2018-01-28, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bazaar
Jag har en del erfarenhet av fb och tror inte jag någon gång stött på ett så ihärdigt, långvarigt sabotage som i denna tråd. Jag funderar på vad det betyder, om det betyder något? Jag skäms nästan över att skriva det men det påminner faktiskt om Scientologernas strategi; att med envishet och obehag störa tills andra ger upp ( se tex Louis Theroux dokumentär, eller när scientologerna i Sverige satt på sin skrift).

Detta är ett brott som, om det inte kan förklaras utifrån en persons psykos eller manipulering, mer liknar ett hedersbrott eller ett uppdrag.
Jag kan inte sätta fingret på det men den här tråden är ovanligt märklig.

Vi har samma åsikt. Ihärdigt och hårt bemötande på oliktänkare i tråden och sent förra måndagen bombade ett helt gäng med skribentet in med haleluja meddelande och beundran över vilket mod OH haft att genomföra det han gjort. Hade det möjligen varit ett sekt möte under måndags kvällen?

Psykbryt av en person, troligen OH alternativt sekt spåret är det som i min värld känns hetast. Sekt spåret förklarar bäst gemensamhets beslutet och i samanhangent torftiga motivationen med "livskvalite". Om det nu verkligen är som Polisen säger, ett gemensamt beslut. Finns det, som en i tråden ihärdigt påster, en video så tycker jag inte det hade varit något som polisen inte kunnat släppa ut att det fanns. Men det har inte skett och då känns också video spåret också väldigt tunnt.

Polisen har överlag varit väldigt återhållsam med information, nu är det två veckor sedan deras mkt korta press release, obduktioner och NFC undersökningar borde ha fått svar nu.
Polis läckage är mindre troligt i detta fallet då det är få personer involverade, i andra fall med många fler så finns kanaler till media tillgängliga. Det behövs troligen inte mer information iheller så läckage för att locka fram tips eller vittnen är inte nödvändiga.

Tack för tipset om Louis Theoux, har sett många av hans dokumentärer men inte denna, ska ses nu.
Citera
2018-01-28, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Tack för info, det inger i alla fall lite hopp om att det är bara en sjuk människa.

Har f.ö. letat i statistik från hela världen om familicide (som definieras som att en person dödar sin familj) men inte hittat något fall liknande Bjärred. Intresserad om någon i tråden har hittat det.

En gripande bok om ett sant fall. http://www.albertbonniersforlag.se/Bocker/deckare/d/doktor-romand/
Han dödade sin familj och föräldra när hans livslögn höll på att avslöjas. Dessutom beskrevs han som trevlig och omtänksam...
Men att föräldrarna samarbetar har jag inte hört, mer än Goebbels i bunkern i Berlin.
Senast redigerad av flashbackfollower 2018-01-28 kl. 11:39.
Citera
2018-01-28, 11:43
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Najjon
Hade dessa människor varit mindre socialt anpassade hade alla dragit betydligt rimligare slutsatser kring fallet och diskussionerna hade inte präglats av denna totala oförståelse.
Tyvärr är det så att den moderna tidens psykopater stämmer mycket väl in på O.
Tror inte ni i er vildaste fantasi kan förstå hur slipad en tvättäkta psykopat är. De kan lägga upp planer för flera år framåt även om dessa ofta uppstår spontant eller blir efterkonstruktioner. De vet exakt hur de ska lura även de mest intelligenta och har de en socialt hög status genom tex jobb/pengar kan de härja i årtal utan att någon kan rucka på fasaden eller avslöja dem. Hela livet byggs kring att inte avslöjas och gör dem det ändå så är det absolut sannolikt att dödsfall inträffar.
De vet exakt vilka som (i deras ögon) är korkade får = högempatiska marionetter som absolut inte KAN förstå vad en psykopat är.. alt puckade narcissister som vill åka snålskjuts på psykopaten.
De vet precis hur se ska snärja rätt folk och skapa allierade som kam hjälpa till att upprätthålla den fina fasaden, sprida de rätta ryktena och få spelet att fortsätta rulla.
De är experter på alla härskartekniker med en guldkant för att förfina metoderna så att de knappast märks hur de använder dem. Märks det så tas det oavaett väldigt sällan på fullaste allvar.
De använder även gaslighting och andra metoder för att få omgivningen att tappa/tvivla på sin inituativa och rationella förmåga och själv framstår de som trygga, lugna och självsäkra- inte konstigt eftersom de själva skapat spelplanen och har full kontroll och förutseende på exakt vad som kommer ske och andras reaktioner. En riktigt slipad psykopat framstår därför som friskare, klokare och rationellare än någon annan i deras omgivning. Det är hens helt eget författade manus och de älskar att leka med sina marionetter.
Dock har de ett enormt storhetsvansinne som ibland kan stjälpa dem om ingen i omgivningen är psykiatriskt kunnig inom psykopati och känner ett behov av att röja psykopaten.
Medelsvensson fattat inte överhuvudtaget och sitter och bläddrar i sina dumma böcker som handlar om att komma överens med psykopater och idioter och allt vad det heter, men ingen som inte själv varit i en psykopats våld kommer ändå någonsin kunna förstå omfattningen eller konsekvenserna i ett sådant beteende, fattar medelsvensson lite av det så är rekationen främst att hålla sig undan eller spela med- inte börjar man fundera över vad psykopaten gör på sin fritid eller med sin familj. Men oftast reflekterar medelsvensson överhuvudtaget inte logiskt eller korrekt kring psykopaten alls. Det är en naturligt djup oförståelse för det beteendet eftersom det är så fundamentalt sjukt att det inte går att förstå. Det är dock enklare för Svensson att slänga sig med termen om psykopaten är en traditionell wt eller kriminell eller en invandrare som alla älskar att klanka på medan de äkta psykopaterna får gå loss bakom sin polerade yta, alla dessa utgör dock en mindre procent.
De "bästa" psykopaterna avslöjas aldrig och har tagit sig långt.

