Citat:
Nej det råder ingen koncensus kring huruvida SSRI ökar självmordsrisken i sig eller ej.
Hade gjort det hade det inte funnits en sådan debatt inom läkarkåren begriper du väll (sök på Läkartidningen så får du se)?
Och fortfarande är det ju så att depression är långt mer självmordsframkallande än SSRI så det blir lite "sila mygg men slukar kameler" över ditt resonemang.
Citat:
SSRIs självaste mekanism är ur ett psykoterapeutiskt plan att avtrubba känslorna, som man sett i nya studier där bland annat psilocybin är diamteralt motsatt i sin verkningmekanism som en 5HT2-A agonist och renderar konfrontation av obehagliga känslor.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0028390817306391
This suggests fundamental differences in these treatments’ therapeutic actions, with SSRIs mitigating negative emotions and psilocybin allowing patients to confront and work through them. Based on the present results, we propose that psilocybin with psychological support is a treatment approach that potentially revives emotional responsiveness in depression, enabling patients to reconnect with their emotions.
Anekdoterna om att SSRI gör en till en känslomässig grönsak stämmer därefter, och är inte så konstigt ifall de renderar i en ökad generell suicidalitet bortom 25 års strecket.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0028390817306391
This suggests fundamental differences in these treatments’ therapeutic actions, with SSRIs mitigating negative emotions and psilocybin allowing patients to confront and work through them. Based on the present results, we propose that psilocybin with psychological support is a treatment approach that potentially revives emotional responsiveness in depression, enabling patients to reconnect with their emotions.
Anekdoterna om att SSRI gör en till en känslomässig grönsak stämmer därefter, och är inte så konstigt ifall de renderar i en ökad generell suicidalitet bortom 25 års strecket.
En vanlig biverkning av SSRI är minskad libido. Om detta beror på en utslätat känsloliv vet jag inte riktigt men det finns många vittnesmål om det.
Förmodligen är det priset man får betala för att bli kvitt depressionen.
Visst kan det vara skönt att ett starkt känsloliv men vid depression dominerar de mörka tankarna över de positiva upplevelserna vilket inte är så kul för att underdriva grovt.
SSRI är för övrigt en långt mer utforskad läkemedelsgrupp än psilocybin och just psilocybin har en förmåga att bygga en snabb tolerans vilket inte är så bra vid långsiktig behandling. https://sv.wikipedia.org/wiki/Psilocybin
Citat:
2. Jo, det baseras på subjektiva bedömningar. Finns inga medicinska tester för depression förutom " intervjuer ".
Jag har aldrig hävdat att depression inte bygger på subjektiva bedömningar (anamnes), men det gör många somatiska diagnoser också i varierande grad.
Hjärnan är ju trots allt det mest outforskade organet vi har i kroppen och därför kommer det dröja länge innan biomarkörer kan användas inom psykdiagnostiken.
Citat:
Ifall man ens ber den offentliga vården om att göra en differential-diagnos då blir man avfärdad som en hypokondriker för att idioterna är såpass insnöade i sin systematisering och att etiologin ligger i skallen. *Privat vård är ett undantag.
Som säg bör. Sjukvården ska arbeta evidensbaserat och det innebär att utredningarna blir systematiska och lite "fyrkantiga" och att man ska dra den enklaste slutsatsen (https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv).
Om en person har sveda när h-n pinkar och urinstickan visar på hög halt av nitrit, leukocyter och erytrocyter och urinen har en på hög koncentration av tarmbakterier efter odling, ja då är den rimliga slutsatsen att personen har drabbats av urinvägsinfektion (UVI) och behandlingen blir då antibiotika (om jag minns rätt gör man även en resistensbestämning under själva utredningen).
Om symptomen ändå kvarstår efter antibiotikabehandlingen så får man gå vidare med utredningen och hitta andra orsaker till symptomen.
Citat:
Ja, en stor del av diagnoserna är baserade på symptom som renderar i att man visar icke-sanktionerade beteenden i den kulturen man är i, t.ex.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Trotssyndrom
Det kännetecknas av ett mönster av negativistiskt, fientligt och trotsigt beteende
Detta är en såkallad " diagnos " där man argumenterar, uppvisar självkritik, och ses som någonting som skall behandlas.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Trotssyndrom
Det kännetecknas av ett mönster av negativistiskt, fientligt och trotsigt beteende
Detta är en såkallad " diagnos " där man argumenterar, uppvisar självkritik, och ses som någonting som skall behandlas.
Trotssyndrom är ingen sjukdom utan en personlighetsstörning vars beteende skapar problem med omgivningen.
