Citat:
Ursprungligen postat av
LOE2
Jag håller med i sakfrågan, men är kanske något mera känslomässigt (men inte intellektuellt) tolerant i diskussionen.
Äkta tro på alla människors förmåga att kunna bli goda är väl i och för sig inte klandervärd, men den är inget avgörande argument i ett sådant här fall. I praktiken avgörs saken av några kontrollfrågor vid tidpunkten för en frågeställning om utskrivning:
• Vem kan ställa ut en 100 %-ig garanti för denna person (ingen) ?
• Är det moraliskt godtagbart att utsätta hela eller halva befolkningen för ens en mycket liten risk för nya mord (nej) ?
• Är det rätt att ta en aldrig så liten risk för att ge en mördare av denna kaliber en chans till ett bättre liv (nej) ?
För mig är svaren självklara: även om mördaren skulle börja uppföra sig som Jesus, så fär man inte utsätta någon för en liten risk att bli mördad. Har någon begått ett så fasansfullt brott, har han förbrukat rätten till mänsklig frihet och måste tolerera evig misstro. Inom fängelsets väggar kan han få bli väl behandlad för goda gärningar, men ut ska han aldrig komma.
jag förstår inte riktigt vad du menar med inledningen där med att du "håller med i sakfrågan men kanske är något mer känslomässigt ( men inte intellektuellt ) tolerant i diskussionen"?
Jag instämmer i allt du har skrivit i inlägget.
Har någon begått en så fasansfullt bestialisk gärning som Madsen så har han samtidigt förbrukat sin rätt till frihet - för alltid. Han har visat totalt omänskliga egenskaper och skall för alltid misstros, d.v.s begår man en sådan omänskligt ond gärning har man förlorat rätten att vistas ute fritt bland människor - för alltid. Och detta ska gälla oavsett hur bra han sköter sig och om han försöker spela sig till att vara mottaglig och spela att han blir förbättrad av eventuella behandlingar.
1. Han är inte mottaglig för någon behandling
2. Psykopati går ej att bota, inte heller har jag hört om något fall där en sexualsadist som mördat blivit botad.
Punkt 1 och punkt 2 spelar egentligen ingen roll för det är själva gärningen, den ofattbart grymma gärningen som gör att han måste vara inlåst för resten av sitt liv.
De tre "kontrollfrågor" du tar upp inför en eventuell frigivning, samt de självklara svaren - är helt klockrent. Det är precis så man måste tänka för i första hand ska alltid säkerheten för människorna utanför vara avgörande. Med sin fasansfulla gärning har han förbrukat allt förtoende för all framtid.
Med detta sadistiska tortyr och styckmord han själv valt bort de flesta normala, mänskliga rättigheterna - det har han gjort genom sin omänskligt ondskefulla gärning och samhället måste för alltid skyddas från det han är.
Spelar ingen roll om han så spelar Moder Theresa i fängelset.
Det handlar om det val han gjort när han dödat och det handlar om förbrukad rätt och förbrukat förtoende. För alltid.
Finns inget annat logiskt och moraliskt svar än att han skall hållas inlåst för alltid.