2018-06-24, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
De flesta faktiskt. Problemet är att Android är en öppen plattform, där man inte på telefon-nivå kan gå in och styra vilka telefoner som får använda en viss funktion, så det räcker att en enda telefon med exempelvis fingertrycksläsare inte är säker nog, för att man helt enkelt ska bli tvungen att låsa ute alla.

Nej, hittills finns mig veterligen ingen normal konsumentlur med Android som har lika avancerad och säker Touch ID, eller för den delen Face ID. Det finns de som har lika snabb eller t o m gnuttan snabbare, men ingen som har samma stenhårda och säkra hantering av de avlästa värdena. Detta har vad jag vet även varit uppe i media flera gånger de senaste åren.

Men du får gärna visa mig vilka normala Androidlurar som har samma säkerhetsnivå som iOS secure enclave etc ger, där inga sårbara data är okrypterade och aldrig ens lämnar luren, och inte ens Apple kan komma åt dem

Citat:
Just SSD är en kluven fråga. Apple har som regel "bättre" SSD i sin enhet, än en laptop från vilket annat PC märke som helst, till motsvarande prislapp. Men den är både mindre, sett till lagringsyta, och sett till antal chip, så även om prestandan är bra, är dess livslängd mer begränsad. Och det värsta i sammanhanget är väl kanske att det är väldigt få "PC" laptops som har SSD'n integrerad på moderkortet, så man inte kan på ett vettigt sätt uppgradera, eller byta ut den mot en likvärdig...
Apple är väldigt bra på att leverera produkter som är bra, så länge de fungerar. När de slutar fungera är det meningen att du ska gå och köpa en ny. Och helst ska de sluta fungera regelbundet. En enhet som är gjord för att vara tvungen att bytas ut efter 2-3 år, ska inte kosta de pengarna. Tyvärr här Apple bevisligen haft enormt inflytande på mobilmarknaden där deras affärsmodell närmast är normen i dag. Men på PC sidan har det inte fått fäste, och det är jag tacksam för.
Och skitdesign som en powerknapp integrerad i tangentbordets logik-kretsar, så att man inte ens kan starta datorn om tangentbordet av någon anledning slutar fungera, är bara dumt. De kunde precis lika gärna haft en dedikerad 2 trådars anslutning i tangentbordskontakten till powerknappen, så man var tvingen att döda just powerknappen för att datorn skulle bli omöjlig att starta... (och då hade man kunnat öppna chassit och starta den med en skruvmejsel, som i vilken "PC" baserad enhet som helst...) Det är bara dum design.

Vettiga synpunkter, och nedkorta så har jag rätt i sak när jag säger att det inte stämmer att man alltid får sämre äldre hårdvara/teknik om man köper Applegrejor.

Citat:
Jag vet inte vad som ska vara skrönan här. Apple har helt avsiktligt skruvat ned klockfrekvenser på sina lite äldre telefoner i takt med att deras hårdvara åldrats. Om det varit någon på en marknadsföringsavdelning som tänkt i banorna av att det kommer sälja fler nya telefoner, kommer vi ju aldrig få veta, den officiella förklaringen är att man gör det för att försämrad batteriprestanda inte ska få som konsekvens att telefonerna hänger sig, eller startar om, "oväntat". Man har gjort det åtminstone med så pass gamla modeller som iPhone 6, och uppåt, och vi pratar om ganska substantiella prestanda skillnader. I extremfallet för en iPhone 6, är normal maxfrekvens 1400MHz, medan den prestanda degraderade maxfrekvensen är 600MHz. Efter månader av gräsrotsväsen, och "class action" stämningar började samla kraft, gick Apple ut med en ny uppdatering som låter en dels se batteriets "hälsa", och stänga av den här begränsningen, samt började erbjuda, under ett år, billiga batteribyten. Så att man klockade ner telefoner är definitivt ingen skröna, och att man gjorde det åtminstone delvis för att dölja att man pressat telefonernas prestanda så hårt att man inte klarar av att bibehålla funktionaliteten under hela reklamationsrätten, är inte direkt en hemlighet. Det är ju därför man började erbjuda billiga batteribyten.

Skrönan är som nedan....

Citat:
Men snälla nån. Att Apple faktiskt gjort sina telefoner långsammare är konstaterade fakta, och något de själva bekräftat. Som sagt. Om man vill vara illvilllig och tro att det är för att sälja nya enheter till fanatiska kunder som bara måste ha deras nya telefon som ersättare, eller om det är för att dölja ett problem med hårdvarudesignen, som gör att enheterna får funktionsproblem långt innan det är ok att ha det, är fritt val. Jag tror väl egentligen mer på det senare. Men att de faktiskt sänkt prestanda på telefoner är ingen skröna.

Ingen har sagt att detta inte hänt, utan skrönan är när kreti o pleti bestämmer sig för att detta har Apple gjort med flit för att få folk att köpa deras nyare modeller. Den förklaring Apple givit är oändligt mycket seriösare och sakligare underbyggt, och därmed trovärdigare.

Dessutom ska man ha klart för sig att nedklockningen inte är permanent utan när denna funktion aktiveras, när systemet detekterar att batteriet tappat så pass i kapacitet, så sker nedklockning när detta behövs. Alltså inte konstant utan när luren ska göra tyngre saker som kan annars kan orsaka plötsliga avstängningar. Ligger lurens belastning på lättare saker så sker inte nedklockningen. Liknade sker även i våra datorer sedan länge. Felet Apple gjorde var att de inte var tillräckligt tydliga från början vilket gav vatten på kvarn hos folk som inte har särskilt bra kunskaper om dessa saker.

Citat:
I, exempelvis, en laptop, som man använder ett standardchip, med mjukvara i, som tillverkaren inte själv vill sälja som "reservdel", är det inte precis norm att man programmerar chippet så att det raderar sig själv om man försöker läsa ut en kopia av det, för att kunna programmera nya chip. Att behöva hålla på med begagnade PCB för att kunna få tag i ersättningskretsar, för att laga en enhet, är bara sjukt.

Tillverkare i alla branscher har i alla tider försökt hindra bl a piratkopiering, och att användare fingrar i saker de inte ska fingra med. Man har gjort detta på en rad mer eller mindre fantasifulla och smarta sätt. Kolla bara inom bilindustrin och chiptrimning. Sen kan man väl tycka vad man vill om det.

Citat:
Ett par byxor?
Jag håller med, Ett par tusen är inte 6-7000, men det är inte spikat till 2000 i heller.

Ja precis, tjoar man om ”ett par tusen” så ska det ju också handla om ca 2000kr och inte den flerdubbla..

Citat:
De tog livet av sig för att arbetsförhållandena var vidriga. Arbetsförhållandena var vidriga för att Apple, som alla andra, pressar kostnaderna och låter den som erbjuder sig att tillverka deras grejer billigast, göra det. Och, om minnet inte sviker, var det just Foxconns fabriker, dedikerade till tillverkning för Apple som var drabbade. Man har dock löst det. Man har satt upp nät så att man inte längre kan självmordshoppa...
Personlige hoppas jag att man även förbättrat arbetsförhållandena, men det har inte framgått.

