2018-06-20, 09:36
Medlem
Så kom då beskedet som vi alla anat här inne ett längre tag. Utredningen har kört fast. Fullständigt fast.
Trots att åklagaren hävdar annat.
Ännu en gång visar hon att hon inte har läget under kontroll (som med de två misslyckade värderingarna i Tingsrätten).

Att ett FLERTAL personer lyfts bort ifrån utredningen och byts ut talar ju sitt tydliga språk.
Det här är misskött sen första minut.
Det har fortsatt in i tingsrätten.
Och nu är man fast.

Därför väljer man detta. Förmodligen ett bra beslut. Då det ju knappast kan bli sämre.

Att misslyckas så fatalt med så pass goda förutsättningar måste anses uppseendeväckande. Ett omtag behöver inte alls vara fel.
Tyvärr är ju detta på bekostnad av att en mördare tyvärr går fri idag och att anhöriga till BO riskerar att ej få upprättelse.
Ett högt pris för en undermålig utredning.

Man börjar förstå nu varför åklagaren kom till tingsrätt så pass tomhänt som hon gjorde. Även om hon hävdade annat.
Citera
2018-06-20, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Det finns massor av varianter. https://www.google.com/search?q=kodl%C3%A5s+d%C3%B6rr&client=firefox-b-ab&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiSqP-X2-HbAhWKCSwKHXIlA8AQ_AUICigB&biw=1288&bih=671

De kodlås jag själv har bland släkt och vänner, kan man koda upp så det inte låser sig om man vill låta folk gå in och ut, utan att det låser sig automatiskt. Precis som med en vanlig olåst dörr...
Det verkar ju logiskt... det vi pratar om är det syns på handtaget eller runt om ifall det är vanligt lås eller ej.
Citera
2018-06-20, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Det finns massor av varianter. https://www.google.com/search?q=kodl%C3%A5s+d%C3%B6rr&client=firefox-b-ab&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiSqP-X2-HbAhWKCSwKHXIlA8AQ_AUICigB&biw=1288&bih=671

De kodlås jag själv har bland släkt och vänner, kan man koda upp så det inte låser sig om man vill låta folk gå in och ut, utan att det låser sig automatiskt. Precis som med en vanlig olåst dörr...
Då kanske vi är på ruta 1 igen?!
Vore bra om man visste om denna gick att ställa in så.
Citera
2018-06-20, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Du verkar säker på att dörren stod på glänt och jag tror på din uppgift.
Då får jag känslan att något hände i hemmet först, så GM forslade bort kroppen (tänkte inte på att stänga dörren)
eller att denne tvingade Lena ut ur lägenheten (då tänker man inte heller på att stänga dörren )
Hade Lena bestämt träff med någon vid FP eller utanför lägenheten så hade hon nog stängt dörren när hon gick, med tanke på sonen som var hemma
Den öppna dörren är ett mysterium. Hoppas verkligen att fallet får en lösning. Så vi får veta vad som hände. Och för alla inblandade givetvis. Allra minst för Lenas skull. Fruktansvärt om det blir olöst och mördaren går fri. Vem det nu är. Jag har aldrig trott på hemmet som MP/BP. Just av den anledningen att sonen/barnen upptäckte att hon var borta först på morgonen. Enligt tråden. I annat fall borde något av barnen hört höga röster/skrik/oljud på kvällen/natten...det vet vi ju iofs inte om dom gjort...?
Citera
2018-06-20, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Då kanske vi är på ruta 1 igen?!
Vore bra om man visste om denna gick att ställa in så.
Vilken denna... det ser ut som fler i tråden ifrågasätter om det något sådant lås överhuvudtaget..?
Citera
2018-06-20, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Absolut är det fler saker.
Avspärrningen är dock det enskilt tydligaste tecknet då brottsplatsen nästan alltid är avspärrad längst tid.
Dessutom, i detta fallet är BO´s hem avspärrat under MYCKET lång tid.
Medans fyndplats var avspärrat ovanligt kort tid för ett spaningsmord.
Det är ingen slump. Det finns såklart anledningar till det.

Jag tolkar detta som att man VET att kroppen flyttats.

