2018-06-21, 00:38
Moderator
Strix m/94s avatar
Allehanda känsloyttringar i anledning av opinionsundersökningar rör inte ämnet.

OT raderat.

Strix/Mod
2018-06-21, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det låter bekant. Men undrar om det är så att Bradleyeffekten som inte råder, eller att det sneda urvalet kompenserar den? Vad skulle stoppa den just hos yougov annars?
Den avgörande skillnaden med Yougov enligt dem själva är att de inte frågar osäkra väljare vilket parti de lutar åt eller vilket som är minst dåligt. De frågar bara en gång, blir svaret att man är osäker accepteras det.
Detta gör att partier med säkra väljare (t ex SD) gynnas, eftersom de andra partierna i högre grad sugs in i osäkra-hålet. I telefonmätningar är det tvärtom, där väljer en oproportionerligt stor andel SD-väljare att svara att de är osäkra för att slippa uppge SD. Kontentan blir att:

- I Yougov gömmer sig en massa sjuklöverväljare i gruppen osäkra
- I Sifo etc gömmer sig en massa SD-väljare i gruppen osäkra
2018-06-21, 00:56
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Om Yougov skulle ha rätt så utmanar SD inte bara om positionen som största parti utan också om största block. SD är i mätningen större än de tre allianspartier som fixar spärren och mindre än en procent mindre än de två rödgröna partier som klarar spärren. Intressant scenario. Helt sjukt! Haha..

En intressant iakttagelse, som på allvar knäsätter bilden av att Sverige får tre politiska block; det har vi i princip inte haft sedan demokratins införande. (Att det fanns tre block på 1700-talet, med Hattar, Mössor och Hovpartiet spelar nog ingen avgörande roll längre. )

Om SD ensamt kan utmana blocken om att vara störst, och närmast tveklöst blir större än restalliansen, så vrider det runt de politiska maktförhållandena på ett sätt som vi inte sett sedan S bildade regering första gången för ca 100 år sedan.
2018-06-21, 01:01
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Gissade i förrgår på +1,7 i Yougov. Där fick jag.
Snacka om hållkäftensiffror.
28,5% och nästan nytt rekord i Yougov och även ÖVHT. (28,8% hos nyss nämnda institut i jan -16).

Hoppas innerligt att det ligger mycket i denna undersökning. Att se MP utanför riksdagen och ett kraftigt sjunkande C är balsam för själen.
Hopp kamrater, hopp!

Passar på att önska en trevlig midsommar!

Edit: Inte vanligt att se faktafel hos Fria tider.
http://www.friatider.se/m-tning-sd-rusar-till-295-procent
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2018-06-21 kl. 01:05.
2018-06-21, 01:04
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Arnstads "tak" på 13% känns också lite antikverat.

Glöm inte heller Göran Greiders "...SD under 10% i valet 2018..."
2018-06-21, 01:09
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, så vill jag minnas det. SD har redan slagit ett flertal "orimliga" rekord, men detta vore nog det hittills kraftfullaste, och sannolikt mest genomgripande.

Westerbergeffekten var tydligen på 8 procent. schyman och Björklund gjorde liknande ryck. SD på 23 typ räcker för att slå dem. M, c, och s har aldrig gjort något ryck över 5 procent, vad jag kan minnas.
2018-06-21, 01:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Westerbergeffekten var tydligen på 8 procent. schyman och Björklund gjorde liknande ryck. SD på 23 typ räcker för att slå dem. M, c, och s har aldrig gjort något ryck över 5 procent, vad jag kan minnas.

Procentenheter förmodar jag, annars är det inte så mycket att hänga i den berömda julgranen. Vad gäller SD så kanske vi kommer att prata om 100-procentiga ökningar ett flertal val i rad och procentenhetsökningen i kommande val skulle kunna röra sig om ca 12-14.
2018-06-21, 01:19
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är mycket men samtidigt vet man ju att misstroendeeffekten finns där som förklaring. Vissa tror på andra förklaringar, som manipulation, men oavsett vilken sida man tillhör finns det åtminstone en förklaring.

Vad som förbryllar mig mer är när det spretar lika mycket på partier som inte har de mätproblem som SD har.

Året fram till valet 2006 till exempel, stod M så här bredbent i mätningarna:

Sep 2005: 25,6-32,5 (6,9)
Okt: 26,4-31,6 (5,2)
Nov: 24,0-32,0 (8,0)
Dec: 22,7-30,5 (7,8)

Jan 2006: 24,2-31,3 (7,1)
Feb: 23,9-32,0 (8,1)
Mar: 26,7-31,0 (4,3)
Apr: 23,5-32,9 (9,4)
Maj: 21,9-30,3 (8,4)
Jun: 24,8-30,4 (5,6)
Jul: 25,3-30,9 (5,6)
Aug: 24,3-30,4 (6,1)
Sep: 23,3-30,2 (6,9)

Alltså upp till 9,4 skillnad på ett parti som inte har nån skam-, Bradley-, misstroende- eller whatever-faktor.

