2018-06-21, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Kan tänka mig att Lenas DNA finns av förklarliga skäl i SD:s bil (om han bevisligen inte bytt bil efter att hon åkt i den). Kan man bevisa hur nya/gamla DNA-spår är?

Nej det går tyvärr inte att bevisa hur gamla eller nya DNA är.
Hade sånt gått att bevisa skulle P*rnilla Th*orins mördare inte gå fri.
(*=e)
Senast redigerad av SonyaStolt 2018-06-21 kl. 10:46. Anledning: Korrektur
Citera
2018-06-21, 10:45
Medlem
Citat:
Är det någon speciell person Du syftar på?
Nej, en random. Ett yngre missbrukar par som gick förbi detta villaområde för att hitta lätt omsatta saker folk lämnar framme.
Tror inte på yrkeskriminella.
Citera
2018-06-21, 10:45
Medlem
GilGrissom82s avatar
Mer om S*ftis (LW's) sista resa:

Citat:
Vores veninde S*ftp*cah*ntas

Mødet med "S*ftice" kan ikke beskrives bedre end det, hun selv skrev til en coin som vi forærede hende 2 juni 2017.

"How amazing it is, geocaching and friendship - and how great the two of them can go together! In the autumn of 2016 I met Ulf and Aase from Denmark. What a nice friendship that started! Tonight, a most beautiful evening in June, they gave me this beautiful coin as a friendship gift on their own event in my own hometown Örebro. Thank you, team - luf123, for this coin, and even more for being my friends!"

Desværre blev vort venskab kortvarigt, da "S*ftice" blev fundet dræbt i et buskads, ca 150 meter fra sit hjem, lørdag den 19 maj 2018, efter at have været efterlyst som forsvundet, natten til den 15 maj .

Du vil altid være i vore tanker

Vila i fred

https://www.geocaching.com/track/log.aspx?LUID=ab2b57cf-825f-4d49-a113-bb1779c44acf
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-06-21 kl. 10:49.
Citera
2018-06-21, 10:53
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Håller helt med Dig, vad jag ifrågasätter är dom uttryck som nästan ska ses som sanningar... hur folk skriker i vissa sammanhang mm. Jag är inte alls övertygad om att SD är GM, hoppas dessutom på att det inte är han även om jag förstår att misstankarna är åt det hållet (tycker inte om det han har gjort även om det kanske är överdrivet från Lenas sida... tror att det är hon som ev har mer intresse vad gäller deras ev relation den senaste tiden).
Jaha... var det från Dig det här med blodspår i hemmet kommer... vet Du det?

Okej fick känslan av att du trodde GM kunde vara SD eftersom EnGodTanke försvarar honom
Jag har fått berättat för mig att det fanns blodspår i hemmet, en bekant till Lena har berättat detta. Om hen har rätt info vet jag ej, åter igen ville jag bara delge vad jag fått veta.
Även fått info om SD från mina bekanta och mycket där gör mig misstänksam...
Samt Lenas anmälningar mot honom gör att magkänslan säger: kan absolut vara GM...
Citera
2018-06-21, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Nej, en random. Ett yngre missbrukar par som gick förbi detta villaområde för att hitta lätt omsatta saker folk lämnar framme.
Tror inte på yrkeskriminella.
Tror Du att hon vågat gå ut isf? Jag hade inte gjort det utan ringt polisen (bor i ett ganska lugn område).
Citera
2018-06-21, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Har förstått lite mer nu om vad det här tjafset med Örebro och "bedömandegruppen" handlar om, och jag tycker det lutar åt att fallet kommer att förbli ouppklarat. Jag måste börja med en kort bakgrund.

SD begärdes antagligen häktad utifrån de omständigheter som har framkommit i media, dvs. tidigare misshandelsanmälan, byskvaller om svartsjukedrama, de blodiga kläderna i hans bostad, flykten till USA osv.

Första gången fick åklagaren igenom det här, och SD häktades i en vecka. Det här gör att han nu tills vidare formellt betraktas som skäligen misstänkt för brottet.

