• 15 866 online
  • 1 175 751 medlemmar
  • 60 653 325 inlägg
  • 1
  • 2
2018-06-10, 14:43
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Fair use existerar inte överhuvudtaget i svensk upphovsrättslagstiftning ärligt talat. Inte heller i amerikansk, iallafall inte på det sätt som folk tror.

Fair use(svensk version) får bara användas i utbildande syfte, om man saknar redaktör så får man inte tjäna pengar på konstnärlig kritik. Medan i USA så länge man är originell och följer regler gällande användning av upphovsrättsskyddat material(regler som max 15-25 sekunder oavbrutet skyddat material får spelas upp)
Senast redigerad av Vem0th 2018-06-10 kl. 14:46.
Citera
2018-06-10, 15:41
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Fair use(svensk version) får bara användas i utbildande syfte, om man saknar redaktör så får man inte tjäna pengar på konstnärlig kritik. Medan i USA så länge man är originell och följer regler gällande användning av upphovsrättsskyddat material(regler som max 15-25 sekunder oavbrutet skyddat material får spelas upp)

Jo, jag vet. Men jag tror inte gemene man har koll på de begränsningarna varken på den svenska eller amerikanska sidan.
Citera
2018-06-11, 15:16
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Fair use existerar inte överhuvudtaget i svensk upphovsrättslagstiftning ärligt talat. Inte heller i amerikansk, iallafall inte på det sätt som folk tror.
Vi har citaträtt, men den gäller endast text, inte ljud eller bilder.
Citera
2018-06-12, 13:52
Moderator
BigFatCones avatar
I vilket jävla fall som helst så är Art13 något av det farligaste som har förslagits när det gäller internet.
Citera
2018-06-13, 18:31
Medlem
Hjälp till att stoppa detta då innan det är försent.

https://saveyourinternet.eu/

Går att maila, tweeta och ringa. Jag har gjort alla tre.
Citera
2018-06-16, 13:34
Medlem
ppp333s avatar
På onsdag alltså. Några dar kvar.
Man kan skriva till parlamentarikerna och protestera mot censuren.
https://saveyourinternet.eu
Citera
Igår, 21:24
Medlem
blobben!!!s avatar
Om tolv timmar gäller det. Går frågan inte igenom så var det i varje fall inte tack vare Flashbacks skribenter.

Men det är ju klart, det är viktigare att protestera mot att Aftonbladet snackat skit om Herr Talman än att diskutera stiftandet av överstatliga lagar som begränsar yttrandefriheten.
Citera
Igår, 22:44
Moderator
BigFatCones avatar
Det är fan i mig pinsamt att det här inte har fått mer uppmärksamhet.
Citera
  • 1
  • 2