2018-06-23, 14:39
Medlem
Jag såg i ett inlägg på facebook att det gjordes en dörrknackning i området nära mordplatsen men att den gjordes först 2-3 veckor efter mordet.
Jag vet inte om uppgiften stämmer men om den gör det känns det ju väldigt märkligt.
Om man gör en dörrknackning och söker en mördare, så försöker väl man göra det så nära tidsmässigt som möjligt.

Jag har inget poliskunnande men en dörrknackning kan väl vara bra att genomföra om man vill hitta fler vittnen och kanske kunna få mer kunskap om vart mördaren kan ha tagit vägen.osv
Skar hela polisarbetet ihop?
Var man handlingsförlamade, leddes polisarbetet dåligt?

Jag förstår att det inte är lätt att hitta en gärningsman alla gånger., men i Palmemordet verkar det vara för mycket saker som gått snett.

Vi diskuterar larmtider, hur var gm klädd och hur rörde gm sig, fortfarande efter 32 år.

Många poliser och knarkspanare mm verkar ha befunnit sig nära mordplatsen men verkar inte sett något.

Skandiamannen misstänks för mordet men de flesta andra mordplatsvittnena verkar inte ha sett honom.

LP pekade ut CP tre år efter mordet, men från början verkar hon inte haft någon särskild klar bild av gm. osv

Vart tog gm vägen sen han sprungit iväg från mordplatsen?
Senast redigerad av Sumer 2018-06-23 kl. 15:00.
Citera
2018-06-23, 14:41
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Ja min slutsats i senaste inlägget var för snabbt skriven och jag borde tillagt att den helt baseras på att ambulansmannen i Sollentuna-ambulansen senare uppger att man arbetat på platsen i ca 3-4 minuter. En bedömning som kan vara ytterst svår att göra i efterhand. En mer intressant detalj är väl denna ambulans enda rapportering på LAC-bandet från mordplatsen 23.28,10 enl. Fröken Ur. Rapporteringen kan inte vara gjord vid ankomsten eftersom man har detaljer om skottskadan och att det är en kännd person samt att rapportören är andfådd. Man anger sig också anlända till Sabb inom ett par minuter högst. Jag tycker det mesta tyder på att det är vid avtransporten detta sänds. Granskningskommissionen borde med lätthet kunnat fastställa genom att höra personalen i ambulansen när meddelandet sändes. Gick GR verkligen så på djupet? Deras tidsbedömningar går ju inte ihop med Fröken Ur?

I många återgivelser verkar det som att det mesta stämmer men att ofta någon tidaspekt felbedömts. Det svåra är att hitta felen och korrigera tidschemat. Skall vid tillfälle sätta mig in i denna sammanställning och dess utmärkta exelchema. Lite skeptisk till vissa fasta tidsvärden bara vid första genomblicken. Bör dubbelkollas på plats. https://sanningskommissionen.com/rapporter/

På det långa Fröken Ur-bandet hörs en oidentifierad röst. Vilka är det som sänder?
23.28,00 (pip): "81an framme, kom".

Ang den ca. 30 sek senare anlända ambulansen från Sabb så anges ju vid polisefterfrågan till dem, att de fått uttid (framkörningsorder/larm) kl. 23.24 vilket överensstämmer med att LAC tidigare sänt: (23.24,20 Fr Ur) "-Då kommer vi på en gång!" Kan det vara de som sedan inrapporterar sig som "81an framme"?

Annan tidaspekt: Söderströms chaufför Ingvar Widén anger att de var framme 23.23,30 och enl. Söderström hade han antecknat tiden när de drog iväg ifrån Kungsgatan. Tror denna tid mycket väl kan stämma men att hans tider om när ambulanserna kom och åkte kan vara felaktiga. Kanske utsatt för press ifrån Söderström som hade annan uppfattning? Intressant är att han uppger att piketen sprang ut direkt utan dröjsmål när de anlände.

Ja det här är verkligen en soppa. De tider jag anger är ju heller inte huggna i sten. Har själv försökt flera gånger och i tråden har vi flera stycken försökt analysera skeendet tillsammans. Men något riktigt stabilt trovärdigt schema finns inte. Tycker GRK ändå gör ett seriöst försök.
Citera
2018-06-23, 14:52
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag kontar med det klassiska motargumentet. Hur vet du att inte handlade 60-90 eller till 300 sekunder. Om du inte redovisar fakta som strider mot kända.

Låt oss då syna dina insatser i tråden. Där jag enligt dig är en idiot.

Här kan man finna alla dina inlägg i frågan.

¨.

Fortsättning p.g.a datorhaveri.

https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=818013&threadid=1334 16

Citat. Att lösa ett brott med sannolikhetskalkyler är enkelt. Men fel. Slut citat.

