2018-06-25, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det kan också vara så att O var psykopat. För honom var det inte omöjligt att mörda de egna barnen. En normal person hade inte gått i land med detta. Har han sagt till barnen att deras livskvalitet kommer att bli för låg kanske? Vem är han att bedöma detta? I och med testamentet och förberedelserna tror jag inte att han var sjuk, utan här fanns det bara någon typ av ondska som pågått länge och som skolan förbisåg.

Ja, han kan ha varit det, men jag förstod aldrig varför han då inte bara lämnade familjen och följde sin karriär. Det hela är så meningslöst och dysfunktionellt. Den dödliga utgången kan inte enbart förklaras med psykopatiska drag, tycker jag. Bara om förövaren är beroende av de sjuka barnen blir det hela förstålig för mig, och varför man inte lämnar. Någon frågade tidigt i tråden vilka föräldrar vill hålla friska barn hemma ( eller sjuka barn hemma mer än nödvändig) det är jo jobbigt när man vill ut och jobbar.
Och visst är det så.
Antingen hade O kört det hela så långt att det fanns ingen återvändandning - han höll på att bli avslöjat eller så var det att barnen var på väg tillbaka till skolan. Tror jag.

Det är alltid något som skarvar i det här tragiska och ovanliga fallet. Just nu skarvar Mbp förklaringen enligt artikeln minst - i alla fall för mig.

Det förklara också polisens uttalande. Tror inte att man hade hela pusslen klart för sig den 19/1.
OM det var Mbp, behövdes det mer tid att genomskåda det och det är föklarligt varför man först sen undersöker förgiftning.
Citera
2018-06-25, 09:36
Bannlyst
Vem tjänade mest på att barnen var sjuka. Knappast den stora karriäristen som ville fara världen runt och föreläsa, bli en gigant inom sitt område, arbeta på sin professur, skriva böcker, leda arbetet på universitetet, knyta kontakter, vara handledare och bevaka sin position bland konkurrenter. Jag tror inte en del i tråden inser hur mycket O behövde arbeta för att upprätthålla en sådan position. Inte konstigt att Hanna saknade honom och kände sig åsidosatt av livet, med ett djupt otillfredsställt behov av uppmärksamhet och bekräftelse.
Men hon hittade en utväg att bryta den olidliga ensamheten, seperationsångesten och övergivenheten. Det var nog inte en slump att det inträffade precis i den åldern då barn börjar rikta sig mer utåt från familjen med partyn, kompisar, läger, fritidsintressen mm.
Senast redigerad av japanesa 2018-06-25 kl. 10:19.
Citera
2018-06-25, 10:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det förklara också polisens uttalande. Tror inte att man hade hela pusslen klart för sig den 19/1.
OM det var Mbp, behövdes det mer tid att genomskåda det och det är föklarligt varför man först sen undersöker förgiftning.
Ja. Det skulle förvåna mig mycket om NFC inte hittar barnkroppar upp till bredden fyllda av ackumulerade kemiska substanser som inte borde finnas i två små flickor.
Citera
2018-06-25, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Vem tjänade mest på att barnen var sjuka. Knappast den stora karriäristen som ville fara världen runt och föreläsa, bli en gigant inom sitt område, arbeta på sin professur, skriva böcker, leda arbetet på universitetet, knyta kontakter, vara handledare och bevaka sin position bland konkurrenter. Jag tror inte en del i tråden inser hur mycket O behövde arbeta för att upprätthålla en sådan position. Inte konstigt att Hanna saknade honom och kände sig åsidosatt av livet.
Men hon hittade en utväg att bryta den olidliga ensamheten, seperationsångesten och övergivenheten. Det var nog inte en slump att det inträffade precis i den åldern då barn börjar rikta sig mer utåt från familjen med partyn, kompisar, läger, fritidsintressen mm.

Du har nog beskrivit ganska bra varför O blev rabiat senaste åren! Han blev aldrig den han ansåg sig ha rätten att vara. Han förblev bara en lärare som ville bli professor. Hade ansökt redan för flera år sen. Dessutom försökt bli gästande professor på UU, som har lägre krav, men det rann ut i sanden också. Han ville göra precis det du beskriver men det mest prestigeladdade var de årliga betalseminarierna som han anordnade. Började kanske känna sig som en betjänt som skulle hålla i det praktiska för de andra föreläsarna. Hans karriär, som BehindRayban eller om det var Avantgarderob beskrev, toppade 2014.
Citera
2018-06-25, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Så kan det gått till. H promenerade hem medan O körde före och la in testamentet i säkerhetsskåpet.
Att skriva ett inbördes testamente är inte märkligt i sig. Undrar hur intresserade polisen varit på exakt hur underskrifterna gick tillväga? Dvs om paret H:son kunde svära på att H såg vad hon undertecknade eller vem som tog hand om dokumentet av dem.

