Citat:
Ingen köper en dyrare bil än den billigaste om de inte måste?Vilken är billigast. Kanske Dacia. Ingen köper alltså en dyrare bil.
Verkligheten säger något helt annat. Du borde titta ut genom fönstret någon gång.
Citat:
Ja det är omfördelning. HR innehavarna betalar hyra som går till fastighetsskötare, till administratörer, till elbolaget, till VA-bolaget, till fjärrvärmebolaget, till hantverkare, till långivare, och därifrån vidare till de faktiska långivarna som kan vara jag. Eller innehavare av fondandelar i räntefonden som lånar ut till fastighetsbolaget.Omfördelning, ja. Om du sover gott åt det får du gärna tro det. Men kom inte sedan och gnäll när ekonomin kraschar för att folk inte har råd att betala något annat än hyror och folk blir arbetslösa på löpande band. Om du tror att de som driver/äger hyresrätter kan hålla ekonomin i gång helt ensamma så undrar jag vilken värld du lever i.
Hur kan du inte förstå detta?
Och stiger fastighetspriserna så måste fastighetsbolaget låna mer när de köper fastigheten. Det innebär att fler fondandelar i räntefonden får pengarna som HR-innehavaren betalar i hyra.
Det är inte så att det finns något svart hål där hyran försvinner. Någon som en del i tråden verkar tro.
Det är som jag brukar säga, ni tänker bara i ett steg.
På samma sätt som man kan säga att privatbilister kör högertrafik och näringslivet vänstertrafik. Kanske lite mer uppenbart då att det blir problem i ett system om man inte följer systemprinciper.