2018-06-24, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Ovanligt att fäder är drabbade av MbP men eftersom O var den som skötte alla kontakter med sjukvården, och även skolan, samt den som alltid vabbade när A blev sjuk, så kanske O led av det. Han jobbade ju mycket hemifrån också. Han berättade för kollegorna att han kämpade för döttrarna utan någon hjälp från frun. Läser vad Najjon skrev;

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Om man bara kunde någon av påstående bekräftat eller avkräftat:

- var O i Tyskland för att få behandling för A?
- fanns det många vårdkontakter? (och till vilket syftet?)
- fanns det övervakningskameror i huset? Var syftet att övervaka barnen?
- spred O osanningar på sin arbetsplats kring familjens situation?
- jobbade H som vanligt fram till jul - heltid - eller fanns det ett förändrad mönster med mer arbete hemifrån, reducerad arbetstid etc?

Varför skulle H vara med att planera familiciden medan O sprider rykten om någon i familjen var döende (OM han gjorde det)? Det passar inte ihop. Skulle två vuxna ha två total olika agendor men hamnar i samma galna slutsatsen??? Med en sannolikheten på 1 till 1 miljard (eller vad det nu är). Eller levde båda tilsammans i sin egen värld med en annan verklighetsuppfattning, annan moral, andra regler - utan att omvärlden fattade det - åravis? Där allt det som hände var baserad på gemensamma beslut och gemensam resonemang ??

Funderar vi här i tråden över månader om barnen hade möjlighet att träffa någon kurator ensam eller inte, om man verkligen hade uttömt att möjligheter till behandling medan polisen utreder om en eller båda föräldrar förgiftade barnen? Så absurd allt ihop.
Citera
2018-06-24, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag blev väldigt förvånad när Elli skrev att det fanns tankar bland de anhöriga (eller om hen menade polisen) om att barnen kunde ha blivit förgiftade. Jag har så liten erfarenhet av Fb, så jag har svårt att bedöma vem som "trollar". Intuitivt har jag trott mer på Elli än Rockkungen, men har ju ingen aning egentligen. Hur tänker du?

Jag tror inte att någon av dem trollar. Jag tror att de har olika bild av läget pga att de har relation med varsin familjesida. Sen sitter ingen av dem inne på sanningen utan försöker förstå vad som har hänt, tror jag.
Senast redigerad av japanesa 2018-06-24 kl. 11:54.
Citera
2018-06-24, 11:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Finns ngn uppg. i tråden om att A skulle ha blivit bättre efter resan, om än kortvarigt. Osäkert ifall de åkte iväg på fler resor.
Kanske för att hon var ifrån Hanna.
Citera
2018-06-24, 11:49
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockkungen
Det framkom av Agnes dagbok och vid tömning av O telefoner datorer och ja Hannas telefon och datorer har också tömts

Jag vet inte hur man får med två inlägg samtidigt men såhär svarar Rockkungen den som frågar hur man kan veta att det finns kamera inomhus.
Citera
2018-06-24, 12:00
Medlem
Citat:
Ovanligt att fäder är drabbade av MbP men eftersom O var den som skötte alla kontakter med sjukvården, och även skolan, samt den som alltid vabbade när A blev sjuk, så kanske O led av det. Han jobbade ju mycket hemifrån också. Han berättade för kollegorna att han kämpade för döttrarna utan någon hjälp från frun. Läser vad Najjon skrev;

(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Det finns en intressant artikel från Läkartidningen av Björn Lundin och Stefan Croner där de redovisar forskning på området.

http://www.lakartidningen.se/OldPdfFiles/2001/22905.pdf

Hypotesen att någon av OH/HB skulle kunna ha haft MbP är enligt min bedömning lika tänkbar som andra hypoteser. Men utan fakta är det inte möjligt att komma längre än till en gissning. Det är viktigt att polisen redovisar vad som orsakade flickornas död när utredningen är klar. Särskilt om det varit fråga om att en eller båda föräldrarna framkallat barnens symtom.

Kan det ha varit vårdpersonalens bristande erfarenhet och kunskap och naiva tilltro till välutbildade och envisa föräldrar som till slut fick till följd att barnen blev mördade?

Bland referenserna i artikeln finns en studie av 15 manliga förövare.

Citat:
I en studie av 15 manliga förövare [8] beskrivs dessa på sjukhuset som krävande, oresonabla, övermodiga och överlägsna. Liksom de förövande mödrarna tog de mycket aktiv del i vården och tillbringade mycket tid på sjukhuset.

Ur referenslistan

Citat:
8 Meadow R. Munchausen syndrome by proxy abuse perpetrated by men. Arch Dis Child 1998; 78: 210-6.

