2018-06-22, 03:27
Medlem
Undersöktes LP påstådda skottskada på Sabb av Milan Valverius? Eller är det en myt?
Citera
2018-06-22, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chicko1963
Skriv på svenska din jävla pajas. Din engelska är på 10-års nivå.

I believe "Svenska" should be capitalized.
Thanks!
I'm sure you knew some guy who hated OP and also had a S & W?
Citera
2018-06-22, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Sidan 4-5: https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMYXNnSkxqSkFLUHc/view
Oj oj oj vilken handstil Stig Engström hade, stadig hand(10.000 timmars handstil).
Stig Engström var säkert en duktig tecknare/målare.
En utställning med Stig Engströms teckningar och målningar vore intressant att se.

Det vore kul att se Stig Engströms övertidsschema innan "dead line" för den interna
tidningen han jobbade med, några år innan mordet på Palme.
Eller var det bara den här kvällen han jobba över?
Oj oj vilken handstil.
Det för tankarna till huvudpersonen i Nikolaj Gogols ”Kappan”.
Den gråa anonyme tjänstemannen på ett stort statligt verk som levde för sina avskrifter. Ingen såg eller hörde honom, och han ville bara sitta i fred och plita ner sina härligt sirliga bokstäver. Tills han fått sin nya fina kappa. Då började folk jävlas med honom.
Ett tragiskt öde väntade. Precis som Stig Engström.
Citera
2018-06-22, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Oj oj vilken handstil.
Det för tankarna till huvudpersonen i Nikolaj Gogols ”Kappan”.
Den gråa anonyme tjänstemannen på ett stort statligt verk som levde för sina avskrifter. Ingen såg eller hörde honom, och han ville bara sitta i fred och plita ner sina härligt sirliga bokstäver. Tills han fått sin nya fina kappa. Då började folk jävlas med honom.
Ett tragiskt öde väntade. Precis som Stig Engström.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMYXNnSkxqSkFLUHc/view
Hur många skulle klara av att skriva något liknande(handstilen, inte innehållet)?
Man skulle kunna tro att det är en skrivmaskin som har skrivit det här
men det är det inte, det skiljer sig lite.

Troligtvis höll Stig samma skrivhastighet som en vanlig människa när han skrev
det här, fast med helt olika resultat.
Citera
2018-06-22, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Låter som en rimlig slutsats. "Birre" lär ju vara utsatt för stress när detta händer och media ringer i ett och han tvingas ljuga. Mänskliga faktorn. Ändå besvärande då GS har samma slutsats som "felsägningen".

Man har debatterat om ett LAC band som brändes efter en tid. Är det polisens egna radiotrafik man då avser?

Ingen aning. Har nu lyssnat o mätt mig igenom ett antal versioner av LAC-bandet både med och utan fröken Ur (som är de enda tiderna att gå på eftersom alla band har bortklippta partier (där förmodligen det varit tyst eller sagts något hemligt om polisens förehavanden)

Min slutsats är att Piketen sprang ut och påbörjade jakten kl. 23.23,30, dvs 2 min efter mördaren. Uppskattat felmarginal på 30 sek?

Detta baserat på Sollentuna-ambulansens avfärd 23.28. Enl. fröken ur rapporterar de då sitt enda samtal i andfådd ton och redogör för skottskadan i bröstet och att det är en känd person. Eftersom sirenen inte är på sker rapporten sannolikt av föraren under ilastningen då man säger att man är framme vid Sabbatsbergs sjukhus om max ett par minuter. Man uppger sig senare arbetat 3-4 min och bör då med 30 sek felmarginal ha anlänt 23,30. Sist utspringande polisman säger sig minnas ha sett dem blivit invinkade men han var väl ca 30 sek efter kamraterna? Tätklungan av piketpoliserna bör då sprungit ut ca. 23.23,30 (+/-30s).

OM mördaren alltså hade ca. två min försprång så borde det utesluta att piketen passerat trappkrönet samtidigt som honom och plockat upp denne. De bör varit där tidigare. Kanske runt när skotten föll eller ännu tidigare.
Citera
2018-06-22, 12:47
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Undersöktes LP påstådda skottskada på Sabb av Milan Valverius? Eller är det en myt?

Nej, Milan Valverius ville undersöka Lisbeth Palmes skottskada men vägrades detta av Hans Holmer. När denne pressades om detta i juristkommissionen svarade han "Det var något som föll mellan stolarna".
Citera
2018-06-22, 13:02
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Ingen aning. Har nu lyssnat o mätt mig igenom ett antal versioner av LAC-bandet både med och utan fröken Ur (som är de enda tiderna att gå på eftersom alla band har bortklippta partier (där förmodligen det varit tyst eller sagts något hemligt om polisens förehavanden)

Min slutsats är att Piketen sprang ut och påbörjade jakten kl. 23.23,30, dvs 2 min efter mördaren. Uppskattat felmarginal på 30 sek?

Detta baserat på Sollentuna-ambulansens avfärd 23.28. Enl. fröken ur rapporterar de då sitt enda samtal i andfådd ton och redogör för skottskadan i bröstet och att det är en känd person. Eftersom sirenen inte är på sker rapporten sannolikt av föraren under ilastningen då man säger att man är framme vid Sabbatsbergs sjukhus om max ett par minuter. Man uppger sig senare arbetat 3-4 min och bör då med 30 sek felmarginal ha anlänt 23,30. Sist utspringande polisman säger sig minnas ha sett dem blivit invinkade men han var väl ca 30 sek efter kamraterna? Tätklungan av piketpoliserna bör då sprungit ut ca. 23.23,30 (+/-30s).

