2018-06-21, 11:58
Medlem
bbwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Sociala medier förstärker det

Som sagt - endast för den som inte har ett normalt register att arbeta med.
Citera
2018-06-21, 12:06
Medlem
bbwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100
Genomgående är att det gått riktigt dåligt i skolan. Det finns olika typer bland kriminella, allt från spänningstagande ADHD typer, till rena psykopater. När en del skriver om respekt och outvecklade småpojkar generaliserar man för mycket. Kriminella lever efter andra regler och om någon inte betalar en skuld så kan de inte gå till kronofogden utan måste med sitt våldskapital visa vem som bestämmer. De skjuter inte varandra för småsaker utan det handlar i grunden om pengar och om vem som bestämmer.

Nej, det är ju det som är själva poängen.

Att leva efter egna regler och inte inse att de saknar koppling till samhället i övrigt och skapa en pseudoverklighet av det är inte normalt. Inte ens i den kontexten. Det är underutvecklat att sakna den insikten. Vissa av dem växer upp (ofta efter att de skaffat familj) och får denna insikt/kunskap/färdighet i ett senare skede i livet. Andra är outvecklade resten av livet.

Självkännedom, självinsikt och förmågan att sätta saker i ett sammanhang är egenskaper som utvecklas efterhand. Självklart är brist på detta att man är outvecklad. Alltså inte i sig en generalisering utan mer ett faktum.

Givetvis kan taskig skolgång och många andra faktorer påverka detta men mental insikt förblir densamma, dvs outvecklad. En pojke i en mans kropp med en pojkes bristande censurdel och beredvillighet att snabbt lösa det med våld istället för att möta det på ett högre plan.
Citera
2018-06-21, 12:09
Medlem
Ett litet tips,
Många av er har frågat om hur allt hänger ihop vad falangerna krigade för vem som styr e.t.c.
Det finns faktiskt en bra bok av en journalist som inte är PK-knullad än.
Den kom ut 2011 och heter "Maffiakrig - nio avrättade män och staden de levde i (medförfattare Tobias Barkman), en reportagebok om gängkriget och den undre världen i Malmö".

Joakim Palmkvist har skrivit den, riktigt duktig och insatt. Vet han har träffat i princip samtliga av dom tuffaste face to face.

Där kan ni läsa in er för även om detta dåd är ganska separerat ifrån det som hände 2009-2012 så är det konsekvenserna utav vad som "Lämnades kvar" när samtliga i egentligen båda falangerna antingen dog eller åkte fast.
Citera
2018-06-21, 12:10
Medlem
DroppkickMurphys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
I kriminella MILJÖER.

Flink var en ensam galning. Måndagens skjutning var en uppgörelse inom kriminella MILJÖER som Enoch försöker förtala.
Äntligen får jag leka ordpolis, för visst var det väl ordet påtala som du letade efter? Att förtala är något helt annat.
Citat:
Är det verkligen så svårt att förstå skillnaden mellan Flink och måndagens skjutning?
Nej det är inte svårt att förstå skillnaden.
Flinks dåd var betydligt värre än denna skjutning då han inte brydde sig om vilka han dödade, bara han fick döda för att visa hur arg han var.
Citera
2018-06-21, 12:18
Medlem
DetskarsigmedIsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroppkickMurphy
Äntligen får jag leka ordpolis, för visst var det väl ordet påtala som du letade efter? Att förtala är något helt annat.

Nej det är inte svårt att förstå skillnaden.
Flinks dåd var betydligt värre än denna skjutning då han inte brydde sig om vilka han dödade, bara han fick döda för att visa hur arg han var.

Tror inte de som sköt satt och asgarvade och fikade samtidigt eller hur? Var väl arga de med. Sen sköt de ju rakt in i ett café och om det inte kvalificerar till "brydde sig om vilka han dödade" så gör inget det. Förövrigt sköt väl Flinken av svartsjuka och de som träffades var väl kärringen hans med sällskap?
Citera
2018-06-21, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bbwolf
Nej, det är ju det som är själva poängen.

Att leva efter egna regler och inte inse att de saknar koppling till samhället i övrigt och skapa en pseudoverklighet av det är inte normalt. Inte ens i den kontexten. Det är underutvecklat att sakna den insikten. Vissa av dem växer upp (ofta efter att de skaffat familj) och får denna insikt/kunskap/färdighet i ett senare skede i livet. Andra är outvecklade resten av livet.