H:s namnteckning på avskedsbrevet skulle jag kunna skriva nu. Polisen är väl inte ens intresserade av avskedsbrevet om jag förstått rätt.
Vad menar du? Tänker du att polisen menar att testamentet är det som i första hand bevisar att de planerat och genomfört dådet gemensamt?
Citera
2018-06-25, 11:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Du har nog beskrivit ganska bra varför O blev rabiat senaste åren! Han blev aldrig den han ansåg sig ha rätten att vara. Han förblev bara en lärare som ville bli professor. Hade ansökt redan för flera år sen. Dessutom försökt bli gästande professor på UU, som har lägre krav, men det rann ut i sanden också. Han ville göra precis det du beskriver men det mest prestigeladdade var de årliga betalseminarierna som han anordnade. Började kanske känna sig som en betjänt som skulle hålla i det praktiska för de andra föreläsarna. Hans karriär, som BehindRayban eller om det var Avantgarderob beskrev, toppade 2014.

Det stämmer bra. Oskar hade också sina orsaker till varför han ville avsluta allting, nu när allt var förstört - barnen, karriären och en MbP-sjuk fru som under flera år förgiftat sönder deras barn.

Hanna hade sina alldeles egna orsaker. Oskars avslöjande samt insikten om att den tidigare strategin att skada barnen som ett sätt att överleva, aldrig mer skulle fungera igen. Två i grunden sjuka individer hittade tillsammans en gemensam lösning, om än på olika grunder.
Citera
2018-06-25, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Vad menar du? Tänker du att polisen menar att testamentet är det som i första hand bevisar att de planerat och genomfört dådet gemensamt?

JA.

Tillsammans med intervjuerna som troligtvis beskriver det vi sett beskrivas i tråden från flera håll. Avskedsbrevet visste polisen inte ens om det var äkta men var ändå säkra.
Citera
2018-06-25, 12:06
Medlem
Jaha.
Barnen har under flera år varit sönderförgiftade av psykopater.
Utan att drabbas av sängvätning, självskadebeteende, självmordsförsök (vilket kan förekomma så tidigt som i 9-årsåldern) tumsugning, begått snatterier m.m. Inga tecken på elektrolytrubbningar, tilläggas bör: som vi vet om.
Tror fortfarande att de har haft en rätt harmonisk småbarnstid. Oskar uppåt och på språng, Hanna jobbade ju, och skötte markservice åt barnen och professorn i vardande. Så väldigt suktande efter O:s sällskap kanske hon inte var?
Men som tidigare skrivits, från 2014 och framåt gick det...bakåt.

OT: hade själv en kollega, mycket duktig och med skinn på näsan i yrkeslivet. Hennes man (som jag varit klasskamrat med: blygaste killen i klassen i 9 år) väntade på henne i bilen varje dag på slaget 16.00. Hon var rädd för honom - lämnade över ogjorda arbetsuppgifter till de som tog över. Svårt för någon som har yrkesstolthet, vilket hon hade. Hon lever inte längre.
Nu ska jag sova ut efter en gropig resa, och klarar mig utan kommentarer. Måste tänka på blodtrycket.
Senast redigerad av rosalenin 2018-06-25 kl. 12:09.
Citera
2018-06-25, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
O var den dominerande; den som visste hur allt skulle vara. Han öppnade sin dokumentportfölj, drog ur ett stort vitt kuvert fram testamentet (eller det ”Inbördes Testamente”) som dessförinnan gemensamt utarbetats av honom och H, täckte för och fixerade den text vittnena inte behövde se; lade sedan testamentet på ett bord. - ”Du står först”, säger han till H - som tar sin penna och snabbt skriver sin namnteckning, för att sedan ge plats åt O som kompletterar med sin och härtill förtydligar med ort och datum. - Testamentsvittnena tar vid; det tar en liten stund. Härefter lyfter O lite högtidligt och med viktig min testamentet från bordet; befriar det från täckpapperet, skjuter in det i en plastmapp, förpassar det ned i det vita kuvertet igen samt säkrar innehållet genom att klistra igen kuvertet. "Testamente" stod redan skrivet på kuvertet men nu kompletterar O också med dagens datum. Han är noggrann och vill ha saker och ting på sin rätta plats; ett testamente är ett viktigt dokument; det vet både H och O.

