2018-06-19, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nej jag tror egentligen inte seriöst på den heller men tanken slog mig så jag ville dela den.
Verkligheten kanske är så enkel som att det är rätt tomt i lådan när dom petar PS och JR och den som då fick överta jobbet är kanske vald primärt för att han är mer samarbetsvillig med ledningen?

Egentligen vet jag inte ett smack om dom här poliserna, hur bra eller dåliga dom är.
Springare har jag sett i media tidigare å nu är han där igen, ser inte ut att vara
foglig på något som helst vis, om han är bra polis vet jag inte, i tråden råder det delade meningar.
Tack för den delade tanken.
Citera
2018-06-19, 23:24
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag menar att det finns mer än ett surt uppbrott bakom, annars borde det lagt sig dryga året senare.
Ett sken för omgivningen, för att dölja sanningen och speciellt när SD fått vänner att känna lika inför henne, officiellt.

Det är så jag menar med 😊 I SDs värld: Det som inte syns finns inte. Alltså om ingen ser vad som pågår bakom kulisserna så kan han låtsas som ingenting, likt ett barn som tror att det inte syns när det sätter händerna framför ögonen.
Citera
2018-06-19, 23:27
Medlem
Ska ta å läsa om hela tråden å gå igenom alla tidningsartiklar igen.
Får se om det ger något.
Citera
2018-06-19, 23:28
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
En teori, om något av barnen vaknat och hört mansröst på natten mellan 14-15 maj. De bör känna igen SD röst och därav blev han intagen till förhör.
Som sagt en teori.

Men varför tar polisen inte in SD:s bil samtidigt för kontroll när han är i förhör?
Finns det garagelänga i närhet av FP och hade SD garage och var i så fall?

Man får nog inte ta bilar i beslag hur som helst?
SD bor i en fristående villa en bit bort, har således eget garage men inte i närheten av FP.
Inga garagelängor i anslutning till FP.
Senast redigerad av sommarljum 2018-06-19 kl. 23:39.
Citera
2018-06-19, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nej jag tror egentligen inte seriöst på den heller men tanken slog mig så jag ville dela den.
Verkligheten kanske är så enkel som att det är rätt tomt i lådan när dom petar PS och JR och den som då fick överta jobbet är kanske vald primärt för att han är mer samarbetsvillig med ledningen?

mycket troligt att det handlar om hur bekväm vb är för ledningen
Citera
2018-06-19, 23:45
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Ska ta å läsa om hela tråden å gå igenom alla tidningsartiklar igen.
Får se om det ger något.

Jag läste om hela tråden häromdagen. Det var till nytta 👍
Citera
2018-06-19, 23:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jo, det förstår jag väl att "de blodiga kläderna" är en påhittad uppgift. Jag undrar bara vad som är ursprunget bakom historien eftersom det handlar om en central fråga, dvs. vilken bevisning man egentligen anser sig ha mot SD.

Så vad anser sig då polisen ha hittat vid husrannsakan hos SD menar du, om det nu inte existerar några blodiga kläder?

Kanske helt enkelt var geocashing-kläder som var nedsmutsade eller på något annat sätt såg ut som att de använts vid något "fyskiskt" (fysisk aktivitet). Kanske var det någon mindre blodbesudling från honom själv. Ihoprullade i bilen. Möjligt att det inte är helt taget ur luften att det funnits kläder som "sett blodiga ut"?

Känns lite underligt om det var helt taget ur luften, helt påhittat.
Kläderna kanske fanns, men de finns ingen koppling till mordet visade det sig?
Citera
2018-06-19, 23:49
Medlem
brighteye007s avatar
Från Metro:
" Enligt tidningen ska en av spaningsledarna, Peter Springare, tagit några dagar semester efter det att Lena Wesström anmäldes försvunnen. Det är nu han, tillsammans med Jonas Rydén, chef för utredningen, som nu petas, enligt tidningen.

– Det är så att vi bedriver en verksamhet som är noga reglerad och det är viktigt att vi följer de lagar och regelverk som finns. Jag kan inte svara detaljerat på om det begåtts några misstag, men vi får inte begå lagbrott i samband med en utredning. "

Är det någon som förstår vilket lagbrott han pratar om ?
Citera
2018-06-20, 00:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske helt enkelt var geocashing-kläder som var nedsmutsade eller på något annat sätt såg ut som att de använts vid något "fyskiskt" (fysisk aktivitet). Kanske var det någon mindre blodbesudling från honom själv. Ihoprullade i bilen. Möjligt att det inte är helt taget ur luften att det funnits kläder som "sett blodiga ut"?

