2018-06-21, 05:00
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Aaaahh.... tråden lever... ren inkarnation. Gamla nick blir som nya. Pedofilen Oskar försvaras magstarkt.
Medox (MP865)
har återuppstått ur en aska (eller en hydras taska). Vem bryr sig - knappast media. En, eller två akademiker har fallerat. En eller två, vuxna, föräldrar, har - mördat sina egna barn.

Stackars, stackars barn - varför förringa ? Varför ??
Jag hänger inte med i resonemanget. Jag vet dock vad det är för sida. Jag kan ju börja med att säga att jag inte är imponerad
Citera
2018-06-21, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack så jättemycket för denna länk. Skakande rapport, som någon form av "Darknet"-företeelse med tips och ideer på behandlingar och åtgärder som man hoppades att folk lät bli.

Kan O eller H haft kontakter med denna sida? Har inte funnit några kommentarer från någon av dem i kommentarhistoriken. Plötsligt får jag mina misstankar besannade om att den här trådens tidigare slagsida mot våldsam ME-debatt berodde på en agenda hos vissa postare. Som en hydra.

Stackars stackars barn!
Vad hade barnen för sjukdom?
Citera
2018-06-21, 07:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Kanske inte ha försvunnit, men kanske ha upphört att vara relevant?

Spontant upplever jag ett mörkt förflutet som höggradigt intressant.

Tänk en utpressningssituation: A känner till att B har gjort någonting förkastligt. A pressar B på pengar/förmåner. B omkommer. A:s information blir värdelös och A vill naturligtvis inte gå ut offentligt med det han vet post facto.

Frågan är om man inte bör betrakta det märkliga testamentet i just det här ljuset. Några bitar som faller på plats?
Jag hänger inte riktigt med. Hur tänker du dig att en ev. utpressningssituation hade kunnat påverka testamentets ordalydelse? Vilka är A och B?
Citera
2018-06-21, 07:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Och om det var på det viset, så skulle det kunnat handla om precis vad som helst. Vi kommer väl aldrig någonsin få veta vad det var. Kanske tog föräldrarna med sig sanningen i graven - eftersom avsikten med dödandet var just att dölja sanningen.

En möjlighet är att föräldrarna inte hade gjort något förfärligt men att de i sina psykiskt nedbrutna tillstånd inbillade sig det.
Citera
2018-06-21, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medox
En möjlighet är att föräldrarna inte hade gjort något förfärligt men att de i sina psykiskt nedbrutna tillstånd inbillade sig det.

Men tydligen var ingen av dem psykiskt nedbruten. Ingen hade vårdkontakter inom psykiatrin. H arbetade ända in på julen. O behövde bara dra ned fnuttiga 10% på sin arbetstid. H o O var på kafferep den 3 januari och småpratade som vanligt. Part H såg att de var vid sina sinnens fulla bruk. Kanske de till och med var på jullunch i Gtb i december. H julpyntade dessutom huset i december och hade tagit ledigt till den 15 januari.

Tror du får glömma att bortförklara motivet till morden.
Citera
2018-06-21, 09:08
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Och om det var på det viset, så skulle det kunnat handla om precis vad som helst. Vi kommer väl aldrig någonsin få veta vad det var. Kanske tog föräldrarna med sig sanningen i graven - eftersom avsikten med dödandet var just att dölja sanningen.

Om det var en sanning som skulle döljas så menar jag att det borde ha upptäckts något spår efter den, någonstans inom skola, sjukvård, apotek, arbeten, anhöriga, datorn, mobilen, surfplattorna, brev eller dylikt. Tror inte att den bara gick upp i rök. Men det kan ju naturligtvis vara något som inte anses bör komma ut till allmänheten. Men själv tror jag mindre på den teorin.
Citera
2018-06-21, 09:40
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Men tydligen var ingen av dem psykiskt nedbruten. Ingen hade vårdkontakter inom psykiatrin. H arbetade ända in på julen. O behövde bara dra ned fnuttiga 10% på sin arbetstid. H o O var på kafferep den 3 januari och småpratade som vanligt. Part H såg att de var vid sina sinnens fulla bruk. Kanske de till och med var på jullunch i Gtb i december. H julpyntade dessutom huset i december och hade tagit ledigt till den 15 januari.