Så där stora skillnader ser man sällan på 7K-partier nuförtiden. Eventuellt kan de successivt ha blivit mer precisa i sina mätningar parallellt med att SD dykt upp och skapat helt nya mätproblem. Att de så att säga har uppgraderat till lasersikte sedan 2006 men numera måste använda det i tjock dimma.

Partier i uppgång verkar vara svåra att mäta. Spretade det mycket för fp gånger två, nyd och v vid respektive ryck uppåt?
2018-06-21, 01:24
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben

Citat:
Procentenheter förmodar jag, annars är det inte så mycket att hänga i den berömda julgranen. Vad gäller SD så kanske vi kommer att prata om 100-procentiga ökningar ett flertal val i rad och procentenhetsökningen i kommande val skulle kunna röra sig om ca 12-14.

Glöm inte bort ND som fick 6,7% i riksdagsvalet 1991. Endast 7 månader efter att partiet bildades.

Men dubblerar SD sig igen från redan relativt höga 12,9% 2014 så finns det ingen annan ökning för något parti som ens är på samma karta, någonsin i Sverige.
2018-06-21, 01:27
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Du extrapolerar 2015. Det har hänt massor ute i Europa och USA sen valet 2014. Vi ser inga fackeltåg mot rasism eller TV4-galor längre. Inga "Regugees Welcome"-galor. Så vilken process, som fortlöpt i världen men inte i Sverige är det du pratar om? Jag förstår inte.

Det vi har sett är en verklighetsfrånvänd afghanamnesti. Det var jävligt osmart. Vilken process är det du pratar om?

Det känns väldigt avlägset men det är inte så många år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Inte omöjligt, jag tror även att vi kommer få diskutioner om en ev sammanslagning av S och V.

Har för mig att jag läst att 69% har stor eller mycket stor antipati mot SD vilket innebär att dom nu är mycket nära sin övre gräns.

/Provokatör

Är det inte så att +70% vill ha minskad invandring? Det borde vara deras tak, minus några som absolut inte kan tänka sig nazist-rasist-fascistpartiet. Allt handlar väl om hur högt på listan som invandringen kommer när det är dags att stoppa valsedeln i kuvertet. Jag skulle gissa att SDs absoluta tak idag ligger mellan 50-60%. För en hel del är SD ännu ett 12,7% parti som har tokstollar som representanter. Folk nära mig tror på allvar att SD har 16-18% för det har de läst i MSM. Skulle SD få närmare 30% och bli största parti skulle sannolikt många se på dem helt annorlunda och då kan det fort skena iväg.

Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Nja, där du nog fel. Ju större generell antipati desto svårare att inleda ett samarbete. Ett samarbete inleds inte på ren matematisk basis. Hade m velat hade man kunnat fälla
regeringen och regera redan för flera år sedan.

Exakt!

Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Det som är så tragiskt är att den enda glädjen vi får om SD blir största parti är att beskåda Annies, Jonas, Frigolits, Svetsarns och Majorens miner. Något politiskt inflytande lär SD inte få, S och M bildar hellre samlingsregering. Kaos lär det hursomhelst med all säkerhet bli vid höstens regeringsbildning...

Och kaos kommer det bli i landet, den saken är klar.

Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Om Yougov skulle ha rätt så utmanar SD inte bara om positionen som största parti utan också om största block. SD är i mätningen större än de tre allianspartier som fixar spärren och mindre än en procent mindre än de två rödgröna partier som klarar spärren. Intressant scenario. Helt sjukt! Haha..

Så är det och det 2,5 månader innan valet. Finns säkert ytterligare växtmån.
2018-06-21, 01:31
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Glöm inte bort ND som fick 6,7% i riksdagsvalet 1991. Endast 7 månader efter att partiet bildades.

Men dubblerar SD sig igen från redan relativt höga 12,9% 2014 så finns det ingen annan ökning för något parti som ens är på samma karta, någonsin i Sverige.
Kanske inte helt, men moderaterna gick upp 11 procentenheter från valet 2002 till 2006. 15% till 26%.det tror jag faktiskt också är den hittills största uppgången mellan två val i sveriges historia.

Nu tror jag i och för sig att SD har potential att slå det rekordet, och mer än fördubbla sig. Vilket skulle innebära 13+ procentenheter.
2018-06-21, 01:32
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:

Ja, det kortare procent används för procentenhet när kontexten inte kräver ett förtydligande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in