Jodå, det har definitivt framgått att förhållandena blivit betydligt bättre, och att Apple jobbat hårt med att rätta till detta. Men arbetet med sådant blir aldrig klart, utan skall alltid pågå. Men det är inte särskilt svårt att hitta artiklar där det berättas om att Apple jobbat mycket med förbättringar för arbetarna och att kontrollera att det efterföljs.

Citat:
Attans tjatande. Det finns ett par Android telefoner med minst lika bra ansiktsigenkänning, och nästan alla har jämförbar fingertrycks-säkerhet. Det är inte hårdvarans kapacitet som gör att man inte erbjuder samma funktionalitet på android som man gör på iPhone. Det är helt enkelt för att inte banken ska aktivera fingeravtryck för alla telefoner med Android 7.0 eller nyare, och så köper någon en skit telefon från Kina, med en fingeravtrycksläsare som inte ser skillnad på min vänstra tumme, och en jordgubbe.
Eftersom iPhone är låst till ett väldigt begränsat antal olika hårdvaror, och mjukvaran till dessa är hårt inlåst, så kan man erbjuda funktionalitet som man helt enkelt inte vågar erbjuda på Android plattformen, trotts att merparten av alla telefoner är mer än säkra nog.

Nej, här hävdar jag att du helt enkelt har fel. Men överbevisa mig gärna....
2018-06-24, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dobbels
För desktop tycker åtminstone jag att 120hz är så gott som ett krav, och vad jag har förstått så hade OSX inte stöd för så hög bilduppdateringsfrekvens under en väldigt lång period men idag verkar det finnas stöd för det i operativsystemet (vilket är kanon!) även om de inbyggda skärmarna förmodligen inte klarar det. Bara att scrolla i forum eller Facebook-flödet är ju rentav plågsamt i 60Hz.

För film tycker jag däremot med om att 24 bilder/sek inte bör ersättas, åtminstone inte fullt ut. Dels för att fiction alldeles för sällan gör bra ifrån sig med högre bildfrekvens, men också för att man som filmskapare kan få stor effekt i att justera slutarvinkeln. Det möjliggör förstås inte allt, men man måste inte jämnt köra på 180° (1/48).

Är du säker på att du förstått detta korrekt? Fps är liksom inte detsamma som Hz i detta fall.

Här kan du förkovra dig lite mer och fylla ev luckor....

https://www.avadirect.com/blog/frame-rate-fps-vs-hz-refresh-rate/
2018-06-24, 19:19
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Alltså, jag vet en del Appletalibaner som faktiskt alltid köper det dyraste Apple har att erbjuda eftersom "dyrast är bäst oavsett mina behov och då måste dyraste Macen vara dubbelbra!".
Hela grejen med att köpa Mac är att visa att man har ”råd” att bränna pengar, vilket inte nödvändigtvis tyder på god ekonomi, utan snarare impulsivitet och ett omättligt köpsug. Sedan kan man ju som lågbegåvad iPhanboi intala sig att man ”inte har råd att köpa billigt”, och lura sig själv att PC-datorer och Androidtelefoner inte fungerar, eftersom dessa uppenbarligen befinner sig långt utanför ens egen trångsynta världsuppfattning.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
En gaminglaptop är inte en bra dator för alla användare. För mig som främst är skribent så är till exempel ett fett grafikkort slöseri med pengar medans en lätt och smidig dator med bra tangentbord snarare är en investering. Med detta sagt så finns det så klart massor av datorer som passar mina behov, inte bara Macbooks. Men en Acer Predator passar inte mina behov även om det objektivt är en betydligt bättre dator än min Air.
Ganska skrattretande sätt att använda omvänd iPhånism som icke-argument för speldatorn. Det är självfallet att en bättre dator kostar mer (förutom i Apples och diverse övriga efterblivna "premium" PC-tillverkares fall), och det är inte precis som att hårdvaran blir sämre eftersom datorn gör det. På det viset kan man inte påstå att en toppspecad Bögbook wannabe-HP 12” i7 med 32gb RAM för 25.000 kr är en sämre dator än en sketen 10" Celeron-Acer för 2.500 hos Rusta. Förstnämnda är sannerligen betydligt klumpigare, men absolut inte sämre på något objektivt eller subjektivt sätt över huvud taget.

Att sedan påstå att PC-speldatorn är värdelös eftersom Fagbook tydligen har bättre batteritid och skärm, då börjar man fundera på vad vederbörande tänkt att använda datorn till, eftersom just dessa faktorer är så viktiga. Med handen på stenhjärtat kan man bara konstatera att den enda anledning som finns kvar att köpa Mac, förutom "status" och grupptryck, är just estetik*, vilket gör att datorn ändå måste stationeras och därmed sabbar hela poängen.

*Märkligt att hela planeten inte var överbelamrad av dessa "estetiker" pre-iPhone...
2018-06-24, 19:20
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Jag har svårt att se att en speldator passar alla användare och det är därför det finns burkar för olika segment. För egen del känner jag mig inte allt för sugen på en ren spelburk förutom Xiaomis variant men även i det fallet är en MiBook Pro mer tilltalande eftersom jag gillar klassiska MacBook Pro.

Man kan kritisera Apple för mycket men Macen har aldrig varit avsedd för spel i första hand så att jämföra med sådana produkter blir lite besvärligt. OK, det finns vissa undantag på spelfronten på Macsidan men då talar vi snarast om vissa Performamodeller back in the days när "multimedia" var ordet för dagen.

Det man kan kritisera Apple för på den portabla sidan t.ex (men även stationära) är att hårdvaran saknar flexibilitet oavsett modell (DÄR har vi en specifik punkt som verkligen irriterar mig) eftersom företaget i all sin oerhörda visdom plockat bort de produkter som haft detta. Prisbilden på deras fastlimmade/lödda burkar är också tämligen tragisk och det beror på kombinationen av oflexibilitet och en kundkrets som uppenbarligen är väldigt lättimponerade. Den gamla käpphästen "stabilitet och pålitlighet" är begravd till förmån för "uppdatera, uppdatera, uppdatera".

I fallet speldatorer tenderar fokus att ligga på maximal prestanda vilket är viktigt för just det syftet men leder till kompromisser på andra områden, framförallt batteritid och värmeutveckling vilket i sig ställer höga krav på kylningen. Detta gör också att spelburken inte passar i alla segment och ja, lång batteritid är t.ex viktigt för en bärbar dator som används långa perioder på resande fot.

Apple säljer idag datorer som mest verkar avsedda för att användas på Starbucks ihop med en Latte. Prisbilden ger också en stark indikation ditåt eftersom innehållet inte är så värst mycket att skriva hem om (de senaste versionerna av operativet som fått iOS-design och allt värre inlåsning) gör inte saken bättre heller men fungerar naturligtvis i just den miljön. Tydligen är en Mac år 2018 en iEnhet med tangentbord.

