det finns någon högutbildade bland dessa. Men som sagt det är en av få hypoteser som förklarar samtidig hemundervisningen, sjukdomarna till barnen (över flera år), eventuell förgiftningshypotes och den dödliga utgången samt att O beskrivs som social, trevligt, engagerad, mycket vältalig och uppoffrande samt att kollegor känner sig lurad. (Till och med fosterbarnet hade passet in).

Så du kan följa din spekulation med H som lidit av Mbp och så följer jag min tillsvidare.

Det finns fortfarande möjlighet till empatilösa gm med sadistiska drag som gjorde detta utan någon rationalitet eller psykisk sjukdom som helst. Men det är inget jag vill tro eller anta så länge det kan finnas någon annan förklaringsmöjlighet.
Citera
2018-06-26, 14:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Tror du att han varit galen länge?
En gradvis stegrande galenskap, kanske - som under en längre, sammanhängande tid i hemmiljö utan maxtillförsel av intellektuellt syre i form av systematiska genomgångar av EU-domar, domstolspraxis och detaljerade fotnötter (där galenskapen till nöds kunde hållas i schack och hjälpligt manövreras in i siffror och tabeller) kan ha slagit ut i full blom.
Citera
2018-06-26, 14:49
Medlem
Detta är ett av de pm jag fick tidigt efter tragedin.

"Det jag vet via gemensamma vänner är att Hanna slutade att ta sin medicin för sin bröstcancer ett par månader innan dödsfallet. Hon bodde även på annan plats i omgångar hos anhöriga. Alltså borta från barnen och mannen. "

Också att Hanna började må dåligt i hösten före och fick utskrivet tabletter för deppression och sömn.

Något händer här med dem båda det är uppenbart.
Edit: jag har alltid hävdat, inför mig själv, att denna historia handlar om O och H på något sätt och mindre om barnen. Att någon av dem har hetsat den andre eller psykiskt brytit ner den andre att med på ett sådant steg
Senast redigerad av Fleshsuckforum 2018-06-26 kl. 14:53.
Citera
2018-06-26, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Intressant teori. Men teorin beskriver inte motivet varför Hanna skulle förgiftat barnen år ut och år in?

Om du går tillbaks i mina inlägg så ser du vad jag tänker mig att motiven var och det skiljer inte så mycket från vilka motiv andra MbP-sjuka har. Grundbehoven är ungefär detsamma men manifesteras lite olika beroende på livssituation.
Citera
2018-06-26, 14:54
Medlem
Citat:
Om du går tillbaks i mina inlägg så ser du vad jag tänker mig att motiven var och det skiljer inte så mycket från vilka motiv andra MbP-sjuka har. Grundbehoven är ungefär detsamma men manifesteras lite olika beroende på livssituation.
Noterat.
Citera
2018-06-26, 15:18
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

"Det jag vet via gemensamma vänner är att Hanna slutade att ta sin medicin för sin bröstcancer ett par månader innan dödsfallet. Hon bodde även på annan plats i omgångar hos anhöriga. Alltså borta från barnen och mannen. "

Också att Hanna började må dåligt i hösten före och fick utskrivet tabletter för deppression och sömn.

Edit: jag har alltid hävdat, inför mig själv, att denna historia handlar om O och H på något sätt och mindre om barnen. Att någon av dem har hetsat den andre eller psykiskt brytit ner den andre att med på ett sådant steg

Denna info kom tidigt ut i tråden från olika håll men försvann i det stora arbetet att ställa diagnos på O.
Citera
2018-06-26, 15:25
Medlem
Citat:

Att hon slutade med anti-östrogen efter 10 år (eller 5 år) är inget konstigt. Fullständigt normalt. Hon var ju på onkologen i slutet av augusti och fick säkert den rekommendationen då.

Däremot är det intressant att exakt den informationen kom första dagarna i tråden från folket i Lund (Intermittentexplosivitet). Mao en uppgift som indirekt måste kommit från O. Även det med utskrivna tabletter mot depression måste härröra från O. Det, tillsammans med de påstådda besöken hos prästen, kom från samma uppgiftslämnare. Förstår i alla fall inte vem hon skulle vilja berätta det för. Ihop-diktat av O.

Att hon bodde annorstädes ibland har jag missat. Ville hon skiljas?
Citera
2018-06-26, 15:45
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är ett år mellan namnteckningarna så när som på den sista som skrivs drygt 8 mån efter namnteckningen 2016. - Du beskriver på ett bra och detaljerat sätt de förändringar man kan iaktta.

Något tycks ha hänt.

Tack!

Ja, verkligen att något ligger bakom förändringen, bra jobbat! Sådant här säger mer än många inlägg i tråden.
Citera
2018-06-26, 15:49
Bannlyst
Citat:

Om nu Oskar lidit av MbP- sjuka
Är det vanligt att man då söker efter andra kvinnor och använder spliff?

Skulle du vilja berätta hur spliff påverkar hjärnan, Oskars tänkande, handlingar?

Hur fungerade livet för paret i Göteborg?
Senast redigerad av Banannn 2018-06-26 kl. 15:53.
Citera
2018-06-26, 15:53
Medlem
[
Att hon bodde annorstädes ibland har jag missat. Ville hon skiljas?[/quote]

Vet ej, men om jag får gissa tror jag inte att O var så lätt att leva med.

Vi vet alldeles för lite om deras relation för den har hamnat i skymundan.
Var deras kärlek en stor kärlek? Fanns det andra? Svartsjuka? Vem var herre på täppan där hemma? Den undergivna? Var de jämbördiga? Hat? Osv osv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in