2018-06-21, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag vill poängtera att jag inte är DNA-expert, Hamilkar är välkommen
å förklara.
Om man hittar DNA på LW så har man en given person SD å matcha mot.
Jag tycker att man med marginal borde ha hunnit få fram åtminstone
ett preliminärt resultat om SDs DNA finns på LWs kropp/kläder.

Men som sagt, jag gissar tror å tycker.
Ja, här är en springande punkt i utredningen mot SD. Analysen borde vara klar sedan länge när dom har DNA att jämföra med.

Alternativen är:
Det är inte SD utan en okänd GM (ingen träff på DNA).
Om det är SD så har han tvättat MP.
Dom har inte hittat någon DNA.

Med en sån utdragen händelse, så tror jag sannolikheten att man inte lämnat DNA är liten,
Än mindre sannolikhet har han tvättat MP och om MP är tvättat, borde TR ta det som sannolika skäl?

Om dom hittat okänd DNA, varför är SD fortfarande skäligen misstänkt? Jo, för det finns ingen annan gärningsman namngiven.
Eller så hittade dom SD:s DNA, men inte på sådant sätt som gör honom sannolikt misstänkt.
Citera
2018-06-21, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ja, här är en springande punkt i utredningen mot SD. Analysen borde vara klar sedan länge när dom har DNA att jämföra med.

Alternativen är:

Med en sån utdragen händelse, så tror jag sannolikheten att man inte lämnat DNA är liten,
Än mindre sannolikhet har han tvättat MP och om MP är tvättat, borde TR ta det som sannolika skäl?

Om dom hittat okänd DNA, varför är SD fortfarande skäligen misstänkt? Jo, för det finns ingen annan gärningsman namngiven.
Eller så hittade dom SD:s DNA, men inte på sådant sätt som gör honom sannolikt misstänkt.

Vist är det frustrerande å inte få några faktauppgifter
Citera
2018-06-21, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Cachen gömdes den 2 juni, så själva eventet där den tysta minuten hölls, genomfördes sannolikt någon gång mellan 2 och 4 juni.

Mer om den tysta minuten här:
https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=24775262-8114-4f65-beea-4edd236ad782&IID=302fed7d-3199-439d-ac32-0c5c3b4ef306

Intressant att veta om systerhax var med under den tysta minuten. Med på bilden av deltagare är iaf ML.
Citera
2018-06-21, 10:26
Medlem
Citat:

Alternativen är:

Kan tänka mig att Lenas DNA finns av förklarliga skäl i SD:s bil (om han bevisligen inte bytt bil efter att hon åkt i den). Kan man bevisa hur nya/gamla DNA-spår är?
Citera
2018-06-21, 10:28
Medlem
Jag tror att mordet kommer lösas inom ett par månader genom att en kvinna ringer in. Hon vill komma ur en våldsam destruktivt drog relation. Då erkänner hon vad hon bevittnat.
Citera
2018-06-21, 10:32
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Fått låset beskrivet av två oberoende källor, ena visste inte att jag hört den första. Båda sa exakt samma.
Läste just ett meddelande igen från ena källan om låset. Innan mordet, så hade hon det inställt på alltid öppet och låsning med *. (kan ha ändrat sista tiden, men inte troligt?!)
Även om båda trollar mig, så låter det långsökt. Dom känner inte ens varandra.

Ok, kan i alla fall köpa åsikten om att polisen kan ha bytt ut låset.
Citera
2018-06-21, 10:32
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Hajar inte riktigt Springares uttalande om utebliven avstämning från bedömandegrupp? Borde gjorts när, och på initiativ av vem?
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Det var en diskussion tidigt i tråden om att nationell expertis borde kopplas in och ”handbok” för mordutredningar följas. Kanske brast det tidigt, men förstår inte hur man kan skylla ifrån sig på sina chefer, man ser väl som spaningsledare vad som behövs och begär resurser av ledningen.
Har förstått lite mer nu om vad det här tjafset med Örebro och "bedömandegruppen" handlar om, och jag tycker det lutar åt att fallet kommer att förbli ouppklarat. Jag måste börja med en kort bakgrund.