Tidigare gick det att motivera en Mac av diverse olika skäl men jag kan inte se att dessa gäller dagens situation. OK, lång batteritid stämmer väl fortfarande men "batterilivslängd" är en parameter som är tämligen problematisk. Framförallt ser jag direkt hur livstiden för burken sjunker drastiskt om man verkligen börjar utnyttja batteritiden hos det fastlimmade batteriet. Hur går det om man kör burken på batteri ett antal timmar per dag och således ligger på 300 laddcykler på lika många dagar? Är det skrotningsdags när man når gränsen vilket man gör till slut? (Jag har vissa svårigheter att tänka mig god batterifunktion hos 2018 års MacBook Pro när man laddat den dagligen under två år eller längre.)

Det Apple har gjort med Macen gör att den är ytterst svårmotiverad idag jämfört med andra datorer och det beror inte på att det finns ett grundläggande "fel" med grundkonceptet utan snarare på att de medvetet "dummat ned" den. Problemet är att det mer och mer känns som att Macen verkligen ÄR "Lattedatorn" och att övriga krav fallit i glömska.

Således får man väl numera ställa frågan: "Besöker du Starbucks ofta?" när man behovsanalyserar ett datorköp eftersom det verkar vara där Apple gärna vill befinna sig. Söker man en dator för produktivitet (vilket var en god anledning att köpa en Mac) får man uppenbarligen leta på annat håll (såvida inte "uppdatera systemet" räknas som något av det mest produktiva man kan göra).

Det blir inte heller bättre när Apples fanskara upprepar ordet "premium" och försöker göra jämförelser med "Dacia" etc för där har vi verkligen iDioti, iGnorans och iMbecill i skön förening. Nej, mellan 1984-2014 approx köpte man en Mac eftersom den var en utmärkt lösning för hög datorproduktivitet och helt enkelt fick saker gjorda samtidigt som den var mycket bra att arbeta med. Framförallt med Mac OS X fram tills 10.6.8 låg också operativsystemet i fullständig toppklass. Något fjolligt, flummigt "premium" har jag inte betraktat Macen som tidigare utan helt enkelt en utmärkt, stabil och pålitlig dator.

Idag kan man stryka tidigare Mac-aspekter från listan då det numera verkar handla om:

1. Uppdateringar av systemet (pyssel som bryter mot Set & Forget som var Macens signum)
2. Begränsad livslängd (dags att köpa ny Mac när batteriet är dåligt och/eller "macOS" blivit för krävande så burken går långsamt efter att man tvångsuppdaterat vilket man tvingats göra eftersom program X och Y kräver det)
3. Priser som inte motsvarar innehållet i burken (priserna är anpassade efter iGnoranta iDioter som tror att en Apple-logga i sig ökar värdet på produkten oerhört och att man "får vad man betalar för" som om det vore en evig naturlag som kommer att gälla fram tills nästa istid).
4. Ytlighet såsom "premium", "status", "jag har råd" - alltså iGnoranta iDiotargument. Det är rena hånet mot Macen som tidigare var ett tecken på bildning (akademisk sådan) men där det idag istället bytts ut mot mainstream-egenskaper.
5. Tunna och lätta datorer för att passa när man dricker Latte hos Starbucks.
6. Macen som iEnhet - alltså iOS-design, begränsad mjukvara och en massa funktioner som förutsätter att man har en dylik enhet också (sedan Lion kom uppfattar jag att Apple främst lagt krutet på iOS-relaterade funktioner).

Det finns mer beräkningskraft i Macintosh Plus 68000 än det finns i hjärnan hos Mac-köparna 2018. "Det är en premiumdator" och liknande är ju totalt iNfantila argument. Det är ungefär som "premiumbil" (blir alltid misstänksam när jag hör det ordet för jag tenderar att översätta det med hög prislapp och låg pålitlighet med frekventa verkstadsbesök idag).

Jag väntar mig innovation, prestanda, hög pålitlighet, hög kvalitet på service/support och annat från en "premiumdator". Apple levererar inte detta idag.

Samma med deras iEnheter där fanskaran också är tämligen gullig (inte minst när de kallar övriga system för "skit" etc).
Jag kritiserar inget annat än det felaktiga påståendet att en dator med bättre hårdvara är sämre bara för den tar mer plats. Det är som att säga att iPhone X är sämre än iPhone 2G, eftersom iPhone X är klumpigare och har större skärm, eller varför inte mina egna LG V20 vs. C902 (även om jag faktiskt allt oftare vidarekopplar tegelstenen då jag inte orkar släpa runt skiten i fickorna dagarna i ända). Finns ingen logik eller substans i ett sådant argument överhuvudtaget.

Bättre batteritid kan jag ha förståelse för. Dock ställer jag mig ändå konfunderad till vilken iDiot som faktiskt brukar datorhelvetet i fem-sex timmar och inte har en tanke på att koppla in nätadaptern. Fast det är ju Applesekterister vi pratar om, så de där sista två minuterna batteritid gör säkert skillnad på liv och död så man inte missar "det där intressanta" i American Idol eller Melodifestivalen.

Mitt stora problem med Apple är att de blivit åt helvete för mainstream och dragit åt sig alldeles för många idioter, såsom Dide, kaxium och öronsus (samt bra många miljoner till). Tidigare kunde man mer likställa Appleanvändarna med Alfa Romeo-ägare; entusiastiska datoranvändare som inte var blyga för att dela med sig av deras verklighet, utan faktiskt medgav bristerna och skapade roliga debatter om dessa (vilket i sin tur framkallade intresse hos åhörarna). Den bilden är suddad sedan länge, idag sitter varenda hjärntvättat får till nollåtta med en Appleburk på närmsta café. Denna motbjudande mainstreamatmosfär återspeglar en solklar bild av att idioten bakom monitorn inte bryr sig ett dyft om varför datorer finns, eller hur/varför de fungerar (istället ligger fokus på att de fungerar, vilket i iDiotens värld tycks vara marknadsexklusivt för just Apple ). På samma sätt ogillar jag t ex elbilstillverkaren Tesla, vilket som företag är Apples diametrala motpol, men ändå sugit åt sig en kolossal mängd iDiotiska anhängare som bara hyllar och hyllar (och i sin sinnesfullkomliga iGnorans ofta jämför Tesla med Apple ).
Senast redigerad av avc 2018-06-24 kl. 19:31.
2018-06-24, 19:42
Medlem
Jag har en macbook Pro 15 2015 den med radeon m370X kortet. Den är exakt 3år gammal nu och fungerar perfekt för det jag gör. Surfar endast. Den har 700 ladd cyklar då jag använt den riktigt mycket under de här åren. Även batteriet hälsa är på 92% fortfarande. Helt sinnes sjukt grymt.

Jag har cash så jag skulle kunna köpa nya macbook pro 15 den som kostar runt 30K kontant men vad ska man göra med den som man har nu. Jag har aldrig fått problem med den. Den nya datorn med nya design är den mycket bättre än modellen innan, alltså den jag har. Tänker på skärm, ljud, tangent bord mm. Jag spelar aldrig, jag jobbar aldrig utan bara hobby surfar.