Vi diagnostiserar (till psykopaternas fördel) inte psykopati i Sverige vilket gör att människor här inte vet vad det är på riktigt. I takt med att samhället på det blir ännu mer ytligt och baseras på yta och fasader så ser och förstår människor ännu mindre. De flesta blir mer och mer narcissistiska själv och det är en ganska stor skillnad på narcissism och psykopati. Psykopaten vet dock exakt hur en narcissist kan användas som en av se bästa marionetterna eftersom de är besläktade och narcissister trånar efter att hålla sig med de rätta fasaderna. Psykopaten ger sig dock med våld helst på empaterna då de är de enklaste offren att få utlopp för sin våldsamhet på. Psykopaten har flera marionetter för olika ändamål, som ett manus har sina roller och karaktärer kretsandes kring huvudpersonen.
Psykopaten är en ren sadist. Psykopaten njuter av att kontrollera på ett fruktansvärt utstuderat sätt som får offren att tro att det är dem som har brister. Psykopaten är mästare på exakt precis det. Psykopaten vet precis allt jag försöker förklara i detta inlägg och psykopaten har sedan lång tid flera planer för att undvika att det ska gå att identifiera dem. Har man inte varit i en psykopats våld på riktigt så kommer man tyvärr aldrig förstå.

Det är så fruktansvärt sorligt att vårt samhälle ligger så långt bak i kunskapen om och allvaret gällande psykopati och att detta tillåts eskalera. För det är det det gör.

Pust det var en lång text.
På vilka grunder eller vilken fakta pekar enligt dig på att O var en modern psykopat?
Senast redigerad av 57Emma 2018-01-28 kl. 12:10.
Citera
2018-01-28, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
[/b]

Hmm Ett förslag om det stämmer det du skriver så sök på din historik så hittar du den till 100 % och kan dela med dig om denna kontroversiella fråga om att vara eller icke vara i samröre med en sekt !

Se nedan. Jag tror helt enkelt det kan vara så att man refererar till OH. Säger tyvärr ingenting. Därför tog jag bort texten du fetmarkerade.

CJEU C-54/99, Association Eglise de Scientologie de Paris and Scientology International .... Henkow, O., "The Commission's Proposal for a Common System of Financial Transaction Tax: A ...
Citera
2018-01-28, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
En gripande bok om ett sant fall. http://www.albertbonniersforlag.se/Bocker/deckare/d/doktor-romand/
Han dödade sin familj och föräldra när hans livslögn höll på att avslöjas. Dessutom beskrevs han som trevlig och omtänksam...
Men att föräldrarna samarbetar har jag inte hört, mer än Goebbels i bunkern i Berlin.

Tack för boktipsen. Ser verkligen intressant ut. Heter för övrigt The Adversary på Storytel.

Nej, precis, Goebbels är den närmaste parallellen jag hittat. I alla andra fall är det fadern som mördat när det gäller mord på en hel familj. Även om det bara är en förälder och barn som hittas döda är det fadern. Några procent i statistiken talar ffa för en moder och hennes spädbarn. Något fall med två föräldrar - i samförstånd - har jag inte hittat än. Om det visar sig vara så i fallet i Bjärred så kommer det få stort internationellt intresse; Bjarred Case.
Citera
2018-01-28, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Se nedan. Jag tror helt enkelt det kan vara så att man refererar till OH. Säger tyvärr ingenting. Därför tog jag bort texten du fetmarkerade.

CJEU C-54/99, Association Eglise de Scientologie de Paris and Scientology International .... Henkow, O., "The Commission's Proposal for a Common System of Financial Transaction Tax: A ...

Din association kommer troligtvis på dina sökkretier.Jag får endast upp en föreläsning om just VAT i europaunionen från fakulteten i Belgien ! Så din teori är långsökt kan jag tycka.
Citera
2018-01-28, 12:34
Medlem
Elen var avstängd den 5/1 men gick på igen den 6/1 (eller den 7/1) var det nån som skrev. Var det i själva verket så att när O var ensam kvar, tog han inte livet av sig direkt utan väntade några dagar? För att städa, sopa igen spår? Jag menar i vilket skick var huset, välstädat? Datorn tömd? Det andra är om han hade stängt av elen och lät sin familj leva sina sista dagar och sin sista jul i ett kallt hus. Jag undrar alltmera, vem var egentligen denne OH?
Senast redigerad av kindness 2018-01-28 kl. 12:36.
Citera
2018-01-28, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Pianolärarinnans uppfattning och som haft kontakt med dem i flera år är att: De var en ”annorlunda” familj. Och det har de ju verkligen också bevisat.
https://elisabethoglund.se/blogg/idag-kan-jag-avsloja-nya-tragiska-och-omskakande-uppgifter-om-de-mordade-flickorna-bjarred/
Vilken läskig läsning ang pappans förändring. Detta börjar bli otäckt.
Citera
2018-01-28, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Pust det var en lång text.
På vilka grunder eller vilken fakta pekar enligt dig på att O var en moderna psykopat?

Ja det blev långt. Finns lite av varje bakom detta tycker jag... kommer inte rada upp alla detaljer jag klurar på för summeringen är allt för enkel (se sista stycket).

Hög satus i sin profession där han lyckas hålla masken, kanske delvis under förutsättning att folk tycker synd om honom och ursäktar ev konstigheter med hemsituationen som han verkar tala vitt och brett om trots att det inte ens är klart eller uppenbart vad det är för sjukdom.
Han skriver märkliga illa författade vuxenbarnböcker om moms och som dessutom innehåller tankar om korruption och samhällskritik i en subjektiv känga, på samma vis som konstiga beskrivningar/ formuleringar kring barnen förekommer i densamma, samtidigt (kanske viktigast av allt) vill han med sitt epos verkigen påskina sitt underbara älskvärda föräldraskap.
En knasig och bredflabbad kollega som utan minsta reflektion eller kritik ställer sig som en gränslös riddare bakom O från dag 1.
En märkligt isolerad, tillbakadragen och mystisk fru.
Dotterns identifikation med karaktären Arya Stark i kombination med sättet syskonen isolerades från omvärlden och pappan konstant förde deras talan trots att de verkat väl förmögna att tex prata och föra sin egen talan om de nu fått.
Grannar som verkar tycka att familjen betett sig märkligt och osammanhängande i förhållande till hur dödssjuka barnen nu påstods vara.
Otydligt bild överhuvudtaget förutom de polerade eller martyrfärgade bitarna som pappan verkar försökt strö lite här och var precis där och när de passar. Gärna med en hint om sin egna begåvning som smyger fram lite här och var.
Jag har fler tankar som får magkänslan att hojta men det blir för långa inlägg känner jag.

Framförallt lutar jag dessutom mina reflektioner och slutsatser mot väl utarbetad statistik och kombinerar mina antaganden mot vad som är absolut mest rimligt och sannolikt. Allt medan detta forum verkar leta efter exakt tvärtom, vilket jag tycker är märkligt.

Man dödar inte sina barn. Svåra sjukdomar lider en uppsjö av barn av men är man en empatisk fungerade människa blir sådana sjukdomar snarare en sporre för att man till varje pris överleva. Det har aldrig tidigare hänt i Sverige att en diffus sjukdom som ingen ens verkar hört eller vilja tala om, så snabbt leder till beslut om avlivning. Glöm det.
Är det ME är det vansinne av en intelligent människa med god ekonomi att inte ens prova att flytta till ett annat hus, matematiken bakom denna åsikt får du själv klura på. ME går absolut att leva med oavsett och är inte dödlig. En handfull ME-drabbade har drivit diskussionen till vansinne men de absolut flera som lever med den klarar sig helt ok utifrån sina egna behov och villkor. Framförallt är ME fruktansvärt ovanligt i så låg ålder och sannolikheten att det utvecklats till olidlighet innan barnen ens blivit myndiga är osannolik.
Hade det rört sig om tex PANDAS (vilket säkert hade kunnat vara en förfärlig sjukdom i den perfekta familjens fasad) hade det även där inte varit hopplöst med medicinering, assistans och inte ger man upp efter bara några år.