OM mördaren alltså hade ca. två min försprång så borde det utesluta att piketen passerat trappkrönet samtidigt som honom och plockat upp denne. De bör varit där tidigare. Kanske runt när skotten föll eller ännu tidigare.

ANG. LAC-band. Det brändes aldrig ngt band. LAC meddelade i september 1986 att det hittats i larmchefens kassaskåp. Det hade föregåtts av falska uppgifter till journalisten Rådelius från biträdande larmachefen att det bränts upp. Det som faktiskt hade bränts upp var utskrifter (Källa Inuti Labyrinen s 797 f)
Citera
2018-06-22, 13:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Retorik utan stöd i påtagliga uppgifter är inte basfakta utan bara trams.

Ingenstans i tråden redovisas uppgifter som utesluter ett fjärrskott i kombination med en aktör på nära håll som använde revolvern med lösa skott.

Jag respekterar andra åsikter men inte att de framförs som oemotsägbara fakta.

Inget i MOP indikerar att det rörde sig om ett fjärrskott , absolut ingenting. Vittnesutsagorna från mordplatsen ger inte en tillstymmelse till stöd för din fjärrskottsteori. Kriminaltekniska analysen säger ett skott från 15 till 30 centimeter.

Att en revolver med lösa skott skulle använts är bara en version av Lars Krantz stolleteori med Lisbeth Palme som GM och Joakim Palme som fingerad skytt med startpistol. Liksom din teori saknar den varje uns av verklighetsförankring.
Citera
2018-06-22, 13:56
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Inget i MOP indikerar att det rörde sig om ett fjärrskott , absolut ingenting. Vittnesutsagorna från mordplatsen ger inte en tillstymmelse till stöd för din fjärrskottsteori. Kriminaltekniska analysen säger ett skott från 15 till 30 centimeter.

Att en revolver med lösa skott skulle använts är bara en version av Lars Krantz stolleteori med Lisbeth Palme som GM och Joakim Palme som fingerad skytt med startpistol. Liksom din teori saknar den varje uns av verklighetsförankring.
Ja, vi har olika åsikter och idéer, men ibland undrar jag om det är ett bra eller ett dåligt tecken att få stöd för sin teori.

När fjärrskytt kan visas vara omöjlig släpper jag teorin omedelbart. Men, hittills är det bara trams och du är inte den ende som felaktigt hävdat att obduktionen visade att det var ett närskott.

BKA, PU och SKL litar jag inte på. Chefen för SKL var springpojke åt Alvar Lindencrona enligt Olof Frånstedt. Självklart skulle dessa auktoriteter blåljugit för att skydda Stay-behind.
Citera
2018-06-22, 14:02
Medlem
Vem är denne 51-åring? Han är väl några år äldre nu förstås.
Vad vet man om honom?

https://omni.se/51-arig-man-nya-sparet-i-jakten-pa-palmes-mordare/a/3a2ae2b5-849f-432e-88fd-4f482c98b6bc
Citera
2018-06-22, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej, Milan Valverius ville undersöka Lisbeth Palmes skottskada men vägrades detta av Hans Holmer. När denne pressades om detta i juristkommissionen svarade han "Det var något som föll mellan stolarna".

En påstådd skottskada som aldrig utretts. Tyckte Sven Anérs uppgifter om detta var stolliga men när sånt här dyker upp uppstår ju tvivel. Men skotthål fanns i kappan och LP åkte med i ambulansen?
Detta är väl klargjort utan tvivel längre?
Citera
2018-06-22, 16:16
Medlem
Det här tycker jag verkar intressant, det är kanske fler än man räknat med, som kände till att paret Palme skulle titta på bio 28 feb 1986

"Leif GW Persson bedömer att Olof Palmes mördare är en svensk man med mycket god lokalkännedom om centrala Stockholm. Han tror också att en liten grupp personer har varit inblandade – och att de i förväg kände till både att Olof Palme inte hade några livvakter på mordkvällen samt att han skulle gå på bio:

– Det var ju inte så att Palme ofta rantade omkring på stan utan bevakning. Mordkvällen är ett undantag. Och det är en förskräcklig massa människor som faktiskt vet om att de ska ut på stan den här helgen. Det finns ett antal förhör i utredningen med arbetskamrater till Lisbeth och Olof som vet om att makarna ska umgås med varandra och gå på bio, säger Leif GW Persson.

Leif GW Persson tror också att mördaren väntade på Olof Palme utanför hans bostad i Gamla stan men inte fick tillfälle att skjuta. I stället följde han efter till biografen Grand och noterade vilken föreställning Palme skulle se. Efter filmen följde han efter makarna Palme – och sköt.

– Jag tror att det där med biobesöket får vid spridning. Det blir känt. Och gärningsmannen bestämmer sig för att gripa tillfället i flykten. Han har också kännedom om att bevakningen är avställd, för det meddelas vid tolvtiden på dagen. För mig är mördaren en person som har kunskap om Palme och hans bevakning.

– Att det skulle vara en ensam galning, exempelvis Christer Pettersson, som träffade Palme av en slump har jag aldrig trott på. Jag tror att detta är planerat, säger Leif GW Persson.

https://www.svd.se/gw-forhor-lisbeth-palme-igen
Senast redigerad av Sumer 2018-06-22 kl. 16:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in