Hur mycket är en sån här dator värd idag den jag har
2018-06-24, 19:48
Medlem
Dobbelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Är du säker på att du förstått detta korrekt? Fps är liksom inte detsamma som Hz i detta fall.
Ja, jag är helt med på noterna vad skillnaderna innebär och ser absolut ingen som helst anledning att läsa något i länken du hänvisar till. Ska man peka med hela handen kännetecknas frekvens i form av "Hertz" oftast svephastigheten på bildvisaren, dvs antalet fält (om vi ska prata CRT-språk). Skulle du visa upp en film i 24Hz så skulle du få enormt mycket flimmer, vilket också är skälet till att film har sedan 20-talet visats upp i 48Hz eller mer på biograf (med tvåbladsslutare). Det innebär naturligtvis inte att materialet är skjutet i 48 bilder per sekund, utan att varje bildruta visas två gånger för att förhindra flimmer.

Med andra ord används rena frekvensbregrepp i regel för att indikera flimmernivån på den faktiska bildvisaren och inte antalet lagrade/återgivna bildrutor, men eftersom man med en dator, i traditionellt användande (t.ex. i en webbläsare), jobbar med statisk grafik som uppdateras i realtid fungerar det faktiskt också att prata om bilduppdateringsfrekvensen i form av Hertz, åtminstone i detta avseende. Detta för att det slutgiltiga resultatet du ser är en kombination av grafikkortet, operativsystem, bildskärm och mjukvarumässig konfiguration.

...Frågor på det?
2018-06-24, 21:33
Medlem
Citat:
Fast, det där stämmer inte heller, att de hela tiden går sönder.
Samma människor som dödar högar med Apple "ladd sladdar" till sina telefoner (de vet inte ens att det är en fullt fungerande usb sladd för annan anslutning...) har aldrig haft problem med varken hörlurskablage, eller vanliga USB kablage så vitt jag vet, men självklart varierar erfarenheterna. Inte alla dödar kablar på löpande band.

Citat:
Kikar man på seriösa workstations på PC-sidan så är även dessa rejält mycket dyrare än ”vardagsPC” på elektronikladorna. Därför är det synnerligen korkat att sitta och jämföra priset mellan en egensnickrad ”lekdator” och en fabriksbyggd proffsdator för yrkesanvändare, oavsett om det sen handlar om Apple eller Win-dator.

Jag har många gånger bett folk styrka de eviga påståendena om att man ”får en dubbelt så bra dator för halva priset” om man köper en Win istället för en Mac. Men jag kan inte minnas en enda gång där någon faktiskt lyckats styrka detta eller andra liknande eviga påståenden. De kommer oftast dragande med en ”lekdator” som ser ut som ett tivoli på rymmen, väger betydligt mer, har sämre batteritid, sämre skärm på ett eller flera områden, större etc etc. Men den har bättre grafikkort och klarar spel bättre. Men hur många seriösa yrkesfolk vill sitta med ett sådant tivoli på sin arbetsplats, eller bland annat folk på viktiga möten, eller på flyget eller.... Ja du fattar...
Mitt argument var snarast att prisbilden blir mer elelr mindre densamma oavsett vems namn som står på hårdvaran. Visst, jag skulle aldrig köpa en "workstation" från Apple, eller Dell, utan bygga den själv, och jag SKULLE spara några kronor på det. Men halva priset, om jag faktiskt använder workstation kvalite på grejerna, är inte realistiskt. Kan man snickra ihop motsvarande prestanda, till betydligt lägre pris? Visst, men det är inte enbart prestanda man köper, när man köper en workstation vs en kontors / hemma dator. Det finns en anledning till att (exempelvis) ett workstation moderkort kostar som, eller mer, än ett "super, extra allt" spelmoderkort, trots att det har "färre" funktioner, och "sämre prestanda". (typ, ingen överklockning, stöd endast för långsammare minnen osv.)
Det är inte ovanligt med moderkort i 4-6Kkr klassen, som är väldigt basalt utrustade. Så väljer man bort (exempelvis) Supermicro's moderkort, och kör ett "billigt" spelmoderkort, och väljer ett 1080 i stället för ett Quadro, Vanliga DDR4 i stället för ECC RAM... Visst kan man göra "samma prestanda" till (mycket) lägre pris, men det är inte "motsvarande system" längre i heller...

Citat:
Jag känner till liknande scenario från bilvärlden där reparation etc nekats och det blev ett jäkla liv. Men man nekade för att aktuell bilmodell var så ny att man inte ens fått full ordning på reservdelshanteringen och utbildning etc för de som skulle hantera dessa ärenden. Surt och inte alls bra, men så är tyvärr verkligheten ibland.
Missförstå mig rätt. Jag anser att det är för jävligt att man säljer en produkt, utan att kunna lagerföra reservdelar till den. Fordonsindustrin här hemma har jag för mig att det finns ganska strikta lagkrav på att reservdelar ska kunna garanteras, från lanseringsdatum, och ett antal år framåt. Att Apple inte kan, men egentligen vill, laga en produkt gör det inte bättre, eller sämre. Men man bråkar om fel saker, när man säger att Apple är elaka. De är inkompetenta. (I just det här fallet. Jag har massor av åsikter där Apple's design är antingen inkompetent, eller avsiktligt dum. Men i det här fallet är jag helt övertygad om att Apples olika påståenden varit sanningsenliga. De har helt enkelt inte kunnat laga enheten för att de inte har delarna, och att ingen har löst det är en fullständig katastrof.)

Citat:
Jag har pysslat med datorer sen 80talet ungefär, egna datorer har gått via ett par Amiga 500, en Amiga 3000, och därefter en stationär Win som jag byggde själv, och sen byggde om några gånger.
Ok. Liiite avundsjuk är jag. Min väg gick via C64, 128, till 386, och därefter A1200. Sen tillbaka tilll x86, via 486, P5, och dual P5. Därifrån har det varit mängder med diverser, begagnade P3'or, överklockade dual Celerons, P4 Xeon burkar, osv. Den första faktiskt nya datorn jag ägt är den jag skriver på nu... En 2500K. Men där jag är lite avis... Jag har aldrig haft någon "stationär" Amiga. Och de är så in i h-vete dyra, så det kommer inte bli något. Min A1200, är kraftfullare än vilken 2-3000 som helst utan accelerator, och de flesta A4000, med sin 68030 @ 56MHz & 64 MB RAM. Och jag plockar fram den vart tredje år för att köra ett par WHDload spel via HDMI på plattskärmen... Så en större investering för en stationär blir det inget med.

Citat:
Man kan ju undra hur viktigt det egentligen är med 120fps i praktiken? Då vi i alla tider t ex glott på film med 24-30fps utan att spy ner oss. Att det för en i sammanhanget extremt liten nischad marknad och användare kan vara viktigt, är inte desamma som att det är nåt som är avgörande viktigt för alla normala datoranvändare.
Fast det där är inte en riktigt rättvis jämförelse. 24-30 FPS fungerar utmärkt på TV för att det är exceptionellt jämn FPS. När det börjar svaja rundor upp och ned, för att man belastar spelmotorn osv, så är det inte gångbart längre. Det är en betydligt trevligare upplevelse att spela samma spel på PC med högre FPS, än konsol, med låst, låg FPS. Sen spelar jag inte "competitive" FPS (Bah, skit term, som används till allt.) så jag är inte så beroende av FPS. (Se?) Det närmaste jag kommer är rollspel med Elderscrolls och Fallout, typ.

