Citat:
De flesta faktiskt. Problemet är att Android är en öppen plattform, där man inte på telefon-nivå kan gå in och styra vilka telefoner som får använda en viss funktion, så det räcker att en enda telefon med exempelvis fingertrycksläsare inte är säker nog, för att man helt enkelt ska bli tvungen att låsa ute alla.
Nej, hittills finns mig veterligen ingen normal konsumentlur med Android som har lika avancerad och säker Touch ID, eller för den delen Face ID. Det finns de som har lika snabb eller t o m gnuttan snabbare, men ingen som har samma stenhårda och säkra hantering av de avlästa värdena. Detta har vad jag vet även varit uppe i media flera gånger de senaste åren.
Men du får gärna visa mig vilka normala Androidlurar som har samma säkerhetsnivå som iOS secure enclave etc ger, där inga sårbara data är okrypterade och aldrig ens lämnar luren, och inte ens Apple kan komma åt dem
Citat:
Just SSD är en kluven fråga. Apple har som regel "bättre" SSD i sin enhet, än en laptop från vilket annat PC märke som helst, till motsvarande prislapp. Men den är både mindre, sett till lagringsyta, och sett till antal chip, så även om prestandan är bra, är dess livslängd mer begränsad. Och det värsta i sammanhanget är väl kanske att det är väldigt få "PC" laptops som har SSD'n integrerad på moderkortet, så man inte kan på ett vettigt sätt uppgradera, eller byta ut den mot en likvärdig...
Apple är väldigt bra på att leverera produkter som är bra, så länge de fungerar. När de slutar fungera är det meningen att du ska gå och köpa en ny. Och helst ska de sluta fungera regelbundet. En enhet som är gjord för att vara tvungen att bytas ut efter 2-3 år, ska inte kosta de pengarna. Tyvärr här Apple bevisligen haft enormt inflytande på mobilmarknaden där deras affärsmodell närmast är normen i dag. Men på PC sidan har det inte fått fäste, och det är jag tacksam för.
Och skitdesign som en powerknapp integrerad i tangentbordets logik-kretsar, så att man inte ens kan starta datorn om tangentbordet av någon anledning slutar fungera, är bara dumt. De kunde precis lika gärna haft en dedikerad 2 trådars anslutning i tangentbordskontakten till powerknappen, så man var tvingen att döda just powerknappen för att datorn skulle bli omöjlig att starta... (och då hade man kunnat öppna chassit och starta den med en skruvmejsel, som i vilken "PC" baserad enhet som helst...) Det är bara dum design.
Apple är väldigt bra på att leverera produkter som är bra, så länge de fungerar. När de slutar fungera är det meningen att du ska gå och köpa en ny. Och helst ska de sluta fungera regelbundet. En enhet som är gjord för att vara tvungen att bytas ut efter 2-3 år, ska inte kosta de pengarna. Tyvärr här Apple bevisligen haft enormt inflytande på mobilmarknaden där deras affärsmodell närmast är normen i dag. Men på PC sidan har det inte fått fäste, och det är jag tacksam för.
Och skitdesign som en powerknapp integrerad i tangentbordets logik-kretsar, så att man inte ens kan starta datorn om tangentbordet av någon anledning slutar fungera, är bara dumt. De kunde precis lika gärna haft en dedikerad 2 trådars anslutning i tangentbordskontakten till powerknappen, så man var tvingen att döda just powerknappen för att datorn skulle bli omöjlig att starta... (och då hade man kunnat öppna chassit och starta den med en skruvmejsel, som i vilken "PC" baserad enhet som helst...) Det är bara dum design.
Vettiga synpunkter, och nedkorta så har jag rätt i sak när jag säger att det inte stämmer att man alltid får sämre äldre hårdvara/teknik om man köper Applegrejor.
Citat:
Jag vet inte vad som ska vara skrönan här. Apple har helt avsiktligt skruvat ned klockfrekvenser på sina lite äldre telefoner i takt med att deras hårdvara åldrats. Om det varit någon på en marknadsföringsavdelning som tänkt i banorna av att det kommer sälja fler nya telefoner, kommer vi ju aldrig få veta, den officiella förklaringen är att man gör det för att försämrad batteriprestanda inte ska få som konsekvens att telefonerna hänger sig, eller startar om, "oväntat". Man har gjort det åtminstone med så pass gamla modeller som iPhone 6, och uppåt, och vi pratar om ganska substantiella prestanda skillnader. I extremfallet för en iPhone 6, är normal maxfrekvens 1400MHz, medan den prestanda degraderade maxfrekvensen är 600MHz. Efter månader av gräsrotsväsen, och "class action" stämningar började samla kraft, gick Apple ut med en ny uppdatering som låter en dels se batteriets "hälsa", och stänga av den här begränsningen, samt började erbjuda, under ett år, billiga batteribyten. Så att man klockade ner telefoner är definitivt ingen skröna, och att man gjorde det åtminstone delvis för att dölja att man pressat telefonernas prestanda så hårt att man inte klarar av att bibehålla funktionaliteten under hela reklamationsrätten, är inte direkt en hemlighet. Det är ju därför man började erbjuda billiga batteribyten.
Skrönan är som nedan....
Citat:
Men snälla nån. Att Apple faktiskt gjort sina telefoner långsammare är konstaterade fakta, och något de själva bekräftat. Som sagt. Om man vill vara illvilllig och tro att det är för att sälja nya enheter till fanatiska kunder som bara måste ha deras nya telefon som ersättare, eller om det är för att dölja ett problem med hårdvarudesignen, som gör att enheterna får funktionsproblem långt innan det är ok att ha det, är fritt val. Jag tror väl egentligen mer på det senare. Men att de faktiskt sänkt prestanda på telefoner är ingen skröna.
Ingen har sagt att detta inte hänt, utan skrönan är när kreti o pleti bestämmer sig för att detta har Apple gjort med flit för att få folk att köpa deras nyare modeller. Den förklaring Apple givit är oändligt mycket seriösare och sakligare underbyggt, och därmed trovärdigare.
Dessutom ska man ha klart för sig att nedklockningen inte är permanent utan när denna funktion aktiveras, när systemet detekterar att batteriet tappat så pass i kapacitet, så sker nedklockning när detta behövs. Alltså inte konstant utan när luren ska göra tyngre saker som kan annars kan orsaka plötsliga avstängningar. Ligger lurens belastning på lättare saker så sker inte nedklockningen. Liknade sker även i våra datorer sedan länge. Felet Apple gjorde var att de inte var tillräckligt tydliga från början vilket gav vatten på kvarn hos folk som inte har särskilt bra kunskaper om dessa saker.
Citat:
I, exempelvis, en laptop, som man använder ett standardchip, med mjukvara i, som tillverkaren inte själv vill sälja som "reservdel", är det inte precis norm att man programmerar chippet så att det raderar sig själv om man försöker läsa ut en kopia av det, för att kunna programmera nya chip. Att behöva hålla på med begagnade PCB för att kunna få tag i ersättningskretsar, för att laga en enhet, är bara sjukt.
Tillverkare i alla branscher har i alla tider försökt hindra bl a piratkopiering, och att användare fingrar i saker de inte ska fingra med. Man har gjort detta på en rad mer eller mindre fantasifulla och smarta sätt. Kolla bara inom bilindustrin och chiptrimning. Sen kan man väl tycka vad man vill om det.
Citat:
Ja precis, tjoar man om ”ett par tusen” så ska det ju också handla om ca 2000kr och inte den flerdubbla..
Citat:
De tog livet av sig för att arbetsförhållandena var vidriga. Arbetsförhållandena var vidriga för att Apple, som alla andra, pressar kostnaderna och låter den som erbjuder sig att tillverka deras grejer billigast, göra det. Och, om minnet inte sviker, var det just Foxconns fabriker, dedikerade till tillverkning för Apple som var drabbade. Man har dock löst det. Man har satt upp nät så att man inte längre kan självmordshoppa...
Personlige hoppas jag att man även förbättrat arbetsförhållandena, men det har inte framgått.
Personlige hoppas jag att man även förbättrat arbetsförhållandena, men det har inte framgått.
Jodå, det har definitivt framgått att förhållandena blivit betydligt bättre, och att Apple jobbat hårt med att rätta till detta. Men arbetet med sådant blir aldrig klart, utan skall alltid pågå. Men det är inte särskilt svårt att hitta artiklar där det berättas om att Apple jobbat mycket med förbättringar för arbetarna och att kontrollera att det efterföljs.
Citat:
Attans tjatande. Det finns ett par Android telefoner med minst lika bra ansiktsigenkänning, och nästan alla har jämförbar fingertrycks-säkerhet. Det är inte hårdvarans kapacitet som gör att man inte erbjuder samma funktionalitet på android som man gör på iPhone. Det är helt enkelt för att inte banken ska aktivera fingeravtryck för alla telefoner med Android 7.0 eller nyare, och så köper någon en skit telefon från Kina, med en fingeravtrycksläsare som inte ser skillnad på min vänstra tumme, och en jordgubbe.
Eftersom iPhone är låst till ett väldigt begränsat antal olika hårdvaror, och mjukvaran till dessa är hårt inlåst, så kan man erbjuda funktionalitet som man helt enkelt inte vågar erbjuda på Android plattformen, trotts att merparten av alla telefoner är mer än säkra nog.
Eftersom iPhone är låst till ett väldigt begränsat antal olika hårdvaror, och mjukvaran till dessa är hårt inlåst, så kan man erbjuda funktionalitet som man helt enkelt inte vågar erbjuda på Android plattformen, trotts att merparten av alla telefoner är mer än säkra nog.
Nej, här hävdar jag att du helt enkelt har fel. Men överbevisa mig gärna....
). På samma sätt ogillar jag t ex elbilstillverkaren Tesla, vilket som företag är Apples diametrala motpol, men ändå sugit åt sig en kolossal mängd iDiotiska anhängare som bara hyllar och hyllar (och i sin sinnesfullkomliga iGnorans ofta jämför Tesla med Apple
).