2018-06-20, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natrev
Jag är sedan länge en genuin Apple-hatare, kanske främst av företaget, som bl.a. har (tillåtits att få) mer makt och inflytande än många enskilda nationer har, och nästan allt vad de står för i avseende på inlåsning, hårdvara kontra prissättning, marknadsföring m.m. Byggkvaliteten kan dock uppfattas som bra och även vara det. Men fan vad patetiskt det är med allt hjärntvättat Apple-sekten-in your face-fanboys-folk som helt okritiskt går på all hype, reklam och alla trender. De är bara värda förakt i min bok.

Jag har däremot inget emot den så att säga vanliga användaren som bara köper en random telefon, dator etcetera av random märke eller eventuellt blir pålurad just en Apple-produkt som de inte behöver av någon säljare och inte heller något emot de som t.ex. inte har vetskap om att det inte var Apple som uppfann mp3-spelaren/"iPoden". (Apples kunde förresten inte ens spela upp mp3-filer och hade allmänt en dålig ljudkvalitet jämfört med konkurrenternas.)

Från ett fritänkande och invidualistiskt perspektiv anser jag att det knappast finns någonting som är exklusivt eller premium med Apples produkter (längre). Apple kan inte bli mer mainstream eftersom var och varannan person nu använder deras produkter. Folk som alltid måste ha dyra märkesprodukter (och märkeskläder) har inget annat än ett dåligt självförtroende eller / och ett sjukligt behov av att alltid "visa upp sig själva" och vad de äger eller kan köpa.

Avslutningsvis, jo jag skulle kunna köpa vilken Apple-produkt som helst (men det är väl helt vansinnigt att t.ex. lägga upp till 14 000 kr på den senaste och mest högspecade iPhonen?).
Är detta skrivet av en förpubertal? Det var länge sedan jag läste något så infantilt. Påminner om någonting man kan läsa på Fragbite. Avundsjuka och missunsamhet är tydligen några av dina bästa grenar.
2018-06-20, 12:05
Medlem
knug87s avatar
Finns egentligen ganska enkel förklaring till varför åsikterna är så splittrade

För mig så är Apples produkter bra produkter, no doubt about that!

Men de är till för folk som inte kan någonting om någonting, simple as that!

jag har haft en gång i tiden en first gen ipod, det var en riktigt bra produkt, den gick t.o.m en full tvätt utan att vare sig gå sönder eller tappa kvalitet! Well done there

jag har även haft iphone som firmatelefoner (tyvärr) och det var en sån dynga att jag spyr ner mig, skulle inte ta emot en ny iphone privat gratis om jag var tvungen att använda den

Allt är skalat, du är styrd in i minsta detalj, t.o.m så du får meddelanden om att du inte har en officiell laddkabel, skit i det du! gör kablar som håller så slipper man sista sekunden köpa ny laddkabel från no name märken (som för den delen håller bättre)

Itunes tänker jag inte ens gå in på, vad fan är problemet med drag and drop till ett diskutrymme istället? Jo givetvis för att styra och lagra det du gör och göra fler moment som inte behövs

Datorerna tänker jag inte ens gå in på, de är inte värda pengarna, punkt slut! Tycker man det tycker man inte om sina pengar, jag kan köpa flera stycken om det vore så så det sitter inte i pengarna men jag vet vad som sitter i och jag vet vad det borde kosta! Och de är prissatta helt åt helvete så fuck that

Jag köper inte en tröja för 2500 bara för att någon satt sin fula logga på den när jag kan få exakt samma för halva priset, och speciellt inte om jag måste logga in och verifiera mig att det är jag som ska ha på mig tröjan varje gång jag skall använda den

Appletv är också efterblivet, men orkar inte ens gå in på det! chromecast anyone?

Men för all del, har inget emot de som har deras produkter, jag däremot kommer aldrig köpa apple då nackdelen överväger fördelarna
2018-06-20, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knug87
Finns egentligen ganska enkel förklaring till varför åsikterna är så splittrade

För mig så är Apples produkter bra produkter, no doubt about that!

