2018-06-20, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Det största problemet är merinfo som hänger ut dina privata personliga uppgifter ute på det öppna söket. Uppgifterna är ofta felaktiga.

De har tagit bort möjligheten för individen att ta bort sig och de svarar inte på mail!!

Som det ser ut har det svenska etablissemanget delat ut utgivningsbevis till en kriminell organisation.

Ja det känns rätt oseriöst om en sida mot någons vilja vägrar ta bort information. Det betyder att man måste hoppa till steg 2 och det innebär väl kort och gott att förstå sig på verksamheten, vem som styr och därifrån ta det vidare.
2018-06-20, 16:48
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrFlygmyra
Kan ni kolla om ni fortfarande är borta från Merinfo? Jag tog nämligen bort mig efter Chessiecats inlägg och nu är jag tillbaka fullt synlig. Jag misstänker att de, samtidigt som de tog bort möjligheten att ta bort sig, har lagt tillbaka alla som tidigare gjort så. Rena skumraskfasonerna isf.

Står mer här om att ta bort och varför de anser att de inte behöver det: https://www.merinfo.se/om

De menar att de sammanställler offentliga uppgifter från olika myndigheter och företag och att rättning eller borttagning ska ske hos dessa och inte hos merinfo. Så tolkade jag deras info iaf.

EDIT: förra länken var iofs rätt men med denna hamnar ni mer rätt: https://blog.merinfo.se/ta-bort-uppgifter-pa-merinfo-se-2/

Ni får trycka er vidare därefter men infon är till slut att de är grundlagsskyddade och att rättning/ändring/borttagning ska ske hos dessa.
Senast redigerad av felstavadd 2018-06-20 kl. 16:54.
2018-06-20, 20:26
Medlem
HerrFlygmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Står mer här om att ta bort och varför de anser att de inte behöver det: https://www.merinfo.se/om

De menar att de sammanställler offentliga uppgifter från olika myndigheter och företag och att rättning eller borttagning ska ske hos dessa och inte hos merinfo. Så tolkade jag deras info iaf.

EDIT: förra länken var iofs rätt men med denna hamnar ni mer rätt: https://blog.merinfo.se/ta-bort-uppgifter-pa-merinfo-se-2/

Ni får trycka er vidare därefter men infon är till slut att de är grundlagsskyddade och att rättning/ändring/borttagning ska ske hos dessa.
Jag vet precis vad de hävdar att de grundar sin verksamhet på. Det jag reagerar på är att de först lät folk ta bort sig och sedan både tog bort möjligheten och la tillbaka de som tagit bort sig.
2018-06-21, 02:26
Medlem
Hitta och Eniro ska båda ha en eloge för att man är tillmötesgående och enkla att göra med.

Birthday, Ratsit hamnar på skitlistan eftersom man bara döljs från det öppna söket.

Fortsättning följer...
2018-06-21, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrSC
Hitta och Eniro ska båda ha en eloge för att man är tillmötesgående och enkla att göra med.
Birthday, Ratsit hamnar på skitlistan eftersom man bara döljs från det öppna söket.
Fortsättning följer...

Hitta.se och Eniro.se är seriösa respektabla företag som respekterar individen och syftet med GDPR.

Ratsit och Birthday åtminstone tar bort din privata information från det öppna söket.

Merinfo och lexbase är skumma kriminella verksamheter som har noll respekt för individen och noll respekt för syftet med GDPR.

Den stora problematiken är inte företagen utan det svenska etablissemanget som genomsyrar av inkompetens och idioti samt hyckleri, dold korruption och nepotism.
2018-06-21, 15:32
Medlem
Citat:
Hitta.se och Eniro.se är seriösa respektabla företag som respekterar individen och syftet med GDPR.

Ratsit och Birthday åtminstone tar bort din privata information från det öppna söket.

Merinfo och lexbase är skumma kriminella verksamheter som har noll respekt för individen och noll respekt för syftet med GDPR.

Den stora problematiken är inte företagen utan det svenska etablissemanget som genomsyrar av inkompetens och idioti samt hyckleri, dold korruption och nepotism.