Citat:
Nej, hittills finns mig veterligen ingen normal konsumentlur med Android som har lika avancerad och säker Touch ID, eller för den delen Face ID. Det finns de som har lika snabb eller t o m gnuttan snabbare, men ingen som har samma stenhårda och säkra hantering av de avlästa värdena. Detta har vad jag vet även varit uppe i media flera gånger de senaste åren.
Google kräver säker kryptering end to end, från fingertrycks sensor till mjukvara, sedan Android 6.0. Problemet är som sagt att bara för att Google kräver något, betyder det inte att alla följer det.

Citat:
Den förklaring Apple givit är oändligt mycket seriösare och sakligare underbyggt, och därmed trovärdigare.
Seriösare vet jag inte. Som sagt, jag lutar åt att Apples officiella uttalande är det mest sanningsenliga, men att man utan att berätta för användare att man kraftigt försämrar prestandan genom att förhindra att CPU'n klockar upp sig, för att man har underdimensionerat batteriet, och det därför slits ut i förtid, är inte ok. Hade man från början gjort vad man gör i nuläget, erbjuder alla som har problemet fria, eller billiga batteribyten, och öppet sagt att "vi har det här problemet. För att du inte ska drabbas riktigt negativt av det här, har vår nya uppdatering en funktion som håller koll på batteriet, och om det börjar spöka, meddelar användaren, samt begränsar klockfrekvensen" så hade jag inte haft några problem med det. Men att göra det i bakgrunden, utan att meddela användarna, är fult.

Citat:
Dessutom ska man ha klart för sig att nedklockningen inte är permanent utan när denna funktion aktiveras, när systemet detekterar att batteriet tappat så pass i kapacitet, så sker nedklockning när detta behövs. Alltså inte konstant utan när luren ska göra tyngre saker som kan annars kan orsaka plötsliga avstängningar. Ligger lurens belastning på lättare saker så sker inte nedklockningen. Liknade sker även i våra datorer sedan länge. Felet Apple gjorde var att de inte var tillräckligt tydliga från början vilket gav vatten på kvarn hos folk som inte har särskilt bra kunskaper om dessa saker.
Det är inte fråga om en nedklockning. CPU'er och GPU'er i dag har "sparläge" där de går i låg frekvens, och kan utföra basala funktioner, för telefoner exempelvis allt som förknippas med telefonerandet, men inte nödvändigtvis presterar som förväntat på Youtube, Facebook, och spel. För dessa mer krävande funktioner klockar man upp CPU'n, och det är det här man stänger av, helt, eller delvis, baserat på vad mjukvaran tycker om ens batteri. Och Apple var inte bara "inte tillräckligt tydliga", man gjorde det här för att man insåg man hade ett problem, men det fanns inte med i patch / uppgraderingens information överhuvudtaget. Och i första läget när folk började diskutera det, nekade Apple rakt av.

Citat:
Tillverkare i alla branscher har i alla tider försökt hindra bl a piratkopiering, och att användare fingrar i saker de inte ska fingra med.
Fast det är inte fråga om piratkopiering. Det är fråga om en reservdel som Apple inte vill tillhandahålla, speciellt inte till tredjepartsverkstäder.

Nej, här hävdar jag att du helt enkelt har fel. Men överbevisa mig gärna....[/quote]Visst. Som sagt så är kravet på end to end kryptering uttalat sedan Android 6. Så alla mobiler sedan dess, från vilken mainstream leverantör som helst har motsvarande säkerhet. Det finns en artikel här, men eftersom den är två år gammal funkar inte alla länkarna, och självklart är den som är viktigast, PDF filen från Google med specifikationerna, är en av dem som inte funkar...
2018-06-24, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Det öronsus påstår är att en speldator inte är "en bra dator för alla andra användare". Detta är ett helt sanslöst dåligt skitargument som inte ens biter på de sinnesslöaste iMbecillerna av alla. Blir speldatorn en sämre dator "för alla andra användare" eftersom man inte kan komplettera med en riktig skärm vid sidan, och eftersom det finns vägguttag att tillgå när strömmen tar slut, vilket man ändå behöver använda för att överhuvudtaget ta med sig datorn från första början? Det enda användningsområde jag kan se att bög-Macen är duglig till, bildbehandling, kräver ändå att hålla datorn stationär om man skall uppnå någon sorts ro och harmoni i arbetet.

Alternativt måste det vara den helt överlägsna hårdvaran och allsidigheten som gör en speldator värdelös. I wonder...
Det skulle kunna vara att andra köpare, har andra värderingar. Stor, tung, RGB, är definitivt inte "features" någon som köper en Mac vill ha. Fan, jag skulle som sagt aldrig köpa en Apple, och JAG vill inte ha en laptop som kräver kärra för att transportera, och har RGB allt möjligt...

Citat:
Vad jollrar du i? Här har du ett exempel på en hyfsad spelburk som kostar hälften så mycket som valfri pisspecad 08-Bögbook som iDioterna inte verkar lyfta ett ögonbryn för att köpa. Det handlar inte om att dessa datorer är superduperpremiumburkar för elitdeluxeh@xx0rz, utan att Crapple är efter på området. Men när Apple gör något måste det ju iofs vara rätt, så jag antar att framtiden med VR och allt döljer stillbilder i 128k...
Jag antar att du är för upptagen av att spy galla på alla macanvändare, för att försöka ta till dig sammanhang, men vad jag jollrar om, är att Apple mycket hellre säljer många dyra enheter, än ett fåtal, och jag har inte sagt något om vad en spel-laptop ska, eller bör kosta. En Macbook Pro är en mycket smartare försäljningsprodukt, än en MacGamer Pro, till samma pris, eftersom marknaden för lätta laptoppar med hyfsad prestanda, godtagbar grafik, i en vettig formfaktor, och massor av batteritid, är mycket större än för en "gaming" produkt en entusiast skulle känna var motiverad att betala motsvarande pengar för.

Citat:
Förstnämnda är sannerligen betydligt klumpigare, men absolut inte sämre på något objektivt eller subjektivt sätt över huvud taget.
Fast om jag nu är ute efter en liten, lätt, laptop, med god batteritid, så är, både objektivt, och subjektivt, speldatorn, sämre.

Citat:
Att sedan påstå att PC-speldatorn är värdelös eftersom Fagbook tydligen har bättre batteritid och skärm, då börjar man fundera på vad vederbörande tänkt att använda datorn till, eftersom just dessa faktorer är så viktiga.
Dels tror jag inte någon påstått att speldatorn blir värdelös, och dels verkar det rimligt att en användare som värderar portabilitet högt, tänker använda, och eventuellt rent av arbeta med, den, på resande fot. Om det sedan är på pendlingståget till och från jobb 45 minuter bort, eller 6 timmar om dagen i föreläsningssalarnas åhörarbänkar på universitetet, är kanske inte speciellt viktigt. Det finns helt enkelt fler värden än "uberfet spel-laptop", att ta i betraktande.