Men de är till för folk som inte kan någonting om någonting, simple as that!

jag har haft en gång i tiden en first gen ipod, det var en riktigt bra produkt, den gick t.o.m en full tvätt utan att vare sig gå sönder eller tappa kvalitet! Well done there

jag har även haft iphone som firmatelefoner (tyvärr) och det var en sån dynga att jag spyr ner mig, skulle inte ta emot en ny iphone privat gratis om jag var tvungen att använda den

Allt är skalat, du är styrd in i minsta detalj, t.o.m så du får meddelanden om att du inte har en officiell laddkabel, skit i det du! gör kablar som håller så slipper man sista sekunden köpa ny laddkabel från no name märken (som för den delen håller bättre)

Itunes tänker jag inte ens gå in på, vad fan är problemet med drag and drop till ett diskutrymme istället? Jo givetvis för att styra och lagra det du gör och göra fler moment som inte behövs

Datorerna tänker jag inte ens gå in på, de är inte värda pengarna, punkt slut! Tycker man det tycker man inte om sina pengar, jag kan köpa flera stycken om det vore så så det sitter inte i pengarna men jag vet vad som sitter i och jag vet vad det borde kosta! Och de är prissatta helt åt helvete så fuck that

Jag köper inte en tröja för 2500 bara för att någon satt sin fula logga på den när jag kan få exakt samma för halva priset, och speciellt inte om jag måste logga in och verifiera mig att det är jag som ska ha på mig tröjan varje gång jag skall använda den

Appletv är också efterblivet, men orkar inte ens gå in på det! chromecast anyone?

Men för all del, har inget emot de som har deras produkter, jag däremot kommer aldrig köpa apple då nackdelen överväger fördelarna

Tyvärr grundar sig det mesta du skriver om Apples produkter i fördomar och bristande kunskaper....

Påståendet om att Apples produkter är för folk som inte kan nånting är ett klart bevis på att du har noll koll. Är du medveten om att Google och NASA har många tusentals Mac i sina företag? Är det förtetag och folk som inte kan nåt om någonting?

Apple-produkter används en hel del inom företag, t ex svenska polisen, NASA, Disney, Google, Statoil m fl, m fl, och då i rent professionella miljöer.

Att man sen gjort det enkelt att utföra avancerade saker är ju inte på något sätt negativt. Tycker du det så kan du väl köpa en T-Ford och leva utan alla moderna hjälpmedel som gör bilkörningen säkrare och bekvämare....

När det gäller iTunes så finns det vissa begränsningar ja, men om man är intresserad av fakta så har det sina logiska förklaringar. Nämligen att Apple inte skulle ha fått med sig skivbolagen när de ville fixa så musik kunde laddas ner billigt. Sen är det faktiskt fullt möjligt att använda drag’n’drop även i iTunes, tyvärr bara kopplat till en dator/musikbibliotek, enkelt förklarat. Håller med om att det skulle varit enklare och trevligt med vanlig drag’n’drop mellan diskutrymmen. Men iTunes är ju lite mer än bara så och kan erbjuda ett flertal funktioner som man inte alltid får annorstädes, på gott och ont.

Varje gång jag läser påstående och åsikter från folk som är emot Apple och deras produkter, så inser jag att det jag skrivit tidigare, att folks åsikter mot Apple oftast grundar sig i bristande kunskaper och fördomar, stämmer väldigt bra...
2018-06-20, 13:21
Medlem
Apple är helt enkelt för dyrt och mycket yta men lite insida.
Ett sorts uttryck för vårat degenererade instagramsamhälle där det enbart är yta som räknas.
2018-06-20, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Apple är helt enkelt för dyrt och mycket yta men lite insida.
Ett sorts uttryck för vårat degenererade instagramsamhälle där det enbart är yta som räknas.

Ok, men hur får du det att hänga ihop med det faktum att Apple i t ex iPhone har extremt bra och marknadsledande processorer på insidan? Dessutom Touch ID och Face ID som är de mest avancerade och säkraste på marknaden, för att bara nämna ett par exempel.

Att Apples produkter har ett högt pris är välkänt, men generellt sett får man även en hel del extra för det högre priset, även om man givetvis får betala en hel del för varumärket.
2018-06-20, 14:52
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Sant. Det är en otroligt mycket sämre upplevelse att surfa runt på nätet, köra Spotify eller kolla på film på min Macbook än vad det är på min Lenovo...

Alla som har grävt ner sig i skyttegravar i det här kriget är dumma i hela huvudet. Sanningen ligger givetvis någonstans i mitten; Typ att dom gör trevliga prylar som gör det som man förväntar sig av dom till ett ganska högt pris och att dom som företag är lite tveksamma men vilket multinationellt företag är inte det?