Alltså måste dina sannolikhetskalkyler om att jag har fel vara både enkla och felaktiga.

Citat.
Att någon av alla de som jobbade i det här omtvistade huset skulle vara beväpnad kan inte heller vara helt osannolikt. Slut citat.

Men det är inte osannolikt att SE visste att beväpna sig i förväg innan paret Palme själva visste att de ens skulle gå på bio. Promenera hem utan sällskap med Mårten och Ingrid. Men inte ta samma väg tillbaka. Korsa Sveavägen samtidigt som SE stod och tjatade med Olofsson i receptionen. Utan att ett enda vittne bekräftar att Engström visste var paret befann sig i varje relevant tidsögonblick.
Citera
2018-06-23, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Lite mer utvecklat kring den här motivbilden.
(FB) Vad refererar Hans Holmér och Leif GW Persson till för svar som skulle skaka Sverige?

Hade ju varit intressant om någon grävt kring flickorna. Ser att iesho har varit där.

(FB) Bordellaffären och dess eventuella koppling till Mordet på Olof Palme
Citera
2018-06-23, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag såg i ett inlägg på facebook att det gjordes en dörrknackning i området nära mordplatsen men att den gjordes först 2-3 veckor efter mordet.
Jag vet inte om uppgiften stämmer men om den gör det känns det ju väldigt märkligt.
Om man gör en dörrknackning och söker en mördare, så försöker väl man göra det så nära tidsmässigt som möjligt.

Jag har inget poliskunnande men en dörrknackning kan väl vara bra att genomföra om man vill hitta fler vittnen och kanske kunna få mer kunskap om vart mördaren kan ha tagit vägen.osv
Skar hela polisarbetet ihop?
Var man handlingsförlamade, leddes polisarbetet dåligt?

Jag förstår att det inte är lätt att hitta en gärningsman alla gånger., men i Palmemordet verkar det vara för mycket saker som gått snett.

Vi diskuterar larmtider, hur var gm klädd och hur rörde gm sig, fortfarande efter 32 år.

Många poliser och knarkspanare mm verkar ha befunnit sig nära mordplatsen men verkar inte sett något.

Skandiamannen misstänks för mordet men de flesta andra mordplatsvittnena verkar inte ha sett honom.

LP pekade ut CP tre år efter mordet, men från början verkar hon inte haft någon särskild klar bild av gm. osv

Vart tog gm vägen sen han sprungit iväg från mordplatsen?
Man dammsög hela Sveavägen mellan Kungsgatan och Tegnergatan på potentiella vittnen
Knackade varenda dörr.

Två personer som man inte ville (fick) söka identitet på var de som hämtade upp Bofors-sällskapet mellan Tunnelgatan och Apelbergsgatan någon minut innan mordet. De kom i en röd bil. Inte helt osannolikt att det var samma män och samma röda bil som stod på tomgång på Johannesgatan ett par minuter tidigare. Observerade av Marianne U. Även dessa två män var hysch pysch...
Icke söka identitet, ajabaja, utan hellre ljuga. Kan det ha varit samma bil och samma män?
Sannolikheten är stor.
Senast redigerad av MacMackay 2018-06-23 kl. 22:43.
Citera
2018-06-23, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Man dammsög hela Sveavägen mellan Kungsgatan och Tegnergatan på potentiella vittnen
Knackade varenda dörr.

Två personer som man inte ville (fick) söka identitet på var de som hämtade upp Bofors-sällskapet mellan Tunnelgatan och Apelbergsgatan någon minut innan mordet. De kom i en röd bil. Inte helt osannolikt att det var samma män och samma röda bil som stod på tomgång på Johannesgatan ett par minuter tidigare. Observerade av Marianne U. Även dessa två män var hysch pysch...
Icke söka identitet, ajabaja, utan hellre ljuga. Kan det ha varit samma bil och samma män, varför inte? Det är min uppfattning.

Du menar att dörrknackningen skedde närmare mordet tidsmässigt än uppgiften på 2-3 veckor?

Är det den här röda bilen du syftar på?

"Det började med den kvinnliga
väktaren.

Jag stötte på hennes namn, Annette
Kohut, då jag studerade förhören med
hennes tre väktarkolleger på Skandia/
Sveavägen mordnatten.
Förhörsprotokollen med de tre väktarkollegema kom att
finnas med i den officiella och
offentliga förundersökningen, och i dessa
förhör nämndes ofta Annette Kohut, men något
förhör med henne fanns inte tillgängligt.

Jag frågade rikskrim men fick bara
till svar att protokollet inte ingick i
förundersökningen avseeende Christer
Pettersson; ett"överklagande hjälpte inte.

