2018-06-19, 17:14
Medlem
JayGatsbys avatar
Någon som vill leka Bondskurk?
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-svavelso-rydbo-saltsjobad-osterakers-kommun-svavelsovagen-40d-12475196
Citera
2018-06-19, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-svavelso-rydbo-saltsjobad-osterakers-kommun-svavelsovagen-40d-12475196

Att den inte är såld, det kunde vi ju ana. Dessa hopsatta containrar diskuterades bl a av with3r i inlägg 20715, men det är klart; om vi blandar in Mr Bond så låter det ju lite roligare. Bara han öppnar dörren försiktigt när han går upp i kupan, annars ser snedväggen ut att skadas, och det vore ju illa när nu huset är så dyrt.
Senast redigerad av Persiljan 2018-06-19 kl. 18:02.
Citera
2018-06-19, 19:54
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby

Citat:
Ursprungligen postat av Persiljan
Att den inte är såld, det kunde vi ju ana. Dessa hopsatta containrar diskuterades bl a av with3r i inlägg 20715, men det är klart; om vi blandar in Mr Bond så låter det ju lite roligare. Bara han öppnar dörren försiktigt när han går upp i kupan, annars ser snedväggen ut att skadas, och det vore ju illa när nu huset är så dyrt.

Ett märkligt hus, väldigt fult utanpå. Insidan var lite bättre och blir säkert mer okej när det kommer lite möbler och textilier på plats. Övervåningen begriper jag inte alls, två sovrum och ett allrum men inget badrum... Hur tänkte de där? Wingårds arkitektbyrå, men knappast Gert själv, ingen vidare standard på arkitekturen tycker jag.
Citera
2018-06-20, 07:57
Medlem
kvarnvagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ett märkligt hus, väldigt fult utanpå. Insidan var lite bättre och blir säkert mer okej när det kommer lite möbler och textilier på plats. Övervåningen begriper jag inte alls, två sovrum och ett allrum men inget badrum... Hur tänkte de där? Wingårds arkitektbyrå, men knappast Gert själv, ingen vidare standard på arkitekturen tycker jag.

Dessutom undrar jag lite över stuprören till huset som man ser på den absolut första bilden.

På ena änden av huset går de ju rakt ner til marken och vattnet rinner kanske bort från huset även om jag tycker de borde sett till att få bort det längre från huset.

På andra sidan slutar de dock på altanen, vilket borde innebära att det bli mycket vatten där när det regnar. Känns som en ganska stor risk att det blir vattenskada i väggen där ganska fort.
Citera
2018-06-20, 08:57
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnvagen
Dessutom undrar jag lite över stuprören till huset som man ser på den absolut första bilden.

På ena änden av huset går de ju rakt ner til marken och vattnet rinner kanske bort från huset även om jag tycker de borde sett till att få bort det längre från huset.

På andra sidan slutar de dock på altanen, vilket borde innebära att det bli mycket vatten där när det regnar. Känns som en ganska stor risk att det blir vattenskada i väggen där ganska fort.

Enligt planritningen är det "grönt tak". Antar att de menar sedum eller liknande. Om ett sånt tak fungerar som det ska kommer det mesta vattnet att avdunsta snarare än att rinna ut genom stuprören.
Citera
2018-06-20, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Enligt planritningen är det "grönt tak". Antar att de menar sedum eller liknande. Om ett sånt tak fungerar som det ska kommer det mesta vattnet att avdunsta snarare än att rinna ut genom stuprören.

Jag blir så fascinerad av bilderna. T ex sovrummen uppe, på den ena bilden ser man det nyharvade taket och på den andra nåt turkost, det kanske är själva taket. Och så ser man på ritningarna att det ska få plats sängar, men hur stora? Och hur mycket plats runt om när den lutande väggen tagit sitt och den fasta inredningen sitt?
Ser också att det mittemot finns "vanliga" hus. Undrar vad de gillar den nya utsikten, och hur såg det ut innan dessa hus landade? Är det fem stycken likadana?
Citera
2018-06-20, 10:37
Medlem
Citat:

Undrar om nån beställt huset, eller om det inte sålts överhuvudtaget. Som jag förstår det finns det fyra till, eller åtm planerat, och ett syns ju på en av bilderna.
Citera
2018-06-20, 12:35
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Jag blir så fascinerad av bilderna. T ex sovrummen uppe, på den ena bilden ser man det nyharvade taket och på den andra nåt turkost, det kanske är själva taket. Och så ser man på ritningarna att det ska få plats sängar, men hur stora? Och hur mycket plats runt om när den lutande väggen tagit sitt och den fasta inredningen sitt?
Ser också att det mittemot finns "vanliga" hus. Undrar vad de gillar den nya utsikten, och hur såg det ut innan dessa hus landade? Är det fem stycken likadana?

