2018-06-12, 10:57
Medlem
Keldons avatar
Hur gillar du den inbyggda övervakningen från Microsoft i Windows 10?
Citera
2018-06-12, 11:00
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yttrandefrihet.net
Är Windows 10 bättre än linux? Den laddar snabbt och kraschar sällan, vad anser ni andra om windows 10?

Många spel fungerar på windows 10 dessutom.

Windows 10 är bättre än Linux.
Linux är bättre än Windows 10.

Ingen av plattformarna är bäst på allt.

Så, klart.
Citera
2018-06-12, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keldon
Hur gillar du den inbyggda övervakningen från Microsoft i Windows 10?

Har du bevis på detta?
Citera
2018-06-12, 11:15
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Har du bevis på detta?

Det finns hyllmeter av bevis på att windows spionerar på sina användare också många sätt att ta bort program och funktioner som gör det. Trots att man rensar ut program som cortana, edge och liknande så spionerar/samlar windows 10 in data om användaren som andra operativsystem inte gör.

Och all denna data går till microsoft och andra företag även om folk använder ett VPN som är krypterat.
Citera
2018-06-12, 11:17
Medlem
Citat:
Har du bevis på detta?
I datorsammanhang är det ungefär som att fråga om jorden verkligen är rund.
Citera
2018-06-12, 11:19
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Har du bevis på detta?
https://www.theverge.com/2017/4/5/15188636/microsoft-windows-10-data-collection-documents-privacy-concerns

https://www.theverge.com/2017/2/21/14682256/microsoft-windows-10-eu-privacy-concerns

https://www.techradar.com/how-to/how-to-configure-windows-10-to-protect-your-privacy

https://techcrunch.com/2017/10/13/microsofts-windows-10-breaches-privacy-law-says-dutch-dpa/?guccounter=1

https://www.zdnet.com/article/windows-10-new-privacy-controls-still-leave-users-in-dark-on-how-microsoft-uses-data/

Kan du inte googla? Win10 har nog bidragit till utformningen av GDPR.
Senast redigerad av Keldon 2018-06-12 kl. 11:29.
Citera
2018-06-12, 11:24
Medlem
Vilken jäkla fråga. Är en lastbil bättre än en personbil? Är gummistövlar bättre än sandaler? Det beror ju såklart på dina behov.

Om det är viktigt för dig att många spel fungerar och du inte har kunskap och tid att pula med att få dem att fungera i Linux så är Windows bättre.

Jag spelar spel rätt sällan och värdesätter helt andra saker. För mig är Linux ett oerhört mycket bättre OS än Windows.
Citera
2018-06-12, 12:52
Bannlyst
windows 95 är bättre än linux
Citera
2018-06-12, 13:49
Medlem
YP4XQs avatar
Jag har i över 20 år testat olika Linux operativsystem och alltid försökt att få igång mina spel i Linux men aldrig lyckats. Alltid tyckt "Linux" är ett riktigt skit operativ, lite som att använda Win 3.11 när det finns Win7.

Men, så testade jag att endast köra Linux som (jag antar) det är ämnat för: utan grafiskt interface/GUI. Och jävlar vad enkelt och bra allting blev, jag hade aldrig fått till detta i Windows. Man kan köra Linux på raspberry pi's och skapa 1-wire system, konfigurera brandväggar enkelt och ha bra översikt. Så för dessa ändamål är Linux jävligt bra enligt mig men inte som GUI eller iallafall till spel som är allmänt känt.

TS: Vad tänkte du själv ha Linux till får du nog fråga dig. För skojs skull så bör du installera det parallellt med Windows så du kan skifta mellan dem.
Citera
2018-06-12, 14:00
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Jag har i över 20 år testat olika Linux operativsystem och alltid försökt att få igång mina spel i Linux men aldrig lyckats. Alltid tyckt "Linux" är ett riktigt skit operativ, lite som att använda Win 3.11 när det finns Win7.

Men, så testade jag att endast köra Linux som (jag antar) det är ämnat för: utan grafiskt interface/GUI. Och jävlar vad enkelt och bra allting blev, jag hade aldrig fått till detta i Windows. Man kan köra Linux på raspberry pi's och skapa 1-wire system, konfigurera brandväggar enkelt och ha bra översikt. Så för dessa ändamål är Linux jävligt bra enligt mig men inte som GUI eller iallafall till spel som är allmänt känt.

TS: Vad tänkte du själv ha Linux till får du nog fråga dig. För skojs skull så bör du installera det parallellt med Windows så du kan skifta mellan dem.
Felet ligger ju i att du har spelat. Jag körde länge Xubuntu på min htpc/extradator och eftersom jag bara körde desktop-saker på den så var den som vilken dator som helst.
Citera
2018-06-12, 14:10
Medlem
Frågan är antingen felställd eller inte specifik nog: det finns inget OS som är "bäst", det enda som kan finnas är OS som är bäst på någon specifik sak. Om du absolut måste köra just Photoshop (bara för att ta ett exempel) så lär Windows vara oerhört mycket bättre än alla versioner av Linux. Men om du nöjer dig med att köra något bildbehandlingsprogram så är det inte alls lika klart vilket OS som är "bäst".

Dock finns det en del områden där Linux (och till viss del Unix, som är inspiration till Linux) dominerar med en majoritet som skulle ge Microsoft stånd i flera sekler, se till den här sidan och välj OSfamiljer i listan. Ifall ni inte vet vad den sidan presenterar för något så är det de 500 snabbaste datorerna i världen (i alla fall de 500 snabbaste av dem som är kända utanför militären/underrättelsetjänsterna).
Citera
2018-06-12, 14:15
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Felet ligger ju i att du har spelat. Jag körde länge Xubuntu på min htpc/extradator och eftersom jag bara körde desktop-saker på den så var den som vilken dator som helst.

Jupp jag försökte använda Linux till helt fel saker kom jag på. Det är det jag menar till TS "vilket är bäst" operatisystemen är bra på olika saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in