Citat:
Ursprungligen postat av
Medox
Jag håller med. Det finns massor av människor som utifrån objektiva mått levt och lever under betydligt värre omständigheter än O och H gjorde. Orsakerna till morden finner vi inte främst i omständigheterna utan inuti föräldrarnas huvuden. Där fanns något allvarligt fel som gjorde detta möjligt. Hade föräldrarna levt hade det inte varit lätt men i alla fall lättare, att ta reda på vad felen bestod i. Som det är nu så kan vi bara gissa och spekulera utifrån den knappa och ibland motsägelsefulla information vi har tillhanda. Och visst är det med en skräckblandad förtjusning eller förundran och nyfikenhet man närmar sig en sådan uppgift. Jag menar bara att man bör visa hänsyn till de största offren som fortfarande är i livet när man gör det. Något jag också tycker att de flesta gör.
Jag är osäker på om det är som du säger att det finns så många som anser att förklaringen till morden endast skulle bestå i förtvivlan över sjuka barn och tom finner en förståelse för det. Jag tycker däremot att jag ser en del som känner det som överflödigt att hela tiden racka ner på mördarna eftersom det är så självklart att de har gjort ett oförlåtligt brott. Min fascination över tråden ligger nog närmast där, att det finns så många som finner mening i att upprepa det självklara gång på gång. Som om det fanns någon som inte höll med om att det är fel att döda barn och att sjukdom hos barnen är en tillräcklig förklaring till det inträffade.
Men det är möjligt att jag läst in trådens deltagare som jag själv uppfattar fallet så jag frågar därför:
Finns det någon som inte tycker att det som H och/eller O gjorde är fel?
Finns det någon som tror att den enda orsaken till att H och/eller O mördade sina barn är att barnen var sjuka?
Du skriver sjukdomen hos barnen, vet du Vad det var för sjukdom?
Någon, några i tråden har fått info att en postare tagit del av någon diagnos barnen skulle ha, kanske du oxå gjort det?
Själv har jag inte gjort det, och tycker det är ruttet att gå in i avlidnads journaler.
Stackars Moa och Agnes varför kunde ingen rädda er