2018-06-19, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MistressAdelharde
Var det Springare, spaningsuppdrag eller åklagaren som på eget bevåg såg till att SD och HD inte fick kliva av planet i USA?
Förstår bättre nu iaf varför åklagaren fattat egna beslut i fallet... En spaningsledare på semester och en grupp poliser som är tillsagda att inte göra nånting under tiden i ett fall där de troligen redan från början misstänkte att offret blivit mördat..
Kanske inte går att skylla på åklagaren att bevisen inte räckte till för sannolika skäl

Ja, och kanske respekten för den kvinnliga åklagaren var så där.
Citera
2018-06-19, 17:54
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filterbubbla
Bara dagar efter att kvinnan anmälts försvunnen reste Peter Springare på semester. Enligt uppgifter hade man fattat beslut att inte vidta några ytterligare planerade utredningsinsatser.

Detta har väckt skarp kritik inom polismyndigheten, vilket nu alltså leder till att Peter Springare får gå.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas

Det verkar som man vill åtala Springare för tjänstefel. Polisledningen har försökt komma åt Springare i flera års tid efter att han skrivit lite för mycket på sociala medier.

Det är inte Springares fel utan skulden ska läggas på cheferna som bestämmer vem som ska ta sig an olika fall. Har det namnet kommit ut? Sen finns det många som gör vad som helst för att klämma åt springare, till exempel hans chef som inte avdelade fallet till någon annan eftersom hans ledighet kom knappas som en överraskning.
Citera
2018-06-19, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjunefjun
Polisen delade ut lappar den 16/5 i området om att man skulle ringa utredarna. När de boende ringde så sades det att någon skulle ringa upp några dagar senare. Det ovan förklarar varför inte det var något drag i att prata med folk direkt.
Låter som ett dåligt skämt...
En kvinna är försvunnen, förmodligen mot sin vilja och kanske till och med mördad och polisen ber eventuella vittnen att vänta ett par dagar så att chefen kan få ha sin semester i lugn och ro...
Kan ju nästan undra om det var geocache event i USA som springare skulle på..
Citera
2018-06-19, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MistressAdelharde
Var det Springare, spaningsuppdrag eller åklagaren som på eget bevåg såg till att SD och HD inte fick kliva av planet i USA?
Förstår bättre nu iaf varför åklagaren fattat egna beslut i fallet... En spaningsledare på semester och en grupp poliser som är tillsagda att inte göra nånting under tiden i ett fall där de troligen redan från början misstänkte att offret blivit mördat..
Kanske inte går att skylla på åklagaren att bevisen inte räckte till för sannolika skäl
Det var nog mera att han var misstänkt för människorov som gjorde att han inte kom in i USA, tror jag.
Citera
2018-06-19, 17:58
Medlem
Enorms avatar
Eftersom ingen svarar tillåter jag mig att spekulera! Kan anledningen till byte av ledningen vara "NYA" bevis som pekar åt "NY" MGP?
Citera
2018-06-19, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Det var nog mera att han var misstänkt för människorov som gjorde att han inte kom in i USA, tror jag.
Jo, men på nåt sätt måste ju de Amerikanska myndigheterna fått reda på det
Citera
2018-06-19, 18:00
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Det är inte Springares fel utan skulden ska läggas på cheferna som bestämmer vem som ska ta sig an olika fall. Har det namnet kommit ut? Sen finns det många som gör vad som helst för att klämma åt springare, till exempel hans chef som inte avdelade fallet till någon annan eftersom hans ledighet kom knappas som en överraskning.

Förmodligen utredningschefen JR som också blivit avsatt från utredningen.
Citera
2018-06-19, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enorm
Eftersom ingen svarar tillåter jag mig att spekulera! Kan anledningen till byte av ledningen vara "NYA" bevis som pekar åt "NY" MGP?

Behöver man byta ut spaningsledningen för det? De har väl förhoppningsvis arbetat förutsättningslöst.
Citera
2018-06-19, 18:04
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Varför skulle det vara det? Spaningsledare får knappast sparken så fort ett nytt spår hittas i en utredning. Svaret på din fråga enligt mig; nej, knappast troligt att det är anledningen. Anledningen är nog det som står i media.
Citera
2018-06-19, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Man kan läsa mellan raderna på två sätt:
En man som tidigare har suttit häktad i fallet släpptes den 8 juni på fri fot och i nuläget finns ingen frihetsberövad. Mats Nylén tror ändå att bytet av utredare kan vara en vändpunkt.
Har dom riktat in alla resurser på fel GM eller jobbat med det dom har på fel sätt mot rätt MGM?

Ja ska man (över?)tolka uttalandet så kan det ju uppfattas som att man spelat på fel häst: en 'vändpunkt' kan ju implicera att man gått åt helt fel håll och nu insett att man måste göra en omstart utifrån en ny utgångspunkt avs mgm?🤔

Om det 'bara' skulle handla om att invänta analyser skulle man väl inte tala i termer av 'vändpunkt'?

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Ja, och kanske respekten för den kvinnliga åklagaren var så där.

Menar du att Springare ev hade svårt att ta order från en kvinna, eller är åkl också utbytt?
Har alltså ingen egen uppfattning, undrar bara.
Citera
2018-06-19, 18:10
Medlem
Citat:

Det tror jag inte skulle föranlett denna åtgärd utan det är både hård intern kritik och kritik från berörda av mordet. Polisledningen var pressad att agera.
Citera
2018-06-19, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja ska man (över?)tolka uttalandet så kan det ju uppfattas som att man spelat på fel häst: en 'vändpunkt' kan ju implicera att man gått åt helt fel håll och nu insett att man måste göra en omstart utifrån en ny utgångspunkt avs mgm?🤔

Om det 'bara' skulle handla om att invänta analyser skulle man väl inte tala i termer av 'vändpunkt'?

Menar du att Springare ev hade svårt att ta order från en kvinna, eller är åkl också utbytt?
Har alltså ingen egen uppfattning, undrar bara.

Åklagaren är kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in