2018-06-20, 09:33
Medlem
EchoesOfSilences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Jag dricker i stort sett enbart öl som ligger över 7,2%. Sofiero och Sjukommatvåan är favoriter och det beror nästan uteslutande på att det blir en billig fylla som är lättkontrollerad eftersom man inte behöver dricka så mycket för att nå The Sweet Spot. Ett normalt intag för mig ligger på sex stycken halvlitersburkar Sofiero 7,5 och då är jag lagom mysfull. Vill jag dricka vin så kan jag ersätta två-tre burkar med en flaska rödvin á 13%.

Det är lagom och jag blir inte bakfull dagen därpå. Dessutom är det ekonomiskt lösbart för någon som i likhet med mig inte förvärvsarbetar eller har möjlighet att åka till kontinenten för att bunkra titt som tätt. Dessutom inbillar jag mig att det är mindre kaloririkt att dricka sex burkar hyggligt stark öl än att dricka ett flak billig Heineken där alkoholprocenten går att jämföra med folköl.

Sådana dryckeskvällar har jag med jämna mellanrum, cirka två gånger i veckan. Jag försöker låta det gå tre-fyra dagar mellan varje tillfälle för återhämtningens skull. Att dricka flera dagar på raken som man gjorde när man var i tjugoårsåldern är slitsamt numera.

Gällande Sofiero 7.5% och Sjukommatvåan - hur pass lika eller olika upplevs de vad gäller smak, kolsyra och så vidare jämfört med Stockholm Festival 7.2%?

Som det står i mitt tidigare inlägg kommer jag att gå på samma linje som du framöver och mest sannolikt byta ut mina Stockholm Festival mot någon av de två du håller dig till.
Citera
2018-06-20, 09:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EchoesOfSilence
Gällande Sofiero 7.5% och Sjukommatvåan - hur pass lika eller olika upplevs de vad gäller smak, kolsyra och så vidare jämfört med Stockholm Festival 7.2%?

Som det står i mitt tidigare inlägg kommer jag att gå på samma linje som du framöver och mest sannolikt byta ut mina Stockholm Festival mot någon av de två du håller dig till.
Stockholm Festival tycker jag personligen är riktigt äcklig. Jag tycker att den påminner om diskvatten med en tydlig och mycket oangenäm spritsmak. Jag förstår inte att den kan vara så populär som den ändå verkar vara bland framförallt herrar som vanemässigt dricker alkohol.

Sofiero och Sjukommatvåan skiljer sig åt väldigt i smak. Sofiero är sötare och fylligare och lämpar sig bäst kyld. Sjukommatvåan påminner mer om Pripps Blå och är väldigt ren och neutral i smaken. Det är en simpel lager, varken mer eller mindre. Personligen föredrar jag Sofiero 7,5, just eftersom den är lite fylligare och mustigare.
Citera
2018-06-20, 09:43
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EchoesOfSilence
Sjukommatvåan var helt klart intressant! Tack för tipset!

Special Brew körde jag på en hel del i höstas, fast det kanske är dags att köpa några sådana igen. Men först måste jag testa Sjukommatvåan och Sofiero 7.5%.

Apertiferna köpte jag också en hel del i höstas, och även om jag inte är kräsen vad gäller smaken, upplever jag dessa flaskor vara både otympligare att hantera och dryckerna svårare att hälla i sig än öl, och därav har jag hållit mig till starksprit eller öl i stället.

Fastän jag inte är någon finsmakare när det kommer till öl, uppskattar jag ändock smaken på många av sorterna - det gör det klart behagligare att halsa ur burkarna än att hälla i sig exempelvis Marinella.

Men Sjukommatvåan och Sofiero 7.5% står som prioriterade drycker att kika på nästa gång jag besöker Systembolaget.

Många tack för ditt svar och dina tips! Det uppskattas mycket!

Jag håller med dig om apertif. Det är sötsliskigt och inte gott i för stora mängder. Men känns som man blir mer full på det å andra sidan. Vet inte om det ligger någon sanning i det. Men samma alkoholmängd i vin, cider jämfört med öl ger en mer internsiv fylla.

Men kör på 7,2:an. Är väl ingen smakupplevelse men slinker lätt ner om de legat i frysen ett tag. Funkar även att dricka ljummen men det är ingen höjdare.
Citera
2018-06-20, 09:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Jag håller med dig om apertif. Det är sötsliskigt och inte gott i för stora mängder. Men känns som man blir mer full på det å andra sidan. Vet inte om det ligger någon sanning i det. Men samma alkoholmängd i vin, cider jämfört med öl ger en mer internsiv fylla.
Jag tror att det har att göra med pissandet. Ölet innehåller mer vätska per alkoholprocent och det gör att det kissas mer, vilket givetvis gör att en del av procenten säkert slinker ut den vägen jämfört med om man dricker samma mängd alkohol i vin eller snapsform och därför behåller vätskan i kroppen under en längre tid.
Citera
2018-06-20, 10:42
Medlem
EchoesOfSilences avatar
Citat:
Stockholm Festival tycker jag personligen är riktigt äcklig. Jag tycker att den påminner om diskvatten med en tydlig och mycket oangenäm spritsmak. Jag förstår inte att den kan vara så populär som den ändå verkar vara bland framförallt herrar som vanemässigt dricker alkohol.

Sofiero och Sjukommatvåan skiljer sig åt väldigt i smak. Sofiero är sötare och fylligare och lämpar sig bäst kyld. Sjukommatvåan påminner mer om Pripps Blå och är väldigt ren och neutral i smaken. Det är en simpel lager, varken mer eller mindre. Personligen föredrar jag Sofiero 7,5, just eftersom den är lite fylligare och mustigare.

Se där! Tänka sig vad olika uppfattning om smak man kan ha. Jag har ingenting alls emot Stockholm Festival, även om det så klart inte på långa vägar är den godaste ölen jag vet.

Men jag kommer att prova både Sofiero och Sjukommatvåan inom kort. Möjligen finner jag en ny favorit från och med den dagen då jag köper dessa två och testar.

Citat:

Men kör på 7,2:an. Är väl ingen smakupplevelse men slinker lätt ner om de legat i frysen ett tag. Funkar även att dricka ljummen men det är ingen höjdare.

Precis, det blir otäckt och då dricker jag heller öl, även om vattenhalten spär ut alkoholen. Det både gillade jag och ogillade med att köpa ett helrör, ibland två och någon gång till och med tre stycken samtidigt. Effekten kom omgående, pissnödigheten blev inte särskilt stor och det var lätt att måtta hur mycket man fick i sig. Men sedan insåg jag hur pass mycket dyrare vodkan faktiskt är räknat per alkoholmängd och krona, varför jag alltmer har valt att gå över till starkare öl i stället.

Jag kommer förmodligen inleda med att köpa fyra eller fem av varje och ge respektive sort en riktigt chans. Den av dem som jag upplever vara mest lättdrucken sval kommer att vara den jag kör på i framtiden.

Tack och åter tack för era svar! De uppskattas enormt!
Citera
2018-06-21, 00:27
Medlem
EchoesOfSilences avatar
Citat:

Citat:

Efter inspiration från er två så fick det bli en sväng inom systemet tidigare i dag. På grund av att jag lever på en studentinkomst - vilken dessutom halverades för maj månad och nu i juni samt juli betalas ju ingen CSN ut alls - och har bil, egen lägenhet och så vidare, och sitter utan sparkapital, blev det endast sex stycken burkar i dag, fast samtidigt är de ju på 50 cl också. Valet föll på Sjukommatvåan, men jag ska testa Sofiero nästa gång. Fungerar den förstnämnda lika bra som den sistnämnda, blir det just Sjukommatvåan som kommer att bli min nya favorit.

Det är som tidigare nämndes mest alkoholen och priset jag är ute efter, och hittills har jag inte druckit en enda öl som jag verkligen inte på något vis alls kan få ner i magen. Med andra ord tycker jag att Stockholm Festival är rätt så god ändå, samtidigt som den är stark och billig - nu har den kanske en ersättare på gång dock. Och det omvända gäller också - jag har några favoritöl som jag hellre skulle dricka om jag väljer efter smak och bortser från priset, men oftast använder jag alkoholen som direkt berusningsmedel och jag är då inte ute efter njutning eller smaksensationer i munnen. Helst skulle jag ha bott i Polen eller annat land där de säljer vodka i matbutikerna.

Så nu är det dags att knäcka en ljummen Sjukommatvåan! Jag glömde ställa in påsen i vinkällaren när jag kom hem, varför de blev stående i hallen och har fått den där behagliga rumstemperaturen... Men det stoppar inte en krigare.

Skål!
Senast redigerad av EchoesOfSilence 2018-06-21 kl. 00:29.
Citera
2018-06-21, 01:14
Medlem
Gnomegirls avatar
För mig som har väldigt låg alkoholtolerans är dessa vidriga öl perfekta när jag blivit försenad, har bråttom och måste supa ikapp.
Att då dräpa i mig en burk 7,2 på tre klunkar försätter mig i samma tillstånd som de som supit dunk i flera timmar.
Och vi kan äntligen ha en vuxen och sansad diskussion.

MVH/Gnomegirl.
Citera
2018-06-21, 01:20
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
För mig som har väldigt låg alkoholtolerans är dessa vidriga öl perfekta när jag blivit försenad, har bråttom och måste supa ikapp.
Att då dräpa i mig en burk 7,2 på tre klunkar försätter mig i samma tillstånd som de som supit dunk i flera timmar.
Och vi kan äntligen ha en vuxen och sansad diskussion.

MVH/Gnomegirl.
Då kan du väl lika gärna dricka sprit?
Citera
2018-06-21, 01:29
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Då kan du väl lika gärna dricka sprit?

Jag blir så jävla arg bara jag nosar på sprit.
Stark-starkölens humle lugnar ner mig. (inbillar jag mig iallafall)

MVH/Gnomegirl
Citera
2018-06-21, 01:30
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Jag blir så jävla arg bara jag nosar på sprit.
Stark-starkölens humle lugnar ner mig. (inbillar jag mig iallafall)

MVH/Gnomegirl
Funkar vin då?
Citera
2018-06-21, 01:38
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Funkar vin då?

Ohh yess!
Lite gott rött, en bra film och lite röka är ju receptet på en bra kväll.
Men nu hoppades jag på att vi inte snackade mysigheter och trams, utan rent HAT och svettig kamp.

I såfall föredrar jag att börja med ett par supar rent Gin, följt av en snort Polskt dundertjack i vardera näsborren.
Sen står man och skriker på varandra i en timme innan man går hem.

MVH/Gnomegirl
Citera
2018-06-21, 01:40
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ohh yess!
Lite gott rött, en bra film och lite röka är ju receptet på en bra kväll.
Men nu hoppades jag på att vi inte snackade mysigheter och trams, utan rent HAT och svettig kamp.

I såfall föredrar jag att börja med ett par supar rent Gin, följt av en snort Polskt dundertjack i vardera näsborren.
Sen står man och skriker på varandra i en timme innan man går hem.

MVH/Gnomegirl
Ja det är väl ändå bättre än att dricka Arboga 10,2?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in