2018-06-21, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Abdallah-bröderna = libaneser
Omar Kaka = palestinier
Mekky-bröderna = palestinier
Mekkawi-bröderna = irakier
Bajramaj-bröderna = albaner
Karim-bröderna = irakier
Kupa-bröderna = albaner
Masovic-bröderna = bosnier/sandzak
El-Zein = araber från Turkiet
Atto Qasim = somalier
Omar Chehade = palestinier
Ahmad-bröderna = palestinier
Zamzam = palestinier

Ingen i tråden har nämnt Rami.
Ingen i tråden har skrivit ngt om kidnappningen på Katrinelund.
Citera
2018-06-21, 13:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Den som vissa anser var det tilltänkta målet, boxaren Mekky. Det måste vara sista spiken i kistan på dillandet om att boxning & kampsport räddar "killar på glid" som man har hört så mycket om.
Citera
2018-06-21, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbwolf
Nej, det är ju det som är själva poängen.

Att leva efter egna regler och inte inse att de saknar koppling till samhället i övrigt och skapa en pseudoverklighet av det är inte normalt. Inte ens i den kontexten. Det är underutvecklat att sakna den insikten. Vissa av dem växer upp (ofta efter att de skaffat familj) och får denna insikt/kunskap/färdighet i ett senare skede i livet. Andra är outvecklade resten av livet.

Självkännedom, självinsikt och förmågan att sätta saker i ett sammanhang är egenskaper som utvecklas efterhand. Självklart är brist på detta att man är outvecklad. Alltså inte i sig en generalisering utan mer ett faktum.

Givetvis kan taskig skolgång och många andra faktorer påverka detta men mental insikt förblir densamma, dvs outvecklad. En pojke i en mans kropp med en pojkes bristande censurdel och beredvillighet att snabbt lösa det med våld istället för att möta det på ett högre plan.

Du ger en god beskrivning av hur de unga männen i de kriminella nätverken troligen fungerar. Man kan utifrån denna beskrivning fråga sig: Varför återfinns de mönster du beskriver (bristande självkontroll och impulskontroll, tendens att vilja ställa sig utanför samhället osv.) i så hög grad hos just unga män med utomvästlig, i allmänhet muslimsk/arabisk, invandrarbakgrund?

Svaren är troligen en kombination av följande: Starkt patriarkal klan-/hederskultur, islam, extremt låg utbildningsnivå, utbrett bildnings- och kunskapsförakt, genetiska störningar till följd av inavel sedan många generationer tillbaks.

Det handlar alltså om människor som helt enkelt inte fungerar i moderna, utvecklade samhällen. Problemet är inte bara gängbrottslingarna, utan hela deras familjer/släkter och deras kultur, religion och livsstil.
Citera
2018-06-21, 13:41
Medlem
ganghatarens avatar
Är det några med svenska namn med i de här nätverken ? Eller är det bara folk med utländska namn ? Undrar bara för jag tror aldrig jag sett ett svenskklingande namn när man läser om den här organiserade brottsligheten. Eller kan det vara så att skribenterna bara lyfter fram de med utländska namn?
Citera
2018-06-21, 13:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganghataren
Är det några med svenska namn med i de här nätverken ? Eller är det bara folk med utländska namn ? Undrar bara för jag tror aldrig jag sett ett svenskklingande namn när man läser om den här organiserade brottsligheten. Eller kan det vara så att skribenterna bara lyfter fram de med utländska namn?
Jag tyckte det förekom ett svenskt efternamn i den här händelsen, men det var nog bara någon perifer figur. Minns jag rätt?

Samt Hong som påstås vara kines/vietnames. I övrigt är det tydligen araber & albaner till största delen.
Citera
2018-06-21, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av violettemoon
Jag undrar vilket/vilka ursprungsländer kommer alla dessa personer ifrån ungefär?
Vilket land kommer brottsoffren ifrån i det här fallet? Är det någon som vet och kan svara?

