Citat:
Det finns en intressant artikel från Läkartidningen av Björn Lundin och Stefan Croner där de redovisar forskning på området.
http://www.lakartidningen.se/OldPdfFiles/2001/22905.pdf
Hypotesen att någon av OH/HB skulle kunna ha haft MbP är enligt min bedömning lika tänkbar som andra hypoteser. Men utan fakta är det inte möjligt att komma längre än till en gissning. Det är viktigt att polisen redovisar vad som orsakade flickornas död när utredningen är klar. Särskilt om det varit fråga om att en eller båda föräldrarna framkallat barnens symtom.
Kan det ha varit vårdpersonalens bristande erfarenhet och kunskap och naiva tilltro till välutbildade och envisa föräldrar som till slut fick till följd att barnen blev mördade?
Bland referenserna i artikeln finns en studie av 15 manliga förövare.
Ur referenslistan
Ur artikeln
http://www.lakartidningen.se/OldPdfFiles/2001/22905.pdf
Hypotesen att någon av OH/HB skulle kunna ha haft MbP är enligt min bedömning lika tänkbar som andra hypoteser. Men utan fakta är det inte möjligt att komma längre än till en gissning. Det är viktigt att polisen redovisar vad som orsakade flickornas död när utredningen är klar. Särskilt om det varit fråga om att en eller båda föräldrarna framkallat barnens symtom.
Kan det ha varit vårdpersonalens bristande erfarenhet och kunskap och naiva tilltro till välutbildade och envisa föräldrar som till slut fick till följd att barnen blev mördade?
Bland referenserna i artikeln finns en studie av 15 manliga förövare.
Ur referenslistan
Ur artikeln
Citat:
Jag är fortfarande väldigt tveksam till MbP men det är onekligen en intressant poäng som görs i artikeln att den sjuka föräldern egentligen hatar sina barn och skulle vilja ta livet av dem... Avskedsbrevets innehåll där de mer eller mindre skyller på barnen är ju ganska förfärande.
Både i Oskars momssaga, i testamentet och i det som framkommit av brevet finns det något som andas av en kränkt människa.
Både i Oskars momssaga, i testamentet och i det som framkommit av brevet finns det något som andas av en kränkt människa.
Nu är Mbp på tapeten igen och visst finns det saker som passar in (Intressant artikel ovan).
”Föräldern iscensätter onödiga och potentiellt smärtsamma eller skadliga sjukvårdsinsatser genom:
Ideliga kontakter med vårdgivare för utredning eller behandling av symtom utan att några hälsoproblem kan identifieras hos barnet.
Begränsningar av barnets lek, aktiviteter, kontakter med andra barn, förskole- och skolverksamhet med hänvisning till hälsoproblem som inte kan bekräftas.
Aktivt framkallande av symtom.”
http://www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Barn-som-far-illa/Barnmisshandel-genom-sjukvardsinsatser-Munchhausen-syndrom-by-proxy/
Men det finns också många frågetecken.
Var vårdkontakterna så många?
Var det som hände verkligen följd av sjukdomen MbP eller överlagd utan denna sjukdom, men eventuell pga en annan personlighetsstörning hos gm?
Och så hur kan båda föräldrarna gemensamt kommer överens om att döda barnen? Då måste i så fall båda föräldrarna har MbP och det finns väl inte.
Jag har också frågat mig på sistone om man kan älska sitt barn och ha en nära kärleksfull relation till barnet och sen klara av att döda det. Jag kan inte föreställa mig det.