Självkännedom, självinsikt och förmågan att sätta saker i ett sammanhang är egenskaper som utvecklas efterhand. Självklart är brist på detta att man är outvecklad. Alltså inte i sig en generalisering utan mer ett faktum.

Givetvis kan taskig skolgång och många andra faktorer påverka detta men mental insikt förblir densamma, dvs outvecklad. En pojke i en mans kropp med en pojkes bristande censurdel och beredvillighet att snabbt lösa det med våld istället för att möta det på ett högre plan.
Ja ok
Citera
2018-06-21, 12:36
Medlem
DroppkickMurphys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetskarsigmedIsis
Tror inte de som sköt satt och asgarvade och fikade samtidigt eller hur? Var väl arga de med. Sen sköt de ju rakt in i ett café och om det inte kvalificerar till "brydde sig om vilka han dödade" så gör inget det. Förövrigt sköt väl Flinken av svartsjuka och de som träffades var väl kärringen hans med sällskap?
Nej du, Flinken sköt för honom helt okända personer.
De som sköt i Malmö sköt på de personer dom var arga på, vilket är en stor skillnad eftersom det inte handlade om oskyldiga.
Visst kan oskyldiga hamna i vägen för kulor ämnade för andra, men så verkar det inte ha varit i detta fall.
Citera
2018-06-21, 13:06
Medlem
Citat:
De som sköt i Malmö sköt på de personer dom var arga på, vilket är en stor skillnad eftersom det inte handlade om oskyldiga.
Visst kan oskyldiga hamna i vägen för kulor ämnade för andra, men så verkar det inte ha varit i detta fall.

Hur vet du?
Vad allt pekar på är att Mekky skulle bort. Han var den personen som blev lindrigt skadad.
Citera
2018-06-21, 13:09
Medlem
DetskarsigmedIsiss avatar
Citat:

Ahhh, my bad! Tack för rättelsen! Är det någon överhuvudtaget som ens tagits in till förhör för detta? Eller kanske rent av det extremt ovanliga "Gripits av polis för mord"...

Verkar ju helt galet att mitt på ljusa dagen kunna komma undan i bil och inte ens satt den i brand. Att kolla på övervakningskamerorna i området är väl det första man gör, identifierar bilen omgående. Här verkar det inte ens finnas kunskap om det är 1 eller fler bilar. De har väl helikopter i luften mest hela tiden i Malmö eller?
Citera
2018-06-21, 13:11
Medlem
gronagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100
Genomgående är att det gått riktigt dåligt i skolan. Det finns olika typer bland kriminella, allt från spänningstagande ADHD typer, till rena psykopater. När en del skriver om respekt och outvecklade småpojkar generaliserar man för mycket. Kriminella lever efter andra regler och om någon inte betalar en skuld så kan de inte gå till kronofogden utan måste med sitt våldskapital visa vem som bestämmer. De skjuter inte varandra för småsaker utan det handlar i grunden om pengar och om vem som bestämmer.

Läs Maysem Mek¤wi Fup så kommer du inse att dom skjuter varandra för småsaker och stora pengar verkar inte ens finnas på den nivån av gangsterverksamhet som småungarna bedriver.
Citera
2018-06-21, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Först av allt: Tack till Undrande87, Rytve och övriga som bidragit med riktigt bra info i tråden. Som andra påpekat känns det som att Mekky är den som var den riktiga måltavlan för attacken, och om man har det som teori tänkte jag sammanfatta lite kring vem som skulle kunna ligga bakom attacken. Som tidigare nämnt har det florerat mycket rykten om Mekky under de senaste åren – vissa av dem säkert mer välförtjänta än andra. Malmö är ju lite speciellt på ett sätt eftersom det, efter att K- och M-falangen mer eller mindre föll sönder, egentligen inte har några fasta gäng. Det handlar mer om ett antal löst sammansatta konstellationer av folk som känner varandra sedan långt tillbaka. Folk byter sida, och det är ibland/ofta svårt (i alla fall för mig som inte rör mig i kretsarna) att förstå varför vissa konflikter blossar upp. Men med det sagt, så har jag sammanfattat lite kring saker Mekky varit inblandad i under de senaste åren bara för att se om vi kan spekulera lite kring vem som skulle kunna ligga bakom attacken i måndags. OBS: en hel del är rykten, så om någon sitter på bättre info/fakta så säg till så rättar jag såklart.