Ja, de hade nog tjänat på att möblera lite tror jag. Det blir väldigt abstrakt på bilderna och väldigt svårt att bedöma storleken på ytorna. Husets totalyta var väl 185 kvadratmeter, vilket inte är jättestort egentligen fördelat på två plan. Planet med kök och vardagsrum ser väldigt stort ut, så risken finns väl att rummen på övervåningen är ganska små. Eller så är det därför de inte har möblerat

Citat:
Undrar om nån beställt huset, eller om det inte sålts överhuvudtaget. Som jag förstår det finns det fyra till, eller åtm planerat, och ett syns ju på en av bilderna.

Det ser inte ut som att någon har bott där, kanske byggt på spekulation? Inte särskilt vältajmat i så fall. Jag skulle inte vilja sitta med ett eller flera dyra spekulationsbyggen på dagens marknad.
Citera
2018-06-20, 13:49
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Övervåningen begriper jag inte alls, två sovrum och ett allrum men inget badrum... Hur tänkte de där?

Tanken är nog att föräldrarna sover ner i 'master bedroom' som har wc/bad medans barnen sover uppe. Tyvärr ingen bild på trappan om den är barnvänlig för att de själv ska gå ner på toa mitt i natten.

Mäklaren skriver att det går installera toa uppe 'om man vill' men det är inte så 'bara' det ska till rör och grejer och dessutom byggt som våtrum.

Generellt dåligt planerat, de borde ha byggt bara skalet och låtit köparen göra den slutliga designen, rumsplacering mm.
Citera
2018-06-20, 15:14
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Tanken är nog att föräldrarna sover ner i 'master bedroom' som har wc/bad medans barnen sover uppe. Tyvärr ingen bild på trappan om den är barnvänlig för att de själv ska gå ner på toa mitt i natten.

Mäklaren skriver att det går installera toa uppe 'om man vill' men det är inte så 'bara' det ska till rör och grejer och dessutom byggt som våtrum.

Generellt dåligt planerat, de borde ha byggt bara skalet och låtit köparen göra den slutliga designen, rumsplacering mm.

Tror att du kan ha rätt, även om jag nog tycker att barnen också behöver en toalett och dusch. Som du säger är det inte så jäkla "bara" att sätta in heller, om de inte har förberett för det med rördragning etc. Vilket de knappast har, i så fall hade de väl lika gärna kunnat bygga badrummet och få en vettig planlösning till att börja med. Jag förstår inte riktigt heller det här huset, tror också att de antingen hade behövt gå steget längre (bygga badrum på övervåningen, släpa in lite möbler etc.) eller stanna tidigare och låta köparen vara med mer i processen.
Citera
2018-06-20, 17:15
Medlem
https://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-pelarne-vimmerby-kommun-sevedstorp-125-mellangarden-i-bullerbyn-11633019

Mellangården i Bullerbyn

https://www.hemnet.se/bostad/gard-10rum-yxkullsunds-ljungby-kommun-yxkullssunds-sateri-1-14168035

Säteri på över 500 m2. En del fina/coola grejer i mitt tycke, som träväggen i ena sovrummet. Snål ägare som säljer ett objekt med utgångspris på nästan 10 mille genom Hemverket?

https://www.hemnet.se/bostad/gard-635m2-flyinge-loberod-eslovs-kommun-christinetorps-gard-14066235

Har jag postat denna innan eller har jag glömt?
Citera
2018-06-21, 12:36
Medlem
Mr.Mackzs avatar
"Högklassig villa med AAA läge i toppskick!" Själv så tycker jag att de har förstört villan. Men det måste ha varit en dyr renovering.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-12rum-stocksund-danderyds-kommun-lagman-linds-vag-4b-13712775
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in