2018-06-22, 11:56
Medlem
Smoothmans avatar
Det finns en sak som hade varit oerhört intressant att få reda på nu: Hur stort är mörkertalet för SD? Hur många procent är det som fortfarande går under radarn i de olika opinionsmätningarna?

Som FransLiszt skrev i slutet av april i ett inlägg har SD nu brutit in i helt nya väljargrupper där stigmat kring SD ännu är stort (kanske t o m större än tidigare), till skillnad från de grupper där man röstat på SD redan 2010 och 2014. I dessa nya väljargrupper kan vi ha ett mörkertal stort som en skymd nebulosa.

Min käpphäst det senaste året har varit just mörkertalet, som jag tror blir den enskilt största orsaken till den chock som väntar den 9 september. Visst stämmer det att stigmat kring SD minskat i stora delar av samhället, men man bör också komma ihåg att samma stigma fortfarande finns i de allra "färskaste" och nyaste SD-väljargrupperna. Det talas nästan ingenting om mörkertalet för SD i våra medier - ändå är det en så viktig faktor.

Och jag håller fast vid att även Sentio och Yougov kommer att underskatta SD långt mer än vid valet 2014. Utvecklingen vi nu ser med SD går så snabbt att det gör partiet till en mardröm att mäta korrekt. Den mörka materian kommer att ställa till det mer än vi anar.
2018-06-22, 12:10
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Det finns en sak som hade varit oerhört intressant att få reda på nu: Hur stort är mörkertalet för SD? Hur många procent är det som fortfarande går under radarn i de olika opinionsmätningarna?

Som FransLiszt skrev i slutet av april i ett inlägg har SD nu brutit in i helt nya väljargrupper där stigmat kring SD ännu är stort (kanske t o m större än tidigare), till skillnad från de grupper där man röstat på SD redan 2010 och 2014. I dessa nya väljargrupper kan vi ha ett mörkertal stort som en skymd nebulosa.

Min käpphäst det senaste året har varit just mörkertalet, som jag tror blir den enskilt största orsaken till den chock som väntar den 9 september. Visst stämmer det att stigmat kring SD minskat i stora delar av samhället, men man bör också komma ihåg att samma stigma fortfarande finns i de allra "färskaste" och nyaste SD-väljargrupperna. Det talas nästan ingenting om mörkertalet för SD i våra medier - ändå är det en så viktig faktor.

Och jag håller fast vid att även Sentio och Yougov kommer att underskatta SD långt mer än vid valet 2014. Utvecklingen vi nu ser med SD går så snabbt att det gör partiet till en mardröm att mäta korrekt. Den mörka materian kommer att ställa till det mer än vi anar.

Jag tror faktiskt att det helt enkelt är så att det är svårt att mäta partier i uppgång. Någon i tråden visade att det var stor diff mellan instituten även när M gick upp stort från 2002 till 2006.
2018-06-22, 12:17
Medlem
Citat:

Är man med i YouGov's panel så tror jag man litar på YouGov. Att det skulle finnas ett mörkertal där tror jag inte på alls faktiskt. Inte heller att folk skulle undvika att svara (SD) när de blir tillfrågade.

Att det skulle vara mindre sannolikt för en (SD) väljare att gå med i YouGov än någon annan tror jag inte egentligen på heller. Det hade man kunnat misstänka om (SD) väljarna bara bestod av white-trash från glesbygden men det är ju knappast sant.

Det som kan hända i YouGov är att de på något vis misslyckas med att göra urvalet representativt för hela befolkningen när de väljer ut vilka som skall svara på en opinionsmätning. Något som kanske inte skulle fångas in är att det troligen är mycket vanligare att folk som arbetar i välfärdens frontlinje (som poliser, sjukvård, väktare, ambulans, etc) är mer benägna att rösta (SD) än folk som arbetar på mer behörigt avstånd. Det kanske inte fångas in av deras nuvarande kvotgrupper och skulle kunna leda till underskattning om sådan personal är mindre benägen att gå med i panelen än exempelvis folk som arbetar på kontor och kan svara på frågor under arbetstid (som jag själv).

Finns säkert många anledningar till att YouGov kan ha fel både uppåt och nedåt. Jag tror inte alls på stigma som en förklaring här dock. Det är isåfall skevheter i deras panel eller i kvotgrupperna de fyller upp med svarande.
2018-06-22, 12:18
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag tror faktiskt att det helt enkelt är så att det är svårt att mäta partier i uppgång. Någon i tråden visade att det var stor diff mellan instituten även när M gick upp stort från 2002 till 2006.

Ligger säkert mycket i det. Och det borde dessutom vara ännu svårare att mäta ett parti på väg uppåt om nytillkomna väljare helt enkelt vägrar att öppna munnen och inte vill uppge för något institut - varken telefon eller webb - vad de tänker rösta på.
2018-06-22, 12:25
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det som kan hända i YouGov är att de på något vis misslyckas med att göra urvalet representativt för hela befolkningen när de väljer ut vilka som skall svara på en opinionsmätning.

Och jag menar att samtliga OI helt missar att vikta för att valdeltagandet kommer att förändras, så att det ökar klart i rostbältena och i förorterna medan det minskar i storstäderna. Vilket jag är övertygad blir fallet i detta val.
2018-06-22, 12:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Och jag menar att samtliga OI helt missar att vikta för att valdeltagandet kommer att förändras, så att det ökar klart i rostbältena och i förorterna medan det minskar i storstäderna. Vilket jag är övertygad blir fallet i detta val.
Tänker du att godhetsknarkarna i storstäderna har tappat intresset för politik, nu när det börjar bli uppenbart, även för dom själv, att deras godhetsprojekt gått åt helvete?
2018-06-22, 12:32
Medlem
RingRing2014s avatar
Yougov, vilken djävla smäll! Man minns nu klassikern 28,8% från januari 2016, vi är alltså där igen.

