2018-06-24, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Är det som i Sverige eller i övriga Europa - fattigare på landsbygden, större arbetslöshet, sämre standard, sämre service - tror du?

Förresten, var finns ditt empiriska underlag?

Javisst är det i de allra flesta fall sämre service och långt till serviceanläggningar på Sveriges landsbyggtd, även i många andra länder med liknande samhällsstruktur.

Men (nästan) ingenstans är landsbygden så totalt omekaniserad som på Nordkoreas landsbyggd, Juchideologin har fullständigt misslyckats med att modernisera dess jordbruk.

Även det minsta jordbruk i Sverige är fullt mekaniserat, det är det inte Diktaturstaten Nordkorea.
Du kan nämna empiri hur mycket som helst, men det hjälper inte den undernärda nordkoreanska befolkningen det minsta.
Face the music.
Citera
2018-06-24, 23:19
Medlem
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Nej, jag vill att du skall förklara varför du hyser sådan beundran för en skurkstat som USA.
Varför hyllar du sandnegern Assad, Kim fjong och annat pack?
Citera
2018-06-24, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Då har vi inte läst samma listor, mina är alltid USA PÅ TOPP 5!

Vill Du ha listor på folkmord?

Du bör nog hålla en lägre profil när det gäller folkmord.

Det enda kommunistiska regimer är duktiga på att producera genom historien, är LIK!
Det där med folkmord och kommunism är intressant. Häpnadsväckande historia, hur många har dödats/mördats i dess namn?
Ingen kan ens gissa hur många som har mördats av den marxist-leninistiska regimen i Nordkorea?
Citera
2018-06-24, 23:35
Medlem
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Det där med folkmord och kommunism är intressant. Häpnadsväckande historia, hur många har dödats/mördats i dess namn?
Ingen kan ens gissa hur många som har mördats av den marxist-leninistiska regimen i Nordkorea?
Du kan börja med 70+ Miljoner......
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mass_killings_under_communist_regimes
Citera
2018-06-25, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Javisst är det i de allra flesta fall sämre service och långt till serviceanläggningar på Sveriges landsbyggtd, även i många andra länder med liknande samhällsstruktur.

Men (nästan) ingenstans är landsbygden så totalt omekaniserad som på Nordkoreas landsbyggd, Juchideologin har fullständigt misslyckats med att modernisera dess jordbruk.

Även det minsta jordbruk i Sverige är fullt mekaniserat, det är det inte Diktaturstaten Nordkorea.
Du kan nämna empiri hur mycket som helst, men det hjälper inte den undernärda nordkoreanska befolkningen det minsta.
Face the music.

Det börjar bli fruktansvärt tröttsamt att ”Traggla” samma frågor om och om igen i denna tråd om Nordkorea.........

Vi har ju konstaterat tidigare, att Nordkorea tillhör världens sämsta länder vad gäller agrikultur och dess utveckling.

Och det är systemets fel, inte de ”Terroir” förutsättningar som råder i Nord, dessa hade man kunnat komma tillrätta med för 30 år sedan om man tagit emot västerländsk sakkunskap. Jag har belyst detta utförligt, tidigare i tråden, jag hade full insyn i dessa olika företag, på den tiden, och de förhandlingar som fördes med regimen i Nordkorea.

Orkar inte dra detta en gång till, jag talar för döva öron, och skriver för blinda ögon , även i det avseendet i denna tråd!

Hade regimen i Nord satsat på, och samarbetat med de olika företag i väst, istället för att fokusera på militären och kärnvapen, hade nöden och svälten varit ett minne blott i dag.

Dessutom hade vi sluppit den fruktansvärda tragiska internationella situationen vi haft avseende Nordkorea i snart 70 år.

Tyvärr valde Nordkorea fel väg, istället för den rätta vägen, som Sydkorea gjorde.

Nordkorea hade kunnat vara ett med syd idag om man valt en annan väg än den destruktiva Stalinistiska Juche vägen!

70 idiotiskt bortkastade år!

Kommunismen ”Juche” har skördat lik, men väldigt lite agrikulturell eller konkurenskraftig industriproduktion.

De som fortfarande förnekar detta faktum, kan dessvärre inte betraktas som annat än en förhatlig neokommunist eller cynisk ”Rå Stalinist”.
Citera
2018-06-25, 00:58
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Vi har ju konstaterat tidigare, att Nordkorea tillhör världens sämsta länder vad gäller agrikultur och dess utveckling.

Du lever inte i den verkliga världen.

DFR Korea kan i princip i dag föda sin egen befolkning med egen matproduktion. Jämför detta med Svrige och kom sedan och tala om utveckling..

Svenska folket kommer att börja svälta inom någon vecka efter att transporterna obstruerats och ingen längre säljer mat till oss, t ex efter att nån naturkatastrof slår till, kanske nån meteorit dimper ned eller en jätttevulkan åter spyr ut aska som lägger sig som ett grått snötäcke över platser som vi importerar livsmedel från.

Folket i DFRK måste vara jävligt glada att de har en regering som i alla lägen tänker på folkets välfärd och inte har uppdragsgivare i andra länder, så som den svenska regimen har - där Bryssels och Pentagons prioriteringar väger tyngre än att vi får basal matproduktion i detta land, men så går det då politikerna är köpta av det internationella kapitalet och utländska underrättelsetjänster. Gammal fin tradition förvisso, går tillbaks till Tingsten och de andra landsförrädarna.

