2018-06-20, 22:12
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Undrar om de där gamla idéerna om en sammanslagning av c och L tas upp igen, nu när C valt bort sina kärnväljare på landet till förmån för afghanerna. Finns väl bara stureplansfraktionen kvar i centern nu.

Inte omöjligt, jag tror även att vi kommer få diskutioner om en ev sammanslagning av S och V.

Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Att vi inte ser så många fackeltåg längre kan inte tas som bevis för att tiden är mogen för en statsminister från SD. Det är ett visst hopp där emellan. Sverige är dessutom en outlier i världspolitiken varför en normaliseringsprocess för ett parti som SD tar längre tid.

SD är fortfarande paria i stora delar av väljarbasen, och hör till de mest illa omtyckta av partierna (det mest illa sedda kanske tom) enligt en undersökning som någon säkert minns tydligare än jag.

Har för mig att jag läst att 69% har stor eller mycket stor antipati mot SD vilket innebär att dom nu är mycket nära sin övre gräns.

/Provokatör
2018-06-20, 22:13
Medlem
Citat:
Dock inte i närheten av hur illa sett SD är enligt undersökning. Får se om jag (eller någon annan) kan hitta den. Det är trots allt bättre att basera sin analys på fakta än på önsketänkande.

.
Du eller någon annan trådgigant kan säkert hitta någon från 2012 eller så som bevisar dess bäring på dagens opinionssiffror och kommande regeringsbildning
2018-06-20, 22:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Dock inte i närheten av hur illa sett SD är enligt undersökning. Får se om jag (eller någon annan) kan hitta den. Det är trots allt bättre att basera sin analys på fakta än på önsketänkande.

.
Nu är ju valet ingen impopularitetsövning, så vem som ogillar vem är ointressant. Faktum är att SD ökar kraftigt samtidigt som S sjunker som en sten.

För att citera Toby Ziegler i The West Wing: They’ll Like Us When We Win!
2018-06-20, 22:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Strid, ta med i resonemanget allt vad som hänt i Sverige + vindarna som blåser i Europa. + båttaxies som går mellan Libyen och Europa.

Här krävs någon som inte skäms för att säga stopp. Detta har även öppnat ögonen på svenskt folk. Det gäller framtiden i Sverige. Den är förvisso inte ljus, men man vill ju ändå försöka göra något åt det nu med den enda metod som finns. Nämligen rösta på enda partiet som predikar Sveriges räddning. Försök i alla fall.
Det enda parti som uttalar vilken sjukdomsorsak som vi drabbats av.

Så nej, ökningen är rimlig. Jimmie har både hållit tal till nationen på bästa sändningstid och tal i Järva. % uppåt !

Jag kan inte påminna mig någonsin, sedan den allmänna rösträttens införande, att ett parti i Sverige dubblerat sig från ett val till ett annat, när det redan legat på över 10%. Redan en dubblering vore således en sensation. Skulle det bli mer än så så skulle alla erfarenheter spricka. Det är förstås intressant - men är det en plausibel förutsägelse.
2018-06-20, 22:15
Medlem
8711s avatar
Väldigt intressanta detaljer från Ipsos om Sverigedemokraternas siffror, i Dagens Nyheters artikel om mätningen.

Citat:
Sverigedemokraterna har tagit över andraplatsen från M

SD har gått starkt framåt under våren, en rörelse som har synts i flera olika mätningar. DN/Ipsos junimätning bekräftar detta. Partiet har lyft från 16% i februari till den högsta noteringen hittills i DN/Ipsos mätserie, 20 procent avrundat nedåt. Bland manliga väljare är SD för andra månaden i rad det klart största partiet, men stödet har under våren vuxit även bland kvinnor. SD ökar också markant i storstäderna som tidigare varit mer njugga mot partiet.

https://www.dn.se/nyheter/politik/sd-utmanar-m-om-andraplatsen/
Senast redigerad av 8711 2018-06-20 kl. 22:17.
2018-06-20, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag är helt förvirrad men glad. Jag har inte kontrollerat, men om resultatet är 20,5% i Ipsos fortsätter uppgången, för jag vill minnas att dom 20% vid förra mätningen egentligen var 19,6%. SD utmanar inte om andra platsen, SD har första eller andra platsen.

Nu hoppas jag bara att folk ser igenom ondsint propagande när MSM och vänsterdebattörer drar ytterligare ett kort.

Först drog man rasist-kortet. Sedan följde fascistkortet. Det blir ännu värre, nu drar man "Hitler-kortet" och det kan bli ett hack i kurvan på -0,5% eftersom detta kort är kraftfullt. Men efter detta tror jag faktiskt att SD:s framgångsaga inte går att stoppa, utan jag tror på succe i valet. Dock inga 28%, men som det ser ut nu lite över 23% och största parti.

Putin-kortet tror jag är verkningslöst. Det går inte hem att skrämma folket eftersom Putin inte hotar Sverige direkt.

Vad tror du händer om de drar Trump- kortet?
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Eller inte så öppen.. Förra gången avblåstes nyvalet av en enda anledning, att SD skulle tjäna på det. Vad de andra inte verkar förstå är att SD kommer att fortsätta öka fram till dess att de fått inflytande ch politisk makt (och möjligen därmed också börjar göra åtminstone delar av väljarna besvikna - kanske - men det är allt som 7K kan hoppas på). 7K borde ha hyrt in finska Merit Wäger som konsult.

Ja, så var det . Men om SD denna gång skulle uppfattas som ansvariga för att Sverige stod utan regering - vilket vi inte har någon som helst erfarenhet av sedan ungefär sedan Sten Sture dy stupade - så är det inte självklart att SD vinner på det. Men det skulle kunna vara så, men vi kan inte veta.
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Väldigt intressanta detaljer från Ipsos om Sverigedemokraternas siffror, i Dagens Nyheters artikel om mätningen.

https://www.dn.se/nyheter/politik/sd-utmanar-m-om-andraplatsen/
Bra, en ny sanning att sprida på sociala medier: SD ökar kraftigt bland kvinnor på DN/Ipsos
2018-06-20, 22:19
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Vilken undersökning? Har Researchgruppen frågat AFA eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Du eller någon annan trådgigant kan säkert hitta någon från 2012 eller så som bevisar dess bäring på dagens opinionssiffror och kommande regeringsbildning
Att ni blir ledsna av mothugg styrker min tes att ni är främst känslostyrda och lite mindre analytiskt lagda.
2018-06-20, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Ja, så var det . Men om SD denna gång skulle uppfattas som ansvariga för att Sverige stod utan regering - vilket vi inte har någon som helst erfarenhet av sedan ungefär sedan Sten Sture dy stupade - så är det inte självklart att SD vinner på det. Men det skulle kunna vara så, men vi kan inte veta.
Visst är det så, men förra gången var det precis vad ett (då ännu mycket mer aktfullkomligt) maktetablissemang enhälligt hävdade just detta, att allt var SDs fel - trots detta ökade SD i OI:s efter valet så pass mycket att valet avblåstes.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Vad tror du händer om de drar Trump- kortet?

Det vore bra... Trump är på sikt en mycket stor vinnare. USA går skitbra trots en massa tjafs.
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Att ni blir ledsna av mothugg styrker min tes att ni är främst känslostyrda och lite mindre analytiskt lagda.
Skall du säga som har ägnat en hel kväll åt förnekelse av SDs rekordsiffror.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in