2018-06-20, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Alltså vilka ordval... Att gå över lik... Jag har ställt frågor till Rockkungen. Är det det jag ska SKÄMMAS över? Jag låtsas inte kriga för A och M. Jag tycker bara det är underligt att två barn mördas utan att det kommer ut mer info om varför. Du får skriva vad du vill, kommer inte rapportera om någonting. Förstår det som att mitt/mina inlägg på något sätt varit mer stötande än andras. Jag tycker många i tråden har en resonerande och lugn attityd. Jag vill helst sälla mig till den gruppen. Men har tydligen misslyckats.

Det är många som håller med dig och bland annat jag.

Det kommer att dyka upp mer information inom ett år eller två. Alla som haft kontakt med barnen eller föräldrarna måste få prata av sig. Sen kommer säkert dokumentärer.
Citera
2018-06-20, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Granskas och lyftas fram är knappast synonymt med att påstå att ”föräldrarna har kommit lindrigt undan.” Det är inte heller särskilt respektfullt mot vare sig anhöriga eller offer. Det är ingen som vet vare sig dödsorsaker eller händelseförlopp så det finns helt enkelt inte fog för att anklaga någon för överlagt mord. Det är nog ingen som har kommit lindrigt undan....
Att föräldrarna kommit lindrigt undan tycker jag just för att det är deras sista ord och deras perspektiv som blivit sista ordet offentligt. Det betyder inte att jag vill vara del i någon hatpöbel eller gå över lik för att få veta vad som hände. Inte heller vill jag framhäva min egen förträfflighet i relation till föräldrarna och vad de gjorde. Jag har faktiskt lite svårt att se hur den här tråden på något sätt kan kvala in som i första hand hänsynsfull mot offer, förövare och familj. Tråddeltagarna här vill väl främst få veta vad som hände, det är ju Fb. Sen tror jag att de flesta som är här och skriver verkligen blivit tagna över det som hänt. Fallet griper tag i många på ett känslomässigt plan. Men visst, du menar att jag gått över en gräns. Jag brukar nästan uteslutande skriva sånt som jag skulle kunna skriva och stå för om jag inte vara anonym. Det är mitt rättesnöre här. Samt att försöka vara tillmötesgående mot de jag skriver till. Men du och några till har triggat mig till försvarsställning då jag känt att jag tillskrivits åsikter och drivkrafter jag inte har. Men det är OT att analysera mina reaktioner, så nu slutar jag med det. 😬
Citera
2018-06-20, 09:38
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Osakazuki har rätt. Rockungen påstår till och med att det är Hanna som har berättat om vilka stora summor som O spelat bort.

Det var inte bara Agnes diagnoser som skulle ge ersättning från försäkringsbolag, det hade enligt Rockungen sökts om ersättning pga alla diagnoser.

Rockungen har påstått att O misshandlade H och kontrollerade henne med övervakningskameror som han styrde med sin mobiltelefon.

Rockungen påstår att O;s läkarvän i Tyskland var den som skrev dom falska läkarintygen som skolan beviljade särskild undervisning i hemmet efter.

Rockungen påstår att morden beror på att H ville ta sig bort från O;s misshandel.

Det är svårt att betrakta Rockungen som ett sanningsvittne, hen har publicerat några dokument som vem som helst kan begära ut från Skatteverket, blandat med allehanda beskyllningar och påhitt. Så om man ska skapa sig en helhetsbild över trovärdigheten så är det inte helt lätt och självklart.

Många av de anklagelser som R riktar mot O tror jag är endast spekulationer/teorier. Eller så har t.ex H någon gång sagt att O spelar för pengar och R överdriver det stort nu efteråt. Att anhöriga/bekanta befinner sej i två läger tycker jag inte är det minsta konstigt. Skulle vara intressant att höra tongångarna från någon nära anhörig på Os sida, det går nog åt andra hållet skulle jag tro.
Citera
2018-06-20, 09:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Många av de anklagelser som R riktar mot O tror jag är endast spekulationer/teorier. Eller så har t.ex H någon gång sagt att O spelar för pengar och R överdriver det stort nu efteråt. Att anhöriga/bekanta befinner sej i två läger tycker jag inte är det minsta konstigt. Skulle vara intressant att höra tongångarna från någon nära anhörig på Os sida, det går nog åt andra hållet skulle jag tro.

