2018-06-13, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myhk
”Detta uppdrag är inlämnat. Din lärare kommer att bedöma och återkoppla på uppdraget inom två arbetsdagar (gäller ej helger eller arbetsfria dagar). Om rättningen tar längre tid än så kan du kontakta support@hermods.se”

Är det någon som har mailat och fått svar? Har skickat två mail ang mitt uppdrag som ännu inte rättats men fortfarande inget svar... feedback är ju rätt viktigt vissa kurser..

När det hade tagit typ 4 helgfria dagar utan att uppdrag rättats brukade jag ringa Hermods. Jag tyckte det var bättre att ringa än att maila då jag hört många som inte fått svar från support via mail. När man ringer till Hermods och påtalar detta så mailar de läraren och ber denne att skynda på då de ska sköta 48 timmars-regeln. Då har uppdraget alltid rättats snabbt som ögat. Minns dock en lärare som det syntes väldigt uppenbart att hon inte rättat "ordentligt". Hon hade mest bara svarat något kort bara för att få iväg rättningen när hon fick en påminnelse från support, tex "bra svar". Sån feedback är ju rätt värdelös att få. Man vill få mer specificerat vad som var bra och vad man kan tänka på osv.
Citera
2018-06-13, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt
Passar på att efterlysa Naturkunskap 2 + 3 uppdragen igen.

Det är rätt länge sedan jag läste naturkunskap 2 så jag vet inte om det är samma uppdrag nu som då, men här är de frågorna jag hade:

UPPDRAG 1:
Fråga 1
Allt sedan grekerna filosoferade kring begreppet atomer så har modellen för hur en atom ser ut utvecklats och utvecklas än idag. Jämför en tidigare modell av atomen med en mer nutida atommodell och förklara vad den mer utvecklade modellen har för fördelar.
Fråga 2
Titta på filmen och besvara de frågor som ställs i den.
*Fint salt med jod
*Strösocker
*Vetemjöl
a) vad består de här tre ämnena av, rent kemiskt hur är de uppbyggda?
b) om du tar ett glas vatten och tar några skedar av de här tre och försöker lösa upp i vatten, så uppför de sig på olika sätt. Vad kommer att hända, och vad beror det på?
c) Kaustiksoda. Starkt frätande. Vad heter kaustiksoda med ett rent kemiskt namn? Hur är den uppbyggd? Vad är den farliga beståndsdelen i detta ämne, och på vilket sätt reagerar den/varför är det farligt?
Fråga 3
Beskriv med hjälp av exempel från vardagen vad en kemisk reaktion är. I din förklaring skall en kemisk reaktionsformel finnas med.
Fråga 4
a) Din lärobok tar upp ett antal olika kolväten. Redogör för hur de är uppbyggda, samt vilka egenskaper och användningsområden de har.
b) När man köper en ny bil idag kan man välja vilken typ av bränsle bilen skall gå på. Hur skulle du utifrån miljösynpunkt resonera kring följande bränslen?
*) etanol
*) biodiesel
*) gas (metan/etanblandning)

UPPDRAG 2:
Fråga 1
En cell definieras som den minsta levande enheten och förekommer i flera olika varianter. Jämför dessa tre olika celltyper, växtcell, djurcell och bakteriecell, och beskriv skillnader och likheter mellan dem.
Fråga 2
1 glas med vatten 2 vatten med 1 tesked salt 3 vatten med mycket salt
Vad kommer att hända med potatisbitarna? Varför?
Förklara på cellnivå vad som händer, så utförligt som möjligt.
Fråga 3
En vanlig hamburgarmeny från en snabbmatskedja består av en hamburgare (kött, ost, lite sallad och bröd) pommes frites och läsk.
a) Beskriv hur din kropp tar hand om måltidens olika näringsämnen.
b) Diskutera även hur snabbmatskedjorna påverkar vår livsstil och miljö.
Fråga 4
Antag att du är en syremolekyl och andas in av en människa. Människan kan antingen vara rökare eller icke-rökare.
a) Beskriv hur syret tas upp och används i kroppen.
b) Diskutera de effekter på syreupptagning och hälsa som rökaren får till följd av sin livsstil.
Fråga 5
Ebola och aids är svåra virussjukdomar, som skördar många dödsoffer. Hittills finns inget vaccin, men man forskar intensivt. Får man fram ett vaccin är det däremot inte självklart att alla kommer att vaccinera sig då det i de flesta samhällen finns ett visst motstånd mot vaccination (vilket t.ex. visade sig när svenska befolkningen skulle vaccinera sig mot svininfluensan).
a) Förklara hur vaccin fungerar i jämförelse med en serumbehandling.
b) Diskutera det faktum att flera personer motsätter sig vaccinationer.
Redovisa för- och motargument mot vaccinationer och hur du ställer dig i frågan.
Fråga 6
Stress är ett livsstilsproblem som till viss del har sin förklaring i vår evolutionära utveckling. Att få ett s.k. adrenalinpåslag har i människans historia varit avgörande för vår överlevnad. Adrenalinpåslag har du säkert också själv fått ifall du varit nära att krocka, blivit skrämd eller ifall du upplevt just stark stress.
a) Beskriv vad det är som händer i din kropp vid ett adrenalinpåslag.
b) Förklara vad den evolutionära (utvecklad) anpassningen att bli stressad får för konsekvenser idag.

UPPDRAG 3:
Fråga 1
Inte så sällan kan man höra att giraffer utvecklat sin långa hals för att nå högre upp i trädkronorna och därmed klara sig bättre.
Detta påstående är felaktigt. Hur skulle du förklara giraffens långa hals så att det ur ett evolutionärt perspektiv blir mer korrekt?
Fråga 2
Vad menas med stamceller, och vad kan dessa användas till inom modern forskning?
Fråga 3
En känd fysiker vid namn Carl Sagan lär ha sagt ”Vi är alla gjorda av stjärnstoff”.
Förklara hur det kan förhålla sig på det sättet.
Fråga 4
Vad menar man med ”selektion av arvsanlag”? Ge några exempel.
Fråga 5
Att arter både dör ut och nybildas är helt naturligt. Resonera kring hur man skulle kunna artdefiniera följande.
- En nyupptäckt primat i Amazonas djungel
- Ett nytt dinosauriefossil
- En ny bakterie
Citera
2018-06-15, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cybereye303
Kemi 2

Passar på att efterlysa psykologi 1-uppdragen igen.

Tack återigen för uppdragen!

Jag skulle vilja fråga dig om du kan dela med dig av laborationerna som gjordes under kursens gång? Vidare skulle det vara mycket tacksamt om du kunde berätta lite om hur den muntliga examinationen gick till (vilken lärare hade du) och hur svår kursen var generellt? Använde du dig mest av den rekommenderade kurslitteraturen eller också Youtube? Har du några allmänna rekommendationer inför Kemi 2 kursen?
Senast redigerad av Bongan123 2018-06-15 kl. 09:31.
Citera
2018-06-17, 14:22
Medlem
Är det nån som har uppdrag 2 i kursen Rättspsykiatri? hjääääääääääääälp
Citera
2018-06-17, 17:17
Medlem
Cybereye303s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongan123
Tack återigen för uppdragen!

Jag skulle vilja fråga dig om du kan dela med dig av laborationerna som gjordes under kursens gång? Vidare skulle det vara mycket tacksamt om du kunde berätta lite om hur den muntliga examinationen gick till (vilken lärare hade du) och hur svår kursen var generellt? Använde du dig mest av den rekommenderade kurslitteraturen eller också Youtube? Har du några allmänna rekommendationer inför Kemi 2 kursen?

Nej, har tyvärr inte läst kemi 2. Bara förmedlade lite länkar jag kände till. Men lycka till!
Citera
2018-06-18, 17:48
Medlem
Marimus avatar
Läser någon tyska på Hermods nu i sommar eller kommer att göra framöver? Framförallt, läser någon tyska steg 1 just nu? Det skulle vara guld om jag kunde få ta del av en sådan elevs studieguide, vilken är den enda platsen som hörövningarna till kurslitteraturen finns på!

För övrigt så har jag lämnat in uppdrag 1 i tyskan och läraren bedömer att jag knappt når upp till C. Så lite jobbigt. En sak som jag inte tyckte om var att det vid två tillfällen verkar ha eftersökts speciella ord (som jag inte tidigare har stött på i tyska språket). Ett specifikt ord för att ringa och ett annat specifikt ord för trevliga.
Jag tror att jag svarat med en synonym som ändå borde ha varit godkänt. (telefonieren och Gemütlich) Men det var alltså inte dessa som söktes så därför fick man helt fel
Citera
2018-06-20, 05:17
Medlem
Får skicka ett stort tack till Christina76 som jag fått hjälp av flera gånger utan att själv ställa frågan!

3 kurser kvar för min del sen är det slut med Hermods, vill aldrig höra talas om företaget efter det. Jag älskar friheten med distans, men lärare som är likt robotar och till ingen nytta nä fy fasiken. Dock har jag haft några riktigt sköna lärare också, men det märker man ju oftast först när kursen ska avslutas.
Citera
2018-06-20, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrSC
Får skicka ett stort tack till Christina76 som jag fått hjälp av flera gånger utan att själv ställa frågan!

3 kurser kvar för min del sen är det slut med Hermods, vill aldrig höra talas om företaget efter det. Jag älskar friheten med distans, men lärare som är likt robotar och till ingen nytta nä fy fasiken. Dock har jag haft några riktigt sköna lärare också, men det märker man ju oftast först när kursen ska avslutas.

Åh vad glad jag blir! 😀❤ Så roligt att höra att jag har kunnat hjälpa till, jag vet själv hur det känns när man sitter fast i studerandet!
Citera
2018-06-21, 17:23
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Det allmänna meddelandet i U&S gäller här också. Ämnesfrågor tas i respektive ämnesforum. Undantaget är att efterfråga uppdrag inom en specifik kurs.

/Mod.
Citera
2018-06-21, 23:17
Medlem
Någon som kan bekräfta www.studeranu.wordpress.com ?? Är uppdragen på bloggen legit? Någon med erfarenhet som kan bekräfta?
Citera
2018-06-23, 19:22
Medlem
Tjena, detta är min första gång jag någonsin postar något på någon forum alls detta gör jag enbart för att underlätta för vissa av er och förklara min erfarenhet med Hermods. Som en före detta elev hos Hermods kan jag förstå frustrationen om hur "online-plugget" går till hur den muntliga examinationen fungerar hur uppdragen är upplagda och så vidare.

Jag studerade klart Hermods för ett tag sedan nu och läste diverse kurser där bland annat Fysik 1-2 och Kemi 1-2 var inblandat. Kurserna var riktigt tuffa men väldigt roliga och lärorika. Tycker att min tid hos Hermods var underbar och väldigt unik då man kunde plugga i stort sätt när man ville vilket passa mig bra då jag gillar spela på dagen och plugga någon timma på natten. Men ibland kunde det krångla till lite med uppgifter i uppdragen och det var väldigt svårt att få hjälp då exempelvis det inte fanns någon närvarande för att hjälpa, och vi som har pluggat på Hermods vet att fysikhjälpen inte alls har bra förklaringar. I och med detta var det lite tuffare att plugga distans men måste erkänna att nästan 50% av alla frågor i uppdragen finns ute på nätet om man bara tar sin tid och googlar finns bra förklaringar i olika forums bland annat i flashback. Genom tuffa kvällar och mycket svett klara jag mig igenom kurserna och med hjälp av vissa förklaringar som fanns på forumet gick det bra. Med stort tackande av de olika förklaringar där ute bestämde jag mig för att hjälpa er som studerar på Hermods om det nu är generella frågor om hur muntliga examinationen går till eller hur upplägget på uppdragen är eller helt enkelt förklaringar om olika uppgifter. Notera nu att jag inte är facit som kommer ge er alla svar utan där för er som verkligen vill lyckas men som bara behöver en förklaring och lite hjälp på traven.

