2018-06-19, 17:23
Medlem
www.dagen.se/nyheter/manga-ar-fortvivlade-efter-lena-wesstroms-dod-1.1160944
Det rättsmedicinska utlåtandet är inte klart ännu står det i artikeln.
Det segar på.
Citera
2018-06-19, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske sant. Svårt att veta. Men tror du har rätt.

Man har ju sett att media har varit kritiska och frågande till en del saker (samma som har tagits upp här, hm konstigt nog). Kanske det har riktat ljuset och väckt en del frågor i högre instans.
Kan tänka mig att man ständigt har nya fall som det kan vara i kritiskt läge.

Men det är väl som i många jobb. Allt kan ju inte stå och falla med att någon har semester varje gång. Man får väl ha en plan, någon annan tar väl över och får bli breifad i ärendet?

Jag tycker att det är bra att pressen synar och frågar så att sådant kommer upp till ytan.

Om ingen blir fälld för mordet, då är det riktigt, riktigt tråkigt för alla inblandade.

Nä, jag är en optimist.
Jag tror på de provsvar som man väntar på.
Jag tror och hoppas att mördaren klantat till det så mycket ändå, mitt i sitt vredesutbrott. Det finns annat som kan bilda en indiciekedja.

Tänk på Billy och Tova.
Inga vittnen och ingen bindande teknisk bevisning.
Med en skicklig åklagare och en gedigen utredning gick det!
Åklagare Sammens gillar jag, en duktig åklagare.
Citera
2018-06-19, 17:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kan det vara så illa att polisen inte förstod förrän långt senare att skriken under natten kunde ha haft med LW:s försvinnande att göra? Den kopplingen gjorde man kanske först när vittnesuppgifterna dök upp här i tråden förra veckan (och därefter i media).
Bara dagar efter att kvinnan anmälts försvunnen reste Peter Springare på semester. Enligt uppgifter hade man fattat beslut att inte vidta några ytterligare planerade utredningsinsatser.

Detta har väckt skarp kritik inom polismyndigheten, vilket nu alltså leder till att Peter Springare får gå.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas

Nu är jag lite stressad (och upprörd), så kan inte leta just nu.
Men var det inte så att vittnet berättat här i tråden om att de själva ringde på nytt, när polisen vädjade till allmänheten att höra av sig om det sett eller hört något?

Så de kan inte ha fått infon om samtalet innan dess. Eller iaf har inte polisen hört av sig till vittnet innan de själva hörde av sig.

Jag har fundrat och skrivit om det tidigare i tråden.
I dagens samhälle med alla möjligheter som finns med datatekninken. Hur i all världen kan man inte fixa ett program som hittar och kopplar ihop dessa två händelser?

Borde väl inte vara omöjligt? Ska det ligga på en människas minne för lagring och bearbetning när det finns registrerat????

Kunde vara någon annan 112 händelse som också var viktig för fallet denna natt. Typ "vi hittade en blodig kniv utanför på gatan". Ska det också bearbetas och kommas ihåg manuellt?

Eller ännu värre.
Ingen kopplar ihop något innan någon ringer och berättar.
Citera
2018-06-19, 17:30
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MistressAdelharde
Man kan tycka att de redan från början kunde ha satt någon annan att leda fallet om Springare skulle på semester och inte kunde tänka sig att skjuta på den...
Håller med. Springare är en av de bättre utredare som finns i Örebro.
Jag tycker detta faller i Springares chefs knä. Han skulle väl inte satt in honom som spaningsledare.
Citera
2018-06-19, 17:32
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Kan det vara så illa att polisen inte förstod förrän långt senare att skriken under natten kunde ha haft med LW:s försvinnande att göra? Den kopplingen gjorde man kanske först när vittnesuppgifterna dök upp här i tråden förra veckan (och därefter i media).
Bara dagar efter att kvinnan anmälts försvunnen reste Peter Springare på semester. Enligt uppgifter hade man fattat beslut att inte vidta några ytterligare planerade utredningsinsatser.

Detta har väckt skarp kritik inom polismyndigheten, vilket nu alltså leder till att Peter Springare får gå.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är jag lite stressad (och upprörd), så kan inte leta just nu.
Men var det inte så att vittnet berättat här i tråden om att de själva ringde på nytt, när polisen vädjade till allmänheten att höra av sig om det sett eller hört något?