Det är fucking jävla datorer, mobiltelefoner och surfplattor vi pratar om. Det är bara fucking jävla prylar.
Snarare du som är dum i huvudet. Om din Macbook är sämre att surfa, kolla på film eller köra Shitify med är det något allvarligt fel på datorn, eftersom det inte är så den är menad att fungera. Att man däremot inte kan spela, inte uppgradera dess undermåliga pisshårdvara, inte personliggöra den osv, vilket är funktioner vi förväntat oss i PC-världen sedan slutet av 80-talet, gör den per definition både objektivt och subjektivt sämre än motsvarande PC. Inte minst med tanke på att det är ett profitkorrumperat jävla klåparföretag man i all medvetenhet väljer att stödja.

Hade ni iFags haft era fucking jävla prylar och bara hållt käften, skulle inte en jävel heller bry sig. Det är när ni kommer med anti-logisk iDioti som att en Macbook är sååååå mycket bättre, värd minst dubbelt så mycket som prestandamässigt motsvarande PC, bara för att man kan "surfa runt på nätet, köra Spotify eller kolla på film" på den, och liknande, som man fullkomligt tappar hoppet för mänsklighetens framtida utveckling. Det räcker inte att dra täcket över huvudet och tycka att det är vårat fel som reagerar på er iDioti. Det är nämligen just iGnorans och en sjuklig mainstreamlängtan som är roten till hela denna anti-intellektualism.

Vill du fördjupa dig, och få perspektiv på varför vi bryr oss om bakgrunden till era "fucking jävla prylar", eftersom de inte alltid existerat utan är ett resultat av arbete från en mängd olika parter och gör avtryck på en betydligt större marknad; är det bara att titta på t ex det här inlägget från en gammal iPhonedebatt: https://www.flashback.org/sp40494854

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Herregud, kom ur bubblan. Världen är inte gaming för alla...
Varför betala mer för en datorjävel som klarar av mindre? Aka, mainstreamstatus > gamingprestanda? Det säger sig självt att Apple borde tvångsinkludera en oberoende ekonomisk förvaltare i priset av valfri iSkräpprodukt.
Senast redigerad av avc 2018-06-20 kl. 15:30.
2018-06-20, 15:11
Medlem
Citat:
Apple har valt grafikkort som ska passa det användningsområde och användare deras datorer är riktade till (och det måste ju alltid bli kompromisser mellan prestanda på olika plan, t ex vikt, batteritider, grafikprestanda etc etc) och det är inte i första hand gamers och gaming. Tro det eller ej, men det finns en hel del annat avancerat man kan göra med en dator än att spela på högsta nivå...

Och där kom den igen, en kille som tror att en kostym från ett stort företag skulle vilja släpa runt på bända ur en gaminglaptop ur portföljen på viktiga möten eller sitta och jobba med på flyget etc...

Herregud, kom ur bubblan. Världen är inte gaming för alla...

Och nej, dessa datorer du länkade må vara hur fräna och bra gaming-laptops som helst, de slår lik förbannat inte en MacBook Pro på alla punkter. Det är ju två helt olika världar inom datoranvändning.

Vad spelar det för roll vilken laptop jag länkar, dator är som dator. Spelar ingen roll om det är spel datorer då de är lika snygga, väger lika lite, samma material.. Dessa spel datorer jag länka är både bra på spel och olika arbeten som video redigering mm. Dessa gör allt mycket bättre och snabbare utan problem. Apples datorer laggar i sönder så fort man drar i gång ett tyngre spel som ovan inte har det minsta problem med. Betalar man 30K för en apple laptop så kräver man att den ska klara av simpla spel åtminstånde på 1080p 60fps annars får det vara.

Men jag kan länka renodlade arbets datorer men dessa är inte i samma liga som apples då apples kostar dubbelt så mycket så det blir ju inte rättvist. Du är så förblindad i apple så det ser tragiskt ut hur mycket du skyddar märket och deras produkter. Innerst inne vet du att apple är ett blås konto
2018-06-20, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaxium
Du vet att det här är ganska barnsligt va? Typ vad 13-14 åringar håller på med.