Tvärtom mot vad du skriver så är inte trotssyndrom tecken på självkritik utan istället så skuldbelägger ungjäveln sin omgivning för sina egna misstag eller tarvliga beteende.
Trotssyndrom tenderar sen att utvecklas till antisocial personlighetsstörning i vuxen ålder och det är nog ingen mänsklig kultur som accepterar ett sådant beteende.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Antisocial_personlighetsstörning
Citat:
ADHD, SCT, ADD är liknande skeva diagnoser som har sin yttersta roll och diagnostiska kriterier i att man inte sitter och lyssnar tillräckligt i klassrummen som barn.
Fidget or squirm a great deal
Talk nonstop
Dash around, touching or playing with anything and everything in sight
Have trouble sitting still during dinner, school, doing homework, and story time
Be constantly in motion
Have difficulty performing quiet tasks or activities
Be impatient
Blurt out inappropriate comments, show their emotions without restraint, and act without regard for consequences
Have difficulty waiting for things they want or waiting their turn in games
Often interrupt conversations or others' activities Kommentarerna är överflödiga, då man märker att det handlar om att utröna vad som är socialt accepterat respektive inte.
Fidget or squirm a great deal
Talk nonstop
Dash around, touching or playing with anything and everything in sight
Have trouble sitting still during dinner, school, doing homework, and story time
Be constantly in motion
Have difficulty performing quiet tasks or activities
Be impatient
Blurt out inappropriate comments, show their emotions without restraint, and act without regard for consequences
Have difficulty waiting for things they want or waiting their turn in games
Often interrupt conversations or others' activities Kommentarerna är överflödiga, då man märker att det handlar om att utröna vad som är socialt accepterat respektive inte.
Koncentrationssvårigheter är bara ett kriterium för ADHD, SCT, ADD.
Andra kriterier är bristande närtidsminne, motivationssvårigheter, impulsivitet, usla exekutiva funktioner, över- eller underaktivitet o.s.v.
Konsekvenserna av dessa mentala tillkortakommanden yttrar sig genom att ungen inte följer lärarens instruktioner, stör andra, skiter i skolarbetet o.s.v..
Lösningen då är inte att försöka acceptera barnets (eller den vuxna individens) beteende utan istället sätta personen på utredning och senare ev. behandling så att den individen förhoppningsvis kan prestera på en nivå som krävs av samhället.
Det hjälper inte individen ett endaste dugg att normalisera beteenden som i grunden bygger på patologiska problem!
Citat:
Cross-cultural psychiatry är just ett tvärvetenskapligt fält som ifrågasätter validiteten av diagnoserna som har sin bakgrund i västvärlden i jämförelse mot övriga världen, just på grund av olika kulturer och sociala koder.
Jag har för dåliga kunskaper om "korskulturell psykiatri" för att uttala mig om.
Rent spontant är jag dock ganska skeptisk mot s.k. tvärvetenskaper.
Citat:
Ja, jo jag vet hur diagnosticeringen går till, vilket är det jag kritiserar.
Förstår inte vad du försvarar här riktigt.
Förstår inte vad du försvarar här riktigt.
Ok. Vad syftar du på här?
Citat:
Får känslan av att du generellt sett har en retorik som är lik de flesta sossar som skall klistra en etikett när de blir sura, och onyanserat avfärdar mina forskningsartiklar jag presenterade.
(Vart är dina forskningsartiklar förresten?*)
" Kapitalist ", " rasist ", " islamofob " etc*.
I detta fallet är jag en "antipsykiatriker" för att jag kritiserar psykiatrin.
I din värld existerar bara två världar;
Either you are with us, or against us.
Aja, asså om du är såpass indoktrinerad och onyanserad så får du väl vara det och simma runt i din polariserade ankdamm
(Vart är dina forskningsartiklar förresten?*)
" Kapitalist ", " rasist ", " islamofob " etc*.
I detta fallet är jag en "antipsykiatriker" för att jag kritiserar psykiatrin.
I din värld existerar bara två världar;
Either you are with us, or against us.
Aja, asså om du är såpass indoktrinerad och onyanserad så får du väl vara det och simma runt i din polariserade ankdamm
Det är skillnad på att framföra befogad och konstruktiv kritik respektive ren smutskastning baserat på ideologi, religion eller bara rent personligt agg.
Du ska absolut inte tro att du framför någon nyanserad kritik utan du tillhör extremfalangen och då blir mitt svar till dig därefter eftersom jag i regel inte gillar extremister och extremismen i det här fallet drabbar psykiskt utsatta människor samt deras anhöriga och det tycker jag inte om.
Senast redigerad av Lasbond3000 2018-06-15 kl. 21:45.
Senast redigerad av Lasbond3000 2018-06-15 kl. 21:45.