Ja, visst är det förståeligt att man står upp för sina anhöriga, tolkar och spekulerar på ett sätt som får sin närmaste att framstå i bättre dager. Jäv kallas det på juristspråk.
Ellie är det närmaste man har sett av det från Os sida, men det är väl bara en vän till en mycket nära vän? Det verkar som att Os närmaste håller sig borta från den här tråden.
Senast redigerad av Medox 2018-06-20 kl. 10:34.
Citera
2018-06-20, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Varför skulle du bli rapporterad för detta inlägg? FB är ett öppet forum där vi delar olika åsikter.

Jag tycker synd om alla anhöriga till mördare som får stå ut med mycket i pressen. Det har ju inte dessa anhöriga fått göra. FB läser de naturligtvis inte. De anhöriga har dessutom sorg över dem de förlorat och naturligtvis tycker vi alla synd om dem. Det är ändå viktigt att vända på alla stenar till varför detta ofattbara hände. Inte bara för de efterlevande utan för allmänheten.

Testamentet säger att föräldrarna var vid sina sinnens fulla bruk. Ingen av de efterlevande har protesterat. Jag undrar varför? Själv skulle jag sagt, nej, mitt barn, min syster, min bror, MÅSTE utan tvekan ha varit under en psykos eller tillfälligt ur sans. Jag skulle skrikit STOPP. Ingen av båda familjernas efterlevande har protesterat. Varför? Varför inte låta dödsboet stå orubbat. Låtit förvaltaren avyttra alla tillgångar och låtit förvalta kapitalet. Bildat en fond till förmån för utsatta barn. O:s företag togs över till och med innan bouppteckningen var klar. Men det är tydligt att familjer och släkter tänker olika. Jag måste nog säga att jag är besviken på att de efterlevande inte verkar vilja ta strid för något av sina barn eller syskon. Börjat med att protestera mot testamentet. Så, nu har jag delat min åsikt.

Jag är inte lika säker som du på att anhöriga inte läser denna tråd. Det är ett publikt forum och eftersom de anhöriga också famlar så skulle det förvåna mig om de inte också söker information där den kan hittas. Dessutom har vi haft personer i tråden som bekrivit sig som anhöriga eller i alla fall närstående. Det kan också finnas grannar, vänner och nära till de anhöriga som tar del av tråden. Så nej, man kan inte avsäga sig sitt ansvar för vad man skriver på en allmän plats och bara hänvisa till att det är journalister som har ett ansvar. Det här är inte en privat liten grupp utan det som skrivs i tråden känns och hörs hos alla som kommer in i tråden.

Sen har man naturligtvis rätt att skriva vad man vill, men får då räkna med att bli kritiserad om någon tycker att man går för långt. Själv tycker jag tex att det är rätt trist att läsa om vad du tycker att de anhöriga borde göra i dagsläget utan att ha någon större insyn om vad de faktiskt gjort eller gör. Du vet heller inte varför de gjort de val som vi vet att de har gjort och vad orsakerna bakom dessa val varit. Ändå ställer du dig till doms över deras handlingar vilket jag tycker är klandervärt utifrån flera olika aspekter:
1. Att ställa sig till doms över människor som har gått igenom en större katastof/sorg än de flesta av oss ens varit i närheten av.
2. Att göra det utan att veta vad de faktiskt gjort eller inte gjort och orsakerna bakom valen.
3. Att göra det på ett publikt forum där de anhöriga själva kan läsa dömandet av dem är men också att riskera att skapa falska rykten och skapa en hatpöbel utanför tråden mot de anhöriga.
4. Att förhäva sig över olycksaliga anhöriga och mena att man skulle hantera situationen mycket bättre själv utan att varit i närheten av en sådan situation.

Så, nu har jag delat min åsikt.
Senast redigerad av Medox 2018-06-20 kl. 10:20.
Citera
2018-06-20, 14:22
Bannlyst
Det av bägge föräldrar underskrivna testamentet blev nog trots allt droppen för mig för att väga över att tro att det här handlar om ett gemensamt dubbelmord, förutom att vi dessutom har det gemensamma avskedsbrevet. Jag har försökt att hitta andra förklaringar till de båda underskrifterna men ingen av förklaringarna känns rimliga eller trovärdiga när man petar lite i det.