Ja, jag förstår inte hur man inte ändrar lagen så att det åtminstonde gjorde det möjligt att få uppgifterna raderade från internet. Att uppgifter finns hos myndigheter där det krävs samtal, mail är liksom inte samma sak som att slå upp något på nätet. Helt sinnessjukt att ingenting händer.
2018-06-21, 17:45
Moderator
Ruskigbusss avatar
Info om Merinfo finns här: (FB) Merinfo.se med Christian Nilsson i spetsen, vad vet vi?

/Mod
2018-06-22, 10:27
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:

Hur stämmer detta med att mydigheter kan utdöma böter på 20 miljoner Euro till företag som inte förljer GDPR? Som utlovades i EU-eklamen kring GDPR. Till vilken instans ska man ange ratsit och merinfo? Är det en polissak att inte följa GDPR?

Jag är själv skeptisk. Jag tror inte GDPR kommer att fixa några problem, tvärtom kommer det att öka övervakningen:
https://www.flashback.org/t2944046
2018-06-23, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrFlygmyra
Kan ni kolla om ni fortfarande är borta från Merinfo? Jag tog nämligen bort mig efter Chessiecats inlägg och nu är jag tillbaka fullt synlig. Jag misstänker att de, samtidigt som de tog bort möjligheten att ta bort sig, har lagt tillbaka alla som tidigare gjort så. Rena skumraskfasonerna isf.

jag är tillbaka igen. hur fan ska man få bort sig?
2018-06-23, 19:14
Medlem
BadCash81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av President89
jag är tillbaka igen. hur fan ska man få bort sig?

Det kan du inte.

https://www.statenspersonadressregister.se/root/guider--vanliga-fragor/dina-personuppgifter/2014-11-07-mina-personuppgifter-finns-pa-internet---kan-jag-fa-bort-dem.html

Citat:
Uppgifter om enskilda personer finns i ett stort antal register som kan föras av myndigheter, företag, föreningar och andra enskilda. Vissa sådana register kan vara sökbara på webben.

En sajt med personuppgifter ägs ofta av ett företag som har erhållit ett utgivningsbevis. Det betyder att företaget har fått grundlagsskyddad rätt att publicera sin databas enligt yttrandefrihetsgrundlagen. Många ser en sådan publicering som ett otillbörligt intrång i den enskilda integriteten.

Om sajten (den ansvarige utgivaren) inte vill hjälpa till med att ta bort publicerade uppgifter är möjligheten att få bort uppgifterna tyvärr mycket begränsad.

De största kreditupplysningsföretagen har var sina dataregister med uppgifter om alla personer som fyllt 16 år i Sverige och om alla företag i landet. De hämtar huvudsakligen sina uppgifter från myndigheter. Man har ingen rätt att bli struken ur kreditupplysningsföretagens register.
2018-06-24, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Så klart så står min adress på dessa sidor. Och dom måste bort för min egen säkerhet. Folk kommer söka efter mig från andra städer som jag inte vill bjuda på kaffe om jag säger så.

Jag vet att om dom vill ha tag i mig får dom det på ett eller annat sätt. Men detta försvårar då jag är nyflyttad till en medelstor stad ingen vet var jag bor. Killarna vet mitt för och efternamn. Hur går jag tillväga för att försvinna från sidorna?

Ja, som många redan skrivit här så går det inte att ta bort sig på Ratsit, Upplysning etc. Men jag vet folk i din sits som "gömt sig" på andra vis. En snubbe bodde fysiskt exempelvis hos sin kompis lya. Då gjorde han så att han folkbokförde sig på en helt annan adress hemma hos sin mor (där han fysiskt aldrig befann sig). Så när folk sökte på honom på nätet fick de upp en adress där han ändå aldrig uppehöll sig.

Om du nu dock bor ensam och i din egna lgh blir det väldigt svårt att folkbokföra sig hemma hos någon annan. Det du kan göra då istället är väl att byta namn hos Skatteverket, men det är ingen garanti för att aldrig bli hittad igen. Men det försvårar för andra att hitta dig.
Folk som verkligen vill hitta dig ändå kan ringa Skatteverket och fråga vad du bytt namn till och sedan hittar de dig igen.
2018-06-26, 08:17
Medlem
Den här fittan sa att man skulle kunna ta bort sig från det öppna sök genom mobilt bank ID igen, men verkar varit en lögn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in