2018-06-19, 18:18
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Varför skulle det vara det? Spaningsledare får knappast sparken så fort ett nytt spår hittas i en utredning. Svaret på din fråga enligt mig; nej, knappast troligt att det är anledningen. Anledningen är nog det som står i media.
TROR INTE anledningen skulle vara så klent som "nytt spår". NYA BEVIS som pekar mot NY MGP. Eftersom man klantat till utredningen INTE för man funnit nya spår.........
Citera
2018-06-19, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Det var nog mera att han var misstänkt för människorov som gjorde att han inte kom in i USA, tror jag.

Citat:
Ursprungligen postat av MistressAdelharde
Jo, men på nåt sätt måste ju de Amerikanska myndigheterna fått reda på det

Ja denna fråga har ju varit uppe till diskussion några gånger nu; den hittills bästa, iaf mest kreativa, förklaringen som levererats är nog den att han nekades inresa pga 'covfefe'.🙄
Citera
2018-06-19, 18:19
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Det är inte Springares fel utan skulden ska läggas på cheferna som bestämmer vem som ska ta sig an olika fall. Har det namnet kommit ut? Sen finns det många som gör vad som helst för att klämma åt springare, till exempel hans chef som inte avdelade fallet till någon annan eftersom hans ledighet kom knappas som en överraskning.
Inte Springares fel?
Hemska chefer som godkände semestern.
Aftonbladet.
"Springare säger att den svenska polisens utredningsverksamhet ”lämnar mycket i övrigt att önska”.

Att han offentligt först tagit heder och ära av sina kollegor och sen bevisligen själv "lämnat mycket övrigt att öndska" genom att underlåta (strunta i) att agera dom avgjort viktiga dygnen i fallet Lena Wesström säger en del om Springares kompetens, såvitt både sociala som polisiära.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-19 kl. 18:29.
Citera
2018-06-19, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Åklagare Sammens gillar jag, en duktig åklagare.
Sammens ja, håller helt med dej - honom har jag stor respekt för. En erfaren åklagare som vet vad han gör.
Citera
2018-06-19, 18:22
Medlem
Enorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det tror jag inte skulle föranlett denna åtgärd utan det är både hård intern kritik och kritik från berörda av mordet. Polisledningen var pressad att agera.
Tack för ditt svar! även om det inte klargjorde min fråga.. Forts följer...
Citera
2018-06-19, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja ska man (över?)tolka uttalandet så kan det ju uppfattas som att man spelat på fel häst: en 'vändpunkt' kan ju implicera att man gått åt helt fel håll och nu insett att man måste göra en omstart utifrån en ny utgångspunkt avs mgm?🤔

Om det 'bara' skulle handla om att invänta analyser skulle man väl inte tala i termer av 'vändpunkt'?

Menar du att Springare ev hade svårt att ta order från en kvinna, eller är åkl också utbytt?
Har alltså ingen egen uppfattning, undrar bara.

Får bara den kopplingen av åklagarens ansträngningar verkar ha nonchalerats. Samtidigt är det svårt veta vad som är sant om vad Springare eg har sagt, tydligen har polisledningen ett horn i sidan mot honom efter hans frispråkighet om brottslighet bland invandrare.
Citera
2018-06-19, 18:27
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enorm
TROR INTE anledningen skulle vara så klent som "nytt spår". NYA BEVIS som pekar mot NY MGP. Eftersom man klantat till utredningen INTE för man funnit nya spår.........

Jag vet inte vad du tycker "nytt spår" är, men nog fan tycker de flesta att utredningen tar ett nytt spår, när den avviker från det tidigare spåret. Dvs i detta fallet är SD det nuvarande spåret. Var det inte precis det som du spekulerade om? Att Springare och utredningschef fick gå för att utredningen nu pekar mot en annan gärningsman?
Citera
2018-06-19, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinzimara
Sammens ja, håller helt med dej - honom har jag stor respekt för. En erfaren åklagare som vet vad han gör.

Betyder det att ni inte har respekt för nuvarande, eller varför detta inlägg?
Citera
2018-06-19, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Inte Springares fel?
Hemska chefer som godkände semestern.
Aftonbladet.
"Springare säger att den svenska polisens utredningsverksamhet ”lämnar mycket i övrigt att önska”.

Att han offentligt först tagit heder och ära av sina kollegor och sen bevisligen själv "lämnat mycket övrigt att öndska" genom att underlåta (strunta i) att agera dom avgjort viktiga dygnen i fallet Lena Wesström säger en del om Springares kompetens, såvitt både sociala som polisiära.
Det är ju bara inte klokt! Var det ingen annan alltså som hoppade in i Springares ställe? Detta fallet har skötts så dåligt från första början, plus att LW inte hittades på flera dagar plus SD som åker som en jojo in och ut.
Stackars anhöriga säger jag.....
Citera
2018-06-19, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MistressAdelharde
Jo, men på nåt sätt måste ju de Amerikanska myndigheterna fått reda på det
Kanske har sett det i något register.
Citera
2018-06-19, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Åklagaren är kvar.

Ok, tack.

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Får bara den kopplingen av åklagarens ansträngningar verkar ha nonchalerats. Samtidigt är det svårt veta vad som är sant om vad Springare eg har sagt, tydligen har polisledningen ett horn i sidan mot honom efter hans frispråkighet om brottslighet bland invandrare.

Ja inte lätt o veta vad som förekommit/sagts i polishusets korridorer och fikarum. Eller för den delen hur kommunikationen funkat mellan åkl o polis.
Men helt klart är nog inte Springare någon direkt uppskattad figur bland polisledningens politiska kommissarier.
Citera
2018-06-19, 18:40
Medlem
Snor-Johans avatar
Resan i sig är naturligtvis inte orsaken till att Springare fått gå utan att utredningen lagts på is innan han gick.
Han hade enligt uppgift fattat beslut att inte vidta några ytterligare planerade utredningsinsatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in