Citat:
Ursprungligen postat av
JustZlatan
Oj oj oj vad AfS-företrädare skämmer ut sig på Twitter efter förlustmatchen mot Tyskland. Kasselfjant m.fl skyller nederlaget mot Tyskland på Durmaz. Ingen normal människa med en normal hjärna kan i sin vildaste fantasi skylla en förlustmatch på en inbytt spelare. Endast för att han inte ser svensk ut, enligt AfS standard på svenskhet, är det hans fel att Sverige förlorade. Det är helt patetiskt att bevittna vuxna människor hålla på så här. Vuxna människor som vill ta sig in i riksdagen. Så här har aldrig SD hållit på. Det var helt rätt beslut att sparka ut dessa mongolider ur partiet. AfS = Alternativ för Sparkade.
Det var ett bottennapp från AfS. Finns inga bevis för att etniskt ursprung var orsaken att Durmaz eller Sverige spelade dåligt. Det bästa fotbollslandslaget genom historien är det rasblandade svartskallelaget Brasilien. Betyder inte att mångfald är orsaken till deras resultat, men finns o andra sidan inga bevis för att homogenitet gör att lag spelar bättre.
Janne Andersson har den rätta hållningen i det här, ur intervju med public service-journalist:
Citat:
-Jag har en fråga om mångfald. Det här laget är ju mindre blandat när det kommer till spelarnas ursprung mot tidigare både när det gäller landslag och hur resten av Fotbollssverige ser ut. Vad beror det på?
– Ja, det beror ju på att vi har tagit ut de spelare som vi anser har bäst chans att prestera så bra som möjligt. Var deras föräldrar kommer ifrån eller vilket deras ursprung är, är ingenting jag värderar. Jag värderar deras egenskaper. Jag gör inte skillnad på människor, svarade han.
Vad är alternativet till detta: att vägra ta ut spelare som inte ser nordiska ut?
Vill AfS ha fler än det röstantal SvP fick 2014 kan man inte göra bort sig såhär. Sen identifierar även jag mig förstås mer med ett etniskt homogent svenskt landslag, men att göra politik av detta är dåligt och dumt.