Andra orsaker till att jag tror detta är direkt logiska.
Varför skulle +40 åringar befinna sig bakom ett bullerplank i bästa tjuvrökarstil mitt i natten mellan Mån-Tis??
Platsen är dessutom avskiljd och ingen man bara "hamnar på".
Finns ingen anledning oavsett vad att befinna sig här för dessa personer.

Fyndplatsen går dessutom hand i hand med hur statistiken brukar se ut vid ett mord av en hyfsat närstående person.
Man brukar "gömma" kroppen i dessa fall för att fördröja tiden för att hitta kroppen.
Så rent statistiskt stämmer det väl överens med både MGM eller annan närstående GM.
Kroppen var "gömd" bakom ett plank (ifrån bostadsområdet) och under/i buskage med väldigt begränsad insyn ifrån alla håll.

Jag vill hävda att det inte är någon olycklig slump att mordplatsen också skulle vara just i ett perfekt gömställe för en kropp. Det är inte så det brukar se ut.

Hur många sådana här mord har vi där mordet skett i ett perfekt buskage??
För det är ju faktiskt det bästa gömstället i närområdet till bostaden när man tittar på översiktsbilder.

Skulle du fråga 100 pers på stan vart dom skulle gömma en kropp och samtidigt visa upp en översiktsbild på området så skulle 99 peka på samma plats.

Jag tror inte på den slumpen.
Elin Krantz mordet i Göteborg 2010 var i en skogsdunge överfallet/strypningen och sedan begravde han kroppen i ett stenröse.
Där hördes det ett skrik också från brottsoffret och här i detta mord har det hörts ett skrik.
Här gömde mördaren kroppen bakom ett bullerplank.
Citera
2018-06-20, 09:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brighteye007
Från Metro:
" Enligt tidningen ska en av spaningsledarna, Peter Springare, tagit några dagar semester efter det att Lena Wesström anmäldes försvunnen. Det är nu han, tillsammans med Jonas Rydén, chef för utredningen, som nu petas, enligt tidningen.

– Det är så att vi bedriver en verksamhet som är noga reglerad och det är viktigt att vi följer de lagar och regelverk som finns. Jag kan inte svara detaljerat på om det begåtts några misstag, men vi får inte begå lagbrott i samband med en utredning. "

Är det någon som förstår vilket lagbrott han pratar om ?

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Artikeln var öppen när den länkades men NA låser efter en tid. Några citat:
[...]
"Har det att göra med det du tidigare skrev på Facebook om invandring och brott?

– Det är bara en liten del. Det handlar egentligen om andra saker, på det mer personliga planet. Det var till exempel ett möte dagen innan, på torsdagen, som jag deltog i, som handlade om helt andra konflikter. Jag kan tänka mig att det här är en konsekvens av det mötet men jag kan inte gå in på vad det handlar om."
[...]

Känns som att nedanstående hör ihop med ovanstående:

"Enligt uppgift till NA är det chefen för utredningen, Jonas Rydén, och biträdande spaningschefen Peter Springare som petas från sina uppdrag.

– Men mer i detalj vad vi har gjort är inte något som vi kan eller vill kommentera just nu, eftersom det pågår förhandlingar mellan de fackliga organisationerna som inte är avslutad än, säger Mats Nylén.
"

https://www.expressen.se/nyheter/polisens-spaningsledning-sparkas-fran-lenafallet/

"Mats Nylén berättar för NA att särskilda åklagarkammaren utreder om det kan ha begåtts några lagbrott i en sådan här utredning, men han vill svara på om en anmälan om tjänstefel gjorts från deras håll."

https://theworldnews.net/se-news/polisens-spaningsledning-sparkas-fran-lenafallet

Ett möte dagen innan de blev sparkade från utredningen, men som handlade om något helt annat. Något som kanske kan klassas som tjänstefel, något som verkar strida mot regler och lagar, något som särskilda åklagarmyndigheten utreder....
Citera
2018-06-20, 09:56
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Semester eller inte.
Att inte fallet Lena Wesström i inledningen rubriserades som "försvunnen person" utan istället för "människorov" var ett misstag vilket gjorde att kroppen inte hittades inom dom 48 avgörande timmarna. Dessutom pausades utredningen 7 för semester.