För er som är intresserade kan ni kontakta mig på Discord eller Skype.
Ni når mig här,
Skype namn: Bokkkis
Discord namn: Dhavii #9229
Jag har även en discord server för er i akut (bara Hermods relaterad): https://discord.gg/Mge3MAw
För er som undrar vad discord är så funkar det som Skype nästan men det finns kanaler och diverse andra grejer där man kan skriva öppet och få hjälp av andra medlemmar (betydligt mycket bättre än Skype) Ni hittar mig snabbast i discord där det är enklare att kommunicera. Frågorna ni har kommer jag alltid besvara inom 24 timmar så ha lite tålamod.

Ha en bra dag förhoppningsvis kan jag hjälpa till så många som möjligt.

I och med jag är ny här så ber jag om ursäkt om jag bryter mot någon lag, vill bara hjälpa till lite här och inte fuska tusen tack återigen.
Citera
2018-06-28, 09:15
Medlem
Marimus avatar
Min frustration med mina lärare är sannerligen hög just nu.

Jag läser tyska, vid vilken Hermods erbjuder möjlighet att öva på sin muntliga examination (bland annat) på ett webbforum online.

Jag kontaktade den webbläraren den 2e juni. Då fick jag svaret av läraren att det var mycket examinationer fram till den 15e och att hon skulle återkomma då. Den 15e skrev jag igen och föreslog att vi planerade in alla pass jag skulle kunna ha möjlighet till.

Läraren svarade mig den 24e juni och bad mig föreslå dagar och tider som passen skulle vara. Jag svarade efter några minuter att vi kan ju ta ett pass nu på måndag? (Den 25e) Att jag hade möjlighet att ha pass denna veckan alla dagar fram till idag (torsdag.) Samtidigt så föreslog jag måndagen veckan efter dvs. den 2e juli.
Det är nu den 28e och läraren har inte hört av sig än.

Så jag har väntat på denna handledning i 26 dagar nu.

Dessutom har jag skrivit med min ordinarie lärare och min vikarie i novo och frågat om meningsuppbyggnader, som boken föreslår eleven att göra på egen hand, är korrekta. Det var ungefär 5 meningar.

Istället för att rätta meningarna och svara mig hur de skulle se ut korrekt så föreslår läraren att jag ska öva på vissa grammatiska strategier. Och jag kan förstå hennes tankegångar, men:
Detta utan några förslag på var dessa övningar finns tillgängliga. Då skall jag alltså lägga en hel del tid på att försöka rätta mig själv. Dessutom så känns dessa övningar i kurslitteraturen totalt meningslösa eftersom jag troligtvis kommer att skriva helt felaktiga meningar utan att veta om det själv.
Jag skall tillägga att jag försöker att sitta med de verktygen och kunskaper som jag har fått genom min kurslitteratur samt försöker hitta videos på youtube som kan ge mig några exempel när jag väl skriver meningarna i första hand.

Detta sökande tar en elev mycket lång tid. Jag spenderar mer tid att söka efter svar på mina frågor och osäkerheter än på att komma vidare och utveckla mig i kurslitteraturen. (Mitt självförtroende är just nu i botten).

Jag har kurslitteratur från min aktuella kurs + har införskaffat från den första kursen i tyska (kan dock inte använda mig av halva bokens övningar för dem sitter lärarna på). Jag har inhandlat extra grammatikböcker och jag tittar flera på videos på youtube som ger ett eller två exempel på olika tyska grammatiska uppbyggnader.

Det är så jävligt att ha så här oengagerade lärare. Kul att ni tänkte ta semester just nu när jag behöver lära mig tyska på A-nivå. Det handlar liksom bara om min framtid.
Det är för övrigt skrattretande att den ena av lärarna inte kopplat att hon har kontakt med samma person på mail som hon har i novo.

Den andre läraren har även använt sig av mitt rätta namn en gång och ett felaktigt namn en annan gång.

Senast redigerad av Marimu 2018-06-28 kl. 09:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in