Hade det varit mer vetenskapligt " begripliga" sjukdomar som tex Friedrich ataxi dyl är det fortfarande inte något som säger att barnen inte kan få ok och långa liv med de insatser vi har genom tex vård och personlig assistans (det sistnämnda vore dessutom en given faktor att prova i första hand om barnen verkligen haft en seriös diagnos, vilken det än må tänkas röra sig om, eftersom det ämnar att ge dem så mycket autonomi som möjligt- vilket pappan fö inte verkar ha velat ge tjejerna utifrån den ständiga kontrollen och vilket han snarare verkar vilja motarbeta).
I Sverige har vi fö en seriöst bra vård för fysiska sjuka barn. Tror det är ganska ovanligt att föräldrar inte får de utredningar och den hjälp åt sina barn som de behöver.
Inom psykiatrin är det säkert svårare i vissa avseenden, i synnerhet om barnen är utsatta för hot eller övergrepp hemma av en respekterad och polerad förälder som kan systemet och spelet.

Oavsett om O framkallat sjukdomen själv, hittat på hela skiten eller om det är äkta vara så dödar man inte sina barn. Om man inte är psykopat. Hur svårt kan det egentligen vara att förstå det?

Har sett att många spekulerar i termer av psykos. Med anamnes för psykossjuksom respektive psykopati skulle jag väga det sistnämnda tyngst. Inte ens Madsen räknas som psykotisk framför psykopatisk.
Senast redigerad av Najjon 2018-01-28 kl. 13:15.
Citera
2018-01-28, 12:56
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kindness
Elen var avstängd den 5/1 men gick på igen den 6/1 (eller den 7/1) var det nån som skrev. Var det i själva verket så att när O var ensam kvar, tog han inte livet av sig direkt utan väntade några dagar? För att städa, sopa igen spår? Jag menar i vilket skick var huset, välstädat? Datorn tömd? Det andra är om han hade stängt av elen och lät sin familj leva sina sista dagar och sin sista jul i ett kallt hus. Jag undrar alltmera, vem var egentligen denne OH?
Mycket märkligt. Var kommer uppgiften om avstängd el 5/1 och eventuellt 6/1? Är det insider-information? Kan det vara så att eventuella dagböcker förstördes, datorer rensades av O från alla tänkbara ledtrådar till de verkliga anledningarna till sjukdomar och mord? Att elen stängdes av för att undvika odör?
Det går väl att se på kropparna när de är så pass färska vilken dag respektive dödsfall inträffade?
Citera
2018-01-28, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Man låter inte 11 åringar åka själv på bussen. Han var kanske inte där hela tiden heller? Det vet vi inget om. Tror inte det var Arlöv. Men det kan varit i Lund. Varför ha en pianolärare som är långt borta? Finns många.
Vadå? "Man låter inte 11-åringar åka buss själva?" Låter som en väldigt paranoid inställning.

Jag själv, mina barn och mina bekantas barn, åker/har åkt alla buss, tunnelbana, spårvagn, pendeltåg etc. från ungefär 10-års ålder själva eller med kompis, för att hälsa på kompisar, ta sig till idrottsträningen etc., just sådana sträckor som några kilometer/någon mil, i synnerhet på vardagseftermiddagar eller tidig kvällstid, i synnerhet på vintern, när det inte lämpligt att cykla t.ex. de där tre-fyra kilometrarna till idrottshallen p.g.a. mörker och halka.

Den sortens förflyttningar har t.o.m. blivit tryggare nu, eftersom barnet kan ha en mobiltelefon, än det var när jag var "liten".

Jag själv spelade piano, från sisådär 7 årsåldern åldern och lite längre, fram till 13-14 sådär. Det var hos en pianotant i andra ändan av kommunen där vi bodde. När jag var som minst, så skjutsade mamma mig, men hon var sällan kvar, utan passade på att handla eller gå till frissan under själva lektionstiderna. Det var också min mamma som hjälpte mig med spelläxorna sedan, så hon konfererade med pianotanten om vad/hur vi skulle öva på.
Citera
2018-01-28, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Jag hade inte vågat det. Finns hur många hemska Personer på/vid bussen. och sen var hon närmare 10 förra året

Om du är så rädd för att åka med kollektiva färdmedel, så finns det hjälp att få, bl.a. via KBT-terapi.

Det händer i stort sett aldrig någonting på eftermiddagar, tidiga kvällar (för kl 20.00), och då är sällan de där läskiga personerna ute.

Åker du själv kollektivt i någon större utsträckning?

Jag har levt så större delen av mitt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in