Citat:
Jag kritiserar inget annat än det felaktiga påståendet att en dator med bättre hårdvara är sämre bara för den tar mer plats.
Fast... Om kravet är just att den ska ta mindre plats, så är den ju just det. Sämre. Den kan vara flera gånger snabbare, men fortfarande helt omöjlig att använda, till ett specifikt uppdrag, för att den inte får plats. Det är ju att ställa det på sin spets, mer realistiskt är att man behöver en 1.något kilos maskin med 4 timmars batteritid, som man kan ha med sig överallt utan att känna att den belastar en, i stället för min budget Acer laptop, som väger mer än det dubbla, och kräver en dedikerad väska för transport. I min värld är fortfarande en Macbook sämre än min Acer, för att den är hårdare bunden till Apples infrastruktur än min Acer är till Microsofts, min frihet som användare är viktigare för mig, så jag väljer att bära runt på en dedikerad väska, men andra prioriterar annorlunda. Större skärm, bättre kylning, snabbare CPU, mer SSD osv, är inte alltid självklart bra.

Citat:
Det är som att säga att iPhone X är sämre än iPhone 2G, eftersom iPhone X är klumpigare och har större skärm, eller varför inte mina egna LG V20 vs. C902 (även om jag faktiskt allt oftare vidarekopplar tegelstenen då jag inte orkar släpa runt skiten i fickorna dagarna i ända). Finns ingen logik eller substans i ett sådant argument överhuvudtaget.
Finns massor av logik i ett sådant argument, och jag skulle förstå det till hundra procent. Jag skulle vilja köpa en 4-5" flaggskepps telefon, men det finns inte för att alla ska ha dessa 6+ tum stora skärmar. I mitt fall överväger prestandaspecifikationerna i slutändan, och jag blir tvingad till att ta en större telefon, men om jag kunde offra 10% av alla specs, och få en Oneplus 6-, som var 4" stor, och 2mm tjockare (För batteritiden. Krymper man telefonen men inte är villig att offra mer än 10% batteritid får den helt enkelt bli tjockare...) så hade jag köpt den till samma pris som en vanlig OnePlus 6. Men jag har varit så upprörd över storleken på alla telefoner att jag sitter kvar på min Nokia N9... Blir ny lur i sommar av nödtvång, men hade jag kunnat låta bli...
2018-06-25, 11:36
Medlem
avcs avatar
Citat:
Det skulle kunna vara att andra köpare, har andra värderingar. Stor, tung, RGB, är definitivt inte "features" någon som köper en Mac vill ha. Fan, jag skulle som sagt aldrig köpa en Apple, och JAG vill inte ha en laptop som kräver kärra för att transportera, och har RGB allt möjligt...

Fast om jag nu är ute efter en liten, lätt, laptop, med god batteritid, så är, både objektivt, och subjektivt, speldatorn, sämre.

Fast... Om kravet är just att den ska ta mindre plats, så är den ju just det. Sämre. Den kan vara flera gånger snabbare, men fortfarande helt omöjlig att använda, till ett specifikt uppdrag, för att den inte får plats. Det är ju att ställa det på sin spets, mer realistiskt är att man behöver en 1.något kilos maskin med 4 timmars batteritid, som man kan ha med sig överallt utan att känna att den belastar en, i stället för min budget Acer laptop, som väger mer än det dubbla, och kräver en dedikerad väska för transport. I min värld är fortfarande en Macbook sämre än min Acer, för att den är hårdare bunden till Apples infrastruktur än min Acer är till Microsofts, min frihet som användare är viktigare för mig, så jag väljer att bära runt på en dedikerad väska, men andra prioriterar annorlunda. Större skärm, bättre kylning, snabbare CPU, mer SSD osv, är inte alltid självklart bra.
Spelar fortfarande ingen roll. Faktum är, att ett rackskåp till megaserver ÄR bättre än en sketen blinglaptop, eftersom prestanda som uteslutande faktor avgör hur bra en dator är. Vad du har för subjektiva preferenser är totalt ointressant, eftersom ditt subjektiva missförstånd inte rår på en objektiv verklighet.

Man kan alltså inte påstå att en dator är "bättre" för att den är snyggare, har större skärm, högre byggkvalitet, kraftigare högtalare, dyrare pris eller dylika parallella samtalsämnen. Prestanda är det enda mått som finns på en dators duglighet, punkt.

Citat:
Finns massor av logik i ett sådant argument, och jag skulle förstå det till hundra procent. Jag skulle vilja köpa en 4-5" flaggskepps telefon, men det finns inte för att alla ska ha dessa 6+ tum stora skärmar. I mitt fall överväger prestandaspecifikationerna i slutändan, och jag blir tvingad till att ta en större telefon, men om jag kunde offra 10% av alla specs, och få en Oneplus 6-, som var 4" stor, och 2mm tjockare (För batteritiden. Krymper man telefonen men inte är villig att offra mer än 10% batteritid får den helt enkelt bli tjockare...) så hade jag köpt den till samma pris som en vanlig OnePlus 6. Men jag har varit så upprörd över storleken på alla telefoner att jag sitter kvar på min Nokia N9... Blir ny lur i sommar av nödtvång, men hade jag kunnat låta bli...
Nej, det finns absolut ingen logik i dina missförstånd. Inte ens om du har två telefoner i två olika storlekar med exakt samma hårdvara och prestanda, kan du säga att en av dem är bättre. Smidigare, ja, men inte bättre. Den generella massan kommer säkerligen köpa den större modellen, men det gör inte den mindre sämre iallafall.

Citat:
Jag antar att du är för upptagen av att spy galla på alla macanvändare, för att försöka ta till dig sammanhang, men vad jag jollrar om, är att Apple mycket hellre säljer många dyra enheter, än ett fåtal, och jag har inte sagt något om vad en spel-laptop ska, eller bör kosta. En Macbook Pro är en mycket smartare försäljningsprodukt, än en MacGamer Pro, till samma pris, eftersom marknaden för lätta laptoppar med hyfsad prestanda, godtagbar grafik, i en vettig formfaktor, och massor av batteritid, är mycket större än för en "gaming" produkt en entusiast skulle känna var motiverad att betala motsvarande pengar för.
Du verkar tämligen vinglig i dina resonemang här. Du skriver om entusiaster som spenderar 30k för att få laptops med 120hz-skärm, och att denna skara användare är försvinnande få. Så då måste jag ju bevisa att du är felinformerad, och att Crapple mycket väl kan inkludera 120hz i åtminstone dubbla priset av PC:n, men ändå inte gör det. Du verkar ta väldigt illa upp av att 60hz till dubbla priset av 120hz får Apple att framstå som efterblivet.
2018-06-25, 17:58
Medlem
Citat:
Jag kritiserar inget annat än det felaktiga påståendet att en dator med bättre hårdvara är sämre bara för den tar mer plats. Det är som att säga att iPhone X är sämre än iPhone 2G, eftersom iPhone X är klumpigare och har större skärm, eller varför inte mina egna LG V20 vs. C902 (även om jag faktiskt allt oftare vidarekopplar tegelstenen då jag inte orkar släpa runt skiten i fickorna dagarna i ända). Finns ingen logik eller substans i ett sådant argument överhuvudtaget.

