Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-12-02, 12:10
  #1
Avstängd
Rupert_Giless avatar
Vart står ni i frågan? Är psykisk sjukdom ö.h.t. en sjukdom eller endast en kategori dit man förpassar allt tänkande och betéende som avviker från normen i någon större utsträckning? Är det bara en produkt av det modernistiska samhället där man ska föra statistik på allt och kategorisera och klassifiera.

Jag kan inte så mycket om ämnet men jag finner det jäkligt intressant och skulle gärna se en debatt. Hittade föresten en lustig text på hogdalen.biz om DAMP:

Det här är Evil i Hallonbergen. Han har DAMP. Det är hans föräldrar väldigt glada för. Innan de fick veta att Evil har DAMP trodde de att Evils högst asociala beteende var deras fel. Eller samhällets. Nu vet de att Evil har en hjärnskada som särskilt drabbar fattiga barn som haft en torftig intellektuell uppväxt i förorter utan fritidsgårdar. Som tur är finns det bot. När Evil gjort för många hyss får han amfetamin av barnpsykologen. Det gör att Evil nästan verkar normal så när som på lite tics. Hans annars så oroliga motorik blir plötsligt synnerligen metodisk, och Evil kan tillbringa timmar i snickarboa med att skruva isär radioapparater i jättesmå delar eller sortera pappas porrtidningar i kronologisk ordning. Han kommer antagligen att bli användbar inom produktionen när han blir lite äldre. Själv bryr han sig inte. Vilken skit som helst får duga. Fotvårdsbiträde, plåtslagare, väktare, busschaufför, snabbköpskassörska. För ett arbete kan vara tråkigt, slitsamt, meningslöst, otacksamt och………alldeles underbart Åtminstone kan det upplevas så på lite håll, av den som inte är så efterfrågad.


Finns ju även en bok om DAMP som ska vara riktigt bra:
http://www.symposion.se/books/old/hjarnspo.html




Att vara fri som fågeln och göra som man vill
Som Pippi Långstrump kan man va, som en Samba i April
Och Lasse måste inte få uniform för att bli man
Han kan sätta sig bland blommorna som tjuren Ferdinand
Och om expertisen gnäller då om Damp och MBD
Om några år så har dom fel så-
Skit i det!


- Stefan Sundström
Citera
2006-12-02, 13:46
  #2
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag tror att biologi och miljö ofta samverkar till det som kallas psykisk sjukdom. Tycker det verkar som om knepiga uppväxtförhållanden sakta driver hjärnan mot kemisk oballans, vilket kan resultera i t ex schizofreni.
Tror också att depression utlöses av ett felaktigt inlärt sätt att hantera den "normala" nedstämdhet som kan följa av olika livshändelser eller av årstidernas växlingar. Jag utesluter dock inte att medicin är bra som del av behandlingen av psykiska sjukdomar.

Vad gäller de neuropsykiatriska diagnoserna är jag skeptiskt till mycket som sägs och skrivs. Tror att skolan och samhället i sin ständiga förbättringsiver har tvingat fram någon sorts enkel förklaring på varför vissa personer envisas med att inte vara bra i skolan eller med att bete sig asocialt.
Är grymt trött på att träffa ex-missbrukare som entusiastiskt förklarar att de egentligen bara självmedicinerat sin ADHD och egentligen aldrig haft några sociala problem. Att deras föräldrar och barn också torskat på knark förklaras med att de förmodligen också har ADHD. Det är en idiotsäker förklaringsmodell som inte går att motbevisa, men som däremot gör att man slipper fundera särskilt mycket på vad som egentligen gått (och försätter gå) fel. Lärare, förläldrar och handläggaren på soc blir nöjda.

Koncentrationssvårigheter kan man få på många olika sätt. Har själv en rätt trasslig bakgrund och spenderade hela min barndom med att vara "på min vakt" (det fanns anledningar!). Hör alltid vad alla säger i ett rum och funderar på om de pratar om mig, eller om det de säger innebär att jag behöver agera på något vis. Jag gör tre saker åt gången eftersom jag i grund och botten är för skraj för att lägga något åt sidan. Hade världens problem med att ta körkort eftersom jag hela tiden under körlektionerna funderade på vad bilskolläraren tänkte just nu. Kunde inte släppa det och tänka på körningen. Funderar på allt samtidigt. Så funkar jag.