Liksom flera andra har jag svårt att förstå varför rubriceringen var så viktig. Människorov är ett mycket allvarligt brott och borde ha lett till att mer resurser sattes in än om en person bara var försvunnen. Hur skiljer sig polisens vidtagna åtgärder åt för de olika brottsrubriceringarna?

När en person är försvunnen så kanske man börjar undersökningen i närområdet (med hund eller liknande)? Vid människorov kanske man inte alls börjar söka i närområdet? Det är det enda jag kan tänka mig.

Vet någon varför brottsrubriceringen var så viktig?

Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det är chefernas uppgift att agera när så skett och utredningen gått i stå. Personlig prestige får inte bli viktigare än att lagföra LWs mördare SPs rättshaveristmentalitet säger väl en del om vad han tycker är av vikt.
Springare kanske tappade intresset för fallet när det inte fanns någon misstänkt invandrare att sätta dit.
Citera
2018-06-20, 09:56
Medlem
Finns redan. Varsågod![/quote]

Gissar att du sett den här kartan flera gånger, och du är väl inte hjälpt av den
eftersom inte platsen där föremålet hittades finns markerat.

Vad som har sagts i tråden är att fyndet gjordes ca 150 m från
bostadsområdet, alltså skogen bakom exmaken UW och den skogen
lär gränsa mot Vivalla.

Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Har letat efter karta eller flygfoto där alla omtalade platser är markerade (dvs. även misstänktes bostad, platsen där ett intressant föremål skall ha hittats osv.). Det enda jag kan hitta är en bild där man har markerat LW:s bostad och platsen där kroppen hittades:
https://d.cdn-expressen.se/images/9d/59/9d596ec129644908a0709351444a039f/annan/632@60.jpg

Någon som kan länka till något bättre?
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2018-06-20 kl. 10:00.
Citera
2018-06-20, 10:02
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Så kom då beskedet som vi alla anat här inne ett längre tag. Utredningen har kört fast. Fullständigt fast.
Trots att åklagaren hävdar annat.
Ännu en gång visar hon att hon inte har läget under kontroll (som med de två misslyckade värderingarna i Tingsrätten).
Varför skyller du på åklagaren när polisen inte fungerar. Hon kan knappast gå ut officiellt och säga vad hon tycker om det dåliga polisarbetet. Det är nog inte hon som har valt ut vilka poliser som arbetar med fallet.
Att poliserna byts ut kanske kan bero på att hon har läget under kontroll (så gott det går med uselt polisarbete). Kanske är det hon som har initierat utbytet av de poliser som inte fungerar.

Citat:
Att ett FLERTAL personer lyfts bort ifrån utredningen och byts ut talar ju sitt tydliga språk.
Det här är misskött sen första minut.
Det har fortsatt in i tingsrätten.
Och nu är man fast.

Därför väljer man detta. Förmodligen ett bra beslut. Då det ju knappast kan bli sämre.

Att misslyckas så fatalt med så pass goda förutsättningar måste anses uppseendeväckande. Ett omtag behöver inte alls vara fel.
Tyvärr är ju detta på bekostnad av att en mördare tyvärr går fri idag och att anhöriga till BO riskerar att ej få upprättelse.
Ett högt pris för en undermålig utredning.

Man börjar förstå nu varför åklagaren kom till tingsrätt så pass tomhänt som hon gjorde. Även om hon hävdade annat.

Det verkar solklart att det är polisernas fel att hon kom tomhänt men det kan hon knappast säga rent ut.
Citera
2018-06-20, 10:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Finns redan. Varsågod!

Gissar att du sett den här kartan flera gånger, och du är väl inte hjälpt av den
eftersom inte platsen där föremålet hittades finns markerat.
Tack, hade missat den kartan. Någon som vet var föremålet hittades?
Citera
2018-06-20, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Elin Krantz mordet i Göteborg 2010 var i en skogsdunge överfallet/strypningen och sedan begravde han kroppen i ett stenröse.
Där hördes det ett skrik också från brottsoffret och här i detta mord har det hörts ett skrik.
Här gömde mördaren kroppen bakom ett bullerplank.

Ja men de befann sig inte bakom nått bullerplank när mordet inträffade. Lika lite som Elin Krantz befann sig under ett stenröse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in