Wow!

🇸🇪 Sverigefesten 2018! 🇸🇪

Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Tittar man på www.Status.st så verkar SD alltid gå upp markant under sommaren nästan varenda år (för att sedan gå ner under vintern). Mycket märklig trend...

För övrigt så kan man inte riktigt lita på Yougov, dom har alltid varit för optimistiska. Sentio är den som har prickat in SD rätt under båda valen, så det är Sentio som jag tittar närmast på.

Det förklaras delvis med en så tråkig sak som att under juli månad så kommer bara två eller tre mätningar, de andra är på semester.

Av dessa två eller tre mätningar i juli varje sommar har både Sentio och Yougov funnits med, eller åtminstone ett av dem.

Yougov och Sentio som ger höga siffror för SD skapar alltså en uppåtbulle varje juli.
Senast redigerad av RingRing2014 2018-06-22 kl. 12:36.
2018-06-22, 12:35
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Tänker du att godhetsknarkarna i storstäderna har tappat intresset för politik, nu när det börjar bli uppenbart, även för dom själv, att deras godhetsprojekt gått åt helvete?

Som sagt, kognitiv dissonans gör några mer radikala (men de har fortfarande bara en röst var), medan andra förtränger alltsammans. Och stannar hemma. Då blir det ett minskat valdeltagande. Särskilt om utgångsnivån var hög.

I rostbältena och i förorterna är valdeltagandet relativt lågt. Kan lätt gå upp 5% på många ställen och ändå vara lägre än i Djursholm eller i Lomma eller på Södermalm. Men det påverkar slutresultate i valet.
2018-06-22, 12:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Som sagt, kognitiv dissonans gör några mer radikala (men de har fortfarande bara en röst var), medan andra förtränger alltsammans. Och stannar hemma. Då blir det ett minskat valdeltagande. Särskilt om utgångsnivån var hög.

I rostbältena och i förorterna är valdeltagandet relativt lågt. Kan lätt gå upp 5% på många ställen och ändå vara lägre än i Djursholm eller i Lomma eller på Södermalm. Men det påverkar slutresultate i valet.
Kan nog ligga mycket i din analys. Jag har själv sett ett flertal av "de goda" i min omgivning som helt tystnat om mångkultur & invandring. För att istället försvinna in i veganism, klimathysteri & mental ohälsa.
2018-06-22, 12:39
Medlem
Citat:

Det är mycket möjligt. Hur uppskattar man benägenheten att rösta utan att titta på tidigare val? Om nu röstbenägenheten förändras just inför detta valet?

Får jag göra en gissning här så tror jag att (SD) och (V) väljare har hög benägenhet att gå att rösta just nu. De är bägge utanför DÖ fiaskot och har en tydlig ide som deras väljare ställer upp på och i vissa fall troligen ser som helt livsavgörande för deras egen framtid. En (V) väljare som arbetar inom den bidragsfinansierade projektindustrin med "anti-rasism" måste ju se hela sin framtid och försörjning hotad just nu...

Röstbenägenheten har dock egentligen inte med opinionsundersökningar att göra dock. Det sägs ju oftast visa vad folk tycker om olika partier eller olika frågor. En mätning av partisympatier kan ju vara korrekt trots att valresultatet blir ett helt annat då 10% av folket struntar i att rösta.

Jag hoppas själv på att desillusionerade (Mp) och (L) väljare struntar i att rösta och partierna därför åker ut medans (Kd) väljarna går till vallokalen och partiet klarar sig kvar.
2018-06-22, 12:40
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Det förklaras delvis med en så tråkig sak som att under juli månad så kommer bara två eller tre mätningar, de andra är på semester.

Av dessa två eller tre mätningar i juli varje sommar har både Sentio och Yougov funnits med, eller åtminstone ett av dem.

Yougov och Sentio som ger höga siffror för SD skapar alltså en uppåtbulle varje juli.

Ofan, det har du ju rätt i, fast "Bullen" sker ju redan i Juni och håller i sig i Augusti. Jag trodde först att det hade med alla våldtäkter och oprovocerat våld från invandrare som sker under sommaren när alla är ute och rör sig och stannar ute länge. Under vintern håller sig ju alla inomhus och det är god familjestämning, ingen som tänker på integrationen då.

En trend jag också ser är att SD går ner på samtliga opinionsmätningar under våren.
2018-06-22, 12:46
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
"Alla" Lena Mellinare, Helle Kleinare, Mats Knutsson-folk, opinionsbildare och proffstyckare verkar leva i fantasin att SD kan få så mycket som 20% i valet. Det verkar vara dessa människors mentala tak för SD. Jag kan inte i ord uttrycka vilken njutning det blir att följa valvakan och få se alla fågelholkar, skrämda och förfärade blickar och etablissemangs-tårar framåt natten när det går upp för dem vad SD:s riktiga siffror blir... Om de verkligen tror på 20%, då kommer de att få sitt livs överraskning på kvällen den 9 september. Dessa idioter vet inte vad som väntar.
Man kanske hoppas på underverk under sommaruppehållet?
Jag tror att den agendasättande journalistiken har "skandaler" sparade på lager som man ämnar pumpa ut under framför allt sommaruppehållet för att balansera alla mord.
Överfallsvåldtäkter har riksmedia nästan upphört att rapportera.

Men media tar en stor risk. SD är idag immun mot "skandaler" tack vare den agendasättande journalistiken och den kommande OU efter sommaruppehållet kan komma att landa på uppemot 30%.

Om media idag biter sig fast på "nära 20%" och de kommande OU's visar uppemot 30%, då har media skapat en massrörelse med snöbollseffekt som verkligen kommer att gynna SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in