Ge mig en neuropsykiatrisk testning och jag har garanterat ADHD. Och det är medfött förstås...ingens fel!
Citera
2006-12-02, 13:57
  #3
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rupert_Giles
Vart står ni i frågan? Är psykisk sjukdom ö.h.t. en sjukdom eller endast en kategori dit man förpassar allt tänkande och betéende som avviker från normen i någon större utsträckning? Är det bara en produkt av det modernistiska samhället där man ska föra statistik på allt och kategorisera och klassifiera.
KLart det är en sjukdom, och bör hanteras därefter...

HÄr kan du läsa på lite lätt...

http://www.flashback.org/showpost.p...99&postcount=5


här är hela tråden...

http://www.flashback.org/showthread...99#post4358599
Citera
2006-12-02, 14:36
  #4
Medlem
loungepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rupert_Giles
Vart står ni i frågan? Är psykisk sjukdom ö.h.t. en sjukdom eller endast en kategori dit man förpassar allt tänkande och betéende som avviker från normen i någon större utsträckning? Är det bara en produkt av det modernistiska samhället där man ska föra statistik på allt och kategorisera och klassifiera.

Jag kan inte så mycket om ämnet men jag finner det jäkligt intressant och skulle gärna se en debatt. Hittade föresten en lustig text på hogdalen.biz om DAMP:

Det här är Evil i Hallonbergen. Han har DAMP. Det är hans föräldrar väldigt glada för. Innan de fick veta att Evil har DAMP trodde de att Evils högst asociala beteende var deras fel. Eller samhällets. Nu vet de att Evil har en hjärnskada som särskilt drabbar fattiga barn som haft en torftig intellektuell uppväxt i förorter utan fritidsgårdar. Som tur är finns det bot. När Evil gjort för många hyss får han amfetamin av barnpsykologen. Det gör att Evil nästan verkar normal så när som på lite tics. Hans annars så oroliga motorik blir plötsligt synnerligen metodisk, och Evil kan tillbringa timmar i snickarboa med att skruva isär radioapparater i jättesmå delar eller sortera pappas porrtidningar i kronologisk ordning. Han kommer antagligen att bli användbar inom produktionen när han blir lite äldre. Själv bryr han sig inte. Vilken skit som helst får duga. Fotvårdsbiträde, plåtslagare, väktare, busschaufför, snabbköpskassörska. För ett arbete kan vara tråkigt, slitsamt, meningslöst, otacksamt och………alldeles underbart Åtminstone kan det upplevas så på lite håll, av den som inte är så efterfrågad.

Finns ju även en bok om DAMP som ska vara riktigt bra:
http://www.symposion.se/books/old/hjarnspo.html

Att vara fri som fågeln och göra som man vill
Som Pippi Långstrump kan man va, som en Samba i April
Och Lasse måste inte få uniform för att bli man
Han kan sätta sig bland blommorna som tjuren Ferdinand
Och om expertisen gnäller då om Damp och MBD
Om några år så har dom fel så-
Skit i det!


- Stefan Sundström
Om Du vill ha en debatt i ämnet bör Du hitta bättre källor än en trubadur och en barnsligt formulerad historia. Där kan Du dessutom läsa på lite så blir det enklare att ställa relevanta frågor som inte dragits i detta forum upprepade gånger.

http://www.attention-riks.se/site/
föreningen för personer med neuropsykiatriska problem

http://en.wikipedia.org/wiki/Adhd
Wikipedia är kanske inte den mest vederhäftiga källan men där kan Du få en snabb överblick vad gäller diagnoskriterier och länkar för att läsa seriös argumentation för och emot.

http://www.kmr.nu/
Kommittén för mänskliga rättigheter är en organisation dom startats och finansieras av scientologkyrkan. De har under lång tid varit en av de starksate drivkrafterna bakom anitpsykiatrin. De går bla ut med pressmedelande till höger och vänster och lyckas ibland få in det i en tidning som inte vet deras agenda. En del av de osakliga rgument man finner i inlägg har sitt ursprung där.

Jag är själv läkare i psykiatrin. Således är jag dels partisk, dels insatt i hur psykiatrisk vård går till väga. Dessutom har jag till skillnad från många andra debattörer träffat personer med ex akut psykos, som knappt överlevt ett suicidförsök etc. Fråga gärna om Du vill veta.

Det finns massor som skulle behöva förbättras med psykiatrin, både vad gäller diagnostik och vad gäller behandling. Men antipsykiatrin är mestadels ute och cyklar.
Citera
2006-12-02, 15:11
  #5
Avstängd
Rupert_Giless avatar
Haha, textstyckena var inte tänkta som källor. Jag sökte på antipsykiatri men fick bara en träff, forumet är så stort att det är svårt att leta igenom manuellt. Tack för länkarna, ska kolla in det.