Jag ringde då Annette, som inte
förstod vad som var så hemligt med hennes
berättelse. Hon hade väl sagt ungefär
detsamma som sina kolleger, menade hon.
Såvida det inte var den röda bilen
polisen hade hakat upp sig på... Utförliga
uppgifter om denna röda bil finns med i
hennes förhör, försäkrade Annette, som
dock inte ens själv fått se protokollet. "

http://runeberg.org/palmenytt/1993/0045.html
Senast redigerad av Sumer 2018-06-23 kl. 22:49.
Citera
2018-06-23, 22:54
Medlem
Citat:
Du menar att dörrknackningen skedde närmare mordet tidsmässigt än uppgiften på 2-3 veckor?

väktaren.

Sveavägen mordnatten.

Nej, det är inte den observationen jag syftar på. Det kan iof vara samma, och det kan finnas ett samband med de två gubbarnas observation. Men jag lämnar dem därhän.
Marco Neeser, Leif Fredin och Rolf Öberg har blivit upphämtade i en liten röd bil strax innan mordet. Medan AB och sällskapet fortfarande var vid bankomaten. De två män som satt i den frågade aldrig utredarna om. De blev aldrig identifierade så vitt vi vet. Varför i helvete???! De var ju kompisar med Boforsgänget.
Citera
2018-06-23, 23:18
Medlem
Jag hittar vittnesmål på Leif Fredin och Marco Neeser men inte på Rolf Öberg och inte på de andra som verkar ha varit med i bilen, men som sagt, det verkar som alla hade koppling till Bofors gänget.
Så antingen är dem övriga inte hörda, alternativt att vittnesmålen är hemligstämplade.

Leif Fredins vittnesmål är ju också märkligt med den våldtagna kvinnan som sa" jaså, Pelle lyckades i varje fall" när hon fick veta att Palme var mördad.

Leif Fredins vittnesmål
https://drive.google.com/file/d/1pU-0-TupKFmnJ-EPmJpiGjnrAE9wgvuw/view

Marco Neesers vittnesmål
https://drive.google.com/file/d/1715rpsqHTO3DjAU9nX4lHXvV9ckxZRG5/view
Citera
2018-06-23, 23:51
Medlem
Citat:
Jag hittar vittnesmål på Leif Fredin och Marco Neeser men inte på Rolf Öberg och inte på de andra som verkar ha varit med i bilen, men som sagt, det verkar som alla hade koppling till Bofors gänget.
Så antingen är dem övriga inte hörda, alternativt att vittnesmålen är hemligstämplade.

Leif Fredins vittnesmål är ju också märkligt med den våldtagna kvinnan som sa" jaså, Pelle lyckades i varje fall" när hon fick veta att Palme var mördad.

Leif Fredins vittnesmål
https://drive.google.com/file/d/1pU-0-TupKFmnJ-EPmJpiGjnrAE9wgvuw/view

Marco Neesers vittnesmål
https://drive.google.com/file/d/1715rpsqHTO3DjAU9nX4lHXvV9ckxZRG5/view
Mycket märkliga vittnesmål.
Pelle lyckades ändå???
Sen har dom konstiga och motstridiga versioner, men det brukar som så ofta överses med just när det gäller detta festglada gäng.
Det finns inga förhör med Öberg enl PU, de två personerna som satt i bilen vet dom inte heller vilka dom var. (Säger dom)
Slarv eller mörkläggning? Jag lutar åt det senare.
Senast redigerad av MacMackay 2018-06-24 kl. 00:01.
Citera
2018-06-24, 00:08
Medlem
mvagrippas avatar
Theodoros Athanassiou är ett helt nytt namn för mig. Undrar vart han befann sig när skotten föll???

Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Ännu ett okåänt vittne förekommer i Ingvar Windéns rapport https://sanningskommissionen.com/2018/06/glad-midsommar-med-ett-nytt-mordplatsvittne/
Citera
2018-06-24, 00:38
Medlem
Citat:

väktaren.

Sveavägen mordnatten.

Röda bilen lämnade väl skandiahusets garage strax innan mordet. Kan det vara den som blockerade Sigges väg när han åkte mot enkelriktad?
Citera
2018-06-24, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja det här är verkligen en soppa. De tider jag anger är ju heller inte huggna i sten. Har själv försökt flera gånger och i tråden har vi flera stycken försökt analysera skeendet tillsammans. Men något riktigt stabilt trovärdigt schema finns inte. Tycker GRK ändå gör ett seriöst försök.

Ni som grottat ner er i larmtiderna. Förklara första kontakten med 90000. "det är mord på Sveavägen" ring polisen säger telefonisten.
Sedan upprepar telefonisten.
Vem larmar först? Har alltid fått för mig att "Chevamannen" larmat först. Men litar inte på hans vittnesmål. Vem är det som larmar först?
Och varför hör man aldrig polisen kopplas fram på banden?
LAC är väl ambulansen, polis, brandkår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in