2018-06-25, 17:15
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Säkert att Trump spelar andrafiolen. Nej, och för att återgå till Golanhöjderna. Det är en konflikt som måste lösas på något sätt om det ska bli en hållbar fred i regionen. Det hjälper liksom inte att skrika att Israel är bäst och USA störst. Jag tror att alla kommer bli förvånad över Trump om MÖ som de blev med NK. En hel del kommer att bli lika förskräckta också.

Att du sedan lierar dig med lågintelligentian på forumet är väl iofs inte konstigt.
Min enda förvåning angående NK var att Trump mötte Kim innan de skrev på ett slutgiltigt avtal, att han skulle sluta med "fire & fury"-retoriken och börja förhandla förr eller senare krävdes inte raketfysiker för att inse.

Vad exakt tror du att Trump kommer att göra i MÖ förutom att dra sig ur Syrien? Försöka få Israel att lämna Golan? Samma Trump som erkände Jerusalem samt är personlig vän med Bibi sedan deccenier? Inte för att någon annan president kunde tänkas göra det heller, hen skulle avstöta miljontals väljare samt farosätta Israels exporter för 20 miljarder och importer för 8 miljarder dollar per år till/från USA.
Senast redigerad av Memestar 2018-06-25 kl. 17:23.
Citera
2018-06-25, 17:19
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Min enda förvåning angående NK var att Trump mötte Kim innan de skrev på ett slutgiltigt avtal, att han skulle sluta med "fire & fury"-retoriken och börja förhandla förr eller senare krävdes inte raketfysiker för att inse.

Vad exakt tror du att Trump kommer att göra i MÖ förutom att dra sig ur Syrien? Försöka få Israel att lämna Golan? Samma Trump som erkände Jerusalem samt är personlig vän med Bibi sedan deccenier? Inte för att någon annan president kunde tänkas göra det heller, hen skulle avstöta miljontals väljare samt farosätta Israels exporter för 20 miljarder och importer för 15 miljarder dollar per år till USA.
Därför att Golanhöjderna är ett kritiskt inslag i konflikten i MÖ helt enkelt och Trump har visat många gånger att livslång vänskap inte gäller i affärer.

OBS att jag inte sagt hur det ska lösas.
Citera
2018-06-25, 17:21
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Därför att Golanhöjderna är ett kritiskt inslag i konflikten i MÖ helt enkelt och Trump har visat många gånger att livslång vänskap inte gäller i affärer.

OBS att jag inte sagt hur det ska lösas.
Du tror inte ekonomisk och politisk motivering gäller heller?

Hur tror du det ska lösas då?
Citera
2018-06-25, 17:23
Medlem
Tillssons avatar
Hyffsat bra tråd för den som vill följa utvecklingen i Daraa offensiven. Pro SAA. Ej twitter-baserad.

https://threadreaderapp.com/thread/1010850546083860480.html
Senast redigerad av Tillsson 2018-06-25 kl. 17:44.
Citera
2018-06-25, 17:29
Medlem
smaug20017s avatar
Närmare än så här kommer ni inte "Israelvännen"
https://mobile.twitter.com/QalaatAlMudiq/status/1004007533646884865
Citera
2018-06-25, 17:38
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memestar
Du tror inte ekonomisk och politisk motivering gäller heller?

Hur tror du det ska lösas då?
Det har jag inte spekulerat över. En seriös postare på forumet säger att konflikten i MÖ handlar om olja eller kanske mera om gas och att den kommer att lösas med hjälp av framförallt gas. Det kan jag nog skriva under på för även Israel måste samarbeta för att kunna tillgodogöra sig sina gasfyndigheter och där ligger väl Ryssland i framkant som partner. De är ju redan djupt involverade på olika ställen när det gäller det som i Egypten. Sedan har vi friskvattenförsörjningen i regionen som måste lösas och bäst gör man det med gemensamma ansträngningar. Där ligger Iran bra till då de till skillnad mot Saudi och andra Gulfstater faktiskt har en högutbildad medelklass som är arbetsför/-villig.

Så någon form av samarbetesavtal skulle jag kunna tänka mig att det blir.

Och återigen så tror jag att många kommer att bli förvånade. Och förskräckta naturligtvis.
Citera
2018-06-25, 21:21
Medlem
SU-35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Skit i Israel nu. Dim har gett klartecken.

Terroristerna verka dra sig tillbaka.

MAP - SAA captures Lajat area in Daraa.
400km2 erövrat.

https://twitter.com/Souria4Syrians/status/1011233901417828352?s=19

Såpass snabbt?? Väldigt gott att höra i så fall, imponerande! De moderata wahabistrebellerna darrar nog rejält
Citera
2018-06-25, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Tror du det? Jag är inte lika övertygad. Frågan är om de hade vågat gå så långt. Jag tror att det skulle bli väldigt svårt att ge sig på dem städerna. Golan är mer rimligt då det gränsar till Syrien.

Ska tilläggas att jag anser Golan tillhöra judarna, inte minst i bibeln där den nämns flertalet gånger i Bashan verserna. Även mitt folk hade kontroll över området en gång i tiden men jag skulle aldrig göra anspråk på den då det är rätt tydligt vem den tillhört främst, åtminstone historiskt. Fransmännen förstörde mycket där.

Refererar man till det fabelverket för att legitimera ockupation så har man grava mentala störningar.
Citera
2018-06-25, 22:08
Medlem
Memestars avatar
Citat:
Det har jag inte spekulerat över. En seriös postare på forumet säger att konflikten i MÖ handlar om olja eller kanske mera om gas och att den kommer att lösas med hjälp av framförallt gas. Det kan jag nog skriva under på för även Israel måste samarbeta för att kunna tillgodogöra sig sina gasfyndigheter och där ligger väl Ryssland i framkant som partner. De är ju redan djupt involverade på olika ställen när det gäller det som i Egypten. Sedan har vi friskvattenförsörjningen i regionen som måste lösas och bäst gör man det med gemensamma ansträngningar. Där ligger Iran bra till då de till skillnad mot Saudi och andra Gulfstater faktiskt har en högutbildad medelklass som är arbetsför/-villig.

Så någon form av samarbetesavtal skulle jag kunna tänka mig att det blir.

Och återigen så tror jag att många kommer att bli förvånade. Och förskräckta naturligtvis.
Nja, Israel klarar nog av att bygga gasledningar själva. Och det där med att Iran skulle vara bara på att lösa vattenproblem är bokstavligen 180 grader omvänt!
Här är en video där Netanyahu erbjuder Israels världsledande water desalination & drip irrigation-uppfinningar till Iran som lider av svår torka: https://youtu.be/1qZORdDEc3Q

Men även om dina ginnsingar hade varit korrekta, vad har dem att göra med att ett fredsavtal med Syrien kommer inkludera israeliskt tillbakadragande från Golan?
Citera
2018-06-25, 22:25
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yaskaleh
Refererar man till det fabelverket för att legitimera ockupation så har man grava mentala störningar.

Varför skulle det vara ett fabelverk enligt dig?

Allt tillhör inte araberna i Mellanöstern. Visst, de är i majoritet idag och många araber bosätter sig där men faktum är att historian finns där och att judarna var där först tillsammans med arameiska stammar. Jag förstår inte varför detta skulle vara någon sorts "fabel".
Citera
2018-06-25, 22:37
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cents4
Varför skulle det vara ett fabelverk enligt dig?

Allt tillhör inte araberna i Mellanöstern. Visst, de är i majoritet idag och många araber bosätter sig där men faktum är att historian finns där och att judarna var där först tillsammans med arameiska stammar. Jag förstår inte varför detta skulle vara någon sorts "fabel".

Det är dock absurt att hänvisa till ett demografiskt läge som var en realitet för över två tusen år sedan för att rättfärdiga suveränitet över territorium.

Golanhöjderna tillhör Syrien och är ockuperad mark. Bör återges villkorslöst.
Citera
2018-06-25, 22:44
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Det är dock absurt att hänvisa till ett demografiskt läge som var en realitet för över två tusen år sedan för att rättfärdiga suveränitet över territorium.

Golanhöjderna tillhör Syrien och är ockuperad mark. Bör återges villkorslöst.

Det är inte absurt. Har man varit en av de första att bosätta sig i området har man all rätt att göra anspråk på det också, i detta fall för judarna i Golan idag.

Nej, det tillhör inte Syrien. Fransmännen bestämmer inte ett skit de jävla baguette-bögarna. Deras dragna gränser betyder inte ett skit när det finns historiskt bevis på vem som var där först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in