2018-06-20, 20:36
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Alternativet, att återigen släppa fram en vänsterregering r man har möjlighet att styra landet skulle leda till en intern revolution i m och får ses som minst lika osannolikt.

Tjavars, det är ju så vi har haft det de senaste fyra åren. Den interna revolutionen verkar inte knacka på dörren än.
2018-06-20, 20:37
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenetreraMera
Beställningsjobb. Kul att detta är det sämsta för SD som de kan åstadkomma utan att fusket blir alltför uppenbart.
Wolodarski sprutade rödvinet ur näsan när Yougov dök upp.
-Ut med Ipsos nu direkt för i helvete!!! Hitta på siffrorna själv men det ska fan inte vara någon ökning för de där nazisterna.

Skulle jag satsa på någon siffra så blir det nog ändå Sentios men förhoppningsvis så är bollen i rullning upp mot 30% till valet.
2018-06-20, 20:37
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaxium
Här finns information om alla opinionsmätningar, både sammanställt och var för sig: https://val.digital/
Tack, men jag hittar inte info om mellan vilka datum undersökningarna är gjorda där (använder mobilversionen).
2018-06-20, 20:38
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
SD överlägset störst i ny Yougovmätning: "Ett drömläge så här nära ett val"

Sverigedemokraterna rusar uppåt i den senaste opinionsmätningen från Yougov, som görs på uppdrag av Metro. Partiet har ökat från 23 till 28,5 procent den senaste månaden. "Ett drömläge," säger SD:s partisekreterare Richard Jomshof.

https://www.metro.se/artikel/sd-%C3%B6verl%C3%A4gset-st%C3%B6rst-i-ny-yougovm%C3%A4tning-ett-dr%C3%B6ml%C3%A4ge-s%C3%A5-h%C3%A4r- n%C3%A4ra-ett-val

Parti - juni (maj)

M - 17,3% (18,3%)
L - 4,3% (4,2%)
C - 7,1% (10,1%)
KD - 3,1% (3,0%)
S - 22,0% (23,0%)
V - 9,3% (9,0%)
MP - 3,8% (3,6%)
SD - 28,5% (23,0%)
F! - 1,4% (1,8%)
Övriga - 3,4% (3,9%)

Du anser alltså att Yougovs siffror är trovärdiga?
2018-06-20, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Wolodarski sprutade rödvinet ur näsan när Yougov dök upp.
-Ut med Ipsos nu direkt för i helvete!!! Hitta på siffrorna själv men det ska fan inte vara någon ökning för de där nazisterna.

Skulle jag satsa på någon siffra så blir det nog ändå Sentios men förhoppningsvis så är bollen i rullning upp mot 30% till valet.
Ja det är ju så att man blir lätt konspiratorisk. Får ingen av kalenderbitarna här hade väl förvarnat om Ipsos var på ingång, eller har jag missat något?
2018-06-20, 20:39
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
DN Ipsos Junimätning:

S 24 (24)
SD 20 (20)
M 19 (22)
C 10 (9)
V 9 (9)
L 6 (5)
MP 4 (4)
KD 3 (4)

https://www.dn.se/nyheter/politik/sd-utmanar-m-om-andraplatsen/

Nästan inga ändringar alls sedan maj, alltså. Varken någon uppgång för SD eller ett ras för C, som vi just såg i Yougov.

Mätningar som beställs av Vingmuttern och DN saknar verklighetsförankring. Men man behöver inte fundera länge på vilken undersökning som PK-maffian kommer hänvisa till då det gäller aktuella siffror för SD.
2018-06-20, 20:39
Medlem
Saltkatts avatar
Finns det någon redovisning med decimaler av DN/Ipsos väldigt avrundade undersökning?
2018-06-20, 20:40
Medlem
Skillnaden mellan Ipsos och Yougov är ju extrem, i synnerhet när det gäller SD. Därför är det svårt att veta var SD egentligen ligger någonstans. Jag hör inte till dem som hälsar varje +25%-mätning för SD med att säga att det äntligen kom en mätning som visar SD:s verkliga styrka, och jag reagerar inte heller på varje 20%-mätning med att säga att det där institutet underskattar SD igen.

20% för SD kan ju vara underskattning, men vem vet? Och 28,5% för SD kan vara ett korrekt mått på partiets väljarsympatier, men vem vet?

Åtminstone tror jag att varje institut som just nu hävdar att SD får mindre än 20% har gjort ett mätfel någonstans.
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Tjavars, det är ju så vi har haft det de senaste fyra åren. Den interna revolutionen verkar inte knacka på dörren än.
Det vet vi inte så mycket om. Personligen tror jag inte partiet klarar av att släppa fram Löfvén och mp med säg 28% när man har möjlighet att styra landet.

De är i en rävsax, men jag tror som sagt att en walk over till skulle vara förödande. Men visst, säker kan man naturligtvis inte vara på något vis.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalleDussin
Hur bra var Ipsos 2014 kontra Yougov, vem låg närmast valresultatet?
Sistamätningar i september:

Ipsos 9,4 / YouGov 11,1

(YG gjorde även 2 st på valdagen där de fick 10,2/10,4, men det var inte ’vanliga’ mätningar utan man bad folk rapportera in efter de hade varit och röstat.)
2018-06-20, 20:41
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
DN: SD utmanar M om andraplatsen

https://www.dn.se/nyheter/politik/sd-utmanar-m-om-andraplatsen/

Citat:
David Ahlin, opinionschef på Ipsos, pekar på en faktor bakom Jimmie Åkessons framgångar: SD är det parti som flest väljare har förtroende för i tre av valets viktigaste frågor, invandring, brottslighet och integration.

– Ofta talas det om vad andra partier gör eller inte gör och vilken betydelse det har för stödet för Sverigedemokraterna. Men SD vinner stöd för sin politik och sin nationalistiska vision för Sverige, säger David Ahlin.

Låter bra. Snöbollen kommer förhoppningsvis fortsätta att rulla på.
2018-06-20, 20:44
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
I högre grad än ett fyraårigt samarbete med SD? Tveksamt. Liknande saker sa man ju om den senaste DÖden, och den verkar inte ha slagit till så våldsamt.

Många av nyliberalerna i M har redan dragit till C. Andra moderater som inte gillar en gränslös värld har gått till SD. M fick 23,3% i förra valet, och nu ligger de på 17,3%.

M har alltså förlorat mer än en fjärdedel av sina väljare. Tror inte att de vågar stödja en S+C+L-regering som hittar på nya afghanamnestier och andra saker som retar upp kvarvarande M-väljare.

Därmed inte sagt att M kastar sig i famnen på SD. Det kommer att bli en stökig regeringsbildning i höst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in