Citat:
Ursprungligen postat av
ModestyBlaiser
Hajar inte riktigt Springares uttalande om utebliven avstämning från bedömandegrupp? Borde gjorts när, och på initiativ av vem?
Citat:
Ursprungligen postat av
flashbackfollower
Det var en diskussion tidigt i tråden om att nationell expertis borde kopplas in och ”handbok” för mordutredningar följas. Kanske brast det tidigt, men förstår inte hur man kan skylla ifrån sig på sina chefer, man ser väl som spaningsledare vad som behövs och begär resurser av ledningen.
Har förstått lite mer nu om vad det här tjafset med Örebro och "bedömandegruppen" handlar om, och jag tycker det lutar åt att fallet kommer att förbli ouppklarat. Jag måste börja med en kort bakgrund.
SD begärdes antagligen häktad utifrån de omständigheter som har framkommit i media, dvs. tidigare misshandelsanmälan, byskvaller om svartsjukedrama, de blodiga kläderna i hans bostad, flykten till USA osv.
Första gången fick åklagaren igenom det här, och SD häktades i en vecka. Det här gör att han nu tills vidare formellt betraktas som skäligen misstänkt för brottet.
Som jag har förstått det har misstankegraden senare sjunkit. Man kanske har insett att den tidigare misshandelsanmälan egentligen inte är särskilt relevant här, och att det där om svartsjukedrama kanske var ogrundat, och att blodet på kläderna egentligen var t.ex. en ketchupfläck, och att resan till USA var en planerad semesterresa. Jag säger alltså inte att det är så här, men jag tror att det skulle kunna vara en del av förklaringen till att utredningen nu verkar ha kört fast.
Nu till saken. Det är helt klart att Örebropolisen har allvarliga problem, och att man alltså skulle behöva hjälp utifrån. Det är här nationella bedömandegruppen normalt kommer in:
Gruppen består av sexton rutinerade utredningsledare från landets polisregioner och nationella operativa avdelning (Noa) som granskar svårlösta mordfall.
Nationella bedömandegruppen aktiveras om en misstänkt inte har hittats senast trettio dagar efter att ett våldsbrott med dödlig utgång har ägt rum.
https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/bedomandegruppen-grova-valdsbrott/
Den här gruppen aktiveras om en misstänkt inte har hittats efter trettio dagar. Problemet är bara att Örebro redan anser sig ha hittat en misstänkt, och då kan man alltså inte få den här hjälpen. För att kunna ge expertisen möjlighet att titta på fallet skulle man kanske först behöva avskriva de här formella misstankarna mot SD som tydligen ligger kvar, men där tror jag att prestigen i Örebro står i vägen. Det finns alltså en stor risk att det här brottet inte kommer att kunna klaras upp. Bekvämast så för polis och åklagare kanske, men inte så kul för anhöriga och misstänkta.