SD begärdes antagligen häktad utifrån de omständigheter som har framkommit i media, dvs. tidigare misshandelsanmälan, byskvaller om svartsjukedrama, de blodiga kläderna i hans bostad, flykten till USA osv.

Första gången fick åklagaren igenom det här, och SD häktades i en vecka. Det här gör att han nu tills vidare formellt betraktas som skäligen misstänkt för brottet.

Som jag har förstått det har misstankegraden senare sjunkit. Man kanske har insett att den tidigare misshandelsanmälan egentligen inte är särskilt relevant här, och att det där om svartsjukedrama kanske var ogrundat, och att blodet på kläderna egentligen var t.ex. en ketchupfläck, och att resan till USA var en planerad semesterresa. Jag säger alltså inte att det är så här, men jag tror att det skulle kunna vara en del av förklaringen till att utredningen nu verkar ha kört fast.

Nu till saken. Det är helt klart att Örebropolisen har allvarliga problem, och att man alltså skulle behöva hjälp utifrån. Det är här nationella bedömandegruppen normalt kommer in:
Gruppen består av sexton rutinerade utredningsledare från landets polisregioner och nationella operativa avdelning (Noa) som granskar svårlösta mordfall.

Nationella bedömandegruppen aktiveras om en misstänkt inte har hittats senast trettio dagar efter att ett våldsbrott med dödlig utgång har ägt rum.

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/bedomandegruppen-grova-valdsbrott/
Den här gruppen aktiveras om en misstänkt inte har hittats efter trettio dagar. Problemet är bara att Örebro redan anser sig ha hittat en misstänkt, och då kan man alltså inte få den här hjälpen. För att kunna ge expertisen möjlighet att titta på fallet skulle man kanske först behöva avskriva de här formella misstankarna mot SD som tydligen ligger kvar, men där tror jag att prestigen i Örebro står i vägen. Det finns alltså en stor risk att det här brottet inte kommer att kunna klaras upp. Bekvämast så för polis och åklagare kanske, men inte så kul för anhöriga och misstänkta.
Senast redigerad av Draifos 2018-06-21 kl. 10:47.
Citera
2018-06-21, 10:36
Medlem

Peter Springare och Jonas Rydén flyttas från avdelningen grova brott – men det har inget med Lena Wesström-fallet att göra.
– Det blev olyckligt. Vare sig jag, Bo Andersson eller åklagaren har haft några synpunkter på hur mordutredningen har skötts, säger sektionschef Lars Bergman som nu går ut och dementerar det kommunikationschefen tidigare sagt i media.
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/chefens-forklaring-till-omplacerade-orebropoliserna-har-inget-med-mordutredningen-att-gora

Sektionschef Lars Bergman kanske borde synpunkter på hur kommunikationschefen sköter sitt jobb i så fall.

Vilken cirkus.
Citera
2018-06-21, 10:38
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Intressant att veta om systerhax var med under den tysta minuten. Med på bilden av deltagare är iaf ML.

Hon var åtminstone med på eventet:

Citera
2018-06-21, 10:38
Medlem
Citat:
Jag tror att mordet kommer lösas inom ett par månader genom att en kvinna ringer in. Hon vill komma ur en våldsam destruktivt drog relation. Då erkänner hon vad hon bevittnat.
Är det någon speciell person Du syftar på?
Citera
2018-06-21, 10:40
Medlem
Ny artikel i Na

Skrik som inte kollas upp. En kropp som inte hittas. Misstankar som inte går att leda i bevis – och en spaningsledning som petas.
Här är bakslagen som drabbat utredningen om Hjärstamordet.

– Jag utgår från att polisen gör allt de kan för att minimera det negativa effekterna. De måste göra sitt yttersta för att få utredningen i bästa skick, säger Sven-Erik Alhem, rättsexpert och tidigare överåklagare.

Mordutredningen har fått intern kritik för att det bland annat tog fyra dagar innan Lena Wesströms kropp hittades – ett stenkast från hennes bostad.

– Det som är viktigt i en mordutredning är snabba insatser som leder till tidiga fynd och att man gör en ordentlig brottsplatsundersökning. Att man återfinner kroppen tidigt har väldigt stor betydelse, säger Sven-Erik Alhem.

Det tyder onekligen på att det finns något bakom som är lite mer anmärkningsvärt
De båda erfarna utredarna Peter Springare och Jonas Rydén fick lämna sina uppdrag i spaningsledningen för mordfallet.

– Det finns uppgift om att polisen upprättat ett personalärende. Det tyder onekligen på att det finns något bakom som är lite mer anmärkningsvärt.

Sven-Erik Alhem vill inte spekulera i vad som kan ligga bakom att spaningsledningen fått gå.

– Det finns intern kritik att man inte gjort allt man kunnat för att hitta kroppen tidigt i utredningen. Det är chefen för polisens hundenhet som anser att man hade funnit den fortare om man istället vidtagit utredningsåtgärder som man gör när man letar efter en försvunnen person.

Det är inte vanligt att man byter ut spaningsledningen
Det är chefen för hundverksamheten hos polisen, Mats Rupla, som tidigare i NA riktat kritik mot att det tog allt för lång tid innan kroppen hittades.

– Det är inte vanligt att man byter ut spaningsledningen mitt i en pågående mordutredning. Det kan vara positivt att de byter dem om det kommer dit personer med rätt kompetens. Men det kan självklart vara dåligt om det istället kommer någon dit som inte har det.

Med facit i hand känns det i allra högsta grad olyckligt
Flera bakslag har drabbat utredningen och lösningen på mordet har dragit ut på tiden. Polisen i Örebro ryckte bland annat aldrig ut på det larmsamtal som kom in till SOS om en person som hört ett kvinnoskrik samma natt som Lena Wesström försvann.

– Med facit i hand känns det i allra högsta grad olyckligt att polisen inte åkte ut på det larmet, konstaterar Sven-Erik Alhem.

Polisen har samlat in en stor mängd tekniska bevis – men svaren dröjer från Nationellt forensiskt center (NFC) eftersom att de har långa handläggningstider.

– Jag är allmänt kritisk till att det tar sådan tid att få analysresultat från NFC. Staten borde se till att de har sådan bemanning att och kapacitet att de kan komma med tidigare svar. Det är jätteviktigt med tanke på att just de analyssvaren är viktiga i en brottsutredning.

En 44-årig man som är skäligen misstänkt för mordet har två gånger frihetsberövats och sedan släppts ut i brist på bevis.

– Utan att var insatt i utredningsdetaljerna skulle jag själv kanske inte kalla det för ett bakslag. Att han släppts ut är nämligen ett korrekt beslut om det är så att det inte finns tillräckligt med bevis att hålla honom kvar
Citera
2018-06-21, 10:42
Medlem
Och så lite till

Sju bakslag som drabbat utredningen om Hjärstamordet
Flera bakslag har skakat utredningen kring mordet på Lena Wesström. Här listar vi några av de kanske allvarligaste.
Polisen ryckte aldrig ut på SOS-larmet om ett kvinnorskrik i Nya Hjärsta natten då Lena Wesström försvann.
En 44-årig man anhölls den första tiden för människorov – men släpps eftersom bevisningen är för svag.
Mannen åker iväg på semester utomlands.
Åklagaren Åsa Hiding vill häkta 44-åringen eftersom hon anser att han på fri fot riskerar förstöra viktiga bevis och försvåra utredningen.

Mannen häktas – men bevisen håller endast till den lägre misstankegraden.
Polisen kan efter en vecka fortfarande inte binda 44-åringen till mordet – och han släpps återigen fri.
Nationellt forensiskt center (NFC) har under längre tid drabbats av långa handläggningstider.
Viktiga svar om spår i fallet drar ut på tiden.

Lena Wesström hittades först efter fyra dagar av privatpersoner – ett stenkast från sin bostad.
Källor till NA och polisens kommunikationschef Mats Nylén hävdar att spaningschefen Peter Springare och chefen på grova brott Jonas Rydén, petas eftersom myndigheten hoppas att utredningen ska skötas bättre.

Sektionschefen Lars Bergman påstår samtidigt att petningen inte har något med utredningen att göra. Det ska istället röra sig om interna konflikter i Polishuset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in