Bättre batteritid kan jag ha förståelse för. Dock ställer jag mig ändå konfunderad till vilken iDiot som faktiskt brukar datorhelvetet i fem-sex timmar och inte har en tanke på att koppla in nätadaptern. Fast det är ju Applesekterister vi pratar om, så de där sista två minuterna batteritid gör säkert skillnad på liv och död så man inte missar "det där intressanta" i American Idol eller Melodifestivalen.

Mitt stora problem med Apple är att de blivit åt helvete för mainstream och dragit åt sig alldeles för många idioter, såsom Dide, kaxium och öronsus (samt bra många miljoner till). Tidigare kunde man mer likställa Appleanvändarna med Alfa Romeo-ägare; entusiastiska datoranvändare som inte var blyga för att dela med sig av deras verklighet, utan faktiskt medgav bristerna och skapade roliga debatter om dessa (vilket i sin tur framkallade intresse hos åhörarna). Den bilden är suddad sedan länge, idag sitter varenda hjärntvättat får till nollåtta med en Appleburk på närmsta café. Denna motbjudande mainstreamatmosfär återspeglar en solklar bild av att idioten bakom monitorn inte bryr sig ett dyft om varför datorer finns, eller hur/varför de fungerar (istället ligger fokus på att de fungerar, vilket i iDiotens värld tycks vara marknadsexklusivt för just Apple ). På samma sätt ogillar jag t ex elbilstillverkaren Tesla, vilket som företag är Apples diametrala motpol, men ändå sugit åt sig en kolossal mängd iDiotiska anhängare som bara hyllar och hyllar (och i sin sinnesfullkomliga iGnorans ofta jämför Tesla med Apple ).

Jag håller helt med om detta och får ju även tillägga att det är självfallet ANTILOGISKT att hävda att dator A är en "sämre" dator än B p.g.a "högre vikt".

Då är vi dock inne på ett område som iDioter har svårt att hantera, nämligen skillnaden mellan:

1. Den bästa produkten.
2. Den bästa produkten för det egna behovet.

Mycket av debatterna kring Apple åker av banan p.g.a en oförmåga att hålla isär dessa två begrepp. Även om mitt egna behov skulle uppfyllas av en VIC20 blir det ändå inte marknadens bästa dator. Däremot är det vanligt bland diverse iGnoranta att insistera på att dessa två begrepp är "ett och samma" - d.v.s att det finns en koppling mellan "marknadens bästa produkt" samt "den bästa produkten för det egna behovet". Den kopplingen kan man inte göra. Det KAN vara så att man faktiskt valt "marknadens bästa dator" (objektivt mätt och allt) och att dess egenskaper sammanfaller med det egna behovet men det gör det ändå inte rätt att koppla ihop de två.

Det är tämligen uppenbart att den bästa datorn (nu bortser vi från preferenser och personliga behov utan tittar på datorn som ett isolerat objekt) är burken med högst prestanda, hög pålitlighet och stabilitet samt ger mätbara fördelar. Förutom rena prestandamätningar kan man även mäta sådant som tangentbordet (mäta skrivhastigheten hos olika försökspersoner och jämföra). Skärmens kvalitet kan mätas etc. I praktiken bäst hårdvara och så får man naturligtvis ställa krav på mjukvaran men där är stabilitet viktigt. Man kan även mäta hur burken hanterar hård belastning (kylning etc) vilket faller inom stabilitet och pålitlighet.

Om man använder hjärnan och förstår skillnaden på "bästa produkten" samt "bästa produkten för det egna behovet" är det inga problem att inse att dator A är den bästa DATORN men att det kan finnas olika personliga behov som trots det gör att dator B passar just dessa bättre.

Jag håller också helt med om Apples ändrade demografi och ja, det där fenomenet irriterar jag mig mycket på. Jag har kört Macen sedan det var en dator för akademiker medan mainstream utgjordes av en Compaq Presario med Windows 3.11 eller 95, alternativt en IBM Aptiva för att inte tala om Packard Bell Legend, alla köpta hos OnOff. Mot dessa tröskverk till datorer stod då Macen plus diverse andra burkar. Amigan var också mycket bra på sin tid (har Amiga OS 4.1 i UAE här).

Idag är det dock sorgligt uppenbart att Apple tillverkar datorer för den iGnoranta Starbucksmassan som tror att det är "premium" och försöker komma med alla möjliga argument - det ena mer iGnorant än det andra. Det är likadant med iPhone, fortfarande lyser intelligenta argument med sin frånvaro men å andra sidan ligger en slik sak här och tja, det är ju inte direkt så att jag kan se några direkta situationer där jag skulle kunna rekommendera den. "Marknadens bästa enhet" som dess förespråkare brukar älta i tid och evighet är för mig ett litet tröskverk och saker som går enkelt att utföra med andra enheter och datorer blir väldigt.... krångliga med den. Men det är klart, varför göra det enkelt när man kan sätta upp artificiella begränsningar i systemet (helt enkelt strypa det)?

När det gäller batteritider kan jag för egen del se att det är bra när man använder datorn på resande fot MEN det är ju inte en Apple-unik egenskap utan snarare något som gäller generellt i just dessa fall. Man behöver inte åtta timmars batteritid på burken när man sitter på Starbucks som Apple-köparna av idag brukar göra.

Slutligen måste jag säga att när iDioterna drar sin vanliga vals 1A: "Det bara fungerar!" brister jag ut i gapskratt idag. Inget får mig att skratta lika mycket. Ja, det där argumentet hade en riktighet ett antal år innan iDioten ens visste vad Mac var för något men då talar jag snarare om MS-DOS, ISA-bussar, jumprar på expansionskort, IRQ-konflikter, frigöra 16KB konventionellt minne etc. Det är många år sedan.

Hör upp iDioter: Det är 2018, inte 1992 eller något. Konkurrerande produkter BARA FUNGERAR idag också. Jag skulle t.o.m säga att de FUNGERAR BÄTTRE med tanke på att Apple idag handlar om påtvingande uppgraderingar (där rök det där gamla slitna "det bara fungerar") och artificiella begränsningar.

Apple är idag en tämligen strulig historia, åtminstone om man INTE är en iDiot eftersom man hela tiden tvingas sitta och lösa olika problem orsakade av uppdateringar eller olika begränsningar där devisen verkar vara "Gör det enkla svårt".

Jag har varit stor förespråkare av Macen tidigare men idag har det tyvärr blivit en dator som landat i samma träsk som Compaq Presario och varje gång jag hör ordet "premium" knyter jag nävarna i fickan.

Likaså när alla ytliga antilogiska argument serveras vilket man ser tydligt i denna tråd men även borta i mobildelen. Inte minst är beskrivningarna av Android där mycket underhållande, uppenbarligen allt för svårt för iDioter. Undrar om inte Apan Ola skulle ha större framgång med en Androidenhet än gemene iDiot som tydligen råkar ut för alla möjliga problem...

Mina Androidenheter bara går och går och ja, DE BARA FUNGERAR!

Inte bara det, om man får tro iDioterna har jag alltid fått guldexemplar just eftersom det BARA FUNGERAR när det tydligen är standard att Android kraschar hela tiden, ger 10 timmars standbytid för att inte tala om att "apparna är så dåliga".