Jo jag vet men Dr.T är ju en snorvalp som man måste bevisa hela tiden då han vägrar o inse att det finns bättre datorer från windows märken för nästan halva pris som kör vändor med apple klena laptops. Det enda apple är duktiga på göra är att lura okunniga människor på deras stålar. Dr:T står ju bakom det här eländet som apple sysslar med
2018-06-20, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Vad spelar det för roll vilken laptop jag länkar, dator är som dator. Spelar ingen roll om det är spel datorer då de är lika snygga, väger lika lite, samma material.. Dessa spel datorer jag länka är både bra på spel och olika arbeten som video redigering mm. Dessa gör allt mycket bättre och snabbare utan problem. Apples datorer laggar i sönder så fort man drar i gång ett tyngre spel som ovan inte har det minsta problem med. Betalar man 30K för en apple laptop så kräver man att den ska klara av simpla spel åtminstånde på 1080p 60fps annars får det vara.

Men jag kan länka renodlade arbets datorer men dessa är inte i samma liga som apples då apples kostar dubbelt så mycket så det blir ju inte rättvist. Du är så förblindad i apple så det ser tragiskt ut hur mycket du skyddar märket och deras produkter. Innerst inne vet du att apple är ett blås konto

Om man ska köra i lera skog och mark så köper man t ex en suv med fyrhjulsdrift, ska man köra mer sportigt så kansle en Ferrari eller liknande är mer lämplig. Spelar liksom ingen roll vad de kostar, de är riktade mot olika användningsområden. Samma sak gäller för många andra saker, även datorer.

Är man mer inne på att spela på hög nivå, så är det mer lämpligt att köpa en mer dedikerad speldator.
Men, en sådan speldator är inte lik lämpad, av olika skäl, för att vara en bra dator för alla andra användare. Du kan ju fundera på varför världen inte endast har datorer av ganerstypen, stationära som bärbara. Varför tror du det finns olika typer av datorer där vissa är specifikt inriktade på gaming? Varför har inte Lenovo, Dell, HP, Acer etc bara gamingdatprer i sitt utbud? Varför har de fler datormodeller som inte specifikt riktar sig till gamers?.

Att Apple tar bra betalt håller jag helt med om. Men att deras datorer skulle vara skräpmoch värdelösa och få stryk på alla punkter av alla andra konkurrerande datorer är bara dina fördomar och okunnighet.

Här har du ett test mellan en dator som många påstår lätt spöar MBP på alla punkter, men som vi kan se får se sig slagen av MBP på en rad punkter. Den vinner dock testet för att den är klart billigare. Men uppgraderar man den för att kunna konkurrera bättre med MBP så blir priset inte lika konkurrenskraftig.

http://www.itpro.co.uk/laptops/21797/macbook-pro-15in-v-dell-xps-15-head-to-head-review-13

Citat:
Jo jag vet men Dr.T är ju en snorvalp som man måste bevisa hela tiden då han vägrar o inse att det finns bättre datorer från windows märken för nästan halva pris som kör vändor med apple klena laptops. Det enda apple är duktiga på göra är att lura okunniga människor på deras stålar. Dr:T står ju bakom det här eländet som apple sysslar med

Ja du verkar veta mycket om mig du... Jag är helt seriös i diskussionerna och är det nån som uppför sig som en snorvalp så hittar du denne i spegeln... Jag är för övrigt född på tidigt 60tal..

Jag har dessutom aldrig påstått att det inte kan finnas andra datorer än Mac som kan vara likvärdiga eller bättre på en eller flera punkter, kansle alla, så det är bara din egen halmgule du ljuger ihop.
Kolla igen på testet jag länkade till ovan, spöar den datorn MBP på alla punkter och kostar hälften...? Nej just det....

Varför har NASA och Google tusentals Apple-datorer i sina företag? Varför använder svenska Polisen iPhone? Varför använder t ex Statoil iPhone och iPad professionellt inom företaget för drifta av gasraffinaderier och oljeplattformar? Menar du de som styrt upp detta i dessa företag är okunniga idioter?

Igen, att folk är emot Apple beror oftast på fördomar och ren okunnighet, du är ett bra exempel på det men känn dig inte ensam....