Jag vill bara veta, inget annat. Allt jag hört om psykiatrin är från vänner som suttit på psyket och de har inte mycket positivt att säga om psykiatrin. Fast det kanske är för att de inte är psykiskt störda ö.h.t. och egentligen inte har något där att göra.
Citera
2006-12-02, 15:35
  #6
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rupert_Giles
Haha, textstyckena var inte tänkta som källor. Jag sökte på antipsykiatri men fick bara en träff, forumet är så stort att det är svårt att leta igenom manuellt. Tack för länkarna, ska kolla in det.

Jag vill bara veta, inget annat. Allt jag hört om psykiatrin är från vänner som suttit på psyket och de har inte mycket positivt att säga om psykiatrin. Fast det kanske är för att de inte är psykiskt störda ö.h.t. och egentligen inte har något där att göra.
det säger majoriteten som är där...
Citera
2006-12-02, 15:46
  #7
Medlem
Viveqas avatar
Har du träffat någon utav dessa personer som varit inlagda på psyket när de var så att säga i det skick som fick dem inlagda där?
Citera
2006-12-02, 21:55
  #8
Medlem
zodiackillers avatar
Vi har haft några diskussioner som berört antipsykiatri och psykiatri tidigare. Tex. följande:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=374246

http://www.flashback.org/showthread.php?t=337157

http://www.flashback.org/showthread.php?t=241869

Hoppas de ger dig trevlig läsning! Du får gärna posta kommentarer om det är något du vill tillägga.

daktaa soda
Citera
2006-12-04, 23:59
  #9
Avstängd
Rupert_Giless avatar
Tack för länktipsen, ska kolla in dem. Imorrn.


Citat:
Ursprungligen postat av Viveqa
Har du träffat någon utav dessa personer som varit inlagda på psyket när de var så att säga i det skick som fick dem inlagda där?

En utav dem. Hon var dålig men inte så dålig. När hon kom in dit och såg folk som stog och stirrade in i en vägg flera timmar i sträck, kastade mat på folk och aldrig pratade om något annat om Johnny Depp så blev ju reaktionen "Öööh, eh? Om jag stannar här länge så blir jag nog galen på riktigt".
Citera
2006-12-05, 02:37
  #10
Medlem
loungepuppys avatar
Den psykiatriska vården lide rpå många ställen av en slags platsproblem. Man är tvungen att blanda personer med högst olika problem.

Ex kan en person med depression efter suicidförsök hamna i rummet bredvid en person med psykos.

Det är inte alls bra och jag tror många upplever detta som en av nackdelarna med att vara inlagd.

Alternativet skulle vara mindre avdelningar (<10 st) med mer matchat klientel och specialkompetent personal. Dessutom en mindre sjukhusaktig miljö. ungefär som man försökt göra krisboende för personer med nydebuterad psykos.

Inlagd i heldygnsvård skall man bara var då det verkligen krävs.
Citera
2012-04-13, 21:22
  #11
Medlem
börsvalps avatar
Ok då sparkar jag liv i denna tråd. Jag ställer mig mycket skeptisk till ifall så kallade mentala sjukdomar såsom ADHD eller Schitzofreni verkligen existerar.

Man kategoriserar människor som beter sig på ett sätt som anses icke önskevärt och så sätter man en sjukdomsstämpel på dem. Ett beteende är inte en sjukdom, lika lite som ett hus är en häst.

En annan kritik jag har är att på många håll i världen så kan man spärra in människor mot sin vilja utan någon som helst rättslig prövning, detta är inte bra. Man kastar inte människor i fängelse utan domstolsbeslut, människor blir inspärrade mot sin vilja baserat på godtyckliga utlåtanden från dessa psykiatriker.

Slutligen vill jag rekommendera att ni läser Thomas Szasz inlägg i dessa debatter, han är nog världens främsta personer inom anti-psykiatri.
http://www.szasz.com/
Citera
2012-04-13, 21:35
  #12
Medlem
Redoxreaktions avatar
Håller med TS och börsvalp. Kolla på vändorna kring Thomas Quick/Sture Bergwall och de så kallade experternas inkompetenta för att inte säga brottsliga agerande i det fallet. Märk också det faktum att psykiatrins definition av normalitet aldrig någonsin har avvikit från den stora massans definition av normalitet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback