Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Det har jag inte spekulerat över. En seriös postare på forumet säger att konflikten i MÖ handlar om olja eller kanske mera om gas och att den kommer att lösas med hjälp av framförallt gas. Det kan jag nog skriva under på för även Israel måste samarbeta för att kunna tillgodogöra sig sina gasfyndigheter och där ligger väl Ryssland i framkant som partner. De är ju redan djupt involverade på olika ställen när det gäller det som i Egypten. Sedan har vi friskvattenförsörjningen i regionen som måste lösas och bäst gör man det med gemensamma ansträngningar. Där ligger Iran bra till då de till skillnad mot Saudi och andra Gulfstater faktiskt har en högutbildad medelklass som är arbetsför/-villig.
Så någon form av samarbetesavtal skulle jag kunna tänka mig att det blir.
Och återigen så tror jag att många kommer att bli förvånade. Och förskräckta naturligtvis.

Nja, Israel klarar nog av att bygga gasledningar själva. Och det där med att Iran skulle vara bara på att lösa vattenproblem är bokstavligen 180 grader omvänt!

Här är en video där Netanyahu erbjuder Israels världsledande
water desalination &
drip irrigation-uppfinningar till Iran som lider av svår torka:
https://youtu.be/1qZORdDEc3Q
Men även om dina ginnsingar hade varit korrekta, vad har dem att göra med att ett fredsavtal med Syrien kommer inkludera israeliskt tillbakadragande från Golan?