2018-06-19, 16:42
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Det verkar som om en kriminalkommissarie vid namn Mikael Nykvist, chef för barnroteln vid Örebropolisen, tar över efter springaren som inte lyckats ”schacka” GM.
Citera
2018-06-19, 16:42
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radarfwd
Man tycker de borde haft fler avspärrningar på vissa personer men det är nog försent

Ja verkligen, stämmer det att Springare åkt på semester några dagar senare och att utredningen stått i det närmaste stilla under den tiden vore det ju katastrof.

Du behöver inte ha sett många polisprogram för att förstå vikten av agera snabbt vid ett mord.
Citera
2018-06-19, 16:44
Medlem
Vid Lena Wesströms försvinnande anhölls och släpptes en man i 40-årsåldern misstänkt för människorov. Senare anhölls och häktades samma man skäligen misstänkt för mord, den lägre misstankegraden.
Vid omhäktningsförhandlingen en vecka senare försattes mannen på fri fot, men misstankarna kvarstår.
Expressen söker Jonas Rydén och Peter Springare.
Senast redigerad av Radarfwd 2018-06-19 kl. 16:44. Anledning: Tillägg
Citera
2018-06-19, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Ja verkligen, stämmer det att Springare åkt på semester några dagar senare och att utredningen stått i det närmaste stilla under den tiden vore det ju katastrof.

Du behöver inte ha sett många polisprogram för att förstå vikten av agera snabbt vid ett mord.

Ja fy vad dåligt och jag har funderat över avspärrningar sedan hon fanns död
Citera
2018-06-19, 16:47
Medlem
Så Springare åkte på semester i början utav utredningen :-(
Vad håller de på med där på polisen i Örebro.
Både människorov och mord är allvarliga brott.
Citera
2018-06-19, 16:51
Medlem
Citat:

Så både Springare och SD åkte på semester.
Har vi inte sett uttalanden av Springare under den tiden? Satt han i en solstol och meddelade att han "jobbade brett"?
Citera
2018-06-19, 16:54
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
JG hade en sommarstuga vill jag minnas.

Ja, i Åmmeberg.
Citera
2018-06-19, 16:56
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Så både Springare och SD åkte på semester.
Har vi inte sett uttalanden av Springare under den tiden? Satt han i en solstol och meddelade att han "jobbade brett"?

Synnerligen märkligt i alla fall, förstår faktiskt inte ens att han blev tillförordnad om han skulle ha semester. Det måste ju ha varit kännt ett tag.
Citera
2018-06-19, 16:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
De här hundarna som undersökte SD:s trädgård dagen innan han försattes på fri fot, man skulle kanske kunna tycka att de borde varit där betydligt tidigare i utredningen.

Känns nästan som om de snålat helt enkelt med resurser, ungefär som att de inte gjort sitt yttersta från början.

Ja, när man läser det här blir man VERKLIGEN ledsen:

"Polisen rubricerade fallet som människorov och det tog över fyra dagar innan kroppen hittades.

Enligt Mats Rupla som är chef på polisens hundenhet hade kroppen sannolikt hittas tidigare om man istället vidtagit de utredningsåtgärder som görs i samband med rubriceringen ”försvunnen person”.

– Det är jag övertygad om, säger han."

"Bara dagar efter att kvinnan anmälts försvunnen reste Peter Springare på semester. Enligt uppgifter hade man fattat beslut att inte vidta några ytterligare planerade utredningsinsatser.
"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas

Jag förmodar att ibland kanske det är svårt att som spaningsledare ta semester, men även de behöver ju kunna planera sina liv. Man kanske har bokat en resa med familjen och det är svårt att avboka.

Men det måste ju finnas någon plan för hur arbetet ska fortgå innan man går på semester. Det är väl där det brustit?

Vad sjutton menar han???? Inte vidta några ytterligare utredningsinsatser????
Citera
2018-06-19, 16:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag litar på skrikvittnet.
Jag skrev det här till han, sedan har han inte synts till.
Jag tyckte det va humant å nämna det.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Ja, det var bra att du skrev det.
Citera
2018-06-19, 16:58
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, när man läser det här blir man VERKLIGEN ledsen:

"Polisen rubricerade fallet som människorov och det tog över fyra dagar innan kroppen hittades.

Enligt Mats Rupla som är chef på polisens hundenhet hade kroppen sannolikt hittas tidigare om man istället vidtagit de utredningsåtgärder som görs i samband med rubriceringen ”försvunnen person”.

– Det är jag övertygad om, säger han."

"Bara dagar efter att kvinnan anmälts försvunnen reste Peter Springare på semester. Enligt uppgifter hade man fattat beslut att inte vidta några ytterligare planerade utredningsinsatser.
"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas

Jag förmodar att ibland kanske det är svårt att som spaningsledare ta semester, men även de behöver ju kunna planera sina liv. Man kanske har bokat en resa med familjen och det är svårt att avboka.

Men det måste ju finnas någon plan för hur arbetet ska fortgå innan man går på semester. Det är väl där det brustit?

Vad sjutton menar han???? Inte vidta några ytterligare utredningsinsatser????

J*vla idioter!

Ber ödmjukast om ursäkt för min oneliner.
Citera
2018-06-19, 17:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Tack! Någon har helt klart ringt och larmat om skrik. Polisen uppfattade det (ganska snart) som intressant men inte tillräckligt intressant för att de skulle ge sig ut på en rask eller mer omfattande tur den natten då de först nåddes av ”skriklarmet”. Varför och åter varför gav de sig inte ut efter att vittnet ringt? Hur lät det där samtalet egentligen, kan man fråga sig?

Människor är olika och det gäller ju inte bara hur skrikvittnet beter sig i samtalet.
Det gäller ju också den polis som tar beslut om att inte skicka någon bil i det läget. Allt handlar om vad som utspelar sig i kommunikationen mellan två personer och kanske de befintliga resurser man har.

Måste vara hemskt för de skrikvittnet att veta vad som hände i efterhand.
Många människor är drabbade i ett sådant här fall.

Värst för barnen.
I det hem där man ska känna sig mest trygg......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in