2018-06-20, 22:21
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nu är ju valet ingen impopularitetsövning, så vem som ogillar vem är ointressant. Faktum är att SD ökar kraftigt samtidigt som S sjunker som en sten.

För att citera Toby Ziegler i The West Wing: They’ll Like Us When We Win!
Nja, där du nog fel. Ju större generell antipati desto svårare att inleda ett samarbete. Ett samarbete inleds inte på ren matematisk basis. Hade m velat hade man kunnat fälla regeringen och regera redan för flera år sedan.
2018-06-20, 22:22
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, så var det . Men om SD denna gång skulle uppfattas som ansvariga för att Sverige stod utan regering - vilket vi inte har någon som helst erfarenhet av sedan ungefär sedan Sten Sture dy stupade - så är det inte självklart att SD vinner på det. Men det skulle kunna vara så, men vi kan inte veta.

Om de här siffrorna står sig och det sedan inte blir någon regering är det inte SD utan M som kommer att slaktas av väljarna vid ett nyval. Bollen ligger nämligen hos M som det just nu ser ut. M kan välja mellan att regera med stöd av SD eller bilda en bred koalition med de andra partierna.

Väljer M ingetdera kommer väljarna med all rätt att avfärda dem som odugliga och irrelevanta för Sveriges framtid.
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Att ni blir ledsna av mothugg styrker min tes att ni är främst känslostyrda och lite mindre analytiskt lagda.

Visa mig undersökningsjäveln då. Annars har vi ett case av Metallica 1984 kommer aldrig åstadkomma nåt alls. Tiden har visat att även "otroliga" saker kan hända.
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Jag kan inte påminna mig någonsin, sedan den allmänna rösträttens införande, att ett parti i Sverige dubblerat sig från ett val till ett annat, när det redan legat på över 10%. Redan en dubblering vore således en sensation. Skulle det bli mer än så så skulle alla erfarenheter spricka. Det är förstås intressant - men är det en plausibel förutsägelse.

Nä, alla andra tidigare rekord är väl småpartier som plötsligt gått upp till strax över 10 procent?
2018-06-20, 22:23
Medlem
Citat:
Att ni blir ledsna av mothugg styrker min tes att ni är främst känslostyrda och lite mindre analytiskt lagda.
Ja "analytiska" alliansen eller "analytiska" socialdemokratin har verkligen lyckats bra, eller hur, det är därför SD är största partiet nu? Och, enligt alla seriösa analytiker så borde inte SD ha mer än 2.5% i väljarstöd Men vi får väl se.
Medlem
happilappis avatar
SD är dom nya sossarna. Folket börjar förstå detta. Nivåerna SD hamnar på är nästan urlöjligt
Medlem
Citat:
Jag kan inte påminna mig någonsin, sedan den allmänna rösträttens införande, att ett parti i Sverige dubblerat sig från ett val till ett annat, när det redan legat på över 10%. Redan en dubblering vore således en sensation. Skulle det bli mer än så så skulle alla erfarenheter spricka. Det är förstås intressant - men är det en plausibel förutsägelse.

Det kommer att bli 30% för (SD). Vid sidan av det tror jag att (M) kommer att hålla sig hyfsat och hamna omkring 20%. Småpartierna blir då totalt irrelevanta.

Den stora jokern är (S). Gick det skulle jag sätta pengar på under 15% förutsatt att det är minst 10 gånger pengarna tillbaks. Det kan gå fort nu. Såg precis att det påpekats att Löfven inte synts till efter jätte skjutningen i Malmö. Börjar det uppmärksammas hur statsministern gömmer sig kan det gå fort utför.

Festliga mätningar idag hursomhelst
2018-06-20, 22:25
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Skall du säga som har ägnat en hel kväll åt förnekelse av SDs rekordsiffror.
Inte speciellt ledsen över dem, och har heller inte förnekat att de är på väg mot rekord, däremot med intakt analysförmåga. Den gör att jag tror att SD ligger något under yougovs mätning idag, och likaledes att M och S är något underestimerade. Du tycks också vara känslostyrd. Det förklarar varför du hamnar fel när det gäller frågor som t ex den om Åkessons eventuella statsministerskap.
2018-06-20, 22:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Det högsta resultatet som YouGov uppmätte under perioden 2010-2014 var 12,9 procent och det var i oktober 2013. SD fick bara över 12 procent i 3 sporadiska mätningar. Sverigedemokraterna fick 12,86 i riksdagsvalet. Jag tycker nog att vi kan dra de här slutsatserna;

1. Sannolikheten är mycket stor att SD faller i intervallet 20-30 procent

2. Sannolikheten är stor att SD faller i intervallet 25-30 procent
3. Sannolikheten är stor att SD faller i intervallet 20-25 procent

4. Sannolikheten är liten att SD faller i intervallet 15-20 procent
5. Sannolikheten är liten att SD faller i intervallet 30-35 procent

Diskussionen är helt inom ramen för 20-30 procent. Det mest intressanta är egentligen inte om SD får 24 eller 28 procent eller om de blir Sveriges näst största eller största parti. Det senare är endast ett politiskt symbolvärde. Det intressanta är hur det går för de andra partierna. Det största som kan hända i det här valet är om L, Kd och Mp får lämna riksdagen. Det är verkligen något att diskutera samt socialdemokraternas kris.

Ja, det är ett både analytiskt och klokt resonemang (behöver inte alltid vara samma sak). Du har så klart rätt i att den verkligt stora förändringen i svensk politik över tid är att S minskat, vilket först öppnat för ett flertal småpartier och sedan för SD:s expansion.
Medlem
Citat:
Dock inte i närheten av hur illa sett SD är enligt undersökning. Får se om jag (eller någon annan) kan hitta den. Det är trots allt bättre att basera sin analys på fakta än på önsketänkande.

.
Menar du Sifos ”hemskhetsindex”? Tja, SD hade 64% ”hemskhet” i senaste från maj, men då ska det ställas i relation till följande:

- Lika många (64%) tycker F! är hemska
- 51% tycker S är hemska
- Andelen som tycker MP är hemska har fördubblats till 49% sedan maj 2014 (24%)

Tillsammans är S och MP således 50% hemska enligt väljarna, och den konstellationen styr ju landet, så att vara ytterligare 14% hemsk borde inte vara en total dealbreaker för de 64%, bara måttligt hemskare än nu.
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ja "analytiska" alliansen eller "analytiska" socialdemokratin har verkligen lyckats bra, eller hur, det är därför SD är största partiet nu? Och, enligt alla seriösa analytiker så borde inte SD ha mer än 2.5% i väljarstöd Men vi får väl se.
Nu blir du helt obegriplig.
Medlem
Citat:

Så är det kanske, men när har Sverige varit så trasigt och så på gränsen till utförsäljning till lägstbjudande. Jag vet inte, och jag har varit med länge.
Nu räknar jag inte med krigsåren, men då ville väl i alla fall regeringen Sveriges Väl.

Det enda vi vet säkert är, att Valkvällen blir det oliiiidligt spännande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in