Känns lite underligt om det var helt taget ur luften, helt påhittat.
Kläderna kanske fanns, men de finns ingen koppling till mordet visade det sig?
Ja, det är ju helt klart att någon har försökt få det här verka bättre än det är. Det skulle kunna vara polis och åklagare som behövde en skälig misstanke. Uppgiften om de blodiga kläderna verkar ha läckt lämpligt i samband med att SD skulle begäras häktad:
Kriminaltekniker har hittat blodiga kläder hemma hos den man som misstänks för mordet på trebarnsmamman Lena Wesström, 45, i Örebro, skriver Aftonbladet.

Däremot ska utredarna, enligt tidningen, ännu inte ha fått några provsvar från Nationellt forensiskt centrum, NFC, som analyserar beslaget.

I dag, fredag, måste åklagaren ta beslut om mannen ska begäras häktad – eller försättas på fri fot.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/nya-forhor-med-lenas-misstankte-mordare/
Senast redigerad av Draifos 2018-06-20 kl. 00:44.
Citera
2018-06-20, 00:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brighteye007
Från Metro:
" Enligt tidningen ska en av spaningsledarna, Peter Springare, tagit några dagar semester efter det att Lena Wesström anmäldes försvunnen. Det är nu han, tillsammans med Jonas Rydén, chef för utredningen, som nu petas, enligt tidningen.

– Det är så att vi bedriver en verksamhet som är noga reglerad och det är viktigt att vi följer de lagar och regelverk som finns. Jag kan inte svara detaljerat på om det begåtts några misstag, men vi får inte begå lagbrott i samband med en utredning. "

Är det någon som förstår vilket lagbrott han pratar om ?
Med tanke på hur ensidigt utredningen verkar ha bedrivits skulle det ju kunna röra sig om grundlagsbrott (RF 1:9):
"Domstolar samt förvaltningsmyndigheter och andra som fullgör offentliga förvaltningsuppgifter ska i sin verksamhet beakta allas likhet inför lagen samt iaktta saklighet och opartiskhet."
Sedan kanske det kan ha varit tjänstefel att inte åka på larmet om skrik, men där var det väl en annan avdelning som hade gjort fel i så fall.
Senast redigerad av Draifos 2018-06-20 kl. 00:39.
Citera
2018-06-20, 00:44
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Hej i tråden!

Ny användare men gammal läsare. Har varit med i tråden sen start och läst alla 10.855 inlägg (med skräckblandad fascination). Har således 1. redan känslan av att jag känner er, och 2. hunnit samla tankarna på hög. Lovar dock att inte spamma sönder tråden.

Börjar med det senaste först, eftersom dagens pinsamma pajkastning i polishuset är på tapeten. Ser att några klurar på varför Springares ersättare jobbar med "brott mot barn" (vilket även var min första tanke). Tror oavsett att han Nyqvist har lite kött på benen, verkar ändå ha varit rotelchef vid länskriminalen - samt gissar att det inte är helt "lätt" att utreda barnprostitution och pedofiler till vardags heller.

Verkar ha haft ett par våldtäktsfall som uppmärksammats i media, var bla spaningsledare i fallet Örebromannen.

Men mest intressant - om jag inte är helt ute och cyklar här i premiärinlägget och allt - så var det väl Nyqvist som ledde utredningen för LW:s misshandelsanmälan?

(Allt detta förutsatt att inte Örebro nu har två konstaplar som råkar heta just Mikael Nyqvist, i så fall tar jag skammen och backar långsamt ut härifrån igen).
Citera
2018-06-20, 00:51
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Preliminära svar, tillräckligt för sannolika får dom inom någon/ett par dagar.
Men antingen hittade dom inte DNA på såna platser att det går att knyta SD till brottet. Jag tror dom hittat okänd DNA.
Skulle det finnas minst lilla från SD där, skulle inte han släppts.

Önsketänkande.

Tick, tack, tick, tack...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in