2016-03-27: Shkembim Bajramaj skjuts till döds på Södervärnsgatan i Malmö. Mekky satt häktad för mordet men släpptes p.g.a. brist på bevis. Värt att notera är att Shkembim sörjdes på Facebook av t.ex. Valmir Kupa (Kupa som i K-falangen) och Ahmeto El-Zein. El-Zein och Mekky dömdes, tillsammans med flera andra, för ett rån 2015 eller något sådant.

2016-11-02: Quendrim Bajramaj, d.v.s. bror till Shkembim, skjuts till döds på Annelundsgatan i Malmö. Här ryktas det att det är Mekky och Atto Qasim (som senare sköts till döds i Tensta) som utfört mordet, p.g.a. att Quensrim spridit ryktet på stan att han skulle döda Mekky p.g.a. mordet på Shkembim.

2017-03-04: Akram Mekawi skjuts till döds på Kronetorpsgatan i Malmö. Här verkar det ligga en ganska simpel dispyt bakom mordet, där Akram och en av hans bröder jagat Leo Mora, som tappat en keps/luva och där någon av Mekawi-bröderna lagt ut en bild på kepsen på Instagram med en nedsättande text. Det ryktas att A. Zamzam utförde mordet, men jag har också uppgifter på att Mekky och Hamade (Ahmad Abdul Karim, bror med Papo Karim) satt häktade för det.

2017-03-29: Maysem Mekawi skjuts på Dansörgatani Malmö men överlever. Detta fall är ytterst intressant eftersom det är ett av väldigt få där BO faktiskt prata under polisförhören. Han har många teorier om vem som sköt honom, och nämner ett antal namn. Här hävdar Maysem att Omar Chehade agerar ombud för Mekky när Maysem ligger på sjukhus. Att Maysem ska få 200.000:- om han tar tillbaka sin anmälan mot Mekky och Momme gällande mordet på Akram. Här nämns också att ett par MMA-killar, Viggy och Yusuf, skulle jobba för Mekky. I FUPen nämns också en bakgrundshistoria där Maysem börjat satsa på musik, men där den tilltänkta producenten av en viss låt Maysem gjort inte vill jobba med honom eftersom producenten lierat sig med Mekky. Det finns ett bråk omnämnt som ska ha skett på Babel i Malmö, där Maysem ska ha blivit attackerad av Mekky, Atto och någon till. Ett bråk dagen efter ska även ha inkluderat Nikola Grubisic (som var en av Nermins hantlangare).

Det man kan konstatera, tycker jag, är att Mekky är lierad med M-sidan (en av de mördade i måndags – Nabil – har för övrigt blivit dömd för att ha förvarat ett vapen åt Nermin vilket också knyter ihop honom och Mekky med M). Huruvida de skjutna/mördade som jag nämnt ovan i mitt inlägg skulle vara lierade med en annan tydlig gruppering, t.ex. K, vet jag inte. Att det finns folk som rimligtvis skulle ha intresse av att hämnas på Mekky är väl uppenbart. Gällande bröderna Bajramaj så vet jag dock inte vem som skulle hämnas åt dem. Gällande bröderna Mekawi så finns bara Maysem kvar, och min uppfattning efter att ha läst FUPen kring mordförsöket på honom så känns han väldigt ensam, och jag har svårt att tro att han skulle ha våldskapital nog för den typ av attack som skedde i måndags.

Så, vad har ni andra för tankar kring motivet till attacken i måndags? Vem har motiv? Vem har våldskapitalet? Var huvudmålet för attacken Mekky eller någon av de övriga?

Biggie och Josef ja (Ali Mohammad är väl deras efternamn) släkt med fakhro om jag minns rätt. Att de lever är bortom allt mitt förstånd också. Riktiga inavlade araber är de, deras föräldrar är typ syskon eller kusiner (på riktigt alltså). Deras fakhro kusin var väl han som körde påtänd med en svart merca utanför tasty och körde in i 3-4 parkerade bilar?
Deras pappa har suttit inne för mord tror jag det var?
De ligger nog bakom mycket skit och är inte lojala för dem öre, de är ungefär som Saad.
Citera
2018-06-21, 13:16
Medlem
DroppkickMurphys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imlikenono
Hur vet du?
Vad allt pekar på är att Mekky skulle bort. Han var den personen som blev lindrigt skadad.
Vet vad?
Att dom sköt på dom som dom ville skjuta på av ena eller andra anledningen tror jag inte att vi behöver tvivla på.
Alla som blev träffade tillhörde väl samma nätverk och att den som dom förmodligen helst ville knäppa klarade sig relativt oskadd är en helt annan sak och beror nog mest på bristande kompetens hos skytten eller skyttarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in