Detta behöver inte folket i DFRK bekymra sig om. Det styr sig självt, och med JUCHE som riktningsgivare så byggr man landet starkt och bärkraftigt medan Sverige är på väg utför.
Citera
2018-06-25, 03:35
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Som att bomba större delen av Nordkoreas städer till aska? Att senare bomba sönder Vietnam, Laos och Kambodja? Att hjälpa till att störts Mosaddegh och därmed sabotera för iransk demokrati? Stöd till militärkupper och rena invasioner över hela Latinamerika? Invasionen av Irak på falska grunder? Vill du tala om anständighet borde du hålla dig borta från din okritiska USA-beundran!

"Hjälpa till" är nog ett nyckelbegrepp i sammanhanget. Den officiella historieskrivningen tillställer onekligen CIA ett huvudansvar, men det finns gott om rapporter, som så klart först långt senare blivit tillgängliga, att den som verkligen höll i ratten var SIS (MI-6) men problemen med Philby och Cambridge ringen gjorde att de med glädje lät amerikanerna få all cred i ett försök att reparera relationerna till Langley. I takt med att CIA släpper mer material från sina arkiv lär vi få större insikt i vad som egentligen skedde. Väl värt att lägga på minnet är att CIA vid denna tid fortfarande var en grön och oerfaren aktör, bara betänk Svinbukten.
Citera
2018-06-25, 03:48
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Svenska folket kommer att börja svälta inom någon vecka efter att transporterna obstruerats och ingen längre säljer mat till oss, t ex efter att nån naturkatastrof slår till, kanske nån meteorit dimper ned eller en jätttevulkan åter spyr ut aska som lägger sig som ett grått snötäcke över platser som vi importerar livsmedel från.

Det där var onekligen ett av dina mer intresseväckande argument. Om nån jävel släcker solen...,osv, visst. Låt oss för en liten stund antaga att ditt scenario utspelas. Det är ju av sådan dignitet att det omöjligt kan avgränsas till Sveriges gränser. Så långt hoppas jag att du inte har några empiriska invändningar. Därmed uppstår en kamp om maten. Områden som inte drabbats kommer att uppleva en mångdubbelt större efterfrågan. Sibirien kommer kanske rent av att kunna exportera bark att blandas i mjölet. I den uppkomna situationen vem tror du har möjlighet att importera mest? Finland eller Venezuela? Danmark eller Albanien? Sverige eller Nordkorea?

Och ifall det istället är en jordbävning som skulle drabba den koreanska halvön, nord och syd lika illa däran. Vill du inbilla oss att juche skyddar mot naturkatastrofer? Det gjorde det i alla fal inte under början av 90-talet. Vilka av länderna tror du har möjlighet att rädda sig själv med hjälp av livsmedelsimport? Om Nordkorea i det läget ber om nödhjälp utifrån är det ju onekligen ett bevis på att jordbruket inte utvecklats något de sista 30 åren. Mycket nyfiken på hur du skall lyckas bortförklara den utvecklingen.
Citera
2018-06-25, 06:34
Avstängd
Citat:
Då har vi inte läst samma listor, mina är alltid USA PÅ TOPP 5!
Jag gav länkar till några demokratiindex. Jag har ingen aning om vilka du syftar på.
Citat:
Vill Du ha listor på folkmord?
Vad skulle det vara bra för? Det jag reagerar på är din totala USA-beundran, inte att kommunistregimer också begått folkmord.
Citera
2018-06-25, 07:42
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Det där var onekligen ett av dina mer intresseväckande argument. Om nån jävel släcker solen...,osv, visst. Låt oss för en liten stund antaga att ditt scenario utspelas. Det är ju av sådan dignitet att det omöjligt kan avgränsas till Sveriges gränser. Så långt hoppas jag att du inte har några empiriska invändningar. Därmed uppstår en kamp om maten. Områden som inte drabbats kommer att uppleva en mångdubbelt större efterfrågan. Sibirien kommer kanske rent av att kunna exportera bark att blandas i mjölet. I den uppkomna situationen vem tror du har möjlighet att importera mest? Finland eller Venezuela? Danmark eller Albanien? Sverige eller Nordkorea?

Och ifall det istället är en jordbävning som skulle drabba den koreanska halvön, nord och syd lika illa däran. Vill du inbilla oss att juche skyddar mot naturkatastrofer? Det gjorde det i alla fal inte under början av 90-talet. Vilka av länderna tror du har möjlighet att rädda sig själv med hjälp av livsmedelsimport? Om Nordkorea i det läget ber om nödhjälp utifrån är det ju onekligen ett bevis på att jordbruket inte utvecklats något de sista 30 åren. Mycket nyfiken på hur du skall lyckas bortförklara den utvecklingen.
Nja, här finns nog sanningen någonstans mitt emellan. Sverige är fredsskadat, det måste man medge. Vi har också en konstaterad brist på beredskapslager och andra resurser vid en ev. kris. Jag tror nog att en allvarlig händelse internationellt skulle ta oss på sängen och skulle ställa till med stor oreda med allvarliga konsekvenser, och i jämförelse med NK så är vi nog mindre förberedda på hantera sådant som folk. Mer sårbara helt enkelt.

En jämförelse på området är ett ev. fullt utvecklat handelskrig mellan USA och Kina som skulle ha allvarliga konsekvenser för båda länderna för att inte tala om resten av världen. I en situation där världsekonomin kollapsar med dollarns fall är jag ganska säker på att det amerikanska civilsamhället inte kommer att klara sig lika bra som det kinesiska och att Kina, om än skadeskjutet, skulle gå segrande ur detta.
Citera
2018-06-25, 07:49
Medlem
Kumabjorns avatar
Skall vi försöka hålla oss till det scenario som SecundusSilent framförde?
Citera
2018-06-25, 08:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Skall vi försöka hålla oss till det scenario som SecundusSilent framförde?
Det kan vi göra men jag ville nog ställa mig mittemellan någonstans i den verkliga världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in