Låter som rena idyllen.
Men både H och O hade uttryckt oro över sina barn/familjen så jag tror båda mådde psykiskt dåligt vid gärningstillfället och en tid innan.
Citera
2018-06-21, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Kanske inte ha försvunnit, men kanske ha upphört att vara relevant?

Spontant upplever jag ett mörkt förflutet som höggradigt intressant.

Tänk en utpressningssituation: A känner till att B har gjort någonting förkastligt. A pressar B på pengar/förmåner. B omkommer. A:s information blir värdelös och A vill naturligtvis inte gå ut offentligt med det han vet post facto.

Frågan är om man inte bör betrakta det märkliga testamentet i just det här ljuset. Några bitar som faller på plats?
Intressant tanke!
(Min fetning.)
Det har tidigare förekommit uppgifter om att Oskar var spelmissbrukare.

Han kan ha "döpt" utpressning till spelmissbruk för att mörka för H när hon upptäckte att pengar "försvunnit" från kontot.

Hmm… kanske en pusselbit till Oskars motiv? Men vad...
Citera
2018-06-21, 11:19
Bannlyst
Citat:

Bortförklara? Tänker du dig att psykisk sjukdom är en bortförklaring? Utveckla.
Ingen av kriterierna du radar upp ovan undanröjer möjlighet till psykisk nedbrytning eller sjukdom.
Somliga av dem är dessutom bara egna gissningar eller trådsanningar.
Citera
2018-06-21, 11:48
Medlem
Citat:

Hur är man när man är psykiskt nedbruten? Måste man kanske vara katatonisk?
Citera
2018-06-21, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Medox
Jag håller med. Det finns massor av människor som utifrån objektiva mått levt och lever under betydligt värre omständigheter än O och H gjorde. Orsakerna till morden finner vi inte främst i omständigheterna utan inuti föräldrarnas huvuden. Där fanns något allvarligt fel som gjorde detta möjligt. Hade föräldrarna levt hade det inte varit lätt men i alla fall lättare, att ta reda på vad felen bestod i. Som det är nu så kan vi bara gissa och spekulera utifrån den knappa och ibland motsägelsefulla information vi har tillhanda. Och visst är det med en skräckblandad förtjusning eller förundran och nyfikenhet man närmar sig en sådan uppgift. Jag menar bara att man bör visa hänsyn till de största offren som fortfarande är i livet när man gör det. Något jag också tycker att de flesta gör.

Jag är osäker på om det är som du säger att det finns så många som anser att förklaringen till morden endast skulle bestå i förtvivlan över sjuka barn och tom finner en förståelse för det. Jag tycker däremot att jag ser en del som känner det som överflödigt att hela tiden racka ner på mördarna eftersom det är så självklart att de har gjort ett oförlåtligt brott. Min fascination över tråden ligger nog närmast där, att det finns så många som finner mening i att upprepa det självklara gång på gång. Som om det fanns någon som inte höll med om att det är fel att döda barn och att sjukdom hos barnen är en tillräcklig förklaring till det inträffade.
Men det är möjligt att jag läst in trådens deltagare som jag själv uppfattar fallet så jag frågar därför:
Finns det någon som inte tycker att det som H och/eller O gjorde är fel?
Finns det någon som tror att den enda orsaken till att H och/eller O mördade sina barn är att barnen var sjuka?

Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Du skriver sjukdomen hos barnen, vet du Vad det var för sjukdom?
Någon, några i tråden har fått info att en postare tagit del av någon diagnos barnen skulle ha, kanske du oxå gjort det?
Själv har jag inte gjort det, och tycker det är ruttet att gå in i avlidnads journaler.

Stackars Moa och Agnes varför kunde ingen rädda er

Tack för att du lyfte upp mina frågor! Fortfarande finns det ingen som har svarat ja på dem så det verkar inte som att någon tycker att det var rätt gjort av föräldrarna eller att ev sjukdom kan ha varit enda orsak till att de dödade sina barn. Är du av samma uppfattning?

Edit.
Här kommer frågorna jag syftar på -
Finns det någon som inte tycker att det som H och/eller O gjorde är fel?
Finns det någon som tror att den enda orsaken till att H och/eller O mördade sina barn är att barnen var sjuka?
Senast redigerad av Medox 2018-06-21 kl. 12:02.
Citera
2018-06-21, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hur är man när man är psykiskt nedbruten? Måste man kanske vara katatonisk?

Vi har vittnen som säger att de var vid sina sinnens fulla bruk när de planerade morden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in