Citat:
Ursprungligen postat av
Snor-Johan
Semester eller inte.
Att inte fallet Lena Wesström i inledningen rubriserades som "försvunnen person" utan istället för "människorov" var ett misstag vilket gjorde att kroppen inte hittades inom dom 48 avgörande timmarna. Dessutom pausades utredningen 7 för semester.
Liksom flera andra har jag svårt att förstå varför rubriceringen var så viktig. Människorov är ett mycket allvarligt brott och borde ha lett till att mer resurser sattes in än om en person bara var försvunnen. Hur skiljer sig polisens vidtagna åtgärder åt för de olika brottsrubriceringarna?
När en person är försvunnen så kanske man börjar undersökningen i närområdet (med hund eller liknande)? Vid människorov kanske man inte alls börjar söka i närområdet? Det är det enda jag kan tänka mig.
Vet någon varför brottsrubriceringen var så viktig?
Citat:
Ursprungligen postat av
Snor-Johan
Det är chefernas uppgift att agera när så skett och utredningen gått i stå. Personlig prestige får inte bli viktigare än att lagföra LWs mördare SPs rättshaveristmentalitet säger väl en del om vad han tycker är av vikt.
Springare kanske tappade intresset för fallet när det inte fanns någon misstänkt invandrare att sätta dit.