Edit: Nu när det tydligen är så att Apples demografi nått en ny nivå (den var lägre än Glocalnet innan men nu är den snarare lägre än en dator med 785 malwares) kan man verkligen säga att "Där Apple finns 2018 finner vi även iGnorans, iDioti, mentala problem, defekta hjärnor och allt insvept i en tjock dimma av iDumhet som gör att man närmast tappar hoppet om mänskligheten, dels börjar överväga eutanasiprogram och dels börjar undra om inte ett antal atombomber kanske kunde bli en liten snabbfix på problemen?".

Compaq Presario hade många iGnoranta kunder back in the days men Apple har helt klart satt en helt ny standard på området. Ingen bra standard utan snarare en som gör att man skulle kunna bli extremt folkfientlig för att inte tala om ytterst negativt till den genetiskt defekta, underlägsna iRasen - i princip nödvändigt att finna den specifika gen som leder till att man får mentala defekter som kan leda till diverse olämpliga konsekvenser såsom miljöförstöring, röstande på destruktiva partier, öppet stöd för destruktiva produkter och företag etc och sedan inleda ett omfattande korrektionsprogram, antingen genom att genmanipulera eller rent av abortera.

Jag satte helt enkelt andan i halsen över "köpa MBP för 30K för jag surfar bara" då det är en sådan tjock dimma av iGnorans och iDioti att det är surrealistiskt.
Senast redigerad av Mobiltelefon 2018-06-25 kl. 18:48.
2018-06-25, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sugadaddy.
Jag har en macbook Pro 15 2015 den med radeon m370X kortet. Den är exakt 3år gammal nu och fungerar perfekt för det jag gör. Surfar endast. Den har 700 ladd cyklar då jag använt den riktigt mycket under de här åren. Även batteriet hälsa är på 92% fortfarande. Helt sinnes sjukt grymt.

Jag har cash så jag skulle kunna köpa nya macbook pro 15 den som kostar runt 30K kontant men vad ska man göra med den som man har nu. Jag har aldrig fått problem med den. Den nya datorn med nya design är den mycket bättre än modellen innan, alltså den jag har. Tänker på skärm, ljud, tangent bord mm. Jag spelar aldrig, jag jobbar aldrig utan bara hobby surfar.

Låt mig se, du funderar på en MBP för 30K med användningsområdet "surfar endast"?

Det är ju så man nästan tror att du trollar lite men du kanske är helt seriös med detta?

I ditt fall föreslår jag att du kör vidare på din befintliga burk då det vore totalt huvudlöst att sälja den till förmån för en ny med detta användningsområdet.

Normalt köper man MBPs av den kalibern för mer krävande bruk, surfar man endast och ABSOLUT SKALL HA EN MAC är en Air fullt tillräcklig. Men det är klart, detta är väl de heliga, välsignade känslorna som spelar in...

Bilden skall naturligtvis kompletteras av ytterst starka, intellektuella argument à la "vissa köper en BMW" och liknande.

Själv skall jag köpa en 4K-TV till min Funai VHS från 1992, har hört att det ger bättre bild. MediaMarkt hade en Sony för 20K, måste vara ett perfekt val....

Edit: Om Apples nya demografi verkligen anser att det är rimligt att köpa en "surfdator" för 30K "för att jag har pengarna" är det mer än en skruv lös någonstans. Sådan iGnorans är svårslagen.

Är man så känslostyrd att logiken kortsluts helt och hållet får man nog försöka ta två steg bakåt och trots allt tänka några extra gånger. Tidigare köpte man en Mac för att man hade tänkt efter och vägrade mainstream men den tiden får anses vara totalt förbi nu.

Det är ju dags för lite närmare analys av hjärnfunktionen hos Apple-fansen när de kommer fram till sådana halsbrytande slutsatser som "jag surfar bara så jag skall nog köpa den nya 15-tummaren för 30K....".

Förlåt men jag har fortfarande lite svårt att smälta att det verkligen går att komma fram till en sådan slutsats.

Å andra sidan är det som med TV-apparater där iGnorant iDioti föreskriver en modell för 20-30K utan att man har vare sig ljudsystem eller källmaterial i en kvalitet som gör att man kan utnyttja den potentiella prestandan. Det är lika sjukt som att köpa ett fint HiFi-system och sedan mata det med fonografrullar och 64 Kbit/s-MP3 rippade från kassettband med en bandare köpt på Clas Ohlsson.

Uppenbarligen finns det människor som har samma problem som en dator med buggar i programvaran (det kan leda till att man får svaret C från datorn när det borde varit A). I princip är det ju så man nästan börjar fundera på om inte ett nytt eutanasiprogram är motiverat när man tänker på vilka antilogiska slutsatser som tydligen kan formuleras i en hjärna där det tydligen skett ett svårt fel i informationsbehandlingen.

Logiskt tänkande (om det inte blivit fel i systemet) är:

Enkel användning=Enkel dator (t.ex surfa)

Krävande användning=Avancerad dator

Spel=Speldator

Fram tills den dagen kommer när man kan lösa fel i människans hjärna genom att programmera om den (alltså byta ut den uppenbart defekta programvaran som gör att man kan komma fram till att det enkla surfbehovet löses med en 30K-burk eller att den bästa bilen för att köra 1 km till ICA är en BMW 7-serie) är det nog så att eutanasi kan komma att utgöra ett alternativ som får övervägas.

Om en dator lider av problem åtgärdar man dessa (reparation av hårdvara, formatera om disken, installera fräscht system) och uppenbarligen behövs liknande åtgärder i de fallen hjärnan gått på semester och stängt kontoret.

Känslor i all ära men det finns gränser. Är man så djupt förälskad i ett företag som Apple-fansen verkar vara idag kan man visserligen säga att det är lite smågulligt på ett sätt men samtidigt blir det som ett ytterst destruktivt förhållande för det går verkligen inte att säga att känslorna är besvarade. Det är svårt att inte krevera över alla dessa förklaringar om hur kärleksfulla Apple är, att allting är för användarnas bästa, att Apple är den personliga integritetens främsta försvarare (ja, med tanke på deras övriga agerande så är ju detta något man verkligen litar på... lite kritiskt tänkande är bra ibland) och att allting är ett enda stort gulligull hela tiden.

Men det är klart, DET BARA FUNGERAR!! LOL!!!

Bra också att Apple "följer marknaden" med sina nya fastlimmade/lödda burkar. Jag som tidigare fått höra av fanskaran att Apple istället "leder marknaden". Men det är klart, man får vända kappan efter Apple-vinden (inte minst när det gäller att avfärda funktion X och sedan försvara den efter att Apple infört den).
Senast redigerad av Mobiltelefon 2018-06-25 kl. 19:05.
2018-06-25, 19:35
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugadaddy.

Tja, runt 10.000-15.000 kr lär du få för den, men i ditt läge när du inte använder den till några tyngre grejer så skulle jag behållt den till dess att den dör, typ. Det är en bra maskin som hänger med ett bra tag till, personligen skulle jag inte lägga pengarna på en ny MBP, men det är ju upp till dig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in