Citat:
23,29 är med största sannolikhet en felsägning från LAC som gett upphov till långvarig diskussion om när ambulansen kom och i förlängningen när mordet skedde. Gissningsvis är klockan 23,29 när detta sägs men vi vet inte eftersom bandet är klippt och redigerat. Detta framgår av att man 17,55 in i filmen anger att klockan nu är 00,09. "Det är mord på Sveavägen" sägs 18 min tidigare i filmen och då skulle klockan varit 23,51 i verkligheten vilket är en halvtimma försent.
Finns någon version av LAC bandet som är oklippt och som har fröken urs tider med?
Detta är intressant eftersom det i så fall går att tidskontrollera andra partier som:
1,55 ( i denna film) Järfälla Taxi ringer LAC
2,35 "Då kommer vi på en gång" (med ambulans).
4,19 "Ja vi är 12 (ambulans) "Vi är vid Tunnelg" (första ambulansen)
4,49 (30 sek senare) "81:an framme kom" (Den larmade ambulansen)
Min gissning är att (15,50 i filmen) "Ni fick uttid 23,24", är en riktig tidsangivelse för ambulanslarmet "Då kommer vi på en gång" som sändes ut 2 min och 15 sek efter "Det är mord på Sveavägen" (förutsatt att detta parti är oklippt i filmen). Det innebär i så fall att "Det är mord på Sveavägen" teoretiskt sändes ut kl. 23.21,09. Eftersom "23,24" bara anges i avrundad minut, blir det ej exaktare än att "Det är mord på Sveavägen" måste sänts inom första halvminuten efter skotten.
Slutsats: Ambulanslarmet gick ca. 3 min efter mordet och första ambulans anländer ca 4 min och 30 sek efter mordet.
Med oklippt LAC-band borde piketens anländande gå att gaffla in på ca 20 sek när och därmed kartlägga jakten på GM och Nieminens "springande man".
Finns någon version av LAC bandet som är oklippt och som har fröken urs tider med?
Detta är intressant eftersom det i så fall går att tidskontrollera andra partier som:
1,55 ( i denna film) Järfälla Taxi ringer LAC
2,35 "Då kommer vi på en gång" (med ambulans).
4,19 "Ja vi är 12 (ambulans) "Vi är vid Tunnelg" (första ambulansen)
4,49 (30 sek senare) "81:an framme kom" (Den larmade ambulansen)
Min gissning är att (15,50 i filmen) "Ni fick uttid 23,24", är en riktig tidsangivelse för ambulanslarmet "Då kommer vi på en gång" som sändes ut 2 min och 15 sek efter "Det är mord på Sveavägen" (förutsatt att detta parti är oklippt i filmen). Det innebär i så fall att "Det är mord på Sveavägen" teoretiskt sändes ut kl. 23.21,09. Eftersom "23,24" bara anges i avrundad minut, blir det ej exaktare än att "Det är mord på Sveavägen" måste sänts inom första halvminuten efter skotten.
Slutsats: Ambulanslarmet gick ca. 3 min efter mordet och första ambulans anländer ca 4 min och 30 sek efter mordet.
Med oklippt LAC-band borde piketens anländande gå att gaffla in på ca 20 sek när och därmed kartlägga jakten på GM och Nieminens "springande man".
Låter som en rimlig slutsats. "Birre" lär ju vara utsatt för stress när detta händer och media ringer i ett och han tvingas ljuga. Mänskliga faktorn. Ändå besvärande då GS har samma slutsats som "felsägningen".
Man har debatterat om ett LAC band som brändes efter en tid. Är det polisens egna radiotrafik man då avser?