Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-21, 19:53
  #1
Avstängd
Jag äter bara råg/vetebröd just nu. Det är basen i min kost just nu. Vad behöver jag lägga till? Vad för brister kan uppkomma om jag bara äter råg/vetebröd? Jag har ingen jäst i brödet heller, bara vatten, är det bra eller dåligt?

Detta gör jag av ekonomiska skäl. Så billiga och nyttiga tillägg efterfrågar jag.
__________________
Senast redigerad av a987 2018-06-21 kl. 19:57.
Citera
2018-06-21, 20:02
  #2
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Jag äter bara råg/vetebröd just nu. Det är basen i min kost just nu. Vad behöver jag lägga till? Vad för brister kan uppkomma om jag bara äter råg/vetebröd? Jag har ingen jäst i brödet heller, bara vatten, är det bra eller dåligt?

Detta gör jag av ekonomiska skäl. Så billiga och nyttiga tillägg efterfrågar jag.
tillägg: kött och c-vitamin, i form av skinka och juice skulle nog inte skadat (om du inte redan äter det)

Brödet i sig har ingen betydelse
Citera
2018-06-21, 20:06
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
tillägg: kött och c-vitamin, i form av skinka och juice skulle nog inte skadat (om du inte redan äter det)

Brödet i sig har ingen betydelse

Räcker fisk? Och hur blir det annars med omega 3?

Jag glömde säga att jag äter rapsolja också till brödet. Är det nödvändigt (det är lite dyrt nämligen)?

Och jäsning av brödet ökar väl järnupptaget etc?
Citera
2018-06-21, 20:09
  #4
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Räcker fisk? Och hur blir det annars med omega 3?

Jag glömde säga att jag äter rapsolja också till brödet. Är det nödvändigt (det är lite dyrt nämligen)?

Och jäsning av brödet ökar väl järnupptaget etc?
fisk går bra ja. om du inte använder dig av något fett över huvudtaget är rapsolja bättre än ingenting
Citera
2018-06-21, 20:17
  #5
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Räcker fisk? Och hur blir det annars med omega 3?

Jag glömde säga att jag äter rapsolja också till brödet. Är det nödvändigt (det är lite dyrt nämligen)?

Och jäsning av brödet ökar väl järnupptaget etc?
Om fisk räcker? Det kan ingen av oss svara på. Bara du kan avgöra det. Räcker för att överleva? Javisst. Räcker för att må bra? Det beror på individen. Bara bröd och rapsolja får du brist på omega 3 av, men det är inget som är livsfarligt.

Bara rågbröd, vetebröd och rapsolja. Vad mer behövs frågar du. Behövs för vad? Åter igen, beror på hur man är som individ, men jag skulle rekommendera att även äta fisk, broccoli, kyckling, brysselkål, äpple, olivolja, frön, nötter och andra grönsaker. Finns mycket nyttigt.
Citera
2018-06-21, 20:34
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Om fisk räcker? Det kan ingen av oss svara på. Bara du kan avgöra det. Räcker för att överleva? Javisst. Räcker för att må bra? Det beror på individen. Bara bröd och rapsolja får du brist på omega 3 av, men det är inget som är livsfarligt.

Bara rågbröd, vetebröd och rapsolja. Vad mer behövs frågar du. Behövs för vad? Åter igen, beror på hur man är som individ, men jag skulle rekommendera att även äta fisk, broccoli, kyckling, brysselkål, äpple, olivolja, frön, nötter och andra grönsaker. Finns mycket nyttigt.

Men rapsolja innehåller väl Omega3 som kan omvandlas i kroppen till fiskfettsyrorna?
Citera
2018-06-21, 20:42
  #7
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Men rapsolja innehåller väl Omega3 som kan omvandlas i kroppen till fiskfettsyrorna?
Just ja. Du har rätt, omega 3 finns i rapsolja. Det finns även i fet fisk. Inte hört att det skulle kunna omvandlas.
Citera
2018-06-21, 20:48
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Just ja. Du har rätt, omega 3 finns i rapsolja. Det finns även i fet fisk. Inte hört att det skulle kunna omvandlas.

Jag har läst någonstans att omega 3 i rapsolja inte är exakt samma fettsyror som de i fet fisk. Men att kroppen kan omvandla en liten mängd av rapsoljans fett till fiskfettsyror, men inte tillräckligt. Och att man därför behöver äta en viss mängd fet fisk. Någon som vet hur det ligger till med det?
Citera
2018-06-21, 21:08
  #9
Medlem
Lacerdas avatar
Skörbjugg är en bristsjukdom som uppstår till följd av för lågt intag av vitamin C. Trots att det ofta betraktas som ett glömt, historiskt problem är det ett tillstånd som fortfarande drabbar fattiga delar av världen. Även människor i västvärlden har drabbats på grund av dålig kosthållning.

Är du fet TS och vill vid sidan av att spara pengar, gå ner i vikt? Se upp, en polare som åt massa skit dagligen i flera månaden hamnade på sjukhuset och blev tvungen till en massa blodtransfusioner pga näringsbrist.
Citera
2018-06-21, 21:13
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Skörbjugg är en bristsjukdom som uppstår till följd av för lågt intag av vitamin C. Trots att det ofta betraktas som ett glömt, historiskt problem är det ett tillstånd som fortfarande drabbar fattiga delar av världen. Även människor i västvärlden har drabbats på grund av dålig kosthållning.

Är du fet TS och vill vid sidan av att spara pengar, gå ner i vikt? Se upp, en polare som åt massa skit dagligen i flera månaden hamnade på sjukhuset och blev tvungen till en massa blodtransfusioner pga näringsbrist.

Jag är på gränsen till underviktig.
__________________
Senast redigerad av a987 2018-06-21 kl. 21:15.
Citera
2018-06-21, 21:14
  #11
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Jag är på gränsen till underviktig.
Var försiktig, tänk "you are what you eat". Styr upp kosten.
Citera
2018-06-21, 21:16
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Skörbjugg är en bristsjukdom som uppstår till följd av för lågt intag av vitamin C. Trots att det ofta betraktas som ett glömt, historiskt problem är det ett tillstånd som fortfarande drabbar fattiga delar av världen. Även människor i västvärlden har drabbats på grund av dålig kosthållning.

Är du fet TS och vill vid sidan av att spara pengar, gå ner i vikt? Se upp, en polare som åt massa skit dagligen i flera månaden hamnade på sjukhuset och blev tvungen till en massa blodtransfusioner pga näringsbrist.

Men C-vitamin finns väl inte i mat längre, pga för långa transporter etc? Jag äter dock multivitaminbrustablett. Men det stör mig eftersom den innehåller sötningsmedel och olika e-ämnen.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback