2018-06-21, 03:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Det är ju något pojkdrömsaktigt över det hela. Allt han drev med var ju på många sätt utdaterat.
Han sökte kickar och gud vet vad som stod på toppen av hans lista. Det kan nog ha varit nåt jävligt märkligt, antagligen en rätt stor grej.
Ja jösses. Hade han lyckats med det perfekta brottet vete gudarna vad det landat på. Han är så potentiell seriemördare som det bara går. Att de här övergrandiosa planerna skulle uppstått tvärt (det verkar bli mest instabilt 2013/2014) utan att ha förgåtts av nåt annat vid 47 års ålder det tror jag inte på. Det behöver ju inte handla om mord.
Visst fanns en trigger strax innan mordet men fantiserat lär han ha gjort betydligt längre och via sjösättningen av Nautilus blir han mer målinriktad.
Jag kan ändå inte riktigt släppa det datum som mordet skedde på med tanke på att han sänkte Freya 10 augusti och att det är mycket event runt maj kopplat till ubåtarna. Han är en man som lever i symbolerna och mytologins värld likaväl.
Citera
2018-06-21, 03:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Ja, en riktigt sadistisk och blodig kick-off-happening från helvetet, det var en passande beskrivning. Är som att han via dådet skall transformeras till en ny Nemo-Madsen, starkare, bättre och med nya krafter. Han hade nog känslan av att han växte som person, i kraft och styrka, efter dådet.
Nya tider, ny Madsen - kapten Nemo, söka nya offer, få ännu mer makt och styrka, känslan av att vara oövervinnerlig. Får mig att tänka på monstret i Alien-filmerna, från början så litet och hur det växer i storlek och styrka i takt med föda/offer. Alien-Madsen
Han fablar ju till och med om följande:
" Peter Madsen skriver også om at sprænge refshaleøen i luften, som Kaptajn Nemo, da han mister Nautilus." live tv2.dk

Han lär ha haft tillräckligt med raketbränsle att blåsa bort hela ön.

Hahahaha. När jag skrev raketbränsle erinrade jag mitt ditt inlägg:
Citat:
Madsen är nog ungefär lika intresserad av någon behandlingshjälp som jag är intresserad av raketbrändsle, d.v.s noll, noll, noll,
Senast redigerad av develi 2018-06-21 kl. 03:57.
Citera
2018-06-21, 04:08
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han fablar ju till och med om följande:
" Peter Madsen skriver også om at sprænge refshaleøen i luften, som Kaptajn Nemo, da han mister Nautilus." live tv2.dk

Han lär ha haft tillräckligt med raketbränsle att blåsa bort hela ön.
Det hade varit bättre om han bestämt sig för att blåsa bort sig själv, och sprängt iväg sig som en mänsklig raket.
Innan ondskan drabbade Kim. Det hade varit mera rättvist om Madsens kroppsdelar spritts ut i vattnet av raketbränsleexplosion än att Kims kroppsdelar hamnade där.
Raketbränsle-harakiri, då hade han brunnit som kvinnorna i sina pervo-filmer.
Men nej, sånt är han för feg för. Modig och tuff bara när han försatt en fysiskt svagare kvinna i en hjälplös situation så han kan börja en plågsam och långsam tortyr i fred.
Citera
2018-06-21, 04:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Det hade varit bättre om han bestämt sig för att blåsa bort sig själv, och sprängt iväg sig som en mänsklig raket.
Innan ondskan drabbade Kim. Det hade varit mera rättvist om Madsens kroppsdelar spritts ut i vattnet av raketbränsleexplosion än att Kims kroppsdelar hamnade där.
Raketbränsle-harakiri, då hade han brunnit som kvinnorna i sina pervo-filmer.
Men nej, sånt är han för feg för. Modig och tuff bara när han försatt en fysiskt svagare kvinna i en hjälplös situation så han kan börja en plågsam och långsam tortyr i fred.
Jag tror den där fantasin inte är fjärran hans avsky för CS. Han själv var ju inte ens klar för uppskjutning av testraketen. En liten "olycka" händer ju så lätt med flytande raketbränsle.
Jag såg nåt fullständigt tokigt då de testkört nån motor som exploderade. Det skedde när det var nån fest på ön så bitarna flög bortåt folk. Låt han hållas..
Citat:
Mindst tre stykker metal - et på flere kilo - ramte i går ned i det område på Refshaleøen i København, hvor frivillige er i gang med forberedelserne til Scandinavian Reggae Festival."

Ifølge de frivillige var flere i området meget overraskede og enkelte meget ophidsede, blandt andet fordi et større stykke, beskrevet som omkring to kilo, landede halvanden meter fra en person i et område, hvor folk ofte færdes. Det område lå lige bag raketværkstedet og omtrent 50 meter fra den eksploderende motor.

Scandinavian Reggae Festival har ingen planer om starte en konflikt med Peter Madsen, og den pladsansvarlige er glad for, at ingen kom til skade.
http://tv2bornholm.dk/?newsID=84459
Citera
2018-06-21, 05:59
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag håller med i sakfrågan, men är kanske något mera känslomässigt (men inte intellektuellt) tolerant i diskussionen.

Äkta tro på alla människors förmåga att kunna bli goda är väl i och för sig inte klandervärd, men den är inget avgörande argument i ett sådant här fall. I praktiken avgörs saken av några kontrollfrågor vid tidpunkten för en frågeställning om utskrivning:
• Vem kan ställa ut en 100 %-ig garanti för denna person (ingen) ?
• Är det moraliskt godtagbart att utsätta hela eller halva befolkningen för ens en mycket liten risk för nya mord (nej) ?
• Är det rätt att ta en aldrig så liten risk för att ge en mördare av denna kaliber en chans till ett bättre liv (nej) ?

För mig är svaren självklara: även om mördaren skulle börja uppföra sig som Jesus, så fär man inte utsätta någon för en liten risk att bli mördad. Har någon begått ett så fasansfullt brott, har han förbrukat rätten till mänsklig frihet och måste tolerera evig misstro. Inom fängelsets väggar kan han få bli väl behandlad för goda gärningar, men ut ska han aldrig komma.
jag förstår inte riktigt vad du menar med inledningen där med att du "håller med i sakfrågan men kanske är något mer känslomässigt ( men inte intellektuellt ) tolerant i diskussionen"?
Jag instämmer i allt du har skrivit i inlägget.
Har någon begått en så fasansfullt bestialisk gärning som Madsen så har han samtidigt förbrukat sin rätt till frihet - för alltid. Han har visat totalt omänskliga egenskaper och skall för alltid misstros, d.v.s begår man en sådan omänskligt ond gärning har man förlorat rätten att vistas ute fritt bland människor - för alltid. Och detta ska gälla oavsett hur bra han sköter sig och om han försöker spela sig till att vara mottaglig och spela att han blir förbättrad av eventuella behandlingar.
1. Han är inte mottaglig för någon behandling
2. Psykopati går ej att bota, inte heller har jag hört om något fall där en sexualsadist som mördat blivit botad.
Punkt 1 och punkt 2 spelar egentligen ingen roll för det är själva gärningen, den ofattbart grymma gärningen som gör att han måste vara inlåst för resten av sitt liv.

De tre "kontrollfrågor" du tar upp inför en eventuell frigivning, samt de självklara svaren - är helt klockrent. Det är precis så man måste tänka för i första hand ska alltid säkerheten för människorna utanför vara avgörande. Med sin fasansfulla gärning har han förbrukat allt förtoende för all framtid.
Med detta sadistiska tortyr och styckmord han själv valt bort de flesta normala, mänskliga rättigheterna - det har han gjort genom sin omänskligt ondskefulla gärning och samhället måste för alltid skyddas från det han är.
Spelar ingen roll om han så spelar Moder Theresa i fängelset.
Det handlar om det val han gjort när han dödat och det handlar om förbrukad rätt och förbrukat förtoende. För alltid.
Finns inget annat logiskt och moraliskt svar än att han skall hållas inlåst för alltid.
Citera
2018-06-21, 10:19
Medlem
Citat:
jag förstår inte riktigt vad du menar med inledningen där med att du "håller med i sakfrågan men kanske är något mer känslomässigt ( men inte intellektuellt ) tolerant i diskussionen"?
Jag instämmer i allt du har skrivit i inlägget.
Har någon begått en så fasansfullt bestialisk gärning som Madsen så har han samtidigt förbrukat sin rätt till frihet - för alltid. Han har visat totalt omänskliga egenskaper och skall för alltid misstros, d.v.s begår man en sådan omänskligt ond gärning har man förlorat rätten att vistas ute fritt bland människor - för alltid. Och detta ska gälla oavsett hur bra han sköter sig och om han försöker spela sig till att vara mottaglig och spela att han blir förbättrad av eventuella behandlingar.
1. Han är inte mottaglig för någon behandling
2. Psykopati går ej att bota, inte heller har jag hört om något fall där en sexualsadist som mördat blivit botad.
Punkt 1 och punkt 2 spelar egentligen ingen roll för det är själva gärningen, den ofattbart grymma gärningen som gör att han måste vara inlåst för resten av sitt liv.

De tre "kontrollfrågor" du tar upp inför en eventuell frigivning, samt de självklara svaren - är helt klockrent. Det är precis så man måste tänka för i första hand ska alltid säkerheten för människorna utanför vara avgörande. Med sin fasansfulla gärning har han förbrukat allt förtoende för all framtid.
Med detta sadistiska tortyr och styckmord han själv valt bort de flesta normala, mänskliga rättigheterna - det har han gjort genom sin omänskligt ondskefulla gärning och samhället måste för alltid skyddas från det han är.
Spelar ingen roll om han så spelar Moder Theresa i fängelset.
Det handlar om det val han gjort när han dödat och det handlar om förbrukad rätt och förbrukat förtoende. För alltid.
Finns inget annat logiskt och moraliskt svar än att han skall hållas inlåst för alltid.
Jag menar inledningsvis att jag inte är arg på någon som uppriktigt tror att det går att få fason på PM, men tycker att den tron inte har någon bäring på den långsiktiga fysiska hanteringen av honom: inlåsning. Även om undret skulle ske, att han själv bleve övertygad om att han är ofarlig och expertisen bedömer detta som äkta, måste han behållas inlåst. Det går inte att nå full visshet helt enkelt.
Citera
2018-06-21, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tror den där fantasin inte är fjärran hans avsky för CS. Han själv var ju inte ens klar för uppskjutning av testraketen. En liten "olycka" händer ju så lätt med flytande raketbränsle.
Jag såg nåt fullständigt tokigt då de testkört nån motor som exploderade. Det skedde när det var nån fest på ön så bitarna flög bortåt folk. Låt han hållas..

"Mindst tre stykker metal - et på flere kilo - ramte i går ned i det område på Refshaleøen i København, hvor frivillige er i gang med forberedelserne til Scandinavian Reggae Festival."

Ifølge de frivillige var flere i området meget overraskede og enkelte meget ophidsede, blandt andet fordi et større stykke, beskrevet som omkring to kilo, landede halvanden meter fra en person i et område, hvor folk ofte færdes. Det område lå lige bag raketværkstedet og omtrent 50 meter fra den eksploderende motor"

Det har pratats om att Peter Madsen inte har gjort någon människa förnär tidigare, men den här händelsen visar klart och tydligt att han har utsatt inte bara sig själv utan även en massa andra människor för livsfara. Vilket är typiskt sånt som en psykopat sysslar med. Ingen hänsyn, inget konsekvenstänk. Bara att göra det man gillar och vill göra för ögonblicket.
Citera
2018-06-21, 13:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

"Mindst tre stykker metal - et på flere kilo - ramte i går ned i det område på Refshaleøen i København, hvor frivillige er i gang med forberedelserne til Scandinavian Reggae Festival."

Ifølge de frivillige var flere i området meget overraskede og enkelte meget ophidsede, blandt andet fordi et større stykke, beskrevet som omkring to kilo, landede halvanden meter fra en person i et område, hvor folk ofte færdes. Det område lå lige bag raketværkstedet og omtrent 50 meter fra den eksploderende motor"

Det har pratats om att Peter Madsen inte har gjort någon människa förnär tidigare, men den här händelsen visar klart och tydligt att han har utsatt inte bara sig själv utan även en massa andra människor för livsfara. Vilket är typiskt sånt som en psykopat sysslar med. Ingen hänsyn, inget konsekvenstänk. Bara att göra det man gillar och vill göra för ögonblicket.
Precis.
Bäst att skriva ut resten ur artikeln så att man inte klassas som selektiv till PMs nackdel:

Han var så ångerfull efteråt. Det skulle sen vara noga säkerhetsåtgärder vid tester.

Tillägger dock att;
1) PM saknar förmåga till ånger, är risktagande och bryr sig inte ett skvatt om andra
2) det är en bekymrad Johansson som sen diskuterar vilka säkerhetsåtgärder som ska ske vid fortsatta tester på RML.

PM har som sagt en "alvorlig mangel på empati, anger og skyldfølelse"

Det enda i direktion mot att "ångra" sig vore den egoistiska drivkraften - dvs om hans verksamhet hade granskats ur en säkerhetssynpunkt av nån myndighet, polisiärt och påverkats negativt alternativt kostat RML pengar.
Hans bristande säkerhetstänk är vida känt via raketklubben som ung samt via CS som vuxen.

Artikeln om hot med hammaren (om sann) var också baserat på bristande säkerhetstänk, Att PM blev ifrågasatt på den fronten och såg rött.
Senast redigerad av develi 2018-06-21 kl. 14:19.
Citera
2018-06-21, 14:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag menar inledningsvis att jag inte är arg på någon som uppriktigt tror att det går att få fason på PM, men tycker att den tron inte har någon bäring på den långsiktiga fysiska hanteringen av honom: inlåsning. Även om undret skulle ske, att han själv bleve övertygad om att han är ofarlig och expertisen bedömer detta som äkta, måste han behållas inlåst. Det går inte att nå full visshet helt enkelt.
Det var rart skrivet av den känslomässigt mer tolerante LOE. Kan dock tillägga att ingen annan är "känslomässig" i diskussionen i form av vrede på den fronten:
Det handlar snarare om ifrågasättande och framtagande av sakfakta kring PM med svår psykopati vad det beträffar bot, behandling, terapi och rehabilitering.
Kommentaren vad det mig åbelangar är lagd för folk tycks ha oerhört svårt att se skillnad på skarp gränssättning och ilska.
Senast redigerad av develi 2018-06-21 kl. 14:31.
Citera
2018-06-21, 17:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Kolla in videon från CS lokal/verkstad vid tiden runt mordet, snacka om "klass"-skillnad mot PMs hangar och utrustning.https://copenhagensuborbitals.com/status-copenhagen-suborbitals/

Tänker även på vad norrmannen som var där mån-tis före mordet sa:

Etter en flere timer lang motorsykkeltur fra Hirtshals, ankom Michael Refshaleøen like etter klokken 17.00 mandag
7. august.
– Det hele var egentlig litt skuffende. Jeg forestilte meg avansert teknologi, men ble møtt av et rotete verksted i en blikkhangar, sier Michael.[/b]
Dessuten virket Madsen frustrert og litt sint, sier han. Ubåtkapteinen mente at romfartsprogrammet Copenhagen Suborbitals, som han selv stiftet i 2008 og forlot i 2014, motarbeidet hans søknad om en testoppskyting som skulle finne sted påfølgende helg.https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/m680lq/michael-sov-i-madsens-ubaat-tre-dager-foer-wall-forsvant

Läser man sedan CS blogg på Ingeniøren så inser man att PM verkligen, verkligen inte kommit över "skilsmässan" från CS.
Tack för intressant citat, hade missat ditt inlägg.
Nej, han har verkligen inte kommit över skilsmässan 2014. Inte nog med detta - superbluffen PM försöker spela gentleman på slutet i den sista schism med CS om raketuppskjutningen..
Jag erinrar mig att vittnen under rättegången även meddelade att RML:s testraket inte ens var startklar (när hans beteende strax innan mordet diskuterades). Minns dock inte vilket vittne/vilken dag detta var?

Den 10 augusti vid lunchtid skriver ingenjören ett inlägg som väcker irritation, att den snarare ger mer bränsle till konflikten, att den är enögd och typ saknar information. Det handlar om PMs sista inlägg.
Citat:
"I et blogindlæg overlader Peter Madsen havområdet ud for Bornholm til Copenhagen Suborbitals. Dermed synes striden at være bilagt."

»I første omgang tænkte jeg, at hvis de ikke vil skyde de to datoer (26.-27. august og 2.-3. september, red.), så gør vi det.
Da jeg så så den ophedede debat, gjorde det indtryk på mig. Og så tænkte jeg, at det jo ikke skal hedde sig, at jeg chikanerer CS ved at lægge mig i vejen.
Så derfor valgte jeg at sige, at CS opsender deres raket. Og når vi har set det ske, prøver vi,« siger Peter Madsen.

https://ing.dk/artikel/raket-madsen-traekker-sig-cs-kom-foerst-moelle-maa-skyde-raketten-foerst-202883
Kommentarer som är starkt kritiska till inlägget på ingenjören - samt informativa om vad det egentligen rör sig om:
21 juni ansökte CS om tillstånd för testraketuppskjutning.
3 augusti ansökte Madsen om tillstånd för testraketuppskjutning.
7 augusti har CS meddelat att de tänker dra sig ur uppskjutning datum eftersom PM bestämt sig för att skjuta upp. De söker efter andra uppskjutningsdatum.
Blogginlägg "Trængsel og alarm" från CS:
8 augusti meddelar Marinhemvärnet att de inte kan medverka vid aktuella uppskjutningsdatum.
9 augusti kl 18:44 skriver CS på ingenjörsbloggen att Marinhemvärnet inte kan medverka vid aktuella datum:

Min sammanfattning via inlägg och kommentarer:
Eftersom det handlar om säkerhetsfrågor gällande testraketuppskjutningen (förutom väder) dvs att kunna hålla personer borta från området så krävs det en viss storlek på radar med kapacitet att övervaka hela området. Det fungerar inte utan deras närvaro alt behövs en större radar (som varken CS eller RML tycks ha).
Marinhemvärnet har dels denna slags radar och kan dels kommunicera med andra fartyg som riskerar komma in på raketuppskjutningsområdet över radio.

9 augusti kl 22:27 skriver PM i blogginlägget "Først til Mølle" att han drar sig ur kommande raketevent baserat på att CS kom in först med sin ansökan.
Kommentar till PMs inlägg.
LG:
Citat:
HAHA
lad os lige rekapitulere:
5. august: Peter insisterer på at opsende i ESD139
7. august: Copenhagen Suborbitals melder, at de trækker sig
7. august: "Raketmadsen efter raketstrid: Vi bruger området i Østersøen"
8. august: Det Bornholmske Marinehjemmeværnkan ikke deltage den 26-27. August. (https://ing.dk/blog/langdistancetest-genne...)
9. august: Peter tilbyder ESD139 til CS

meget generøst Peter."
https://ing.dk/blog/foerst-moelle-202853
Senast redigerad av develi 2018-06-21 kl. 17:39.
Citera
2018-06-21, 19:40
Medlem
Grandiosos avatar
Möt den kvinnliga bildkonstnären Anne Gyrite Schütt som tecknade av Madsen i rättssalen.

Hon försöker fånga så mycket av honom som möjligt. Utanför domstolen väntar press från
hela världen.

https://www.tveast.dk/artikel/hun-er-kendt-sine-tegninger-fra-retssale-moed-hende-i-aften-paa-tv-oest
Citera
2018-06-21, 22:57
Medlem
Grandiosos avatar
Kim Walls livsgärning har blivit utställning

Citat:
Kim Wall var en framstående journalist som föll offer för ett uppmärksammat mord.
Nu synliggörs hennes livsgärning i en utställning.
– Minnet av journalisten, inte bara ett offer, är det som man vill uppmärksamma, säger Jan Mårtenson, direktör för Kockska stiftelsen som var med och finansierade utställningen.
Citat:
När journalisten Kim Wall blev mördad i det uppmärksammade ubåtsfallet, efterlämnade hon runt 14 000 bilder från hela världen i sin dator.

Nu har hennes familj samlat 250 av de bilderna till en utställning som satts upp i Walls hemstad Trelleborg, vilket även Trelleborgs Allehanda skrivit om.
– När vi fick det här förslaget på vårt bord var det ingen som helst diskussion. Det var ett enhälligt beslut att det här var ett fullkomligt givet ändamål, säger Jan Mårtenson.

Utställningen "I Kim Walls fotspår" visar bilder från hennes resor tillsammans med utdrag ur artiklarna hon skrev om dem.

Materialet är uppsatt på 13 stålpelare som är utplacerade längst gågatan och torget i Trelleborg.

Det är även flera städer som hört av sig och vill ta över utställningen när den är klar i Trelleborg, bland annat Köpenhamn.

– Det är minnet av journalisten som är det viktiga, nu kan besökarna följa alla länderna och se arbetet hon har gjort.

https://www.expressen.se/kvallsposten/kim-walls-livsgarning-har-blivit-utstallning-/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in