Det är andra generationens invandrare.
Dom är alla svenskfödda och talar skånska
Citera
2018-06-21, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tyckte det förekom ett svenskt efternamn i den här händelsen, men det var nog bara någon perifer figur. Minns jag rätt?

Samt Hong som påstås vara kines/vietnames. I övrigt är det tydligen araber & albaner till största delen.
Ja den ena är helsvensk i grund o botten.
Citera
2018-06-21, 13:50
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroppkickMurphy
Nej du, Flinken sköt för honom helt okända personer.
De som sköt i Malmö sköt på de personer dom var arga på, vilket är en stor skillnad eftersom det inte handlade om oskyldiga.
Visst kan oskyldiga hamna i vägen för kulor ämnade för andra, men så verkar det inte ha varit i detta fall.

Jag förstår hur du tänker, men så här ser jag på det:
Många människor har tillgång till skjutvapen, de flesta som lagligt äger dem använder dem till jakt och en mindre andel innehar dem för sportskytte. Och sedan har vi ju poliser och militärer som bär dem pga sitt yrke.
De i dessa grupper som använder sina vapen för att hota, skada eller döda andra utan anledning ser jag på som en ungefär en lastbil som får framhjulspunktering och frontar in mötande trafik. Någonting går sönder och det är svårt att både förutse och att skydda sig emot. Risken finns ju där varje gång du möter en lastbil men du tänker inte så mycket på det eftersom du är övertygad om lastbilschaufförer inte medvetet vill dig illa.

Det är skillnaden mellan urflippningar likt Flink och kriminella gäng. Kriminella som innehar vapen har dem just med syftet att hota, skada eller döda. Känslan kan ju jämföras med att inte veta vilka lastbilar du möter som frontalkrockar dig med flit ifall de av någon anledning tycker att du förtjänar det. Så därför blir det lite äpplen och päron med att dra in Flink i diskussionen. Det kriminella gängvåldet är ett konstant hot som du har att förhålla dig till.
Citera
2018-06-21, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganghataren

Läs domar och förundersökningsprotokoll från rättegångar avseende gängrelaterad brottslighet! (Du kan t.ex. hitta länkar till en hel del domar i denna tråd: (FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP))

Någon enstaka gång förekommer något svenskt namn. I allmänhet är 95 - 100% av de inblandade i gängkriminalitet unga män med asylrelaterad invandrarbakgrund. De allra flesta har sina rötter i Mellanöstern, Östafrika eller forna Jugoslavien (Bosnien, Kosovo etc.).

Det enda väletablerade kriminella nätverk där flertalet medlemmar fortfarande är etniska svenskar är troligen mc-klubben Hell's Angels.
Citera
2018-06-21, 13:53
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gronagubben
Läs Maysem Mek¤wi Fup så kommer du inse att dom skjuter varandra för småsaker och stora pengar verkar inte ens finnas på den nivån av gangsterverksamhet som småungarna bedriver.

Skjuter de varandra för en ktappad eps som blev fotograferad av andra sidan och utlagd på insta så är det småsaker
Citera
2018-06-21, 13:57
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Den som vissa anser var det tilltänkta målet, boxaren Mekky. Det måste vara sista spiken i kistan på dillandet om att boxning & kampsport räddar "killar på glid" som man har hört så mycket om.

Kanske för när de för någon anbud till något annat än lokala boxnings*gymmet

*olika typer
Citera
2018-06-21, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gronagubben
Läs Maysem Mek¤wi Fup så kommer du inse att dom skjuter varandra för småsaker och stora pengar verkar inte ens finnas på den nivån av gangsterverksamhet som småungarna bedriver.
Har läst den och det med kepsen stämmer inte. Om man läser mellan raderna framgår att det är Momme eller någon nära honom som försöker flytta fokus från sig själv till andra genom att sprida ryktet med kepsen på fb. Det framgår också i fup att mordet handlar om en skuld Akram har till Mekky.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in