Nu innehar O ett testamente med en helt annan text än den H trott sig skriva under. Efter kaffe och lite småprat går de hem. O placerar kuvertet på en brandsäker plats; kanske förfogar makarna över ett mindre säkerhetsskåp, i väntan på att testamentet ska lämnas in till en advokat O känner, alt. låsas in i ett bankfack. H litar på att O tar hand om allt det där. - Nu återstår bara en namnteckning; den på det s.k. avskedsbrevet. Eftersom detta brev lär bestå endast av ett par meningar, är det en smal sak för O att sätta ihop t.ex. ett brev till en klinik i vilket döttrarnas sjukdomssituation förklaras, för att sedan avsluta med just de rader polisen och alla andra verkar så konfunderade över - och som med nödvändighet kom att få en något kompromissartad formulering. - H läser igenom allt O printat ut; kanske två, tre sidor varav den sista är den hon förväntas skriva under. Övrigt skriftligt material inkl. olika instruktioner mm saknar underskrifter. - Det hela ger nu sken av att båda makarna varit överens om alla detaljer.
Tror precis som du.

"Again, they are known to successfully trick even high profile professionals such as psychiatrists and therapists."

Viktigt att ha detta i åtanke när det gäller hur Oskar kunnat dupera sin omgivning.

Expressen intervjuade 20 januari experten, He*nrik Ly*sell forskare vid Karolinska institutet.

– Man önskar att det fanns ett enkelt svar på frågan vem som gör detta – och hur vi kan förhindra det, säger forskaren Hen*rik Lys*ell.

Fallet i Bjärred beskrivs som extremt ovanligt – har du tidigare stött på något liknande?

– Jag har inte tidigare stött på ett liknande fall, utifrån den beskrivning av det aktuella fallet som polisen har gett.
Citera
2018-06-25, 12:40
Medlem
Rektorn på skolan gick ut relativt tidigt, bara ett fåtal dygn efterår och sa att de inte skulle ha litat så mycket på föräldrarna. Eller nåt i den stilen.

Såhär i efterhand, och så nära inpå händelsen så har rektorn fog för att säga att de i princip blivit lurade.
Då har hon väl med all sannolikhet fått ta del av polisens undersökning och säket bevis som ju säger att flickorna inte alls var så sjuka, för hur hade hon annars kunnat uttrycka sig som att hon visste att inget stämde med familjen så tidigt.

Vad tror ni?
Citera
2018-06-25, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Rektorn på skolan gick ut relativt tidigt, bara ett fåtal dygn efterår och sa att de inte skulle ha litat så mycket på föräldrarna. Eller nåt i den stilen.

Såhär i efterhand, och så nära inpå händelsen så har rektorn fog för att säga att de i princip blivit lurade.
Då har hon väl med all sannolikhet fått ta del av polisens undersökning och säket bevis som ju säger att flickorna inte alls var så sjuka, för hur hade hon annars kunnat uttrycka sig som att hon visste att inget stämde med familjen så tidigt.

Vad tror ni?

Nu sa väl rektorn i nästa mening att hon trots allt inte tyckte det, men jag har svårt att tro att någon som har haft kontakt med Hanna eller Oskar inte känner sig lurade. Jag hade gjort det om jag var vän, anhörig, kollega, sjukvårds- eller skolpersonal.
Citera
2018-06-25, 13:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Ensamheten åt upp Hanna inifrån. Ända sedan de flyttat till Bjärred och från vännerna hade Hanna känt sig som ett tomt skal. De dagliga besöken från tidigare grannar och veckoliga från vänner uteblev och inga nya tillkom. Hannas föräldrar hade för länge sedan förlorats om hon nu ens nånsin haft dem. Hon hade alltid känt ett sting av avundsjuka över Oskar och hans familj, men hade aldrig kunnat uppleva en äkta samvaro med dem, även om de varit inbjudande.
När Oskars karriär efter några år i Lund började ta fart på allvar blev övergivenhetskänslorna överväldigande olidliga. Oskar arbetade ofta sent och var borta i långa perioder med jobbet. Vad som helst är bättre än det här...

Du kanske vill berätta för oss som vill veta, hur paret levde i Göteborg? Innan och efter dem fick barn.
Vet du om Hanna hade fått höra att det fans ett
Intyg på att ett av barnen hade en diagnos?
Från ett stort ”sjukhus”
Senast redigerad av Banannn 2018-06-25 kl. 13:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in