Så de kan inte ha fått infon om samtalet innan dess. Eller iaf har inte polisen hört av sig till vittnet innan de själva hörde av sig.

Här har ni svar på hur det gick till och när.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)
Senast redigerad av Netherworld 2018-06-19 kl. 17:35.
Citera
2018-06-19, 17:41
Medlem
LimeTimes avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bK2kKe/peter-springare-petas-fran-utredningen-av-mordet-pa-lena-45

Vi får hoppas att han har rätt... (Lägg märke till ännu ett uttalande om vem eller vilka).

”Mats Nylén tror ändå att bytet av utredare kan vara en vändpunkt.
– Utredningen hanteras inte på ett sämre sätt, utan förhoppningsvis på ett bättre sätt. Sedan om det betyder att man är närmare lösningar om vad som hänt eller vem eller vilka som begått ett brott är svårt att svara på, säger han.”
Citera
2018-06-19, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
De har ju inte fått svar än från tekniska undersökningarna?
Preliminära svar, tillräckligt för sannolika får dom inom någon/ett par dagar.
Men antingen hittade dom inte DNA på såna platser att det går att knyta SD till brottet. Jag tror dom hittat okänd DNA.
Skulle det finnas minst lilla från SD där, skulle inte han släppts.
Citera
2018-06-19, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MistressAdelharde
Var det Springare, spaningsuppdrag eller åklagaren som på eget bevåg såg till att SD och HD inte fick kliva av planet i USA?
Förstår bättre nu iaf varför åklagaren fattat egna beslut i fallet... En spaningsledare på semester och en grupp poliser som är tillsagda att inte göra nånting under tiden i ett fall där de troligen redan från början misstänkte att offret blivit mördat..
Kanske inte går att skylla på åklagaren att bevisen inte räckte till för sannolika skäl

Har tänkt samma tanke faktiskt.
Citera
2018-06-19, 17:45
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:

Jag tycker nog att man i en så pass allvarlig utredning borde kunna kolla vad som larmas inom samma området i alla fall.

Kanske inte varenda 112 men åtminstone det som gått vidare till Polisen. Även om det är mängder med samtal(eller är det?), så borde det väl finnas
sökfunktioner i systemet.

Helt sjukt att skrikvittnena själva ska få lov att höra av sig om något de redan larmat till polisen.
Citera
2018-06-19, 17:45
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Plantan Springare är spaningsledare.

Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Osökt anar man att vår allas Leif GW offentligt och uttrycksfullt kommer läsa lusen av spaningsledare Peter Springare så fort han ges tillfälle. Maken till klantigt skött utredning får man leta efter. Att slarva bort första viktiga dygnen är en fadäs av magnitud.
Minns väl att det var privatpersoner som hittade kroppen och inte polisen om inte, hade den väl legat kvar där fortfarande.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Redan tidigt i utredningen diskvalificerades inte bara av mig.
Låt se vilken vokabulär Leif GW tilldelas Springare. Hans tidigare gäst i "Veckans brott"

Springare i Aftonbladet tis 21 feb 2017
Springare säger att den svenska polisens utredningsverksamhet ”lämnar mycket i övrigt att önska”.

Bör med rätta skämmas för sin redan tidigt i utredningen uppenbara inkompetens.
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-19 kl. 17:58.
Citera
2018-06-19, 17:46
Medlem
Browndawgs avatar
Då är det inte så konstigt att bevisläget är lite knapert, om man så tidigt beslutade att inga mer utredningsåtgärder ska göras och ledaren åkte på semester. Lider med åklagaren.

Och på NFC verkar det också vara kaos med bevis som läggs på hög.

Jag är helt övertygad om att vi hade haft en häktad MGM idag ifall detta hade skötts enligt gällande rutiner från ruta 1.

Nu ska det bli jävligt intressant att se vad Leif GW tycker om detta.
Citera
2018-06-19, 17:50
Medlem
Man kan läsa mellan raderna på två sätt:
En man som tidigare har suttit häktad i fallet släpptes den 8 juni på fri fot och i nuläget finns ingen frihetsberövad. Mats Nylén tror ändå att bytet av utredare kan vara en vändpunkt.
Har dom riktat in alla resurser på fel GM eller jobbat med det dom har på fel sätt mot rätt MGM?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in