Som jag har förstått det har misstankegraden senare sjunkit. Man kanske har insett att den tidigare misshandelsanmälan egentligen inte är särskilt relevant här, och att det där om svartsjukedrama kanske var ogrundat, och att blodet på kläderna egentligen var t.ex. en ketchupfläck, och att resan till USA var en planerad semesterresa. Jag säger alltså inte att det är så här, men jag tror att det skulle kunna vara en del av förklaringen till att utredningen nu verkar ha kört fast.

Nu till saken. Det är helt klart att Örebropolisen har allvarliga problem, och att man alltså skulle behöva hjälp utifrån. Det är här nationella bedömandegruppen normalt kommer in:
Gruppen består av sexton rutinerade utredningsledare från landets polisregioner och nationella operativa avdelning (Noa) som granskar svårlösta mordfall.

Nationella bedömandegruppen aktiveras om en misstänkt inte har hittats senast trettio dagar efter att ett våldsbrott med dödlig utgång har ägt rum.

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/bedomandegruppen-grova-valdsbrott/
Den här gruppen aktiveras om en misstänkt inte har hittats efter trettio dagar. Problemet är bara att Örebro redan anser sig ha hittat en misstänkt, och då kan man alltså inte få den här hjälpen. För att kunna ge expertisen möjlighet att titta på fallet skulle man kanske först behöva avskriva de här formella misstankarna mot SD som tydligen ligger kvar, men där tror jag att prestigen i Örebro står i vägen. Det finns alltså en stor risk att det här brottet inte kommer att kunna klaras upp. Bekvämast så för polis och åklagare kanske, men inte så kul för anhöriga och misstänkta.

Kan det verkligen vara så byråkratiskt stelbent att de inte kan bistå ändå, om behovet av nationell expertis finns. Tex pga interna konflikter i Örebro och prestige som kan äventyra objektivitet.
Citera
2018-06-21, 11:00
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Är någon av Lenas vänner och närstående vänsterhänt?

Blir nyfiken på varför du undrar. Berätta gärna.
Citera
2018-06-21, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Okej fick känslan av att du trodde GM kunde vara SD eftersom EnGodTanke försvarar honom
Jag har fått berättat för mig att det fanns blodspår i hemmet, en bekant till Lena har berättat detta. Om hen har rätt info vet jag ej, åter igen ville jag bara delge vad jag fått veta.
Även fått info om SD från mina bekanta och mycket där gör mig misstänksam...
Samt Lenas anmälningar mot honom gör att magkänslan säger: kan absolut vara GM...
Ja jag tror att SD kan vara gärningsman men precis som alla andra vet jag inte (som sagt hoppas jag på att det inte är så) men han har mycket mot sig. Och precis som Du säger är det ingen som vet om det finns oförklarliga blodspår i hemmet. SD verkar inte vara någon jag skulle umgås med efter vad som kommit fram här (hans kommentarer mm).
Citera
2018-06-21, 11:14
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ja jag tror att SD kan vara gärningsman men precis som alla andra vet jag inte (som sagt hoppas jag på att det inte är så) men han har mycket mot sig. Och precis som Du säger är det ingen som vet om det finns oförklarliga blodspår i hemmet. SD verkar inte vara någon jag skulle umgås med efter vad som kommit fram här (hans kommentarer mm).

Blir nyfiken på varför du hoppas att SD inte är GM?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Är någon av Lenas vänner och närstående vänsterhänt?

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Blir nyfiken på varför du undrar. Berätta gärna.

Jag är också jäkligt nyfiken, som vänsterhänt själv så undrar jag vad du
tänker på.
Citera
Medlem
Kriminaltekniker i SDs hus idag.
Citera
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Kan det verkligen vara så byråkratiskt stelbent att de inte kan bistå ändå, om behovet av nationell expertis finns. Tex pga interna konflikter i Örebro och prestige som kan äventyra objektivitet.
Som jag har förstått det aktiveras alltså den nationella expertisen automatiskt i "normala" svårlösta fall, men inte i sådana här fall där man lokalt redan har bestämt sig för vem som är gärningsman.

Visst skulle örebropolisen säkert kunna få hjälp ändå här av NOA om man själv begärde det, men det har man nog inget intresse av. Ett uppklarande av fallet (jag tror inte att det krävs någon raketforskning) skulle antagligen avslöja en skrämmande inkompetens hos örebropolisen och/eller åklagaren.
Senast redigerad av Draifos 2018-06-21 kl. 11:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in