Ur artikeln

Citat:
Att barnen med stigande ålder blir medagerande i förfalskningen av sjukdomssymtom är väl beskrivet [11, 15, 19, 27, 31, 32, 38]. Detta illustreras också väl i ett av de svenska fallen (Fallbeskrivning 6).
...
Fallbeskrivning 6
En 7 år gammal flicka kommer in oanmäld till barnmedicinakuten efter snabb taxifärd. Modern beskriver ett akut och svårt astmaanfall. Vid auskultation pressar flickan på utandningen, men jourläkaren uppfattar inte fyndet typiskt för astma. Modern ombeds lämna rummet, flickan uppmanas därefter att »andas som vanligt«. Flickan släpper då pressen på utandningen och andas normalt. Spirometri visar normala värden. Flickan har alltså själv imiterat obstruktivitet.

Vid kontroll bakåt i journalen avslöjas att flickan under lång tid fått tung astmabehandling, trots att fynden vid auskultation inte bekräftat de anamnestiska uppgifterna om andningssvårigheter. Erbjudanden om inläggning för utredning av astmasjukdomen har aldrig passat moderns tider, trots flera tiotal akuta sjukvårdsbesök med uppgifter om mycket svåra astmaanfall.
Citera
2018-06-24, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag vet inte hur man får med två inlägg samtidigt men såhär svarar Rockkungen den som frågar hur man kan veta att det finns kamera inomhus.
Övervakningskameror finns det i var och varannat hem. Mina köpte jag hos Classe. Ett bra sätt att hålla koll på hemmet, om man jobbar båda två.
Citera
2018-06-24, 12:20
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge40
Övervakningskameror finns det i var och varannat hem. Mina köpte jag hos Classe. Ett bra sätt att hålla koll på hemmet, om man jobbar båda två.

Håller med dej helt. Inget konstigt med kamera. Men varför skulle Agnes uppmärksamma det i sin dagbok? Kan hon ha upplevt sej övervakad utan att egentligen vara det?
Citera
2018-06-24, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Håller med dej helt. Inget konstigt med kamera. Men varför skulle Agnes uppmärksamma det i sin dagbok? Kan hon ha upplevt sej övervakad utan att egentligen vara det?
Det kanske var hennes kamera? Hon skrev och berättade vad hon såg?
Citera
2018-06-24, 13:14
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Det finns en intressant artikel från Läkartidningen av Björn Lundin och Stefan Croner där de redovisar forskning på området.

http://www.lakartidningen.se/OldPdfFiles/2001/22905.pdf

Hypotesen att någon av OH/HB skulle kunna ha haft MbP är enligt min bedömning lika tänkbar som andra hypoteser. Men utan fakta är det inte möjligt att komma längre än till en gissning. Det är viktigt att polisen redovisar vad som orsakade flickornas död när utredningen är klar. Särskilt om det varit fråga om att en eller båda föräldrarna framkallat barnens symtom.

Kan det ha varit vårdpersonalens bristande erfarenhet och kunskap och naiva tilltro till välutbildade och envisa föräldrar som till slut fick till följd att barnen blev mördade?

Bland referenserna i artikeln finns en studie av 15 manliga förövare.

Ur referenslistan

Ur artikeln

Jag är fortfarande väldigt tveksam till MbP men det är onekligen en intressant poäng som görs i artikeln att den sjuka föräldern egentligen hatar sina barn och skulle vilja ta livet av dem... Avskedsbrevets innehåll där de mer eller mindre skyller på barnen är ju ganska förfärande.

Både i Oskars momssaga, i testamentet och i det som framkommit av brevet finns det något som andas av en kränkt människa.
Citera
2018-06-24, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Om man bara kunde någon av påstående bekräftat eller avkräftat:

- var O i Tyskland för att få behandling för A?
- fanns det många vårdkontakter? (och till vilket syftet?)
- fanns det övervakningskameror i huset? Var syftet att övervaka barnen?
- spred O osanningar på sin arbetsplats kring familjens situation?
- jobbade H som vanligt fram till jul - heltid - eller fanns det ett förändrad mönster med mer arbete hemifrån, reducerad arbetstid etc?

Varför skulle H vara med att planera familiciden medan O sprider rykten om någon i familjen var döende (OM han gjorde det)? Det passar inte ihop. Skulle två vuxna ha två total olika agendor men hamnar i samma galna slutsatsen??? Med en sannolikheten på 1 till 1 miljard (eller vad det nu är). Eller levde båda tilsammans i sin egen värld med en annan verklighetsuppfattning, annan moral, andra regler - utan att omvärlden fattade det - åravis? Där allt det som hände var baserad på gemensamma beslut och gemensam resonemang ??

Funderar vi här i tråden över månader om barnen hade möjlighet att träffa någon kurator ensam eller inte, om man verkligen hade uttömt att möjligheter till behandling medan polisen utreder om en eller båda föräldrar förgiftade barnen? Så absurd allt ihop.

