Citat:
Ursprungligen postat av
57Emma
Pust det var en lång text.
På vilka grunder eller vilken fakta pekar enligt dig på att O var en moderna psykopat?
Ja det blev långt. Finns lite av varje bakom detta tycker jag... kommer inte rada upp alla detaljer jag klurar på för summeringen är allt för enkel (se sista stycket).
Hög satus i sin profession där han lyckas hålla masken, kanske delvis under förutsättning att folk tycker synd om honom och ursäktar ev konstigheter med hemsituationen som han verkar tala vitt och brett om trots att det inte ens är klart eller uppenbart vad det är för sjukdom.
Han skriver märkliga illa författade vuxenbarnböcker om moms och som dessutom innehåller tankar om korruption och samhällskritik i en subjektiv känga, på samma vis som konstiga beskrivningar/ formuleringar kring barnen förekommer i densamma, samtidigt (kanske viktigast av allt) vill han med sitt epos verkigen påskina sitt underbara älskvärda föräldraskap.
En knasig och bredflabbad kollega som utan minsta reflektion eller kritik ställer sig som en gränslös riddare bakom O från dag 1.
En märkligt isolerad, tillbakadragen och mystisk fru.
Dotterns identifikation med karaktären Arya Stark i kombination med sättet syskonen isolerades från omvärlden och pappan konstant förde deras talan trots att de verkat väl förmögna att tex prata och föra sin egen talan om de nu fått.
Grannar som verkar tycka att familjen betett sig märkligt och osammanhängande i förhållande till hur dödssjuka barnen nu påstods vara.
Otydligt bild överhuvudtaget förutom de polerade eller martyrfärgade bitarna som pappan verkar försökt strö lite här och var precis där och när de passar. Gärna med en hint om sin egna begåvning som smyger fram lite här och var.
Jag har fler tankar som får magkänslan att hojta men det blir för långa inlägg känner jag.
Framförallt lutar jag dessutom mina reflektioner och slutsatser mot väl utarbetad statistik och kombinerar mina antaganden mot vad som är absolut mest rimligt och sannolikt. Allt medan detta forum verkar leta efter exakt tvärtom, vilket jag tycker är märkligt.
Man dödar inte sina barn. Svåra sjukdomar lider en uppsjö av barn av men är man en empatisk fungerade människa blir sådana sjukdomar snarare en sporre för att man till varje pris överleva. Det har aldrig tidigare hänt i Sverige att en diffus sjukdom som ingen ens verkar hört eller vilja tala om, så snabbt leder till beslut om avlivning. Glöm det.
Är det ME är det vansinne av en intelligent människa med god ekonomi att inte ens prova att flytta till ett annat hus, matematiken bakom denna åsikt får du själv klura på. ME går absolut att leva med oavsett och är inte dödlig. En handfull ME-drabbade har drivit diskussionen till vansinne men de absolut flera som lever med den klarar sig helt ok utifrån sina egna behov och villkor. Framförallt är ME fruktansvärt ovanligt i så låg ålder och sannolikheten att det utvecklats till olidlighet innan barnen ens blivit myndiga är osannolik.
Hade det rört sig om tex PANDAS (vilket säkert hade kunnat vara en förfärlig sjukdom i den perfekta familjens fasad) hade det även där inte varit hopplöst med medicinering, assistans och inte ger man upp efter bara några år.
Hade det varit mer vetenskapligt " begripliga" sjukdomar som tex Friedrich ataxi dyl är det fortfarande inte något som säger att barnen inte kan få ok och långa liv med de insatser vi har genom tex vård och personlig assistans (det sistnämnda vore dessutom en given faktor att prova i första hand om barnen verkligen haft en seriös diagnos, vilken det än må tänkas röra sig om, eftersom det ämnar att ge dem så mycket autonomi som möjligt- vilket pappan fö inte verkar ha velat ge tjejerna utifrån den ständiga kontrollen och vilket han snarare verkar vilja motarbeta).
I Sverige har vi fö en seriöst bra vård för fysiska sjuka barn. Tror det är ganska ovanligt att föräldrar inte får de utredningar och den hjälp åt sina barn som de behöver.
Inom psykiatrin är det säkert svårare i vissa avseenden, i synnerhet om barnen är utsatta för hot eller övergrepp hemma av en respekterad och polerad förälder som kan systemet och spelet.
Oavsett om O framkallat sjukdomen själv, hittat på hela skiten eller om det är äkta vara så dödar man inte sina barn. Om man inte är psykopat. Hur svårt kan det egentligen vara att förstå det?
Har sett att många spekulerar i termer av psykos. Med anamnes för psykossjuksom respektive psykopati skulle jag väga det sistnämnda tyngst. Inte ens Madsen räknas som psykotisk framför psykopatisk.