Att lyckas förfalska ett avskedsbrev så pass att det passerar polisens granskning och ett testamente som skrivs dagarna innan morden sker och som förutsäger exakt det som kommer att hända, filtreras genom polisens utredare, jurister, vittnen, anhöriga och bouppteckning. Grön stämpel från alla på allt! Finns det något scenario där dessa fakta ingår, som skulle kunna ställa det utom rimligt tvivel att Hanna och Oskar gjorde det här tillsammans? Jag är öppen för kreativa tankar och förslag men vilda gissningar som inte backas upp av något, är kanske inte så givande. Går det att hitta en sådan teori som känns mer rimlig, som är mer bortom rimligt tvivel, än den som ligger framför näsan på oss?
Citera
2018-06-20, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medox
Det av bägge föräldrar underskrivna testamentet blev nog trots allt droppen för mig för att väga över att tro att det här handlar om ett gemensamt dubbelmord, förutom att vi dessutom har det gemensamma avskedsbrevet. Jag har försökt att hitta andra förklaringar till de båda underskrifterna men ingen av förklaringarna känns rimliga eller trovärdiga när man petar lite i det.

Att lyckas förfalska ett avskedsbrev så pass att det passerar polisens granskning och ett testamente som skrivs dagarna innan morden sker och som förutsäger exakt det som kommer att hända, filtreras genom polisens utredare, jurister, vittnen, anhöriga och bouppteckning. Grön stämpel från alla på allt! Finns det något scenario där dessa fakta ingår, som skulle kunna ställa det utom rimligt tvivel att Hanna och Oskar gjorde det här tillsammans? Jag är öppen för kreativa tankar och förslag men vilda gissningar som inte backas upp av något, är kanske inte så givande. Går det att hitta en sådan teori som känns mer rimlig, som är mer bortom rimligt tvivel, än den som ligger framför näsan på oss?
Dom skrev under ett testamente tillsammans. Utöver det finns det ett uttalande från polisen att man var överens om att avsluta sina och barnens liv. Men polisen vill veta dödsorsaker och händelseförlopp. Det vill gärna jag med. Sen går det kanske att säga vem som gjorde vad.
Citera
2018-06-20, 15:43
Medlem
Morduzas avatar
Citat:
Jag håller med. Det finns massor av människor som utifrån objektiva mått levt och lever under betydligt värre omständigheter än O och H gjorde. Orsakerna till morden finner vi inte främst i omständigheterna utan inuti föräldrarnas huvuden. Där fanns något allvarligt fel som gjorde detta möjligt. Hade föräldrarna levt hade det inte varit lätt men i alla fall lättare, att ta reda på vad felen bestod i. Som det är nu så kan vi bara gissa och spekulera utifrån den knappa och ibland motsägelsefulla information vi har tillhanda. Och visst är det med en skräckblandad förtjusning eller förundran och nyfikenhet man närmar sig en sådan uppgift. Jag menar bara att man bör visa hänsyn till de största offren som fortfarande är i livet när man gör det. Något jag också tycker att de flesta gör.

Jag är osäker på om det är som du säger att det finns så många som anser att förklaringen till morden endast skulle bestå i förtvivlan över sjuka barn och tom finner en förståelse för det. Jag tycker däremot att jag ser en del som känner det som överflödigt att hela tiden racka ner på mördarna eftersom det är så självklart att de har gjort ett oförlåtligt brott. Min fascination över tråden ligger nog närmast där, att det finns så många som finner mening i att upprepa det självklara gång på gång. Som om det fanns någon som inte höll med om att det är fel att döda barn och att sjukdom hos barnen är en tillräcklig förklaring till det inträffade.
Men det är möjligt att jag läst in trådens deltagare som jag själv uppfattar fallet så jag frågar därför:
Finns det någon som inte tycker att det som H och/eller O gjorde är fel?
Finns det någon som tror att den enda orsaken till att H och/eller O mördade sina barn är att barnen var sjuka?

NEJ det tror inte jag på, det flippade antingen hos en av dem, eller så var de syskon!!
Citera
2018-06-20, 16:14
Medlem
Citat:

Hej Medox!
Du skriver att DU är öppen för kreativa förslag men inga vilda gissningar?
Ursäkta mig men är det DU som avgör vad som är vad?
Jag skriver sällan här. Dels har jag inget att tillföra och vågar inte ha en teori, snarare tusen olika. En sak vet jag och det är att journalister inte släppt detta men för att locket ligger på så tätt har det varit svårt att få fram info.
Jag undrar om du ömmar lika mkt för anhöriga i andra mordfall? Jag har en stark känsla av att det inte är så. Tror det handlar om klasstänk och överdriven respekt för ” högutbildade”
Såvitt jag vet som mamma till fem kottar så finns det inga högutbildade i ämnet föräldraskap.
Såklart har anhöriga ett helvete som alla anhöriga till mördare. För mig är Agnes och Moas liv före katastrofen det viktigaste. Samt att dom inte glöms bort efter sin död. Ett brott har begåtts där rätten till ett fortsatt liv tagits ifrån Agnes och Moa.
Att sätta sig på höga hästar och tala om vad som får skrivas här och inte känns inte ok.
Eftersom att vi vet så lite så är vilda gissningar där man släpper tanken fri lika kreativt som något annat . I min värld alltså. Jag kan ha helt fel men det kan ju du åxå.
Att gradera nyfikenhet på ett bättre eller sämre sätt förstår jag inte. Är övertygad om att alla här bryr sig av omtanke. Vi vill veta vad som hände Agnes och Moa.
Citera
2018-06-20, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Hej Medox!
Du skriver att DU är öppen för kreativa förslag men inga vilda gissningar?
Ursäkta mig men är det DU som avgör vad som är vad?
Jag skriver sällan här. Dels har jag inget att tillföra och vågar inte ha en teori, snarare tusen olika. En sak vet jag och det är att journalister inte släppt detta men för att locket ligger på så tätt har det varit svårt att få fram info.
Jag undrar om du ömmar lika mkt för anhöriga i andra mordfall? Jag har en stark känsla av att det inte är så. Tror det handlar om klasstänk och överdriven respekt för ” högutbildade”
Såvitt jag vet som mamma till fem kottar så finns det inga högutbildade i ämnet föräldraskap.
Såklart har anhöriga ett helvete som alla anhöriga till mördare. För mig är Agnes och Moas liv före katastrofen det viktigaste. Samt att dom inte glöms bort efter sin död. Ett brott har begåtts där rätten till ett fortsatt liv tagits ifrån Agnes och Moa.
Att sätta sig på höga hästar och tala om vad som får skrivas här och inte känns inte ok.
Eftersom att vi vet så lite så är vilda gissningar där man släpper tanken fri lika kreativt som något annat . I min värld alltså. Jag kan ha helt fel men det kan ju du åxå.
Att gradera nyfikenhet på ett bättre eller sämre sätt förstår jag inte. Är övertygad om att alla här bryr sig av omtanke. Vi vill veta vad som hände Agnes och Moa.

Jag vill veta vad som hände familjen. Så det är bra om även du talar för dig själv.
Citera
2018-06-20, 16:43
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Ja, föräldrarna har kommit lindrigt undan. Även om de är döda tycker jag media ska granska allt kring familjen mer djupgående. Att försöka visa på om och hur barnen for illa borde väga mycket tyngre än hänsyn till anhöriga. Dessa borde väl också vilja veta mer om vad som hände.
Håller helt och hållet med dig (min fetning). Två barn har mördats. Var annars i samhället hade detta dubbelmord kunnat passera (nästan) obemärkt än innanför hemmets väggar!?

Att morden har skett i hemmet är liksom ingen förmildrande omständighet, tvärtom. I det här fallet verkar samhället, anhöriga och inte minst föräldrarna agera som om barnen var livegna.

Som någon annan skrev nyss: varför stoppar inte anhöriga testamentet från att träda i kraft? Det är ju alldeles uppenbart att O & H inte var vid sina sinnens fulla bruk även om grannarna inte misstänkte någonting konstigt då de bevittnade underskrifterna.

Nåväl, även om ingen information släpps till allmänheten så hoppas jag att kriminologer, psykologer , sociologer och beteendevetare får tillgång till polisutredningen i framtiden. Vårt civiliserade samhälle har ju faktiskt bestämt att mord inte är en privatsak!
Senast redigerad av allegrageller 2018-06-20 kl. 17:01.
Citera
2018-06-20, 17:20
Medlem
Det fanns alltså någon omständighet i dessa föräldrars liv, som var så förskräcklig att den ansågs omöjlig att leva vidare med - någonting som skulle göra livet helt omöjligt eller värdelöst, och att det därför var bättre att ta saken i egna händer och avsluta allt.

Vad finns det som skulle kunna vara så outhärdligt - så omöjligt att leva med - att det motiverar föräldrar att ta det ohyggliga steget att döda sina egna barn? Att föräldrarna måste dö själva efter att ha dödat barnen, framstår som naturligt, man orkar väl inte leva vidare efter att ha dödat sina barn. Men, det verkar som om barnen var tvungna dö för att föräldrarna inte ville leva? (föräldrarna ville inte överge sina barn).

Fanns det någon mörk familjehemlighet som var på väg att avslöjas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in