Det kommer inte bli någon myndighet som utreder flickornas död i och med att deras mördare är döda. Det hade säkert funnits någonting att lära för framtiden. T.ex hur ofta som kurator och skolsköterska skall besöka(!) den som hemundervisas för att se hur de mår. Förstår inte hur rektor kunde hänvisa till att lärarna i det här fallet skall ha hand om den bedömningen också.

Det här paret i Bjärred hade inga gemensamma planer. De levde i parallella världar och aldrig mötas de två. Det som väger till O nackdel är att han verkar ha präntat in, hos kollegor och vänner, exakt det som står i avskedsbrevet. Står där för att lura bort fokus. Alla som läser brevet skall drabbas av medlidande och tänka "altruism". Sedan, att han bara en vecka innan julen, uttrycker att han knappt kan hålla näsan över vattenytan och att H varit hos prästen ett par gånger. Ringde han aldrig sina föräldrar och bad om råd då? Eller, varför ringde han inte H:s mamma, pappa eller bror? Oavsett om de inte hade någon relation så hade de hjälpt till. Nej, det här stämmer f-n inte! Dessutom så tror jag inte att H tog ledigt första veckan 2018 för att ligga död längre än vad hon gjorde..

Jag undrar fortfarande hur H:s namnteckning hamnade på testamentet. Naturligtvis så var 100% av texten övertäckt med ett fast-gemat A4-papper när H-sons undertecknade. Sen in i plastmappen igen. Satt papperet kvar där hela tiden? Vad trodde H att hon skrev under?
Citera
2018-06-24, 15:08
Bannlyst
Vinsten för Hanna var inte bara att hon fick uppmärksamhet och indirekta sjukdomsvinster genom vab, deltid och deltagande från vänner. Hon lyckades dessutom få sin karriärist till man att dra ner på långa tjänsteresor och sena kvällar. Något hon så innerligt behövde efter en uppväxt med sina känslomässigt frånvarande föräldrar. De träffades mycket sällan nu för tiden och när det gjorde det blev hon bara smärtsamt påmind om deras avståndstagande.

När Oskar upptäckte att Hanna förgiftat sönder båda barnen under flera år brast det för honom. Inte nog med att han deltagit i sina barns undergång, han hade dessutom förstört sin karriär, sin fysiska och psykiska hälsa. För att han inte uppmärksammat Hannas sjukdom tidigare, att han inte tagit sitt ansvar som make och far. Att han låtit sina barn förstöras inifrån i åratal.

All tidigare rationalitet och engagemang sögs ur honom. Han fylldes av lika delar självförakt och avsky för Hanna.
Han gav upp.

I sitt uppgivna och förvirrade tillstånd bestämde han sig för att göra, som han såg det, en sista uppoffrande handling. Hanna som som var ansvarig för den uppkomna situationen förmådde inte att sätta sig emot och innerst inne kände hon att det skulle bli skönt att göra slut på charaden. Särskilt efter Oskars avslöjande om vad hon hade sysslat med i flera år. Det var ändå slut på omsorgen, förståelsen och uppmärksamhet från honom och andra. Hennes hemlighet var avslöjad och det fanns ingen utväg längre, utom döden. En uppfattning som Oskar och Hanna delade.
Senast redigerad av japanesa 2018-06-24 kl. 15:19.
Citera
2018-06-24, 15:19
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det kommer inte bli någon myndighet som utreder flickornas död i och med att deras mördare är döda. Det hade säkert funnits någonting att lära för framtiden. T.ex hur ofta som kurator och skolsköterska skall besöka(!) den som hemundervisas för att se hur de mår. Förstår inte hur rektor kunde hänvisa till att lärarna i det här fallet skall ha hand om den bedömningen också.

Det här paret i Bjärred hade inga gemensamma planer. De levde i parallella världar och aldrig mötas de två. Det som väger till O nackdel är att han verkar ha präntat in, hos kollegor och vänner, exakt det som står i avskedsbrevet. Står där för att lura bort fokus. Alla som läser brevet skall drabbas av medlidande och tänka "altruism". Sedan, att han bara en vecka innan julen, uttrycker att han knappt kan hålla näsan över vattenytan och att H varit hos prästen ett par gånger. Ringde han aldrig sina föräldrar och bad om råd då? Eller, varför ringde han inte H:s mamma, pappa eller bror? Oavsett om de inte hade någon relation så hade de hjälpt till. Nej, det här stämmer f-n inte! Dessutom så tror jag inte att H tog ledigt första veckan 2018 för att ligga död längre än vad hon gjorde..

Jag undrar fortfarande hur H:s namnteckning hamnade på testamentet. Naturligtvis så var 100% av texten övertäckt med ett fast-gemat A4-papper när H-sons undertecknade. Sen in i plastmappen igen. Satt papperet kvar där hela tiden? Vad trodde H att hon skrev under?

Något som hade koppling/samband med avskedsbrevet hon skrev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in