Har du tid och lust att bevisa att ditt påstående är sant, så kan du väl visa oss en en Windowsdator som på alla punkter kör vändor runt MBP och kostar ungefär halva priset. ALLA punkter, inte bara fps, utan storlek, vikt, färgåtergivning, upplösning, ljudnivå, material, lagringens snabbhet, ljusstyrka, batteritid etc etc, ja ALLA punkter.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-06-20 kl. 16:13.
2018-06-20, 16:35
Medlem
Citat:
Lite AIK-DIF känning alltså. Jag är blandras. iPhones/iPads och Windowsdatorer. Blev inte kompis med Android. Skiter i vad jag har annars.
2018-06-20, 19:16
Medlem
avcs avatar
Citat:
Om man ska köra i lera skog och mark så köper man t ex en suv med fyrhjulsdrift, ska man köra mer sportigt så kansle en Ferrari eller liknande är mer lämplig. Spelar liksom ingen roll vad de kostar, de är riktade mot olika användningsområden. Samma sak gäller för många andra saker, även datorer.

Är man mer inne på att spela på hög nivå, så är det mer lämpligt att köpa en mer dedikerad speldator.
Men, en sådan speldator är inte lik lämpad, av olika skäl, för att vara en bra dator för alla andra användare. Du kan ju fundera på varför världen inte endast har datorer av ganerstypen, stationära som bärbara. Varför tror du det finns olika typer av datorer där vissa är specifikt inriktade på gaming? Varför har inte Lenovo, Dell, HP, Acer etc bara gamingdatprer i sitt utbud? Varför har de fler datormodeller som inte specifikt riktar sig till gamers?.
Mäkta aktningsvärt exempel på att du inte har en susning vad du sladdrar om. En bil kan transportera människor långsamt, en Ferrari kan transportera människor både snabbt och långsamt. Så då får vi än en gång recidivera öronsus mattaste punkt, närmare bestämt att ge exempel. Denna gång på vilket sätt en speldator (högspecad dator med i synnerhet vasst grafikkort) är sämre än liknande basmaskin. När du ändå är inne på bilar, borde du samtidigt kunna dra parallellen till på vilka sätt en toppspecad AMG-Mercedes, M-BMW eller RS-Audi är underlägsen motsvarande basmodeller.

Citat:
Att Apple tar bra betalt håller jag helt med om. Men att deras datorer skulle vara skräpmoch värdelösa och få stryk på alla punkter av alla andra konkurrerande datorer är bara dina fördomar och okunnighet.
Ingen pratar om "alla andra konkurrerande datorer", det är din egen halmgubbe du syr ihop här. Vi snackar datorer i samma prisklass, en viss bit under och praktiskt taget varenda system över (förutom andra bög/småbarnsmaskiner som Alienware och liknande). Apple har bidragit på vissa sätt, magnetlåsen har jag alltid gillat skarpt (tills de nedsölade amatörjävlarna lade av med det till laddkontakten; så blir det ju med "framåtsträvande" idioter till kunder som är totalt okritiska till negativ utveckling), likaså att man länge haft pixeltäta skärmar.

Citat:
Ja du verkar veta mycket om mig du... Jag är helt seriös i diskussionerna och är det nån som uppför sig som en snorvalp så hittar du denne i spegeln... Jag är för övrigt född på tidigt 60tal..
I din spegel kanske. Eller i loggen av dina inlägg. Du har varit Applefanboy under hela din tid på Flashback, öronsus.
2018-06-20, 20:56
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Därför att:

* Mac är mainstream och därmed en materiell symbol för obildade, iGnoranta iDioter
* Mac är sämre på i stort sett alla områden än motsvarande PC, och har så alltid varit. Inte sällan till betydligt högre pris.
* Genom att köpa Mac stödjer du Apple, som är det mest korrupta skitföretaget på planeten.

Att du fullständigt skiter i hur ett företag behandlar sina kunder, anställda, underleverantörer, miljön och liknande, bevisar bara att du inte har tillräckligt rationellt och logiskt tänkande för att äga en dator överhuvudtaget (på samma sätt som en komplett idiot inte begriper varför man kan vara "emot" vissa partier och sedan går och röstar i riksdagen). Det är inte vi som supportar seriösa företag som är problemet, detta kommer du förstå när du gått ur högstadiet.

Där har vi svaret på frågan. De som är emot ex vis apple är känslomänniskor utan förståelse för hur saker fungerar. Över 90% av delarna i en dator kommer från samma eller liknande tillverkare oavsett märke. Hur menar du t ex att just din dator är tillverkad av lyckligare människor?

Alla företag har syftet att tjäna pengar åt sina aktieägare eller som i fallet med dell, till michael.
Seriösa företag...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in